Köpråd mtb

VTS

Ny medlem
Köpråd mtb
Inget jag direkt kan svara på, som sagt har bara haft en seriösare cykel och trivs med den gaffeln jag har.
Rockshox Sektor RL 140mm följde med min Sentier VR 27 2019

risv

Medlem
Köpråd mtb
Jo, precis. X-fusion Gaffeln håller säkert. Man bör nog också fundera på hur lätt det är att serva gafflarna. Fox äger Marzocci och väldigt mycket är exakt samma, service-kit lär inte vara/bli något problem.
Vettig poäng! Hittade inget när jag googlade x fusion service i princip men inte jättemkt på andra märken heller. Ingen aning hur en service går till så jag lär ju behöva lämna in den och då är det ju bra om det finns en mottagare :) tror du inte butiker tar emot den/har delar?

Köpråd mtb
Vettig poäng! Hittade inget när jag googlade x fusion service i princip men inte jättemkt på andra märken heller. Ingen aning hur en service går till så jag lär ju behöva lämna in den och då är det ju bra om det finns en mottagare :) tror du inte butiker tar emot den/har delar?
Problemet brukar vara att inte cyckelbutikerna kan beställa reservdelar till en del gafflar. Det kan bero på att tillverkaren slutat gör service-kit eller att ditributionskedjorna är krångliga eller obefintliga.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Ett annat alternativ som ingen ännu har nämnt = Pinnacle Ramin 2 2020

En rejäl 29-tummare med RockShox Recon RL-gaffel = bra grundkvalitet och extremt vanlig framgaffel, så mycket lätt att hitta service-kit och även lättmekad. För övrigt bra modern ramgeometri och schyssta hjul. En perfekt hoj att börja med helt enkelt.

Pris ca 11000 just nu!

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Den ser ganska trevlig ut. Undrar om inte leveransen kostar typ 1000 spänn. Men finns den i lager så är det en bonus. Sentier gör väl inte det 9 månader av 12 känns det som.

Undrar om de tänker börjar leverera calibre till Sverige snart.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd mtb
vem hittar bästa hojen runt 10-15k? :D
Här en till att spana in. Personligen gillar jag FOX 34-gaffel som denna Canyon har, mer än Recon som den förra har. Stabilare känsla på stigen med 34mm gaffelrör/ben jmf med Recon som har 32mm. Blir mer vridstyv alltså.

Så köp denna 👍 🙂

risv

Medlem
Köpråd mtb
Här en till att spana in. Personligen gillar jag FOX 34-gaffel som denna Canyon har, mer än Recon som den förra har. Stabilare känsla på stigen med 34mm gaffelrör/ben jmf med Recon som har 32mm. Blir mer vridstyv alltså.

Så köp denna 👍 🙂

Lägre vikt, mer känd framgaffel och snyggt med svart ram. Helt klart mycket intressant!
Är ramgeometrin liknande sentier?

Tyckte Vitus Sentier var lagom pris och välrekommenderad men verkar framförallt gälla 2019 års modeller när det var kändare framgaffel. Så denna kanske är smartare, skiljer bara 500 kr mellan den lite dyrare sentiern och denna.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Jag tror inte dropper post är jätteviktigt för mig, är det stort ner steg på denna?
Också känd gaffel och bra växlar verkar det som..

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Jag tror inte dropper post är jätteviktigt för mig, är det stort ner steg på denna?
Också känd gaffel och bra växlar verkar det som..

Njae, inte så jättestort steg. Samma ram, något "sämre" gaffel men ändå helt okej, något högre vikt osv.

Shimano-växlar 1x12 på den andra dyrare, vilket jag personligen föredrar och även läst ska vara lite "vassare" i recensioner. Men Sram-växlar funkar det med såklart, så den är väl bra för sitt pris även denna.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Njae, inte så jättestort steg. Samma ram, något "sämre" gaffel men ändå helt okej, något högre vikt osv.

Shimano-växlar 1x12 på den andra dyrare, vilket jag personligen föredrar och även läst ska vara lite "vassare" i recensioner. Men Sram-växlar funkar det med såklart, så den är väl bra för sitt pris även denna.
Ok, tack för ditt svar! Låter som detta är ett riktigt hett alternativ. Finns dessutom i lager.
Förstod att tex sentier är lite mer lekfull och trail än sentier rapide som var cross country. Var befinner sig denna hoj?

risv

Medlem
Köpråd mtb
😀 Trevligt!
Lycka till, och bjud oss gärna på en bild när cykeln kommit. Och tveka inte att fråga här i forumet framöver, om du stöter på några problem eller funderingar.

Tack så jättemycket! Responsen på mitt inlägg var helt över förväntan så en bild ska jag helt klart bjuda på.
Tack alla som bidrog i mitt letande

risv

Medlem
Köpråd mtb
Grand Canyon AL SL 7.0 12 399:-
https://www.canyon.com/sv-se/mounta...grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7.0/2458.html
Grand Canuon AL SL 8.0 14 599:-
Vitus Sentier 9999:-
Vitus Sentier VR 13 999:-

Vilken hade ni själva valt?
Jag ser det som nackdel på sentier cyklarna att de har okändare märke på framgaffel med tanke på inlägget om service.
För grand canyon förstod jag att de var bättre dämpare på den dyrare och dropperpost.

Dropperpost känns för mig som en till sak som kan gå sönder så frågan är om det är motiverat de extra tusenlapparna för bättre dämpare. Men svårt att yttra sig om när jag aldrig provcyklat.
Den billigare dämparen har lockout på styret men de kanske också är gimmick.

Spontant lutar det åt en Canyon AL 7.0 eller 8.0 men det som tankemässigt hindrar för en 8.0 är att helt plötsligt kanske jag inte är långt i prisklass från kolfibercyklarna även om det är den 8.0 som kanske lockar mest.

Vill alltså hitta mest bang for the buck utan att snåla!

Har nog aldrig varit så svårt med ett beslut hahah

Senast ändrad:
Köpråd mtb
Marzocchi och fox är i princip samma så du behöver inte oroa dig för service på marzocchi.

Canyonen är troligen roligare på grusväg. Sentiern är roligare nedför.

En annan sak att tänka på är att Wiggle har en bättre filosofi att hantera garanti ärenden än Canyon. Vid fel på gaffel ber Wiggle dig gå till närmsta cykelreparatör, Wiggle bekostar felsökning. Canyon ber dig skicka gaffeln eller hela cykeln till Tyskland. De kan eventuellt göra en enklare besiktning i Bålsta där de har sitt Sverigekontor. Dvs du blir av med Canyonen under lång tid vid reklamation av tex gaffel.

Jag har råkat ut för ”fel” på gafflar från både Wiggle och Canyon. Lösningarna ovan var vad respektive erbjöd.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Trodde du hade bestämt dig igårkväll?

Men jag håller på Grand Canyon AL SL 8.0 fortfarande iallafall.
Först var jag helt inne på xc men ju mer cykelvideos/inspiration jag kollar på så inser jag att det blir stigar. Fungerar canyon bra för det? Började tveka eftersom den har kortare slaglängd på gaffel men det kanske är minor skillnader på 120vs130mm.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Först var jag helt inne på xc men ju mer cykelvideos/inspiration jag kollar på så inser jag att det blir stigar. Fungerar canyon bra för det? Började tveka eftersom den har kortare slaglängd på gaffel men det kanske är minor skillnader på 120vs130mm.
Lika viktig som slaglängden är geometrin och framförallt gaffelvinkel (HA) och Canyonen har 67,5 grader vilket är lite flackare än ren XC som brukar ligga kring 69-70 grader. Och dessutom har den ju dropper/sänkstolpe så man kan sträcka sig bakåt lätt vid branta övningar nerför.

Köpråd mtb
Canyonen fungerar utmärkt på stigar den med, ingen tvekan om det. Beroende på stig funkar den bättre än Sentiern.

Youtube är toppen, men man får nog blygsamt inse att man själv inte kommer att cykla så?

risv

Medlem
Köpråd mtb
Canyonen fungerar utmärkt på stigar den med, ingen tvekan om det. Beroende på stig funkar den bättre än Sentiern.

Youtube är toppen, men man får nog blygsamt inse att man själv inte kommer att cykla så?
Haha nej men bara känslan av att vara i skogen och inte grusväg :) utveckla gärna det där med typer av stigar... :)

jonteq

Medlem
Köpråd mtb
Kan ge lite input angående xfusion-gaffeln som sitter på den billigare sentiern. Min sambo har en cube reaction tm med samma gaffel, och baserat på hur den känns och upplevs på hennes cykel kan jag inte rekommendera den. Jämfört med RS Recon som jag har på min Sentier 2019 är den ganska okänslig, ffa då det handlar om mindre stötar. Upplever den som hackig och inte lika steglös i slaget som min recon. Vet inte om det är något fel på den eller om den ska kännas så, men har även läst andra som har beskrivit ungefär samma upplevelse. Hade nog satsat på minst en Sentier VR om jag skulle köpa en Sentier idag.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Kan ge lite input angående xfusion-gaffeln som sitter på den billigare sentiern. Min sambo har en cube reaction tm med samma gaffel, och baserat på hur den känns och upplevs på hennes cykel kan jag inte rekommendera den. Jämfört med RS Recon som jag har på min Sentier 2019 är den ganska okänslig, ffa då det handlar om mindre stötar. Upplever den som hackig och inte lika steglös i slaget som min recon. Vet inte om det är något fel på den eller om den ska kännas så, men har även läst andra som har beskrivit ungefär samma upplevelse. Hade nog satsat på minst en Sentier VR om jag skulle köpa en Sentier idag.
Tack för feedback. Är 191 cm och 92 cm i insida ben vilken passar perfekt med sentier vr XL enligt deras tabbell. På canyonen hamnar jag mittemellan XL/L ser det ut som. Många verkar lovorda sentier vr så blir nog till att vänta tills de är i lager igen (är ju ändå vinter så kan vänta).

Jimbob10

Ny medlem
Köpråd mtb
Hej!

Vill börja cykla mountainbike men har ingen koll på prylar så ber därför er experter om guld värda råd!
Inser vikten av att köpa kvalitet direkt men vill samtidigt inte lägga en förmögenhet. Vill inte köpa en dålig mountainbike för att inse att jag skulle köpt en annan från början.

Läst att Vitus ev har bra cyklar. Är denna något att ha? https://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-deore-1x10-2020/
Eller finns det bättre/sämre alternativ?

Budget är så låg som möjlig utan att köpa skräp :)
Varför inte köpa beg? Jag säljer en grej superfly elite som är billigaste och bättre

Sam00

Medlem
Köpråd mtb
men är det kvalitetsskillnad dem emellan? förstår inte riktigt om specsen skiljer sig eller inte, tack! :)
Jag har samma fråga. Funderar på att köpa en Sentier till frun. Men jag har inte hittat svar nånstans på hur bra X-fusion gaffeln är. Det är kanske inte så många som ägt en än. Nån som har en sån, som kan berätta? Jag trodde först att Suntour RC32 var samma som X-fusion RC32, men det verkar inte vara så. Hur bra är Suntour RC32 förresten. Den sitter på Nucleus som jag också tittat på.

Sam00

Medlem
Köpråd mtb
Ett annat alternativ som ingen ännu har nämnt = Pinnacle Ramin 2 2020

En rejäl 29-tummare med RockShox Recon RL-gaffel = bra grundkvalitet och extremt vanlig framgaffel, så mycket lätt att hitta service-kit och även lättmekad. För övrigt bra modern ramgeometri och schyssta hjul. En perfekt hoj att börja med helt enkelt.

Pris ca 11000 just nu!

Det är ännu mer värde för pengarna på den än Vitusen.

Sam00

Medlem
Köpråd mtb
Jag såg inte ditt inlägg, hade samma fråga. Tack. Så Recon är alltså bättre en den X-fusion gaffeln, intressant. Då vet jag inte längre om jag ska köpa Sentiern till min fru.

Sam00

Medlem
Köpråd mtb
Du har ju annars Specialized Chisel Comp för 1017 euro + frakt från bike24. Den har Judy Gold gaffel som är bättre än Judy silver, som sitter på AL 7.0. 1x11 SLX och MT 501 bromsar, Fast Track 2.3 däck, 25mm inner fälgar och väger också bara 11.7 kg.
Jag vet att det bara är 100 mm och ren XC men jag ville bara slänga in det alternativet, om du skulle bestämma dig att du inte behöver mer slag.

jonteq

Medlem
Köpråd mtb
Jag såg inte ditt inlägg, hade samma fråga. Tack. Så Recon är alltså bättre en den X-fusion gaffeln, intressant. Då vet jag inte längre om jag ska köpa Sentiern till min fru.
Baserat på det jag vet nu kan jag inte rekommendera gaffeln. Sen vet jag inte om de kan vara olika mellan olika tillverkare och batcher

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Intressant! verkar ha liknande geometri/komponenter som sentier 2019 som var så uppskattad.
Kanske något dyrare, men fysisk butik i sverige är ju också värd sitt.
Ja den där Orbean ser jättebra ut på alla punkter! 👍

Extra plus, särskilt när man är ny på MTB, är att den har 29x2.6" -däck som ger bra framkomlighet, bra bärighet på mjuka underlag, och bättre grepp på hala stenar och rötter, jämfört med de vanligare 2.3" - 2.4" -däcken.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Ett sätt att välja är ju att gå på den man tycker är snyggast. I mitt fall vinner orbean då speciellt om man kan få den i den mörkgröna.

Tumstock

Medlem
Köpråd mtb
Lånar tråden lite så ni tycker x-fusion gaffeln sämre än Recon men hur mycket sämre är frågan? Funderar mellan Sentier och Ragley marley 2.0 själv.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Ska man köra lite hårt är båda för klena och då kan de kvitta om man ändå byter. Jag har bara testat recon. Det borde gå att hitta reviews.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer