Köpråd mtb

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Är detta samma gaffel? Inget bra betyg men det betyder inte att recon är bättre. Det är 34mm de efterfrågar .

When descending, the Mythique’s characteristics were dominated by the fork’s underdamped travel and flexible chassis

X-Fusion RC32 forks with 130mm

risv

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Mest pang för pengarna efter att ha varvat internet verkar ändå vara sentier vr med denna typ av geometri 😀 bara den som verkar ha en gaffel som ingen ogillar i prisklassen (bomber z2 130mm) Tyvärr out of stock men får bevaka den tills de är i lager.

jonteq

Medlem
Köpråd mtb
Lånar tråden lite så ni tycker x-fusion gaffeln sämre än Recon men hur mycket sämre är frågan? Funderar mellan Sentier och Ragley marley 2.0 själv.
Har testat båda. Recon har jag på min Sentier, och RC32 finns på min sambos Cube reaction tm. Funderar skarpt på att byta ut RC32 helt. Visst funkar den, men upplever den som väldigt okänslig, oföljsam och diffus. Som att man inte riktigt har kontakt med underlaget. Skillnaden mot Recon upplever jag som stor.

jonteq

Medlem
Köpråd mtb
D
Är detta samma gaffel? Inget bra betyg men det betyder inte att recon är bättre. Det är 34mm de efterfrågar .

When descending, the Mythique’s characteristics were dominated by the fork’s underdamped travel and flexible chassis

Japp, det är samma.

Sam00

Aktiv medlem
Köpråd mtb

Tack för det. Den recensionen verkar ha kommit ut idag. Hur stor skillnad kan det vara på X fusion RC32 och Suntour RC32 air då? Jag har kollat på Nucleus också till min fru förutom Sentiern. Om det inte är så stor skillnad på gafflarna så duger det kanske med en Nucleus.

Streby

Ny medlem
Köpråd mtb
Jag köpte ny ”instegs”-mtb i oktober, Canyon AL SL 7.0 och är toknöjd. Inte så mycket att jämföra med sen tidigare men tycker att det är ett bra alternativ!

Tumstock

Medlem
Köpråd mtb
Frågan är ju om det är värt att spendera 1000 kr mer på en ragley för att få recon eller om man ska köra på sentiern. Var ett tag sen jag cyklade mtb och har ju egentligen inget att jämföra med. Går väl kanske att hitta en begagnad gaffel sen ifall man vill uppgradera nästa sommar eller nåt. Båda cyklarna är ju väldigt lika annars, är väl bara gaffeln och bromsarna som skiljer dom emellan och 1000 kr. :p

Bonzo

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Frågan är ju om det är värt att spendera 1000 kr mer på en ragley för att få recon eller om man ska köra på sentiern. Var ett tag sen jag cyklade mtb och har ju egentligen inget att jämföra med. Går väl kanske att hitta en begagnad gaffel sen ifall man vill uppgradera nästa sommar eller nåt. Båda cyklarna är ju väldigt lika annars, är väl bara gaffeln och bromsarna som skiljer dom emellan och 1000 kr. :p
Du kan ju tänka så här också:
Om du vill uppgradera gaffel lite längre fram så är det troligen lättare att sälja vidare en Recon än den andra gaffeln. Jag skulle våga säga att du nästan garanterat får igen hela mellanskillnaden i det läget.

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Köp rätt från början, brukar ju vara ett vanligt råd. Speciellt när det kommer till gafflar som ofta är svindyra när man köper dom i lösvikt. En dropper är en billigare uppgradering om man vill göra det i efterhand o håller sig till Brand-X.

Äntligen en review om Vitus Mythique! Tack för länken @jonte987 !

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Mest pang för pengarna efter att ha varvat internet verkar ändå vara sentier vr med denna typ av geometri 😀 bara den som verkar ha en gaffel som ingen ogillar i prisklassen (bomber z2 130mm) Tyvärr out of stock men får bevaka den tills de är i lager.
Förstår faktiskt inte besattheten över Vitus. De verkar ju haft grymma cyklar tidigare med jättefina komponenter men på pappret är Orbean mycket bättre än sentier vr för några hundralappar mer. Med Rockshox/dämpare och Shimano SLX. Läs lite recensioner om Sram SX, det är ju verkligen en budgetlösning på Vitusen. Även Canyon verkar ju vassare även om geon inte är lika aggresiv.

jonteq

Medlem
Köpråd mtb
Kan tänka mig att ge dig x-fusion gaffeln och 1000 kr, om jag får din recon ;)

risv

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Förstår faktiskt inte besattheten över Vitus. De verkar ju haft grymma cyklar tidigare med jättefina komponenter men på pappret är Orbean mycket bättre än sentier vr för några hundralappar mer. Med Rockshox/dämpare och Shimano SLX. Läs lite recensioner om Sram SX, det är ju verkligen en budgetlösning på Vitusen. Även Canyon verkar ju vassare även om geon inte är lika aggresiv.

Nej håller med. Det är därför det velas som en galning. En Vitus Sentier 2019 verkade bättre och kostade mindre. Grand canyon al SL 8.0 verkar riktigt bra lika orbean.
Är riktigt sugen på orbean men många verkar tycka recon gaffeln är lite budget...? Bomber z2 som sentier vr har eller Fox rythm som canyon har verkar mer lovordade...

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Ser inget fel på Canyons geo. Den senaste modellserien med 67,5 HTA och 74 STA är ju ganska nylanserad.
Nä tycker också den är helt ok, men tidigare i tråden så diskuterades om man skulle gå mot flackare gaffelvinkel. Ville mer få fram att gå på magkänslan och slå till, dagen efter kommer allt ha ändrats ändå.

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Nej håller med. Det är därför det velas som en galning. En Vitus Sentier 2019 verkade bättre och kostade mindre. Grand canyon al SL 8.0 verkar riktigt bra lika orbean.
Är riktigt sugen på orbean men många verkar tycka recon gaffeln är lite budget...? Bomber z2 som sentier vr har eller Fox rythm som
Är riktigt sugen på orbean men många verkar tycka recon gaffeln är lite budget...? Bomber z2 som sentier vr har eller Fox rythm som canyon har verkar mer lovordade...
Tror den kommer hålla. Tänk på att du som nybörjare inte kör som proffsen. Vill man inte kompromissa med något så måste man upp i pris.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd mtb

Vad sägs om pinnacle Ramin 1? Billigaste hojen jag sett med rockshox gaffel. Bara denna o grand canyon al SL 8.0 som är i lager också i min storlek vilket är ett stort plus.
Tyvärr står det fel i texten högst upp. I specen längre ner, och i frågor & svar står det X-Fusion för Ramin 1. Se svar nedanför:

Screenshot_20200208-165909.png

Tumstock

Medlem
Köpråd mtb
Såg den, tyvärr så är den 29" och Strl Large. Vill gärna ha en medium med 27.5. Dessutom så är den i Umeå 25 mil från mig där min syrra bor.

Streby

Ny medlem
Köpråd mtb
TS är 191 cm då är en sentier i L för liten.
Är själv 191 med 89 i ben och kör på L på min Grand Canyon 7.0. Är mellan storlekarna och valde den mindre hojen efter lite rådfrågning både hos Canyon och här (med blandade åsikter såklart 😉). Är som sagt nöjd med den men hade säkert varit nöjd med XL oxå.

Nu är ju Sentier en annan modell men hamnar man mellan två storlekar så kanske båda passar?

Edit: efter koll så går L till 190 och XL från 190 och uppåt på Sentier. Så L är för liten precis som ovanstående säger 😊

Senast ändrad:

risv

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Skulle någon av de andra cyklarna med mer aggresiv geometri kännas stor upplevelseskillnad
på stigarna eller är de där ynka graderna av mindre relevans på stig? Håller med om att al SL 8.0 lockar som bara den. Kollade på en cykel i butik med recongaffel och lockout och tyckte den såg lite klen ut jämfört med dyrare hojar.

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Tänk bara på att om du ska uppgradera en snik-vitus till en bra vitus så kommer mellanskillnaden kosta mkt mer om du köper prylarna i lösvikt i efterhand. Gissningsvis dubbelt så mkt som mellanskillnaden utan att ha räknat på det (men har räknat på andra hojar).

PS. Visserligen bra rea på snik-varianten som ju kan locka...

risv

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Tänk bara på att om du ska uppgradera en snik-vitus till en bra vitus så kommer mellanskillnaden kosta mkt mer om du köper prylarna i lösvikt i efterhand. Gissningsvis dubbelt så mkt som mellanskillnaden utan att ha räknat på det (men har räknat på andra hojar).

PS. Visserligen bra rea på snik-varianten som ju kan locka...

Ja precis.. verkar mest vara dämparen som skiljer och prisskillnaden är ändå 5000 kr...
Den verkar ändå vara air och 34mm tjocklek

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Ja precis.. verkar mest vara dämparen som skiljer och prisskillnaden är ändå 5000 kr...
Den verkar ändå vara air och 34mm tjocklek
Har inte lusläst specifikationerna men det brukar ju vara dämpare, bromsar o växelgrupp som skiljer. Möjligen däck/hjul oxå? Plockar på...

Har bara läst en recension av den och av vad jag kom ihåg föll snikvarianten på just dämparen som var okänsligt o flexade när det trycktes på, om jag nu kom ihåg rätt vill säga.

Här är ett grupptest där den dyrare varianten klarade sig bra:

risv

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Har inte lusläst specifikationerna men det brukar ju vara dämpare, bromsar o växelgrupp som skiljer. Möjligen däck/hjul oxå? Plockar på...

Har bara läst en recension av den och av vad jag kom ihåg föll snikvarianten på just dämparen som var okänsligt o flexade när det trycktes på, om jag nu kom ihåg rätt vill säga.

Här är ett grupptest där den dyrare varianten klarade sig bra:

Jag läste en review:

Det är 29 vr de dömer ut och rekommenderar 29vrs som är på rea, det var inte denna du läste?

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Jo, just det! Det var den jag läste!

Då kanske VRS:en inte är så dum ändå? Jag har dock inte mer info att ge dig då jag, av vad jag kommer ihåg, inte har testat gaffeln som finns på vare sig VR eller VRS:en.

Se om du hittar ett test om just VRS:en. Kan ju vara lite svårt då modellen är ny men det såg ut som att det kom en del tester i slutet av januari o framåt.

risv

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Jo, just det! Det var den jag läste!

Då kanske VRS:en inte är så dum ändå? Jag har dock inte mer info att ge dig då jag, av vad jag kommer ihåg, inte har testat gaffeln som finns på vare sig VR eller VRS:en.

Se om du hittar ett test om just VRS:en. Kan ju vara lite svårt då modellen är ny men det såg ut som att det kom en del tester i slutet av januari o framåt.
Vad tror du om att få cykeln servad? Det är egentligen det som oroar mig mest med x fusion gaffel. I annat tror jag den säkert duger bra... man är ju inget proffs...

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Vad tror du om att få cykeln servad? Det är egentligen det som oroar mig mest med x fusion gaffel. I annat tror jag den säkert duger bra... man är ju inget proffs...
Sorry, ingen aning. Jag servar mina gafflar själv. Brukar hitta ngn bra instruktionsvideo på Youtube, nå't kit på CRC så kör jag på. Har aldrig heller testat X Fusion-gafflar så för mig är det ett svart hål.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Fast det är nog vrx man ska om man ska ha en rimlig chans att inte uppgradera. Men nu är vi långt från grusvägar.

Ja, det blir svindyrt att uppgradera men då får man de grejor man vill ha. Till slut handlar det väl om vilka pengar man kan och vill lägga upp initialt och över tid.
Billigast är att köpa rätt direkt men vem vet vad rätt är.

risv

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Fast det är nog vrx man ska om man ska ha en rimlig chans att inte uppgradera. Men nu är vi långt från grusvägar.

Ja, det blir svindyrt att uppgradera men då får man de grejor man vill ha. Till slut handlar det väl om vilka pengar man kan och vill lägga upp initialt och över tid.
Billigast är att köpa rätt direkt men vem vet vad rätt är.

yes.. stort inköp men samtidigt svinkul att nörda ner sig i olika cyklar :) en HT med bra framgaffel är nog ändå det som lockar mest. Även om Vitus Sentier VR inte är lika prisvärd i år så har jag inte hittat något alternativ som övertygar mer...

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Här är skillnaderna i stort mellan modellerna. Tror själv jag hade överlevt om jag hade haft en standard VRS, ingår ju t o m dropper. Enda frågetecknet är dämparna som jag ser det:

The Mythique VR comes with an X-Fusion RC32 fork and 02 shock, Shimano Deore M6000 drivetrain and Shimano MT-401 brakes.

The mid-level VRS ups the ante with a Sweep fork, SRAM’s 12-speed SX Eagle transmission and Shimano MT-401 brakes, and a Brand-X dropper post.

Finally, the top-spec VRX has upgraded dampers in the shape of the highly capable Marzocchi Bomber Z2 and RockShox Monarch R rear shock. It shares the same SRAM SX Eagle drivetrain as the VRS but gets upscale Shimano MT-501 brakes.

All three bikes roll on tubeless-ready Schwalbe Magic Mary/Hans Dampf tyres and WTB ST i30 rims.

risv

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Vet inte vad en Sentier VR kostar men om en Mythique VRS är i samma härad så är ju en FS helt klart ett snäpp upp?
Det är ungefär samma prisklass, 1 tkr dyrare med Mythique VRS. Löpspår och skogsstigar är det som kommer cyklas, med grusväg som transportsträcka. Bara lurar lite om det är overkill med FS men den ser ju riktigt ball ut.

SGS

Aktiv medlem
Köpråd mtb
90% (kvalificerad killgissning) av alla som fastnar för MTB hamnar till slut på en FS ändå. Därmed inte sagt att de samtidigt inte har andra cyklar, eller att de köper en FS och är nöjda sedan.

Tänk m.a.o inte för mycket på att det ska bli "rätt" från början. Det blir det i princip aldrig ändå :-)

Gå efter magkänslan och utvärdera sedan hur det blev när du har större erfarenhet. Inte alls säkert cyklingen blev som du tänkt det hela. Sannolikt kommer du ha helt andra preferenser och önskemål till nästa cykel. (Eller cyklar då, ifall du fastnar ordentligt).

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
90% (kvalificerad killgissning) av alla som fastnar för MTB hamnar till slut på en FS ändå. Därmed inte sagt att de samtidigt inte har andra cyklar, eller att de köper en FS och är nöjda sedan.

Tänk m.a.o inte för mycket på att det ska bli "rätt" från början. Det blir det i princip aldrig ändå :)

Gå efter magkänslan och utvärdera sedan hur det blev när du har större erfarenhet. Inte alls säkert cyklingen blev som du tänkt det hela. Sannolikt kommer du ha helt andra preferenser och önskemål till nästa cykel. (Eller cyklar då, ifall du fastnar ordentligt).
Håller med, till slut kommer man ändå hamna på en FS gissar jag oxå. Men frågan som infinner sig då är vilken typ av FS... XC? Enduro? I mitt fall kommer det bli en FS eMTB (svär jag i kyrkan nu?).

Skitsvår fråga som hade varit mkt lättare om Mythiquen inte vart på rea.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer