Köpråd mtb

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Det är omöjligt att gå råd. Måste köpa en cykel att testa. Jag har en förhållandevis dyr enduro men jag skulle helst vilja ha även in XC cykel. Och en HT enduro. och kanske en trail.

edit. och då ligger väl sentier och mytique bra till som allround trail.
Helst respektive modell med bomber gaffel - eller påbörjat sparkonto för att byta gaffel om du vill åka utför.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Allt beror ju också på budget. Tråden började på 9500 och är nu uppe på 15000. Finns nästan alltid än bättre och dyrare cykel. Jag skulle gå på en HT i 15’ området, känns som för många kompromisser med instegs Vitusen bla gaffeln som du försökte undvika på sentiern.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Allt beror ju också på budget. Tråden började på 9500 och är nu uppe på 15000. Finns nästan alltid än bättre och dyrare cykel. Jag skulle gå på en HT i 15’ området, känns som för många kompromisser med instegs Vitusen bla gaffeln som du försökte undvika på sentiern.
Ja, sentier med bomber. Testa och sälj om du "behöver" xc eller fs trail

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
För det priset är det bara att slå till! Går att sälja direkt för samma pris förmodligen om man inte är nöjd. Finns inget bättre till bättre pris, anser jag om man är ute efter en budget-HT.

VTS

Ny medlem
Köpråd mtb

Tumstock

Medlem
Köpråd mtb
Helvete!! :p, kollade aldrig forumet utan gick in igår på wiggles hemsida på kvällen och såg att dom haft den inne igen. Missade den med några timmar. Gör inte om det misstaget kollar wiggle och crc typ minst 10 gånger per dag bara för att se om den kommer tillbaka eller nåt annat prisvärt.

Tack för tipset även om jag var dum att inte kolla forumet eller deras hemsida mer frekvent.

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Dom är ju väldigt lika varandra men laufeyns växlar är väl lite vassare om man tittar på recensioner. Laufeyn går ju också att köpa lokalt i Sverige om man gillar sånt.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Hittade inget som magkänslan säger slå till på. Bevakar blocket ett tag om det dyker upp något där och blir det för fint väder och stor lust klickar jag hem Vitus sentier vr 2020 .. det som står emot är att jag hade hoppats hitta en HT jag gillade för ca 10k

Pissemugg

Medlem
Köpråd mtb
Lånar tråden lite i eget syfte...
Jag är precis som TS rookie när det kommer till det tekniska och vad som avser ”bättre” cyklar. Har läst på lite här på forumet och försökt att få en uppfattning om vad jag ska lägga mina surt förvärvade pengar på. Min senaste mtb var en GT som köptes för över 20 år sedan... Har cyklat Biltemacykel med mina ungar på asfalt/grusväg senaste åren 😂

Det verkar som att många här börjar med en HT för att förr eller senare gå över till FS, särskilt när det gäller stigcykling. Jag sitter därför och funderar på om det inte, åtminstone för mig, vore bättre att direkt köpa en FS? Jag vet att jag kommer att mest köra stig med varierande underlag, gillar tekniska etapper och att det går undan... Har en trevlig lång slalombacke/pulkabacke några hundra meter bort som jag ser fram emot att prova.

Körde cross i min ungdom, men frugan ogillar tanken att jag skulle ta upp det så tanken är att få adrenalinet att flöda på en mtb istället.

Funderar som sagt starkt på att skippa ”prova på om jag gillar cykla” steget med HT och köra heldämpat direkt, eller är jag helt ute och cyklar nu? I allra värsta fall får väl en av ungarna ärva den när dom når upp till sadeln...

Läste i en annan tråd att denna cykel är prisvärd och rätt hyfsad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Jag är precis som TS rookie när det kommer till det tekniska och vad som avser ”bättre” cyklar. Har läst på lite här på forumet och försökt att få en uppfattning om vad jag ska lägga mina surt förvärvade pengar på. Min senaste mtb var en GT som köptes för över 20 år sedan... Har cyklat Biltemacykel med mina ungar på asfalt/grusväg senaste åren 😂

Det verkar som att många här börjar med en HT för att förr eller senare gå över till FS, särskilt när det gäller stigcykling. Jag sitter därför och funderar på om det inte, åtminstone för mig, vore bättre att direkt köpa en FS? Jag vet att jag kommer att mest köra stig med varierande underlag, gillar tekniska etapper och att det går undan... Har en trevlig lång slalombacke/pulkabacke några hundra meter bort som jag ser fram emot att prova.

Körde cross i min ungdom, men frugan ogillar tanken att jag skulle ta upp det så tanken är att få adrenalinet att flöda på en mtb istället.

Funderar som sagt starkt på att skippa ”prova på om jag gillar cykla” steget med HT och köra heldämpat direkt, eller är jag helt ute och cyklar nu? I allra värsta fall får väl en av ungarna ärva den när dom når upp till sadeln...

Tycker du är inne på rätt spår om du ändå är säker på din sak. Välj cykel efter var du ska åka, brukar man ju säga och även om en HT säkert gör jobbet så tolkar jag det som att du kommer att undvika slätt underlag.

Det verkar som att många är nöjda med "nya" Neuron (har bara kört den gamla modellen), bra valuta för pengarna speciellt i den specen. Det är inte heller speciellt mkt mer pengar än en duglig HT. Neuron funkar att trampa långt med oxå ifall du vill ut på äventyr.

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd mtb

Jag tycker du gör rätt om du har pengarna. Köpte en billig HT i höstas men har redan skaffat heldämpat och det är mycket lättare och roligare att cykla på stökigt underlag. Canyonen ser grymt fin ut.

TMA-1

Ny medlem
Köpråd mtb
Ja, jag är själv mitt uppe i att hitta en FS efter att ha kört HT i ett år. Men jag ångrar inte att jag tog det försteget med HT för jag var inte säker på om jag skulle fastna för MTB vilket sen visade sig att jag gjorde. Men om du inte tvivlar så är det ju bara att köra på. Just nu väljer jag mellan Neuron som du länkade och Spectral som är lite mer åt enduro-hållet vilket är vad jag egentligen är mer sugen på. Tyvärr kommer den bara med 27,5 hjul, och jag hade föredragit 29. Så, jag har fastnat lite belutsångest 🙂

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Ja, jag är själv mitt uppe i att hitta en FS efter att ha kört HT i ett år. Men jag ångrar inte att jag tog det försteget med HT för jag var inte säker på om jag skulle fastna för MTB vilket sen visade sig att jag gjorde. Men om du inte tvivlar så är det ju bara att köra på. Just nu väljer jag mellan Neuron som du länkade och Spectral som är lite mer åt enduro-hållet vilket är vad jag egentligen är mer sugen på. Tyvärr kommer den bara med 27,5 hjul, och jag hade föredragit 29. Så, jag har fastnat lite belutsångest 🙂
En Cube Stereo i lagom slaglängd kanske kan vara ett mellanting? Har ingen bra länk men ibland hittar man bra pris på dom.

Edit: Tråd här

moros

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Inte brutalt prisvärd skulle jag säga. Men det är ju ingen dålig cykel. Visst 68 ha kanske inte det mest progressiva men man dör ju inte. Men stirra dig inte blind på hur mycket den är prissänkt utan jämför med vad du får för 29000 i 2020 eller 2019 modeller. Kolla Bikester och Bike+discount exempelvis. Finns många fina FS under 30. Radon slide och skeen, orbea occam, cube stereo, marin rift zone etc De flesta med snarlik utrustning.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd mtb

Jag älskar fart, kör hellre slalom/storslalom än längdskidor.
Jag köpte en HT för 15 förra våren, visste inte om jag skulle fastna för cykling. Uppgraderade under våren/sommaren bromsar, gaffel, styre, bakhjul. Längre och bättre gaffel gjorde oerhört mycket. Nu i vinter köpte jag lös FS-ram och gick alltså över till FS. Var orolig för svampigheten och gick därför på en FS-ram med 130mm bak och bra antisquat.

Jag kan inte påstå att jag tycker FS är så jäkla mycket roligare men man får bättre grepp bak både uppför och nedför och man studsar inte bort så mycket fart. Det gör att det går lite fortare, framförallt när det är kongligt. HT sliter dessutom mycket mer på kroppen, jag fick mer ont i rygg och fötter när jag körde HT.

Om jag ska gå över till HT igen så skulle det definitivt bli en aggressiv HT med lång gaffel och flack gaffelvinkel, exempelvis en Chromag Rootdown med 160mm gaffel. Det går att köra snabbt nedför på HT men då blir geometrin viktigare.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Hur står sig denna Kona från 2017 mot Neuron? Den är ju skapligt nedsatt i pris, men samtidigt tre år gammal teknik...

Kona Hei Hei Carbon 2017

Visa bilaga 404571
Säkert inga större fel på den cykeln annat än att den (åtminstone på bilden) ser kort, hög o brant ut samt har hjul i barnstorlek och kostar mkt pengar för att vara antik (är kanske just därför). Komponenterna ser ok ut men det är inte hela historien. Kan vara svårsåld senare...

Håller med Moros, finns bättre och nyare modeller i samma prisklass.

Köpråd mtb
Min son har en Nucleus (2019?). Införskaffades för 5k och var prisvärd. Den är tung, 2x drivetrain som behöver justeras lite då och då. Men han är nöjd och tycker den fungerar bra, men har inte så mycket att jämföra med och är inte så tekniskt erfaren. Jag har en Sentier från 2018 och tycker den är mycket roligare! Men ingen av dom är särskilt roliga på platten.

Tycker dämparen är lite tråkig också...

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Min son har en Nucleus (2019?). Införskaffades för 5k och var prisvärd. Den är tung, 2x drivetrain som behöver justeras lite då och då. Men han är nöjd och tycker den fungerar bra, men har inte så mycket att jämföra med och är inte så tekniskt erfaren. Jag har en Sentier från 2018 och tycker den är mycket roligare! Men ingen av dom är särskilt roliga på platten.

Tycker dämparen är lite tråkig också...
Så den är inte rolig när det är platt och dämparen är "tråkig", när är den bra? Uppför? :ROFLMAO:

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Jag köpte en sådan för ett par år sedan för 550 €. Då tyckte jag den var prisvärd. Nu har den ju gått upp i pris och jag vet inte om den är lika prisvärd längre.

Hur som helst så gör min Nucleus jobbet och jag tycker den funkar på platten också faktiskt. Har gjort mindre uppgraderingar som t ex bättre bromsar, dropper, oval singel-klinga vilket förhöjer upplevelsen.

Enda kruxet är att den är helt j-a omöjligt att göra en "manual" på. Gissar på långt kedjestag. Nästa hoj ska jag ha koll på det för jag vill lära mig manual o bunny hop ordentligt.
20190924_162318.jpg

Köpråd mtb
Jag har mest erfarenhet av Sentiern men gissar att geometrin är rätt lika Nucleus och klart dom funkar på platten men roligast är den (sentiern) på medlutande stig(även brötig) samt rejält utför. Jag har provat bättre och mer rajsaktiga däck men det hjälper inte alltför mycket faktiskt. Men som sagt för 5k är nog Nucleusen en riktigt bra prova på och slit och släng hoj. Man gråter ju förhoppningsvis inte om man skulle inse att Mtb är det bästa som finns och därför vill uppgradera.

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Har också en del erfarenhet av Sentier. Håller med om att geo förmodligen är ganska lika men Sentier känns rappare och lite bättre helt enkelt. Jag tycker Sentier är ett bättre köp, speciellt om man hittar en på rea, främst p g a boost o bättre utgångspunkt att uppgradera.

Tumstock

Medlem
Köpråd mtb
Sentiern var mitt självklara val ända tills jag läste recensioner om dämparen som kommer på den. Dom höjde priset på den och stoppade på en sämre dämpare vilket gör att jag nu tittar på Ragley Marleyn istället vilket i stort sett har samma komponenter som förra årets Sentier fast 2000 kr dyrare.

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Pinkbike kör ett fieldtest nu på ”billigare” cyklar 15-20k. De har testat Mythique och Honzo hittills. Kanske kan vara värt att kolla.
Om jag inte har fel så släppte dom ett "group test" med alla hojar för ett litet tag sedan och nu så lägger dom ut separata och lite mer detaljerade test för varje hoj.

Edit: Nä, det var visst Vital MTB! Länk här!

Senast ändrad:

Tumstock

Medlem
Köpråd mtb
Är det ingångsmodellen vi pratar om? Big AL verkar ha behållt gaffeln men ökat pris till 10999
Menar vitusen som har bytt från Rock shox Recon till X-Fusion rc32. Marleyn har i stort sett specen som 2019 sentier hade fast den kostade runt 9k. Hade man haft större budget så hade Sentier med Bomber z2 varit det självklara valet.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Menar vitusen som har bytt från Rock shox Recon till X-Fusion rc32. Marleyn har i stort sett specen som 2019 sentier hade fast den kostade runt 9k. Hade man haft större budget så hade Sentier med Bomber z2 varit det självklara valet.
Tänkte mest att big al kanske är ett alternativ. Fortfarande recon men 1000 spänn upp.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer