Köpråd - mtb

knuttel

Ny medlem
Köpråd - mtb
Åh, en ny likadan tråd som alla andra! Spännande!

Jag har tyvärr blivit rejält biten av MTB-flugan, när jag hyrde en Trek Roscoe 8 i några timmar för ett par veckor sen. Jag har aldrig tidigare ägt en "riktigt" cykel - så jag vet väl inte riktigt vad jag letar efter gällande delar osv. Min budget är mellan 10-15k, och jag vill gärna ha cykeln inom en vecka. Så Virtus och Nukeproof faller direkt ur leken.

Inom denna budget känns det som en riktig djungel bland cyklar....

Jag har letat upp en kandidat (med en fördel att butiken ligger i GBG):

Jag hittar inte supermycket om cykeln på internet, men det enda jag är orolig över är att den är överprisad för delarna. Stämmer detta? Eller är köpet helt godkänt? Som jag förstått är Kona lite kult - och det är ju ball! Coolhetsfaktor spelar självklart roll :-)

Hur jämför den sig med Roscoe 8 som är tusenlappen dyrare?

När jag varit ute nu ett par gånger har det roligaste varit downhill och lite mer tekniska stigar (dvs ingen tråkig grusväg). Så jag letar väl efter en cykel som passar det? Fart är alltid roligt!

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd - mtb
Jag hade en Honzo förra året. Kanonhoj på alla sätt och rolig med sina korta kedjestag, geometrin blir dock lite brant när det går utför. Övergafflade den till 140mm vilket gjorde den väldigt mycket roligare än original.

Det finns en ny videorecension på youtube av Pinkbike, kolla den. Jag hade inget problem att få den tubeless.

Jag ville också köpa lokalt och jämförde med Roscoe innan jag landade i Honzon. Honzon var lite bättre Bang for buck 2019, har inte jämfört dem 2020.

knuttel

Ny medlem
Köpråd - mtb
Jag hade en Honzo förra året. Kanonhoj på alla sätt och rolig med sina korta kedjestag, geometrin blir dock lite brant när det går utför. Övergafflade den till 140mm vilket gjorde den väldigt mycket roligare än original.

Det finns en ny videorecension på youtube av Pinkbike, kolla den. Jag hade inget problem att få den tubeless.

Jag ville också köpa lokalt och jämförde med Roscoe innan jag landade i Honzon. Honzon var lite bättre Bang for buck 2019, har inte jämfört dem 2020.
Det låter ändå positivt! Jag har sett videon - men blev inte direkt mycket klokare. Bland annat säger de att cykeln inte är tubeless ready, men som jag förstår det är fälgarna WTB ST i30 TCS och enligt denna länken står TCS för Tubeless Compatible System: https://www.wtb.com/pages/tech

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd - mtb
Det låter ändå positivt! Jag har sett videon - men blev inte direkt mycket klokare. Bland annat säger de att cykeln inte är tubeless ready, men som jag förstår det är fälgarna WTB ST i30 TCS och enligt denna länken står TCS för Tubeless Compatible System: https://www.wtb.com/pages/tech
De menar däcken. Jag hade inga som helst problem att få mina tubeless. Trailboss har ju dock ganska tunna sidor så man får köra hyfsat högt tryck för att inte få kläm-punka.
Honzon var någorlunda extrem i geometrin när den kom ut för många år sedan. Nu ligger geometrin ganska standard förutom väldigt korta kedjestag. De flesta utförsorienterade hojarna har dock flackare vinklar.

C5A91D31-7F3B-485B-AB0A-A78960F75A54.jpeg
262B6670-A52C-4DAF-BA26-251670D15665.jpeg

Det som är bra med Honzon är att man kan bygga om den både åt XC-hållet och utförshållet, de är sjukt populära att bygga om.

Topp