Köpråd MTB

Köpråd MTB
Hej,

Dags att börja cykla igen! Precis börjat nörda mig ner inom ämnet och har även provat olika cyklar i butik så jag har iallafall lite koll.

Ändamålet är att köra i stigar, gärna över rötter/hinder, mindre hopp och stegra samt ibland även pendla till jobbet men det kommer nog inte ske alltför ofta. I min omgivning finns det inte väldigt tekniskt avancerade trails. Vill börja med en hardtail primärt för heldämpade är för dyra. Trailcykel eller XC? Är 173 cm lång och väger 68 kg. I butik verkar ramstorlek medium (17 eller 18 tum, osäker vilken) passa mig bäst och enda hjulstorleken som fanns var 29 tum vilket jag gissar är att föredra över tex 27,5? Fick höra av han som jobbade i butiken att man går mer och mer mot 29 tums hjul och att man helst bara ska ha "1 kugghjul fram" (alltså mellan pedalerna) istället för 2-3 stycken och att all växling sker baktill. Resterande geometri har jag ingen större koll på. Om det finns någon särskild variabel jag borde läsa på mer om, vänligen säg till. Denna hemsida finns ju för att hitta cyklar som passar en om man faktiskt har koll på geometrin:

Ska jag handla i affär eller beställa online? Bor i en medelstor stad.

Jag är villig att betala så mycket som behövs för att nå the "sweet spot" där jag får så mycket cykel och bra komponenter som möjligt för pengarna. Märket är inte viktigt utan snarare att cykeln passar mig och att komponenterna är bra nog. Så som jag förstått det finns det inte mycket uppgraderingsmöjligheter i framtiden om jag köper en cykel för 6-7k men om jag öppnar plånboken och betalar kanske 10-12k kanske det är klokare?

Väldigt tacksam för all input jag kan få innan jag sugs ner i denna underbara hobby! 😁
Allt gott!

Höjdskräck

Aktiv medlem
Köpråd MTB
Om det ska hoppas o trixas lite granna så är det helt klart en trailhoj du ska ha före XC. Finns mängder av HT föreslagna i andra trådar. T ex Trek Roscoe, Canyon Stoic, Rockrider AM100 m fl.

Köpråd MTB
Om det ska hoppas o trixas lite granna så är det helt klart en trailhoj du ska ha före XC. Finns mängder av HT föreslagna i andra trådar. T ex Trek Roscoe, Canyon Stoic, Rockrider AM100 m fl.
Tack för ditt svar! Ska kolla vidare i andra trådar och läsa på mer om dessa specifika HT. Dock väldigt önskvärt om mina fetstilta poänger kan besvaras av dig eller andra :) Tackar!

Köpråd MTB
Tack! Då vet jag att jag ska ha en trailcykel och 29 tums hjul. Nu behöver jag bara leta rätt på ett par olika modeller med bra omdömen och beställa en!

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd MTB
Du ska absolut gå upp på 10-12. Det är nästan svårt att hitta bra hojar ens i den prisklassen, men nu går det att fynda på rean. Ska du byta drivlina, bromsar och framdämpare på en 6-7 tusen kronors hoj till något vettigt kommer det kosta lika mycket eller mer än cykeln.

Köpråd MTB
Du ska absolut gå upp på 10-12. Det är nästan svårt att hitta bra hojar ens i den prisklassen, men nu går det att fynda på rean. Ska du byta drivlina, bromsar och framdämpare på en 6-7 tusen kronors hoj till något vettigt kommer det kosta lika mycket eller mer än cykeln.
Det har jag nu börjat inse efter att ha läst på mer och mer! Budgeten är därför expanderad och jag är villig att betala ända upp till 18-20 om så behövs men helst närmare 10.

Har gjort en del research både här och googlat. Kommit fram till dessa val:
  • Canyon Stoic 2 som går för 10k och finns i lager. 3- och 4:an kommer i November och är dyrare.
  • Rockrider AM100 via Decathlon för 10k. Kanske bra value här?
  • Orbea Laufey H30 för ca 15k eller till och med H10 för ca 19k. Kanske även bra value här?
  • Trek Roscoe 7. 19k. Är inte detta lite överpris och att man betalar en slant för märket?
  • Nukeproof Scout? Verkar framförallt hitta äldre årsmodeller?
  • Merida Big Trail. 200:an får man nu för 10k. 500:an för ca 15k.
  • Vitus Sentier 29 VR -22. 15k. Ej i lager.
  • Specialized Rockhopper Elite 29, -22, 12k.

Väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig sålla bland dessa cyklar.

Sidopoäng: har endast specificerat årtalet på respektive cykel om jag vet vilket årtal som är rekommenderat att man ska köpa. Om inget tal står så vet jag inte. Om ni rekommenderar en särskild cykel, vänligen specificera också årtalet så jag köper rätt :)

Tack så mycket!

Höjdskräck

Aktiv medlem
Köpråd MTB
Det har jag nu börjat inse efter att ha läst på mer och mer! Budgeten är därför expanderad och jag är villig att betala ända upp till 18-20 om så behövs men helst närmare 10.

Har gjort en del research både här och googlat. Kommit fram till dessa val:
  • Canyon Stoic 2 som går för 10k och finns i lager. 3- och 4:an kommer i November och är dyrare.
  • Rockrider AM100 via Decathlon för 10k. Kanske bra value här?
  • Orbea Laufey H30 för ca 15k eller till och med H10 för ca 19k. Kanske även bra value här?
  • Trek Roscoe 7. 19k. Är inte detta lite överpris och att man betalar en slant för märket?
  • Nukeproof Scout? Verkar framförallt hitta äldre årsmodeller?
  • Merida Big Trail. 200:an får man nu för 10k. 500:an för ca 15k.
  • Vitus Sentier 29 VR -22. 15k. Ej i lager.
  • Specialized Rockhopper Elite 29, -22, 12k.

Väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig sålla bland dessa cyklar.

Sidopoäng: har endast specificerat årtalet på respektive cykel om jag vet vilket årtal som är rekommenderat att man ska köpa. Om inget tal står så vet jag inte. Om ni rekommenderar en särskild cykel, vänligen specificera också årtalet så jag köper rätt :)

Tack så mycket!
Bra lista där!

Tycker någon av de 3 översta låter bra om dom finns i din storlek. 2022 års modeller skulle jag titta på/köpa även om kanske kom 2021.

Visst betalar man för märket när det gäller Trek och Spesh men det är helt klart fina hojar oxå. Roscoen är riktigt nice men som du säger så kostar den oxå.

Köpråd MTB
Jag skulle välja något med Shimano Deore, tycker inte Sram SX eller NX verkar något vidare. Skulle personligen välja Laufey H30, bra bang for the buck.

Med det sagt så ryker Stoic 3 som har SRAM SX, så av Stoic är endast 2:an ett val.

Bra lista där!

Tycker någon av de 3 översta låter bra om dom finns i din storlek. 2022 års modeller skulle jag titta på/köpa även om kanske kom 2021.

Visst betalar man för märket när det gäller Trek och Spesh men det är helt klart fina hojar oxå. Roscoen är riktigt nice men som du säger så kostar den oxå.

Då står nu valen mellan:
Stoic 2, 10k.
Rockrider AM100, 10k.
Orbea Laufey H30 som jag hittat för 12,7k! Och den har en dropper post.
Big Trail 200 för 10k.
Specialized Rockhopper Elite 29, -22, 12k.

Vad tycker ni mina kompanjoner, åt vilket håll ska jag slänga mina pengar?

Senast ändrad:

Höjdskräck

Aktiv medlem
Köpråd MTB
Med det sagt så ryker Stoic 3 som har SRAM SX, så av Stoic är endast 2:an ett val.

Då står nu valen mellan:
Stoic 2, 10k.
Rockrider AM100, 10k.
Orbea Laufey H30 som jag hittat för 12,7k!
Big Trail 200 för 10k.

Tror du kan släppa Rockhoppern i varje fall. Ska det vara en spesh så borde det vara en Fuse tycker jag (lite mer kapabel).

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd MTB

Då står nu valen mellan:
Stoic 2, 10k.
Rockrider AM100, 10k.
Orbea Laufey H30 som jag hittat för 12,7k! Och den har en dropper post.
Big Trail 200 för 10k.

12,7 för H30 är ju som hittat.

Köpråd MTB
Du kan ju bara jämföra specen på Orbeas hemsida så du ser att det är samma komponenter.
Jag tänkte göra precis det men de enda specs jag hittar på hemsidan som har cykeln rabatterad är dessa:

Att ramen är: aluminium
Gaffeln är: RockShox Recon RL Solo Air med 140 mm slaglängd
Bromsar: Shimano MT201
Shimano Deore M5100 SGS Shadow Plus 11s

Dessa komponenter stämmer överens med 2022 modellen på Orbeas hemsida.

Om jag googlar upp 2021 modellen på cykeln hittar jag att en av komponenterna är:
"Shimano Deore M5100 11 SHADOW RD+, SGS cage"
Vilket kanske inte är exakt samma komponent som den rabatterade har, vilket får mig att gissa att den rabatterade är 2022?

Edit: Har hittat en bild på en ny 2021 modell där det står "RockShox" i lila på framgaffeln medan 2022 modellen ska ha det i röd text, vilket även den rabatterade har så jag har kanske kommit rätt? Och jag tror inte pedaler ingår i köpet så får nog beställa de vid sidan.

Senast ändrad:

stigmarodören

Aktiv medlem
Köpråd MTB
Fast det som hindrar mig nu är att jag är osäker om just det exemplaret jag hittat är från 2022 eller inte! Har du lust att hjälpa? Så jag hinner på en eftermiddag!
Vilken färg är det? Specs på H30 är samma 2021 o 2022 men färger skiljer

Kör på oavsett! Jag har en H10 och sambon en H30. Grymma cyklar!

2021
Svart med lite lila
Matt grön med svart
Ljusblå med orange

2022
Guld/gul
Raw silver
Glansig mörkgrön

Köpråd MTB
Jag står nu inför samma konsumtionsval som du gjorde i september. Blev du nöjd? 🙂
Det blev jag! Måste dock säga att det inte tog lång tid innan jag slutade med att köra MTB. Att jag bor i Norrland hjälper heller inte saken då det är så mycket snö här..

Funderar faktiskt på att sälja cykeln. Den är i absolut nyskick frånsett en mindre skada på utsidan av ena gummi-pluggen där man håller i styret på ena sidan. Har diverse accessoarer, oljor och lämpliga verktyg införskaffade. Om du är intresserad och bor i området är du välkommen att ta dig en titt!

Även om du inte är intresserad så är jag som sagt mycket nöjd med cykeln och tror att den är i en fin balans mellan hur mycket man betalar och vad man får för sina pengar.

Topp