Köpråd Nybörjar MTB

erkkn

Medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Hej !

Hittat en massa trådar om nybörjar-MTBer här men ingen som passar mig. Jag vill nämligen köpa en cykel och få den inom en vecka och inte vänta i flera veckor på leverans från Tyskland.

Cykeln får absolut inte kosta mer än 9000 kr, billigare är bara en bonus då jag aldrig tidigare cyklat men verkar tycka det är kul. Cykeln kommer användas mest efter stigar i skogen.

Storlek på mig: 185 cm 85 kg

Var på en cykelbutik igår och provade sitta och trampa lite på dessa två:

http://www.teamsportia.se/produkter...ike-26-29/richmond-sl-team-20-29#.UylxPPl5NlQ Richmond SL 29 2.0 som jag kunde få för 8999.

http://www.teamsportia.se/produkter...26-29/scott-bike-aspect-640-my13#.Uylysvl5NlQ Scott Aspect 640

Då jag gillade Scotten mer så blev den mer intressant men förstår ju att det är sämre grejer på den så skulle denna kunna vara något istället:

http://www.cykellagret.se/product/4700/scott-scale-970 Scott Scale 970

Bubblare: http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terrangcykel/ghost-ebs-comp-29-terrancykel/p/1096609_1_style Ghost EBS Comp 29

Ska iväg och prova fler cyklar idag hos en annan handlare, men då jag inte har någon aning om vilka delar som är bra eller dåliga så vänder jag mig till er på forumet. Hållbarhet framför teknik.

erkkn

Medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Tråden kan kastas av Mod. Efter besök på en mer riktig cykel butik idag så blec det en Scott Aspect 920 Large för enbart 4700 dock 2013 modell. Provade även Nisihki av något slag fanns dock bara i 17tum och blev väl liten, provade en Scale 970 också i Medium som också blev för liten, knäa stöp.

Ensamvargen

Ny medlem
Köpråd Nybörjar MTB
erkkn skrev:
-------------------------------------------------------
> Tråden kan kastas av Mod.

Här kastas inga trådar :-)

Grattis till cykeln, och lycka till!

erkkn

Medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Ensamvargen skrev:
> erkkn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tråden kan kastas av Mod.
>
> Här kastas inga trådar :-)
>
>
> Grattis till cykeln, och lycka till!

Jo, känns riktigt bra ! Skulle få hämta cykeln imorgon då mekanikern som hjälpte mig välja cykel skulle gå igenom den, så allt var hundra ihopskruvat och lirade som det ska.

Skönt att få hjälp av en cyklist som själv håller på med denna hobby och få prata med någon kunnig. Blev nog bättre det här än att bara beställa via nätet :D

erkkn

Medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Kristoffer R skrev:
> Riktigt bra pris du fick på den; mycket bra
> grejer för pengarna.

Jo, känns riktigt bra. Så nu fattas bara en schysst kruka på huvudet, sen blir det på hälsning i skogen till helgen om vi kan få lite plusgrader här i norr igen !

erkkn

Medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Efter att ha provat cykeln två gånger måste jag säga att jag är väldigt nöjd, upplever dock att man har en jäkla massa växlar som man inte riktigt begriper hur man ska använda fullt ut men det kommer väl. Från att mest ha spelat innebandy,ishockey och löptränat så blev det lite av en chock vilken mjölksyra man kan bygga upp i lårmusklerna O:)

Har dock en fråga hur ofta och hur noga tvättar ni dem?

Spola av dem,torka av bromsskivorna från grus gjorde jag idag. Med crossen körde man ju med högtryck och kedjeolja varje gång, hur ska cyklar skötas för att hålla bäst?

Mvh / Erik

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Jag gör inte mer än du gör och har hittills inte haft sönder något av den anledningen. Det är lättare att tvätta sönder cykeln än tvärt om. Men torka av dämpare också med en mjuk trasa så att det inte sitter kvar torr sand där till nästa tur.

zinkpasta

Aktiv medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Som Rattnalle skrev. Brukar även torka av kedjan och lägga en ny droppe olja per länk. Inte alltid, beror på förhållandena ute/tröttman efteråt/etc. Undvik högtryckstvätt.

erkkn

Medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Okej, låter vettigt! Ska springa ner och torka av dämparbenen. Tänkte ska mig en liten ramväska för nödvändiga verktyg och reservdelar att ha med sig på turerna, vad behöver man?

Det jag lyckats läsa mig till är:

"Slang
"Lagglappar
"Insexnyklar
"Däckjärn
"Växelöra

Mvh/Erik

ylva

Medlem
Köpråd Nybörjar MTB
En kedjebrytare har jag fått höra ska vara bra att ha med också.. har dock inte införskaffat någon själv ännu. Någon med mer erfarenhet kanske kan bekräfta detta :)

dans

Aktiv medlem
Köpråd Nybörjar MTB
erkkn skrev:
> Okej, låter vettigt! Ska springa ner och torka av
> dämparbenen. Tänkte ska mig en liten ramväska
> för nödvändiga verktyg och reservdelar att ha
> med sig på turerna, vad behöver man?
>
> Det jag lyckats läsa mig till är:
>
> "Slang
> "Lagglappar
> "Insexnyklar
> "Däckjärn
> "Växelöra
>
>
> Mvh/Erik

Till ovanstående skulle jag lägga en pump.

Ensamvargen

Ny medlem
Köpråd Nybörjar MTB
dans skrev:
> erkkn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Okej, låter vettigt! Ska springa ner och torka
> av
> > dämparbenen. Tänkte ska mig en liten
> ramväska
> > för nödvändiga verktyg och reservdelar att
> ha
> > med sig på turerna, vad behöver man?
> >
> > Det jag lyckats läsa mig till är:
> >
> > "Slang
> > "Lagglappar
> > "Insexnyklar
> > "Däckjärn
> > "Växelöra
> >
> >
> > Mvh/Erik
>
> Till ovanstående skulle jag lägga en pump.

Samt gärna lite eltejp och buntband för oförutsedda skador/något som lossnar.

zinkpasta

Aktiv medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Kan även tillägga att de flesta här (inkl mig) föredrar en ryggsäck att ha prylarna i istället för en ramväska, för att inte tynga ner cykeln i onödan (bättre att ha den vikten på kroppen). Utöver det som nämnts kan det då vara trevligt med en vätskeblåsa på 1-3L vatten sådär.

Camelbaks modeller brukar rekommenderas, vill du börja med något billigare sålde faktiskt Lidl(!) en helt ok variant för 99kr där man får plats med det viktigaste. Vet dock inte om den fortfarande finns kvar.

Snabblås är bra att ha på kedjan. Vissa kan då brytas/öppnas utan en kedjebrytare, och isåfall slipper du en pryl i väskn. En extra slang är bra, laglappar vettefan då det känns meckigt att stå och försöka hitta ett hål i en slang ute i skogen.. Men det tar åas ingen plats och väger ingenting, så why not.

erkkn

Medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Då kan vi konstatera att det som ska införskaffas eller plockas fram ur lådorna är:

*En schysst ryggsäck att packa:

"Slang
"Lagglappar
"Insexnyklar
"Däckjärn
"Växelöra
"Kedjebrytare
"Snabblås
"Pump
"Eltejp och buntband

Insex,torx,eltejp,buntband,pump har jag. Får springa förbi cykelhandlaren om de andra grejerna! Tack för alla svar, hjälper en nybörjare som mig. Då man kör skoter har man ju med sig en mindre mekaniskverkstad ut på fjällen :-P

JerryEriksson

Ny medlem
Köpråd Nybörjar MTB
Denna tråden urartade sig väldigt bra =) Jag som trådskaparen är också helt nybörjare här så tack och bock för den fina listan ni har påtat ihop =)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer