Köpråd nybörjare MTB motionär

Rastafaraj

Ny medlem
Var i Genarp med frugan idag och hyrde och åkte MTB för första gången, på bikefix. Vi hade skitkul och jag är sugen på att skaffa en egen nu för motion och friluften då jag älskar att cykla och har aldrig åkt/upplevt något liknande tidigare som cyklarna vi hyrde på bikefix idag. Hittar varje ursäkt jag kan för att cykla men har alltid endast cyklat i stan på betong på vanliga damcyklar vilket inte ens går att jämföra med. De cyklarna vi hyrde heter tydligen Cube Attention Hardtail och ligger på runt 12.000 kr. Tycker det är mycket pengar för en hobby/motion/nöje just nu och undrar, finns det cyklar som kan jämföra sig med denna modellen men i lägre prisklass ev begagnade?

Förstår att det är främst seriösa hobbyister på detta forumet och vill inte förolämpa någon och hoppas att tålamod finns för en enkel motionär som mig med.
Målet är att hitta en cykel som kan åka liknande terräng som i Genarp/häckeberga främst

jonte987

Aktiv medlem
Attention ser inte så prisvärd ut. Oklart om den verkligen är så mycket bättre än White xc290 pro som reas för 7500 just nu.

ooms

Aktiv medlem

Rastafaraj

Ny medlem

Rastafaraj

Ny medlem
Har kikat på begagnade i Skåne i köp och sälj här på sidan mellan 5-12 tkr klassen, är dock för okunnig för att veta på om något är vettigt att investera i av de. Dessa är följande, sorterade efter pris från billigast:

Från blocket:

Fundadores

Aktiv medlem
Har kikat på begagnade i Skåne i köp och sälj här på sidan mellan 5-12 tkr klassen, är dock för okunnig för att veta på om något är vettigt att investera i av de. Dessa är följande, sorterade efter pris från billigast:

Från blocket:

Skulle köpa Laufeyn av dessa.

mattihp

Aktiv medlem
Tänkte hijacka denna tråd!

Jag blev bestulen på min Trek x-Caliber 8 som jag köpte på auktion. Har noll chans att hitta en likvärdig för min budget som är strax under försäkringspengarna (8900kr).

Finns det märken jag bör akta mig på för på andrahandsmarknaden som ex. har sämre dämpare eller lägre rang på växlarna?

Märken jag ofta ser på begagnat i min prisklass:

Trek Marlin (kanske alternativ som ny också)
Scott
Merida
Specialiced
Cube

Finns det andra jag borde specifikt leta efter annars? Jag har artrit så märkte efter att jag blev av med cykeln hur otroligt bra den var för mina knän och handleder när jag nu skuttar fram på en jula-hybrid och blir närmast deprimerad av att jämföra.. Känns som att man aldrig bör nedgradera cykel..

EDIT: Jag använder främst cykeln för att spela ett motionsspel som heter Turf, så håller rätt låga hastigheter men cyklar helst 7+ mil om dagen :D

Mitt alternativ är annars att smälla på en singelklinga 1x11 från SRAM eller Shimano samt framdämpare på min Nishiki 401.. Men tror inte geometrin för den är så ultimat...

Rastafaraj

Ny medlem
Bianchin, men det är min högst personliga smak. Ev Lapierren men skulle nog hellre vänta på något annat.
Tack för svar! Ska ha samtliga i åtanke. Som helt nybörjare undrar jag, hur bedömmer du dessa cyklarna specifikt för att värdera de?

Denna dök upp i skåne nu också:

mattihp

Aktiv medlem
Den är ruggigt bra!

Men tyvärr är alla prisjämförelsesajter usla på att ha med rätt parametrar för cyklar. Man måste in och klicka i varje annons för att se vilka växlar det är, om bromsarna är hydrauliska eller mekaniska etc.

Fundadores

Aktiv medlem
Tack för svar! Ska ha samtliga i åtanke. Som helt nybörjare undrar jag, hur bedömmer du dessa cyklarna specifikt för att värdera de?

Denna dök upp i skåne nu också:

Det jag tittar på är komponenter. Vilken serie Shimano eller Sram (info om hierarki kan du hitta på nätet). Om det är luftdämpad gaffel och hur gammal den är. Är de äldre måste den verkligen vara välskött och servad, dämpare mm, för att det ska vara värt. Begagnat är svårt om man inte är kunnig. Jag kommer inte köpa begagnat igen, senast gick det inte bra.

OlofSx

Aktiv medlem
Håller med Fundadores om att det är svårt att köpa begagnat. Har bara gjort det en gång, och i det fallet blev det bra, men gjorde *mycket* research innan, kunde pruta lite, och fick skruva en del sen också. Till att börja med fick jag byta kedja och vajrar och höljen till växlar, men det är nästan självklart. Lite senare vevlager.

Det sagt tycker jag Merida Big Trail 500 med Aion-dämparen (har en sån själv, supernöjd!) ser fin ut, samt Orbea Laufey H10 med Marzocchi Z2 dämparen som också är erkänt bra. Det bygger såklart på att dämparna verkligen är i bra skick.

Skulle nog inte våga köpa en begagnad kolfiberhoj överhuvudtaget, vad händer om man upptäcker en spricka efter ett par veckor?

Vilken exakt växelgrupp det är betyder för mig inte mycket i skogen. Den ska vara väl inställd och ha sköna växelreglage, i övrigt tycker jag det allra mesta går att få att fungera riktigt bra. 10-delat är billigt och bra, 11- och speciellt 12-delat dyrare i drift och jag märker ingen direkt skillnad i skogen.

Bromsreglage och speciellt frambroms är jag kräsen på. En RT66 skiva och bra nya bromsbelägg kan göra underverk.

Hjulen vill man att de är i bra skick. Findäck i bra skick är en bonus, men också något som nästan alltid är den bästa uppgraderingen man kan göra, oavsett om man köper nytt eller begagnat.

Men framförallt, du länkar till cyklar av alla möjliga storlekar, de kommer inte passa alla, och att de passar är såklart allra viktigast.

Putte--

Aktiv medlem
Håller med Fundadores om att det är svårt att köpa begagnat. Har bara gjort det en gång, och i det fallet blev det bra, men gjorde *mycket* research innan, kunde pruta lite, och fick skruva en del sen också. Till att börja med fick jag byta kedja och vajrar och höljen till växlar, men det är nästan självklart. Lite senare vevlager.

Det sagt tycker jag Merida Big Trail 500 med Aion-dämparen (har en sån själv, supernöjd!) ser fin ut, samt Orbea Laufey H10 med Marzocchi Z2 dämparen som också är erkänt bra. Det bygger såklart på att dämparna verkligen är i bra skick.

Skulle nog inte våga köpa en begagnad kolfiberhoj överhuvudtaget, vad händer om man upptäcker en spricka efter ett par veckor?

Vilken exakt växelgrupp det är betyder för mig inte mycket i skogen. Den ska vara väl inställd och ha sköna växelreglage, i övrigt tycker jag det allra mesta går att få att fungera riktigt bra. 10-delat är billigt och bra, 11- och speciellt 12-delat dyrare i drift och jag märker ingen direkt skillnad i skogen.

Bromsreglage och speciellt frambroms är jag kräsen på. En RT66 skiva och bra nya bromsbelägg kan göra underverk.

Hjulen vill man att de är i bra skick. Findäck i bra skick är en bonus, men också något som nästan alltid är den bästa uppgraderingen man kan göra, oavsett om man köper nytt eller begagnat.

Men framförallt, du länkar till cyklar av alla möjliga storlekar, de kommer inte passa alla, och att de passar är såklart allra viktigast.
+1 på den.
Saker att titta på/känna efter/fråga om är väl skicket på drivlinan, finns det uppenbart slitage? Gå igenom ramen efter ev. skador, är hjulen helt raka och inte råkat på någon genomslagsskada. Känn efter hur styr och vevlager känns, finna det tecken på kraftigt slitage? Hur känns bromsarna, är dom svampiga, behöver belägen bytas, skriker dom och varför? Vad är det för dämpare, när servade ägaren senast gaffeln, finns det papper som styrker det?
Frågorna är många vid begagnatköp, men hittar man rätt säljare så kan man få en riktigt fin hoj. Själv har jag aldrig sålt en cykel som har haft några defekter alls. Men det finns gott om falska människor som krama ur okunnit folk på pengar.

Topp