Köpråd Orbea Laufey H10 el 30 2020 vs Grand Canyon AL SL 8.0 2020

Mtb_rong

Medlem
Hej gänget! jag är ny här...
Det är några år sedan jag cyklade MTB och vill komma igång igen :).
Senast jag hade en cykel var den något stor för mig (L) samt att jag upplevde att jag hängde på styret. Begagnatköp med noll koll på olika parametrar och egenskaper.
Nu vill jag köpa rätt storlek (M) samt att jag vill hamna i en mer upprätt position.
Jag tänker mig ingen galen, vågad, tävlings cykling men jag vill ha en blandning av tekniska stigar, grus med bra fart och skogspartier med vad det kan ge.

Nu har jag letat ett tag och kommer fram till några alternativ jag fastnat för. Mina kommentarer är vad jag tror cyklarna kommer ge mig.
alt 1. Grand Canyon AL SL 8.0, pris 14 600:- Bra spec till ett hyfsat pris, cykeln kan ge hyfsat upprätt position, mixar mellan en trail och xc, kanske något mer åt xc!?
alt 2. Orbea Laufey H10, pris ca 16-17 000:-. Något bättre spec än Canyon, cykeln ger en mer upprätt sittställning, inte lika snabb som Canyon. något dyr i min smak...
alt 3. Orbea Laufey H30, pris ca 14 000:-, något sämre spec än båda ovanstående i övrigt samma egenskaper som H10.

Tacksam för synpunkter
//Ronnie

JWN

Aktiv medlem
Jag är riktigt nöjd med H10an. Kanske inte så lekfull, men den vill gå snabbt nerför💨
20200518_175439.jpg

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Kan du hitta alla i lager så ta H10 känns som det är den du vill ha och den är ju riktigt snygg, Men det börjar bli ont om dom om man vill ha leverans denna sommar så är nog bäst att slå till.

hebbe14

Ny medlem
Hej, funkar laufey som stigcykel eller är den bäst i snabba jämna nedfarter? Tänkte nu bör ni haft era cyklar ett tag.

rokksan

Ny medlem
Jag har en Laufey H30 som jag testat i de flesta terränger. Det jag upplever som mest problem är flack stökig mark i hög fart. Där saknar jag verkligen dämpare bak då fötterna gärna "vibrerar" runt på pedalerna vilket orsakat bruna ränder i kalsongerna vid ett flertal tillfällen. Utför när det är riktigt brant är inga problem, antar att det är för att bakdäcket är ganska avlastat då.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer