Köpråd: Orbea Laufey vs. Trek Roscoe

PDW

Ny medlem
Hej!

Här kommer ytterligare en "hjälp mig välja cykel"-tråd från en nybörjare..

Jag ska köpa min första MTB och har tänkt börja med en HT av ekonomiska skäl. Jag har gått igenom trådar här i forumet som motsvarar mina frågeställningar och landat i att bl.a. Vitus Sentier och Nukeproof Scout rekommenderas ofta i prissegmentet jag tänkt mig (runt 15k). Jag känner mig dock inte helt bekväm så här som förstagångsköpare med att beställa över nätet och hade känt mig tryggare om köpet sker hos en lokal cykelbutik. Dessutom verkar väl många cyklar vara svåra att få tag i i dessa tider.

Jag bor nära TrekStore i Gbg så har därför börjat kolla på en Trek Roscoe 7 därifrån. Har även sett att några här i forumet rekommenderat Orbea Laufey som verkar kunna köpas från Sundstorps cykel utanför Kungsbacka. Jag har även sneglat lite på nästa prissteg vilket innebär Roscoe 8 och Laufey H10 men eftersom jag även kommer behöva en del kringutrustning hade jag gärna sett att cykelpriset låg lite lägre.

Jag vill framförallt cykla stig i skogen och det får gärna vara sten och rötter och upp och ner. Jag bor i närheten av Änggårdsbergen så det är antagligen där den mesta cyklingen kommer ske.

Har ni som har lite mer erfarenhet några starka åsikter om just dessa cyklar? Är de likvärdiga eller är den ena mer prisvärd? Har ni förslag på andra cyklar?

Tack på förhand!

https://www.orbea.com/no-en/bicycles/mountain/laufey/cat/laufey-h30
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...oscoe/roscoe-7/p/28499/?colorCode=orange_grey

OlofSx

Aktiv medlem
Klokt att köpa i butik! Då kan du fokusera på att cykla och butiken kan finjustera växlar och fixa rätt gaffeltryck åt dig etc.

Köp den som känns bäst om du har möjlighet att pröva dem. Att den passar storleksmässigt och känns bra är mycket viktigare än komponenter som kan bytas ut relativt lätt.

Det sagt skulle jag personligen hellre ta Deore 11-delat än 12-delat SRAM SX utifrån hur känsligt SX verkar vara, så där är det fördel Orbea.

Både har vettiga däck, ok framgaffel, och dropper. Båda är relativt tunga på ca 15 kg.

27.5 vs 29: medan resten av happy säger 29” så trivs jag nog bättre på 27.5”.

Hoppas du hittar en cykel som passar bra och som du kan börja plåga ;-)

PDW

Ny medlem
Klokt att köpa i butik! Då kan du fokusera på att cykla och butiken kan finjustera växlar och fixa rätt gaffeltryck åt dig etc.

Köp den som känns bäst om du har möjlighet att pröva dem. Att den passar storleksmässigt och känns bra är mycket viktigare än komponenter som kan bytas ut relativt lätt.

Det sagt skulle jag personligen hellre ta Deore 11-delat än 12-delat SRAM SX utifrån hur känsligt SX verkar vara, så där är det fördel Orbea.

Både har vettiga däck, ok framgaffel, och dropper. Båda är relativt tunga på ca 15 kg.

27.5 vs 29: medan resten av happy säger 29” så trivs jag nog bättre på 27.5”.

Hoppas du hittar en cykel som passar bra och som du kan börja plåga ;-)
Tack för utförligt svar!

Ja, jag borde kolla upp möjligheten att prova dem. Då kan jag känna in 27.5 vs 29 också, i nuläget har jag ingen preferens. Har bara cyklat på 29" de få gångerna jag lånat/hyrt cykel.

Okej, bra input. På vilket sätt är SX mer känsligt än Deore?

moros

Aktiv medlem
Det är ju två ganska olika cyklar. Orbean är ju mycket mer modern i sin geo och har längre slaglängd. Flackare gaffelvinkel och längre reach, du måste nästan upp i XL på Trek för att få samma reach som Orbean har i strl M. Så står lite stökig utförsåkning på agendan så tror jag Orbean gör ett bättre jobb, den är ju mer lik Sentier i sin geo. Jag skulle också rankat nya Deore 11 högre än SX 12-delat faktiskt (möjligen med det undantaget att du med SX redan är på 12-delat och kan uppgradera till andra 12-delade SRAM komponenter bäst du vill)

jonte987

Aktiv medlem
Roscoe var väl halvtradig och halvmodern 2018. Om man bryr sig om sånt.
Boost 141, 27.5+ och en övergafflad gammal ram. Eller finns det en ny version?

2021 får man nog vara glad om man får tag i nåt alls

moros

Aktiv medlem
Roscoe var väl halvtradig och halvmodern 2018. Om man bryr sig om sånt.
Boost 141, 27.5+ och en övergafflad gammal ram. Eller finns det en ny version?

2021 får man nog vara glad om man får tag i nåt alls
Ja just det, Orbean har riktig TA boost. Sen blir man ju alltid förvirrad av gafflarna men det ser ut som Treks Judy SL har turnkey damper och Orbeans Recon RL har motion control (motion control är bättre). Recon 32mm mot Judys 30mm? Så sammantaget hade ju Orbean varit mitt val, om den nu går att få tag på såklart

Putte.w

Aktiv medlem
Orbea alla dagar i veckan!
Hade modellen innan som hette Loki och den va jag riktigt nöjd med.

PDW

Ny medlem
Tack för era svar! Det verkar vara fördel Orbea alltså.

Blir lite nervös över att bli utan cykel helt, så om den finns tillgänglig i min storlek kanske det är lika bra att klippa den direkt och inte fundera så mycket:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer