Köpråd passande 27.5" bakhjul/fälgbana för okunnig i frågan

tobs

Medlem
Tjena
Skadade min bakfälg en aning senaste turen och även om det gick att korrigera någorlunda bör jag se över nytt hjul/fälgbana och få ekrad enligt verkstad
Problemet är att jag inte läst på nämnvärt i denna frågan och hoppas kunna få hjälp från en vänlig själ här inne. :)

Cykel: Trek session 8 2018
Nuvarande bakhjul är DT Swiss FR2150, 157x12 rear
Kassett(om det spelar roll) är en:
SRAM PG-720, 11-25, 7 speed

Önskar köpråd på prisvärt bakhjul eller lös fälgbana som passar så får jag isåfall leja någon verkstad att ekra på ny bana på befintligt nav.
Bifogar specen för cykeln nedan:

Tack på förhand om någon ids ta sig tiden att förklara eller komma med tips.

Mvh
Tobias
Tobias
wheel.jpg

tobs

Medlem
Om du bara byter fälgen måste du veta antal ekrar och nuvarande ERD (vilket är ett mått som sägs kunna mätas olika beroende på tillverkare).
DTswiss fr560 har 32 hål och 563 mm, https://www.dtswiss.com/en/components/rims-mtb/free-ride/fr-560
Okej, tack för din input.
Enda sättet är alltså att mäta befintlig fälg för att kunna veta vad som passar?
Antar den fälgen du länkade är postad som ett exempel för att visa, eller hur?
Låter klurigt då du säger det mäts olika beroende på tillverkare men är någonstans inte förvånad, haha.

Verkar nästan enklare att leta rätt på ett bakhjul istället?
Finns ett enklare sätt där?

Mvh

skjivert

Aktiv medlem
Okej, tack för din input.
Enda sättet är alltså att mäta befintlig fälg för att kunna veta vad som passar?
Antar den fälgen du länkade är postad som ett exempel för att visa, eller hur?
Låter klurigt då du säger det mäts olika beroende på tillverkare men är någonstans inte förvånad, haha.

Mvh
Tjena,

Om du har möjlighet skulle jag lämna in till lbs och be dem ta hem fälgbana. Då kan de själva mäta upp innan och om något blir fel slipper du själv stå där med en fälgbana som inte passar.

tobs

Medlem
Tjena,

Om du har möjlighet skulle jag lämna in till lbs och be dem ta hem fälgbana. Då kan de själva mäta upp innan och om något blir fel slipper du själv stå där med en fälgbana som inte passar.
Låter rimligt ifall det är att man måste mäta och dona för att kunna få fram "rätt".
Är väl fördelen att kunna hitta billigt någonstans i europa med tur men blir ju jäkligt dyrt att chansa och få fel så tror kanske mest på ditt förslag isåfall.

Men, om man istället tänker sig nytt/begagnat komplett bakhjul måste väl vara enklare att luska ut, eller?

tobs

Medlem
Hur skadad är den? Mycket går ju att rikta och fixa utan att köpa nytt.
Hade in bakhjulet igår och fick det riktat så gott de kunde(var inte allvarligt men än dock en liten skada),
så fungerar just nu men känner det är lika bra att kika ifall olyckan är framme värre nästa gång så vet man åtminstone vad man ska leta efter. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer