Köpråd pendarhoj 3 mil enkel väg

NoGa

Medlem
Hej forumet!
Eftersöker tips och saker att tänka på vid köp av cykel för längre pendling. Bor i Gustavsberg ca 2,7 mil från min arbetsplats (Stockholm Stadion) och skulle vilja testa pendla några gånger i veckan. Har en gammal racer sen tidigare men känner mig inte helt bekväm med den för detta ändamål, i synnerhet i tät stadstrafik och vissa dåliga vägar.
Vad är svinviktigt? Skivbromsar? Rakt eller bockstyre? Gravel, cyclocross eller hybrid? Är i halvgod fysisk form, är inte stormrik och behöver inte det mesta bästa. Tänker en budget runt ca 10-15k.

Tacksam för alla tips och råd.

aben

Aktiv medlem
Jag hade köpt något liknande en sådan här Kona Rove och kompletterat med skärmar och pakethållare. Helst hade jag valt varianten i stål med det är över din budget. Bockstyre och komfortabel geometri, 38-47 mm 622 däck.
skivbromsar.

Edit. Ser att Kona Rove har 589 (27,5) däck, hade själv valt 622 men det beror också på hur lång du är, en liten ram passar bättre med 589-hjul
16e0be68-af67-4b8e-b7e1-5905711ef67b.jpg
:

slice me nice

Aktiv medlem
Vad är det som gör dig obekväm med din nuvarande gamla racer? För smala däck, smalt bockstyre i stadstrafiken, för aggressiv sittposition?

Lingon

Aktiv medlem
Räsern funkar nog fint på sommaren, men under blöta halvåret vill du ha skärmar och skivbromsar. Ramen skall ha plats för dubbdäck och helst riktiga skärmfästen.

NoGa

Medlem
Jag hade köpt något liknande en sådan här Kona Rove och kompletterat med skärmar och pakethållare. Helst hade jag valt varianten i stål med det är över din budget. Bockstyre och komfortabel geometri, 38-47 mm 622 däck.
skivbromsar.

Edit. Ser att Kona Rove har 589 (27,5) däck, hade själv valt 622 men det beror också på hur lång du är, en liten ram passar bättre med 589-hjul
:
Tack för svar. Är 170 cm kort :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Hej forumet!
Eftersöker tips och saker att tänka på vid köp av cykel för längre pendling. Bor i Gustavsberg ca 2,7 mil från min arbetsplats (Stockholm Stadion) och skulle vilja testa pendla några gånger i veckan. Har en gammal racer sen tidigare men känner mig inte helt bekväm med den för detta ändamål, i synnerhet i tät stadstrafik och vissa dåliga vägar.
Vad är svinviktigt? Skivbromsar? Rakt eller bockstyre? Gravel, cyclocross eller hybrid? Är i halvgod fysisk form, är inte stormrik och behöver inte det mesta bästa. Tänker en budget runt ca 10-15k.

Tacksam för alla tips och råd.
Trek Domane fungerar och andra liknande "allroundracers" eller gravelcyklar för den delen fungerar bra, man kan ju ta en aluminium variant för pendling om man är nojig och vill spara in ca 10 lapp men som Hasse klokt skrev ovan beror ju val av cykel väldigt mycket på vilken typ av vägar man har.

Det man (jag) vill ha är en cykel som även får plats med något bredare däck (inklusive dubb på vintern) samt skärmar.

3 mil enkel är en del, du kommer att bli stark som f-n om du pendlar ofta.

Senast ändrad:

NoGa

Medlem
skivbromsar.

:
Tack! Varför rekommenderar du stål (istället för aluminium/kolfiber?)?

NoGa

Medlem
Trek Domane fungerar och andra liknande "allroundracers" eller gravelcyklar för den delen fungerar bra, man kan ju ta en aluminium variant för pendling om man är nojig och vill spara in ca 10 lapp men som Hasse klokt skrev ovan beror ju val av cykel väldigt mycket på vilken typ av vägar man har.

Det man (jag) vill ha är en cykel som även får plats med något bredare däck (inklusive dubb på vintern) samt skärmar.

Tack! Klokt. Ja, själva idén av mig pendlandes över Skurubron i nollgradigt pissregn gör att jag känner jag mig starkare än någonsin. Huruvida mitt verkliga jag levererar den tisdagsmorgonen i mars...

MrSthlm

Aktiv medlem
Tack! Klokt. Ja, själva idén av mig pendlandes över Skurubron i nollgradigt pissregn gör att jag känner jag mig starkare än någonsin. Huruvida mitt verkliga jag levererar den tisdagsmorgonen i mars...
Hur sunkigt (mörkt, blött etc) det än är tycker jag man oftast mår bra av lite frisk luft men visst finns det undantagsdagar. 😅

Manurhin2

Aktiv medlem

Lagom ofta!

aben

Aktiv medlem
Tack! Varför rekommenderar du stål (istället för aluminium/kolfiber?)?
Det är delvis vilka preferenser man själv har , så rekommenderar är inte riktigt rätt ord men för mig vinner stål för att det är det material som tåler mest och sen är det lättare att göra en cykel lagom styv utan att det påverkar hållfastheten för mycket.

Det finns en anledning att fina långfärdscyklar fortfarande oftast har stålramar (eller i titan).

Froste

Aktiv medlem
Mitt råd att du ska vara bekväm.

Börja med en bike-fit, det kostar en slant men kommer ge valuta för pengarna och se till att du köper rätt cykel. En cykel du vill fortsätta cykla på för att sittställningen är rätt för just din kropp. Det kommer även ge folk i den här tråden en ide om vilke geometri so passar dig.

Troligtvis är en grushoj med plats för minst 38mm däck och skärmar ett bra val. Aluminium ger bäst bang for the buck. Belysning är viktigt.

d_anders

Aktiv medlem
Du kommer att spendera mycket tid på cykeln i och med att du inte vill köra för hårt om du ska köra ofta (strax under det tempo där det blir jobbigt att prata högt för sig själv hela tiden kan vara lagom).

Därför vill du ha det rimligt bekvämt vilket för många (dock ej alla) betyder bockstyre, stänkskärmar, en vettig lösning för att få med sig prylar, bra kläder, skor, handskar, mössa, hjälm mm.

NoGa

Medlem

Börja med en bike-fit, det kostar en slant men kommer ge valuta för pengarna och se till att du köper rätt cykel. En cykel du vill fortsätta cykla på för att sittställningen är rätt för just din kropp. Det kommer även ge folk i den här tråden en ide om vilke geometri so passar dig.

Troligtvis är en grushoj med plats för minst 38mm däck och skärmar ett bra val. Aluminium ger bäst bang for the buck. Belysning är viktigt.
Bra tips, tack!

NoGa

Medlem
Du kommer att spendera mycket tid på cykeln i och med att du inte vill köra för hårt om du ska köra ofta (strax under det tempo där det blir jobbigt att prata högt för sig själv hela tiden kan vara lagom).

Därför vill du ha det rimligt bekvämt vilket för många (dock ej alla) betyder bockstyre, stänkskärmar, en vettig lösning för att få med sig prylar, bra kläder, skor, handskar, mössa, hjälm mm.
Mkt bra tankar, tack! Just förvaringen, möjligheten att ha någon väska hängandes på sidan eller baktill har gjort att jag sneglat bort från renodlad racer och mer in mor cx/gravel varianter (även om de i regel är en aning dyrare)

HåkanC

Aktiv medlem
Styrka, hållbarhet och livslängd hos en cykel har väldigt lite att göra med vilket material ramen är gjord av.
I praktiken beror det väldigt mkt att göra med HUR ramen är designad, konstruerad och tillverkad.
Försök lyfta dig upp ur det fördomsfulla och trångsynta rammaterialträsket, klarar du det kommer livet som cyklist att bli mycket enklare.
Därmed inte sagt att det öht kan bli enkel med dina förutsättningar. Ska du cykelpendla såpass långt som 27km enkel väg och göra det flera ggr i veckan mer eller mindre året runt på en cykel för <15kSEK finns det många utmaningar och inte enbart cykeln.
Även sådant som kläder, belysning och behövs.

Redigerat: Som flera andra redan har skrivit i tråden.

sailor

Aktiv medlem
Alla material har sina fördelar, jag har pendlat över 1000 mil på en aluram ( & still counting) och den ramen är det inget problem med. Det som brukar ta stryk är vevlagret och bakväxeln.

NoGa

Medlem
Styrka, hållbarhet och livslängd hos en cykel har väldigt lite att göra med vilket material ramen är gjord av.
I praktiken beror det väldigt mkt att göra med HUR ramen är designad, konstruerad och tillverkad.
Försök lyfta dig upp ur det fördomsfulla och trångsynta rammaterialträsket, klarar du det kommer livet som cyklist att bli mycket enklare.
Därmed inte sagt att det öht kan bli enkel med dina förutsättningar. Ska du cykelpendla såpass långt som 27km enkel väg och göra det flera ggr i veckan mer eller mindre året runt på en cykel för <15kSEK finns det många utmaningar och inte enbart cykeln.
Även sådant som kläder, belysning och behövs.

Redigerat: Som flera andra redan har skrivit i tråden.
Yes. Kan alldeles för lite om konstruktionsval, material etc. varför jag frågar andra som vet mer. Men bra, då är vägen relativt öppen där. Jag har redan hunnit köpa på mig bra belysning, en del kläder, skor och annat, men förstår att tillbehör för att ändåmålet ska vara görbart och inte en omöjlig kamp, också kostar sin slant. Är <15 en drömvärld och ska man kika uppåt för att "garantera" den kvalitet som krävs?

HåkanC

Aktiv medlem
Mkt bra tankar, tack! Just förvaringen, möjligheten att ha någon väska hängandes på sidan eller baktill har gjort att jag sneglat bort från renodlad racer och mer in mor cx/gravel varianter (även om de i regel är en aning dyrare)
Pga bikepackingboomen finns det nu många typer av väskor att välja på
en typ som har funnits längre än de flesta är den klassiska British Saddlebagen, som kan funka även på en racer

Typ en sån här
NLF1.jpg

Väskan kommer från https://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

Men om det går bör du lämna ombyte och "arbetskläder" på jobbet, inkl skor o jacka för lunchutflykter o likn.

HåkanC

Aktiv medlem
Är <15 en drömvärld och ska man kika uppåt för att "garantera" den kvalitet som krävs?
Om du har plats hemma så finns det all anledning till att börja i mindre skala (1st enklare cykel, gravel eller pendlarhybrid) för att när du har mer erfarenhet och vet mer vad vill ha gå all-in med sommar + vintercykel, flera par hjul och väskor, mm mm
När jag hade ett jobb med 20km enkel pendlingsväg hade jag en pendlarcykel med tre(3) uppsättningar hjul och ändå tog jag gärna racern sommartid när det var fint väder.

aben

Aktiv medlem
Yes. Kan alldeles för lite om konstruktionsval, material etc. varför jag frågar andra som vet mer. Men bra, då är vägen relativt öppen där. Jag har redan hunnit köpa på mig bra belysning, en del kläder, skor och annat, men förstår att tillbehör för att ändåmålet ska vara görbart och inte en omöjlig kamp, också kostar sin slant. Är <15 en drömvärld och ska man kika uppåt för att "garantera" den kvalitet som krävs?
Du behöver ingen dyr cykel, det handlar mest om ett intresse. Jag har ganska många och fina cyklar men min gamla vattenledningsrörs-Monark rullar fortfarande 4-500 mil om året och den känns långt ifrån utsliten och är hur bra som helst att cykla på.

Det som är väsentligt är att cykeln är i rätt storlek och har en geometri som passar dig så att du får en bekväm och effektiv körställning och så att cykeln blir lagom känslig i styrning och köregenskaper, att du har en skön sadel, att du har lättrullande och lagom breda däck och att cykeln har riktiga skärmar och helst även pakethållare. Samt även bra bromsar. Om den sen väger ett eller två kilo mer eller mindre har liten betydelse.

Det är vad som avgör om den är bra att cykla på.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Ifall jag hade en så pass begränsad budget som 10-15k totalt så hade jag nog prioriterat bort bikefitten. Det brukar ändå gå på typ 3000kr

(Sen inbillar jag mig att man som ny cyklist kommer utvecklas och bli starkare/vänja sig vid en annan position efter att pendlat nästan 6mil några gånger i veckan)

Men det här kan mycket väl vara färgat av att jag cyklat ganska mycket ganska länge utan att köpa betala för en bikefit

Grimpeur

Aktiv medlem
Är det träning eller pendling som gäller? Har du ambitionen att träna så skulle jag välja tävlingscykel, är det pendling pendlingscykel (upprätt sittposition, bra möjligheter för väskor och matkassar och snäll utväxling). Jag kör med korg framtill. Vilket är smidigt när man vill ta av sig halsduk eller handskar i farten. Är även bra om man handlar på vägen hem och vill ha koll på matkassar. Vill slå ett extra slag för snälluväxling när man pendlar. Detta då knän ogillar hårdbelastning när de är kalla.

NoGa

Medlem

Tack för svar!

Grimpeur

Aktiv medlem
Kör du 2x27 km om dagen så?
Starkt!
Nej! Har inte haft tillräckligt fina vägar för att det skulle vara aktuellt när jag hade så långt till jobbet. Jag är inte heller den typen som gillar att pendla så långt per cykel. Blir enstaka jobbpendling som är så lång när man är på kurs eller konferens i närområdet. De turerna brukar dock vara riktigt roliga och genomförs på en Sam Hillborne.

aben

Aktiv medlem
Rakt eller bockstyre?
En riktigt knivig fråga tycker jag, bockstyre är trevligare än rakt på landsväg och längre turer men i knixiga stadsmiljöer med mycket bromsande och sicksackande mellan olika hinder och i pressade trafiksituationer är ju rakt styre klart bättre. Fast bock är smalare och det kan också vara en fördel.

Och ramgeometrin är olika så det är inte helt enkelt att byta i efterhand.

Topp