Köpråd pendarhoj 3 mil enkel väg

Jonatan F

Aktiv medlem
Har pendlat 24 mil i veckan i ett år (sedan kom pandemin och det vart mindre ofta på kontoret och sedan flyttade jag).

1. Om man kan mycket om cyklar kan man köpa en cykel för 3 000kr utan problem. Det gjorde jag och det gjorde aben. Kan man inte mycket om cyklar är det bra att köpa en ny i butik så det blir rätt.

2. Att cykeln är bekväm och att du känner dig häftig och snabb är viktigare än allt annat. Känns den tung och trist kommer du aldrig fortsätta pendla. Det finns de på forumet som svär vid oväxlade cyklar, de som svär vid tunga härken i stål, de som lovordar lätta stålcyklar över allt annat (jag) och de som säger att kolfiber är ett krav. Det viktiga är att du trivs på cykeln och att den är i rätt storlek. Allt annat är irrelevant. Bäst sannolikhet skulle jag säga är en gravel-cykel (oavsett material) men det kan lika gärna vara en hybrid eller en racer.

3. Långa skärmar och bra regnkläder är enligt mig väldigt viktigt. Jag har alltid kört billiga lampor från Kjell o company. Funkar för mig med 30 år gammal syn. Har kört med ryggsäck men det är mycket mer Nice med korg. Dock svårt med bockstyre. För mig faller andra typer av väskor på att jag inte orkar bråka med trassliga spännen när det är kallt.

4. Lägg mycket pengar på att serva cykeln. Salt äter fort upp en kedja så försök spola av och olja ofta. Det hjälper dock med långa skärmar. Men det kommer krävas service ofta. Cyklar är mer som mekaniska ur än bilar - man tar av klockor innan man duschar och man lämnar dem inte gärna cyklar ute om det kan undvikas. Om det inte är en crescent från 60-talet dvs.

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
En sak till. Om du köper en cykel i butik. Se till att få provcykla en bit. Och då menar jag inte att rulla några meter på parkeringen i jeans. Se till att du kan vara borta en halvtimme, kör en tuff backe, kör lite bland bilar och känn hur det känns.

Jonatan F

Aktiv medlem
B5E8B661-A3F6-4E49-B99A-10783A4F0DEF.jpeg

kontorsråttan

Aktiv medlem
Det ät en rätt lång sträcka du tänker pendla,.och den är inte helt utan backar. Att pendla ofta med en halvbillig, halvtung hybrid kommer att ta en stund. Speciellt om du tänker vintercykla med dubb etc. Om du inte har oändligt med tid för pendlingen kommer antingen lycran eller elmotorn att krypa närmare.

Kan du byta om på ett bra sätt på jobbet, duscha och förvara / torka kläder? Om svaret på den frågan är nej sticker jag ut hakan och säger "elcykel".

Jag skulle annars satsa på en gruscykel med bockstyre, typ 40mm breda däck och riktiga stänkskärmar. En rejäl sadelväska, eller hemska tanke en pakethållare om du behöver asa med dator, matlåda och jox.

Starta med en eller ett par dagar i veckan, öka när det nästan känns ok. Ta bussen eller bilen när det behövs.

Jag pendlar 20km från östra delen av Nacka in till city, bor inte jättelångt från Gustavsberg. Som tidigare sagt tänk på att det är en hel del backar, i princip ”aldrig” platt. Du kommer bli svettig, och stark ☺️

2D8B5BCD-858C-42FA-886F-CB1D0A8711FA.jpeg

Jonatan F

Aktiv medlem
Men det behöver inte bli så dyrt om man inte vill, i Miyatatråden finns det fina byggen som inte kostat mycket även om en del såklart är riktigt påkostade.

Instämmer men då får man lära sig meka och köpa lite verktyg och ha någonstans att vara och ha lite disponibel tid :) Cykelköket kan underlätta många av dem dock.

94tibe14

Aktiv medlem
Är inne på mitt första år som "ÅretRuntAre" och det mesta som jag tänker har såklart redan tagits upp men kan ändå inte låta bli att lägga en ytterligare notering om däckbrädd. Nu kör jag iofs inte med dubb då det sällan (läs: typ verkligen aldrig) fryser i sydvästra skåne, men skulle nog säga ca 30mm och uppåt oavsett däcktyp, körde på finhojen över sommaren och 25mm genom vägbyggen, kullersten och trottoarer gjorde ont både i kropp och plånbok. 30-34mm däckbredd och mindre pumpade än vad många tror, där har du en bra grund för pendling året runt.

Kör hårt!

erik h

Aktiv medlem
3 mil är långt. Och tuffa broar. Du behöver en så snabb du kan få. Men rejälare än en ren fintväderracer.

Skärmar och plats för 35 mm dubbdäck, bock, 1x eller 2x en smaksak (jag har 2x men skulle välja 1x idag), skivbromsar en självklarhet av alla skäl, hydrauliska om du har råd men det funkar ju lika bra med vajer, bara tråkigare.

Skulle inte ta en adventuregravel i stål för så lång daglig cykling. Men gärna för utflykter. En slitvarg i aluminium blir bra. Kolfiber blir helt andra pengar.

Den Cube Cross Race 2016 jag kört till jobb flera år runt har varit perfekt. Hade bara önskat mig hydrauliska bromsar och ett högljuddare baknav för premiumfeeling. Kostade typ 12.000 då, det är inte många kronor per mil nu. Aluminium med kolfibergaffel, helt ok skärmfästen, 35 mm på sommaren och 32 med dubb. Ganska raceig geometri, stor skillnad mot graveln. Känns som en raket när man kört mycket på andra cyklar och det är bra om man ska komma fram till jobbet så fort man kan.

Bock i stan är inga problem, kanske inte det man skulle välja bara för innerstan, men för dig är ju innerstan en marginell del av cyklingen.

Jonatan F

Aktiv medlem
3 mil är långt. Och tuffa broar. Du behöver en så snabb du kan få. Men rejälare än en ren fintväderracer.

Skärmar och plats för 35 mm dubbdäck, bock, 1x eller 2x en smaksak (jag har 2x men skulle välja 1x idag), skivbromsar en självklarhet av alla skäl, hydrauliska om du har råd men det funkar ju lika bra med vajer, bara tråkigare.

Skulle inte ta en adventuregravel i stål för så lång daglig cykling. Men gärna för utflykter. En slitvarg i aluminium blir bra. Kolfiber blir helt andra pengar.

Den Cube Cross Race 2016 jag kört till jobb flera år runt har varit perfekt. Hade bara önskat mig hydrauliska bromsar och ett högljuddare baknav för premiumfeeling. Kostade typ 12.000 då, det är inte många kronor per mil nu. Aluminium med kolfibergaffel, helt ok skärmfästen, 35 mm på sommaren och 32 med dubb. Ganska raceig geometri, stor skillnad mot graveln. Känns som en raket när man kört mycket på andra cyklar och det är bra om man ska komma fram till jobbet så fort man kan.

Bock i stan är inga problem, kanske inte det man skulle välja bara för innerstan, men för dig är ju innerstan en marginell del av cyklingen.

3 mil på dubbdäck är väldigt väldigt långt. Men om man kör det ska man välja sina skivbromsar med omsorg. Vissa cyklar har vajerhöljen som går ”upp” till bromsen. Då fylls de gärna med regn- och kondensvatten som sedan fryser i minusgrader. Då har man plötsligt ingen broms. Det är inga problem i hydrauliska.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Förslag på cykel i din budget :

Kanske inte exakt allt man drömmer om ,men för det priset finns det inte många andra cyklar som uppfyller många av de krav som många nämner. Bockstyre, hydrauliska bromsar, möjlighet till dubbdäck och plats för skärmar. Den var nere i pris på 11000 i förra veckan.

ponx

Aktiv medlem
Jag säger som många andra, köp en gravel-hoj. Jag kör en trek checkpoint och kan hålla en lagom snitthastighet på 25km/h utan att ta ut mig.

Pendlar man i Stockholm behöver man bra bromsar så köp med hydrauliska. Jag har behövt panikbromsa flera gånger på smala cykelvägar pga matslavar som hittar sin adress eller elsparkcyklar som plötsligt utvecklar pölrädsla.

Köp bra cykelkläder. Det är omöjligt att cykla 3 mil i ett regnställ från macken. Köp med lysande färger och bra med reflexer. Kom ihåg devisen "ingen ser dig, alla vill döda dig".

Köp bra lysen med usbladdning. Då kan du lätt ladda på kontoret under dagen. Kom ihåg att det inte är särskilt viktigt vad du ser, det som betyder något är vad andra ser. Rapporterar inte folk på UFO Sverige så har du inte tillräckligt med belysning.

kais01

Aktiv medlem
just tre mils pendling fick mig att ta steget att köpa en brompton. hade sedan tidigare en moulton, så jag visste redan innan att inte hjulstorleken är ett problem så länge det är asfalt.

det var ju inte för den excellenta cyklingen den införskaffades, men med rätt däck, sittställning och växlar är den iaf inte efter en rätt uppstyrd hybridcykel.

utan det var livspusslet. det tog för mycket tid att cykla fram och tillbaka.

i praktiken tog jag med cykeln i bilen till jobbet på morgonen, och om jag blev klar i tid och hustrun dito kunde hämta på förskolan; cyklade jag hem, bytte om, kanske duschade, för att nästa morgon beroende på ta med den på tåg eller buss tillbaka till jobbet. eller cykla.

logistisk stabilitet och frihet.

senare kom jag att uppskatta oberoendet av dåligt väder, att inte behöva låsa cykeln ute, och andra fördelar. och att den är en kvick och rolig sleeper att cykla på.

den har tagit över nästan allt vardagscyklande.

AtEase

Aktiv medlem
Förslag på cykel i din budget :

Kanske inte exakt allt man drömmer om ,men för det priset finns det inte många andra cyklar som uppfyller många av de krav som många nämner. Bockstyre, hydrauliska bromsar, möjlighet till dubbdäck och plats för skärmar. Den var nere i pris på 11000 i förra veckan.
Håller med, men om White blir valet för TS så tänk på att White är stora i storleken. En M var iaf alldeles för stor för mig på 175 cm.

Jag köpte mig precis en Trek Domane AL4. Det är den billigaste med hydrauliska bromsar, jag fick den för 16500kr. En Checkpoint kostar väl ytterligare lite till? Eftersom den ska få agera träningscykel förutom att pendlas på var det ytterligare ett argument mot gravel, eftersom dom oftast är 1x.

Att välja en subjektivt bra cykel är väl värt att tänka på. Upplevs cykeln rolig finns det i princip inget väder som hindrar :)

MrSthlm

Aktiv medlem
En riktigt knivig fråga tycker jag, bockstyre är trevligare än rakt på landsväg och längre turer men i knixiga stadsmiljöer med mycket bromsande och sicksackande mellan olika hinder och i pressade trafiksituationer är ju rakt styre klart bättre. Fast bock är smalare och det kan också vara en fördel.

Och ramgeometrin är olika så det är inte helt enkelt att byta i efterhand.

Jag var en period totalt övertygad om att rakt var bättre för pendling men jag tycker inte så längre. Däremot kan det väl ta en period att vänja sig med bockstyre och ett spd system innan man blir helt komfortabel. Men även här kan det säkert bero på vilken typ av pendlingsväg man har.

Men man ställs inför lite olika val, även antal cyklar riskerar ju öka. :sneaky: Jag tränar också en del cykling och då vill jag inte ha min Trek Domane AL med skärmar om jag verkligen inte måste undantaget vintercykling eller gruscykling. Har inte järnkoll men den är nog runt 3 kg tyngre än min lättare racer vilket sannerligen märks.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Jag var en period totalt övertygad om att rakt var bättre för pendling men jag tycker inte så längre. Däremot kan det väl ta en period att vänja sig med bockstyre och ett spd system innan man blir helt komfortabel. Men även här kan det säkert bero på vilken typ av pendlingsväg man har.

Men man ställs inför lite olika val, även antal cyklar riskerar ju öka. :sneaky: Jag tränar också en del cykling och då vill jag inte ha min Trek Domane AL med skärmar om jag verkligen inte måste undantaget vintercykling eller gruscykling. Har inte järnkoll men den är nog runt 3 kg tyngre än min lättare racer vilket sannerligen märks.
Jag gick åt andra hållet, för ett år sedan var bockstyre det enda som dög att cykla med men har insett att rakt styre har sina fördelar också, invändiga barends blev lösningen för min del för att även kunna cykla på väg.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag gick åt andra hållet, för ett år sedan var bockstyre det enda som dög att cykla med men har insett att rakt styre har sina fördelar också, invändiga barends blev lösningen för min del för att även kunna cykla på väg.
Ok, smaken är som baken men jag cyklar långsammare med rakt styre med en mera upprätt ställning och känner inget som helst intresse av att göra det, min Domane är dessutom bekväm.

aben

Aktiv medlem
Ok, smaken är som baken men jag cyklar långsammare med rakt styre med en mera upprätt ställning och känner inget som helst intresse av att göra det, min Domane är dessutom bekväm.
Fördelarna kommer när det gäller manöverförmåga och på ojämna underlag, cyklar inte så mycket i städer utan för min del blir det då mest skogsvägar och stigar där bockstyre är ganska uselt i jämförelse. Men de invändiga barendsen gör att jag får samma körställning på väg som med bockstyre så för mig blev det en mycket lyckad kombination för den cykeln.

Edit. Men min vägcykel har såklart bock

Senast ändrad:

kontorsråttan

Aktiv medlem
Fördelarna kommer när det gäller manöverförmåga och på ojämna underlag, cyklar inte så mycket i städer utan för min del blir det då mest skogsvägar och stigar där bockstyre är ganska uselt i jämförelse. Men de invändiga barendsen gör att jag får samma körställning på väg som med bockstyre så för mig blev det en mycket lyckad kombination för den cykeln.
Jag har "innerbarends" på min vinterpendlare också. Funkar faktiskt jättebra! Men för 3 mil pendling som till största delen är sopsaltad skulle jag nog ändå välja bockstyre. YMMV.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ahh, ok, skogsvägar och stigar, jag förstår, invändiga barends gör säkert skillnad de också. 🙂

Bornlikethis

Aktiv medlem
Köp en Kaffenback. Grymt mångsidig cykel och under budget så du kan lägga pengar på kläder och tillbehör.

Mekaniska skivbromsar har jag aldrig tyckt om även om jag vet att vissa svär vid dem. Men bra tips med PlanetX, de verkar ha bra priser just nu så definitivt värt att kolla på tycker jag.

edit: räknade på det, tyvärr inte så fördelaktigt som jag först trodde

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
en kompis kör tempopinnar på rakt styre för pendlingscykeln.

bockstyre på cykel i blandad trafik med bilar borgar för defensiv framfart. manöverförmågan klart nedsatt jämfört med rakt styre, och för mig fördelaktigt bara när man skall sträcka ut i trygg miljö, och då är ju tempopinnar ännu bättre.

allt beror ju på tycke och smak egentligen, men bor man så att sjöbrisen ger ständig motvind både ut och hem, som till exempel i nacka, kan man ju känna att det behövs åtgärder för att minska vindmotståndet. börja med att undvika fladdriga kläder.

eller bosätt dig i västerort.

själv föredrar jag vid pendling rakt styre, och sätter min uppåt avsmalnande rygga lång ner, typ ner halva ryggen. minskar vindmotståndet oväntat och radikalt. uppstår ingen längtan efter bockstyre.

förstås förbjudet på uci-tävlingar, vilket ju säger en del;)

sen är ju den rätt förekommande och närmast med löje förenade kombon att ligga i bocken med en i det läget uppstickande ryggsäck en broms närmast i klass med dubbdäck. vilka tomtar. bockstyre kräver alltså om man ska ha med sig mer än det minsta, och fortfarande ha någon aerodynamisk fördel; pakethållare, men hellre ramväska, styrväska, eller liknande arrangemang

DanielS

Aktiv medlem
eller bosätt dig i västerort.
Skulle bli en klassisk trådvändning, TS frågade efter cykelråd men slutar med flytt..

Att tänka på är ju som vanligt också hur parkeringsmöjligheterna vid jobbet ser ut, en gravel får nog inte stå ifred i stan även om den är billigast möjliga från PlanetX eller XXL.

ponx

Aktiv medlem
Fördelen med bockstyre i Stockholm är ju att det gör det lättare att köra mellan bilar eller förbi folk som cyklar sakta på de trottoarsmala cykelbanor som finns. Man kan ju så klart köra supersmalt rakt styre också.

Sen tycker jag att rakt styre är bättre för att kontrollera våldsamma inbromsningar men det är nog mer en övningsfråga.

roefv

Aktiv medlem
Hej!

Här kommer lite erfarenheter från min tid som åretruntpendlare:

1) Belysning, satsa på ett bra hjul med navdynamo med bra belysning, framme bak, som inte bländar medtrafikanter, se tyska regler. Så sjukt mycket enklare/smidigare att alltid ha belysning och slippa allt laddande av batterier och hålla på å plocka av å på grejer. När man kör på morgonen vill man bara ta cykeln å köra iväg! Ska man pendla ser jag även fördelen med att ha belysning även när det är ljust ute, då syns du bättre, bra för säkerheten!

2) skärmar + kompis- och egolapp är ett måste! Eller det blir roligare att cykla då och sliter mindre på cykel/kläder och syket!

// Joakim

Steel is Real

Aktiv medlem
Mekaniska skivbromsar har jag aldrig tyckt om även om jag vet att vissa svär vid dem. Men bra tips med PlanetX, de verkar ha bra priser just nu så definitivt värt att kolla på tycker jag.

edit: räknade på det, tyvärr inte så fördelaktigt som jag först trodde
Jo, men om man vill ha hydrauliska bromsar får man gå upp en nivå i prisbilden. Till den här:

kais01

Aktiv medlem
Fördelen med bockstyre i Stockholm är ju att det gör det lättare att köra mellan bilar eller förbi folk som cyklar sakta på de trottoarsmala cykelbanor som finns. Man kan ju så klart köra supersmalt rakt styre också.

Sen tycker jag att rakt styre är bättre för att kontrollera våldsamma inbromsningar men det är nog mer en övningsfråga.
det raka styret får gärna vara 52 cm, då går det rulla igenom sl:s spärrar....

Bornlikethis

Aktiv medlem
Jo, men om man vill ha hydrauliska bromsar får man gå upp en nivå i prisbilden. Till den här:

Tittade på vad Kaffenbacken respektive Rujon skulle kosta med import osv:

Kaffenbacken landar på 13 551kr med tull och moms
Rujon landar på 19988 kr med tull och moms.

Och detta är trots att Planet X tar bort sin moms innan de skickar. Efter brexit har brittiska cyklar blivit avsevärt dyrare.

Velo76

Medlem
Hej!

Jag har drygt 3 mil enkel väg till arbetsplatsen och försöker använda cykel åtminstone en gång i veckan under den fina årstiden. I år blev det dock start i januari och kör fortfarande i december. Man behöver inte allt, börja med det du har. Det kommer att utkristallisera sig vad du gillar och har för behov. Alla 3 hojarna nedan tar mig fram och tillbaks till arbetet även om den längst till höger gör klart flest pendlingsmil. Som någon skrev ibland får det bli cykel ett håll och annat färdmedel andra hållet. Bara kör...
1670160769104.jpeg

Steel is Real

Aktiv medlem
Tittade på vad Kaffenbacken respektive Rujon skulle kosta med import osv:

Kaffenbacken landar på 13 551kr med tull och moms
Rujon landar på 19988 kr med tull och moms.

Och detta är trots att Planet X tar bort sin moms innan de skickar. Efter brexit har brittiska cyklar blivit avsevärt dyrare.
Jo, Brexit suger!

Men tycker ändå att både är prisvärda. Och ett roligare alternativ än att köpa en aluminium cykel från XXL som det står White på med liknande pris.

nisseson

Aktiv medlem
Följande är bara mina personliga åsikter, baserat på min personliga erfarenhet. Jag har kört 10 år cykelpendling norrort-centrala Stockholm med blandat smalt platt styre och bockstyre. Jag har vad jag kan minnas vid 0 tillfällen upplevt att bockstyre skulle varit det minsta begränsande för mig i trafiken, även när man rullar mellan bilar i bilkö på Odengatan eller rundar byggcontainrar på Birger Jarlsgatan. Skulle jag cykla 3 mil hade jag 100% tagit bockstyre på en lagom avslappnad cykel.

NoGa

Medlem
Det ät en rätt lång sträcka du tänker pendla,.och den är inte helt utan backar. Att pendla ofta med en halvbillig, halvtung hybrid kommer att ta en stund. Speciellt om du tänker vintercykla med dubb etc. Om du inte har oändligt med tid för pendlingen kommer antingen lycran eller elmotorn att krypa närmare.

Kan du byta om på ett bra sätt på jobbet, duscha och förvara / torka kläder? Om svaret på den frågan är nej sticker jag ut hakan och säger "elcykel".

Jag skulle annars satsa på en gruscykel med bockstyre, typ 40mm breda däck och riktiga stänkskärmar. En rejäl sadelväska, eller hemska tanke en pakethållare om du behöver asa med dator, matlåda och jox.

Starta med en eller ett par dagar i veckan, öka när det nästan känns ok. Ta bussen eller bilen när det behövs.
Tack för svar. Förutsättningarna inte de mest optimala‚ fick precis vårt tredje barn och har ej tillgång till dusch på kontoret. Dock bor mina föräldrar några kvarter bort så tänkte fula mig och duscha där de dagar jag cyklar in.

Också varit inne på el. Känns ju, utifrån ett rationellt homo economicus-perspektiv, som det mest rimliga. Men den emotionella ångesten över mina dyrköpts rapha-kläder och romantiseringen av idén om "den friska våren" är stark...

NoGa

Medlem
Har pendlat 44 mil i veckan i ett år (sedan kom pandemin och det vart mindre ofta på kontoret och sedan flyttade jag).

1. Om man kan mycket om cyklar kan man köpa en cykel för 3 000kr utan problem. Det gjorde jag och det gjorde aben. Kan man inte mycket om cyklar är det bra att köpa en ny i butik så det blir rätt.

2. Att cykeln är bekväm och att du känner dig häftig och snabb är viktigare än allt annat. Känns den tung och trist kommer du aldrig fortsätta pendla. Det finns de på forumet som svär vid oväxlade cyklar, de som svär vid tunga härken i stål, de som lovordar lätta stålcyklar över allt annat (jag) och de som säger att kolfiber är ett krav. Det viktiga är att du trivs på cykeln och att den är i rätt storlek. Allt annat är irrelevant. Bäst sannolikhet skulle jag säga är en gravel-cykel (oavsett material) men det kan lika gärna vara en hybrid eller en racer.

3. Långa skärmar och bra regnkläder är enligt mig väldigt viktigt. Jag har alltid kört billiga lampor från Kjell o company. Funkar för mig med 30 år gammal syn. Har kört med ryggsäck men det är mycket mer Nice med korg. Dock svårt med bockstyre. För mig faller andra typer av väskor på att jag inte orkar bråka med trassliga spännen när det är kallt.

4. Lägg mycket pengar på att serva cykeln. Salt äter fort upp en kedja så försök spola av och olja ofta. Det hjälper dock med långa skärmar. Men det kommer krävas service ofta. Cyklar är mer som mekaniska ur än bilar - man tar av klockor innan man duschar och man lämnar dem inte gärna cyklar ute om det kan undvikas. Om det inte är en crescent från 60-talet dvs.
Mycket bra svar, tack! Har som ambition att lära mig mer om cyklar men kan ingenting vettigt. Att mecka med något som behövs göras iordning i tid och otid är förmodligen den snabbaste vägen till att att avbryta hela pendlingsprojektet. Serviceintervall – en gång per år, som en bil, eller oftare?

NoGa

Medlem

Tack för svar! Flera bra poänger, innerstan är väl ca 10 % av sträckan så bra poäng om att optimera för resterande 90. Cuben ser intressant ut, något sånt jag tänker mig – en rejälare crossracer som kan gå fort men som också pallar packning.

MrSthlm

Aktiv medlem
Tack för svar. Förutsättningarna inte de mest optimala‚ fick precis vårt tredje barn och har ej tillgång till dusch på kontoret. Dock bor mina föräldrar några kvarter bort så tänkte fula mig och duscha där de dagar jag cyklar in.

Ajdå, ja, det här ställer ju till det en hel del. Känns som det kan bli rejäl tidsåtgång på dina pendlingar men lycka till. Jag upplever smidigheten som rätt viktig själv. Bra parkeringsmöjlighet och duschmöjlighet etc underlättar något helt enormt annars vet i sjutton hur jag skulle göra själv.

aben

Aktiv medlem
Mycket bra svar, tack! Har som ambition att lära mig mer om cyklar men kan ingenting vettigt. Att mecka med något som behövs göras iordning i tid och otid är förmodligen den snabbaste vägen till att att avbryta hela pendlingsprojektet. Serviceintervall – en gång per år, som en bil, eller oftare?
Betydligt oftare för en cykel med utanpåliggande växlar och som används regelbundet. Drivlinan behöver ses över kontinuerligt för att funka bra, resten kan nog klara sig med en gång per år.

NoGa

Medlem
Jag säger som många andra, köp en gravel-hoj. Jag kör en trek checkpoint och kan hålla en lagom snitthastighet på 25km/h utan att ta ut mig.

Pendlar man i Stockholm behöver man bra bromsar så köp med hydrauliska. Jag har behövt panikbromsa flera gånger på smala cykelvägar pga matslavar som hittar sin adress eller elsparkcyklar som plötsligt utvecklar pölrädsla.

Köp bra cykelkläder. Det är omöjligt att cykla 3 mil i ett regnställ från macken. Köp med lysande färger och bra med reflexer. Kom ihåg devisen "ingen ser dig, alla vill döda dig".

Köp bra lysen med usbladdning. Då kan du lätt ladda på kontoret under dagen. Kom ihåg att det inte är särskilt viktigt vad du ser, det som betyder något är vad andra ser. Rapporterar inte folk på UFO Sverige så har du inte tillräckligt med belysning.
Haha. Tack för bra svar. "Ingen ser dig, alla vill döda dig" låter horribelt. Men efter att ha mött några VärmdöSUVar som motionscyklist är den tyvärr alltför sann ibland, i synnerhet del 2.

NoGa

Medlem
Skulle bli en klassisk trådvändning, TS frågade efter cykelråd men slutar med flytt..

Att tänka på är ju som vanligt också hur parkeringsmöjligheterna vid jobbet ser ut, en gravel får nog inte stå ifred i stan även om den är billigast möjliga från PlanetX eller XXL.
Yes. Att flytta känns som spontant som en tuffare införsäljning än sen hemkomst några kvällar i veckan. Räknar kallt med att kunna ta upp cykeln på kontoret och ställa i hallen typ. Låst ute är inget alternativ.

NoGa

Medlem
Hej!

Här kommer lite erfarenheter från min tid som åretruntpendlare:

1) Belysning, satsa på ett bra hjul med navdynamo med bra belysning, framme bak, som inte bländar medtrafikanter, se tyska regler. Så sjukt mycket enklare/smidigare att alltid ha belysning och slippa allt laddande av batterier och hålla på å plocka av å på grejer. När man kör på morgonen vill man bara ta cykeln å köra iväg! Ska man pendla ser jag även fördelen med att ha belysning även när det är ljust ute, då syns du bättre, bra för säkerheten!

2) skärmar + kompis- och egolapp är ett måste! Eller det blir roligare att cykla då och sliter mindre på cykel/kläder och syket!

// Joakim
Bra tips, tack! För en n00b som jag, vad är kompis- och egolapp?

Froste

Aktiv medlem
Har du funderat på en el-cykel?

Med lång pendlingssträcka och inte optimal möjlighet för dusch undrar jag om du kanske ska fundera på en cykel med elassist. Det är möjligt att med ett par hundra "gratis" watt att du faktiskt kommer att göra detta till en del av din vardag. Att du kommer cykla mer ofta med allt positivt som detta innebär (motion, frisk luft, spar tid etc). Om du gillar det kan du komplettera med en finväderscykel om något år eller så.

Tidigare tips om Brompton vikcykel är också bra för att öka flexibiliteten och få till livspusslet. Dom kan se roliga ut men är en förvånansvärt kapabel hoj! Eller el-brompton!?

Topp