Min långfärds Miyata 610 fick jag av min bror som skulle slänga den. Min 3500-kronors Crescent Columbuscykel är ju i praktiken nästan sprillans ny och jag har inte kommit mig för att börja använda den än :)
En sak jag funderat ganska mycket över är hur stor den faktiska skillnaden mellan en äldre stålram uppgraderad då med nya sortens däck och en modern cykel med stålram av hög klass med exakt samma däck. Ett sådant test objektivt och seriöst utfört hade varit väldigt intressant. Min teori är att det inte kommer skilja något alls.
Om inte jag kommer ihåg fel har du även en modern Fairlight med Reynolds 853 ram? Har du kört dem med samma däck och ung. samma körställning och sett någon skillnad i tider?
Intressant tanke (som nog både tänkts och tänks på ganska mycket nuförtiden).
Jag har en Specialized Hardrock mtb-ram från tidigt 90-tal byggd som alltiallo-långfärdscykel. Inga skräprör, men inga finrör heller - vet inte vilka rör den är byggd med. Den har sedan i somras findäck, även om de är väldigt breda (tror de är 55 mm breda, 26-tumshjul).
Sen har jag precis som du säger en Fairlight med likadana men smalare däck (32 mm på 700-hjul).
Letade bilder på cyklarna och hittade två där jag tagit bild direkt efter varandra!😛
Specializeden är oväntat bra att cykla på. Full bikepackingutrustning märks inte av, vilket jag tolkar bero på en stabil ram och framgaffel. De stora däcken gör att den inte känns stötig öht, snarare tvärt om. Raceig sittställning gör att den också känns ganska snabb (har kört typ 20 mil med 32 km/h i snitt). Inte den mest sprudlande cykeln, men ändå helt okej på alla vis!
Fairlighten är också väldigt fin att cykla på. Ganska bekväm (sitter nästan identiskt på båda cyklarna), men också väldigt rapp och pigg när man ska cykla "aktivt". Har inte kört denna cykeln med mer än en ramväska med rando-packning.
Båda cyklarna har körts långtur med (20-50 mil) men inte back-to-back och jag har aldrig haft någon direkt anledning att lasta ner Fairlighten med massa packning och inte heller kört Specializeden på full gas. Cyklarna har ganska givna användningsområden så jag överlappar dem inte så värst mycket i användning.
Måste man göra sig av med alla cyklar man var så är det stor sannolikhet att Spezen får stanna eftersom den är mer allsidig och ändå överkomligt snabb. Fast sen har jag ju den här också som är prick mitt emellan dessa båda, och den är bra nära sweetspot:
En Genesis Borough (som en Croix de Fer men såld med andra komponenter från början). Lite snabbare än Spezen men nästan lika kapabel. Med skärmar, bra hjul och navdynamobelysning är detta den ultimata cykeln för pendling, distansrundor i alla väder samt långcykling. Facit i min bok.
Den faller ju dock utanför din efterfrågade jämförelse eftersom den är för ny för att vara en "gammal billig cykel" och för rejält byggt för att vara en riktig racer.😛
Slut på riktigt OT-inlägg!
Edit: Litet tillägg gällande hur cyklar upplevs. Konstruktion är helt avgörande för hur känslan är i cykleln. Min Fairlight är genomtänkt i varje liten detalj med avsikt att ge komfort här och styvhet där, vilket som helhet ger en väldigt fin cykelupplevelse. Många cyklar är byggda mer efter en specifikation, typ "två hjul, pedaler någonstans i mitten, styre framtill", och dessa ska man ha mer tur om man råkar hitta en som upplevs som riktigt bra. De där Miyatorna verkar vara gediget konstruerade med en tanke bakom val av rör och design, vilket också resulterat att de är bra att cykla på. Är de då förhållandevis billiga i inköp idag får man väldigt mycket för pengarna.