Köpråd pendarhoj 3 mil enkel väg

roefv

Aktiv medlem
Bra tips, tack! För en n00b som jag, vad är kompis- och egolapp?
En extra skärm du monterar på skärmen bak för att inte spruta skit i nyllet på den bakom (kompislapp) och en förlängning av skärmen för att inte spruta skit i ditt eget nylle (egolapp). Skärmarna ska gå hela vägen ner till marken (nästan)... fixas enkelt med att klippa till en skärbräda etc. !

// Joakim

nisseson

Aktiv medlem
Framskärmslängd finns det nog minst fyra rimliga.

- ingen alls (olämplig vid fulväderspendling)
- en som täcker så man inte får skit i ansiktet/överkroppen (halvdan pendlingslösning)
- en som täcker så det inte kommer skit ens på benen (enkel pendellösning)
- en som täcker så långt ner att det inte kommer skit på drivlinan/vevlager/etc (bästa pendellösningen)

staine

Aktiv medlem
Jag pendlar ca 8 mil om dagen när jag är i Cph. Tar en jäkla massa tid (nästan lika mycket som arbetstiden - man måste ju ha marginal för ev punka och lite sånt) plus att man blir rätt nedkyld och halvtrött på kvällen. Varm dusch och massa mat + småätande! Jag hade inte pallat att komma hem och ta hand om småungar efter en sån dag!
Edit - efter EN sån dag, ok. Men inte på fredagen efter 5 såna dagar! :)

kontorsråttan

Aktiv medlem
Nu när omständigheterna börjar klarna ser jag egentligen två alternativ som involverar cykel.

1. Elcykel. Gärna snabb sådan, gärna remdrift som minskar mekbehovet på vintern, behöver hyfsat stort batteri. Här sprack kanske kalkylen... Fram till Skurubron ca kan du hålla bra fart. Sen blir det mer trafik. Graden av motion styrs med assistensnivån.

2. Brompton eller liknande. Motorvägsbussarna är rätt snabba. Veckla ut cykeln I Slussen och cykla till jobbet. Cykla hem de dagar då solen skiner eller då det helt enkelt passar.

NoGa

Medlem
Jag pendlar ca 8 mil om dagen när jag är i Cph. Tar en jäkla massa tid (nästan lika mycket som arbetstiden - man måste ju ha marginal för ev punka och lite sånt) plus att man blir rätt nedkyld och halvtrött på kvällen. Varm dusch och massa mat + småätande! Jag hade inte pallat att komma hem och ta hand om småungar efter en sån dag!
Edit - efter EN sån dag, ok. Men inte på fredagen efter 5 såna dagar! :)
Bra poäng! Tanken är inte att köra 5 dagar i veckan utan snarare 1-2. Jobbar en del hemifrån också.

kais01

Aktiv medlem
brompton verkar som en no-brainer i det här fallet?

var alltså själv i helt liknande kval när jag hade tre mils pendling med småbarn. när brommien väl var införskaffad kunde jag inte förstå att jag tvekade. en riktig problemlösare.

nu finns det på din väg ett litet kryphål i form av personfärja från tror jag det är nacka strand in till stan. där får man ta med vanlig cykel, och det serveras kaffe. bara en sån sak. sl-kort gäller.

då slipper du komma svettig till jobbet. det upplägget kortar också dagliga sträckan till mer mänsklig för som du säger en noob. ger mer glädje under tiden du bygger din förmåga, inte minst öva upp vanan att fylla på musklerna med lagom mängd energi, så du inte som det heter bonkar:)

ani

Aktiv medlem
i ärlighetens namn cyklar jag fortfarande ytterst sällan alla fem dagarna pga anledningar. Då kan man också fylla på matlådor i frysen och göra tvättbyte på jobbklädlagret. Slippa ryggsäck är värt en del.

Kashedian

Aktiv medlem
Jag pendlade 35km enkel väg förra hösten, 4dar i veckan i typ 3 månader. Gjorde det på en Nishiki Cross Road från 2010 så utrustningen är inte allt.

Det viktiga däremot är att ha med sig "riktig" packning i form av snacks/ombyte och inte se det som en vanlig pendling där saker ska lösa sig självt.

Ombyte behöver inte nödvändigtvis vara lycra. Jag hade en sportig t-shirt mot huden som fångade all svett å så bytte jag den när jag kom fram mot en fräsch dito. Det funkade, åtminstone i vinterkylan.

LTS

Aktiv medlem
3 mil x 2 om dan är endast för elit eller oss vanliga dödliga med elhoj
Jag har cyklat ungefär så varje dag året runt i flera år. Jag anser mig inte vara elit och har definitivt ingen elhoj.
Pendelcykeln är förövrigt en aluminiumcykel med rakt styre, 40 - 42mm däck och fälgbromsar. Den har även många forumcyklisters favorithatobjekt: framdämpare. Bagaget transporteras i en väska på cykeln.

kais01

Aktiv medlem
58 cm går också bra i spärrar enligt min erfarenhet.
om man skall rulla cykeln framför sig är det bra med några cm vingelmån? drar man den bakom sig halvt hopfälld sen kan kan nog bredden variera beroende på plats och utrymme. vid sumpans tågstation är det rätt tajt med 52.

sen finns ju handikappingången, men är ofta manuellt betjänad, och man vill ju inte onödigtvis komma i diskussion med personal som inte vet att brommien är godkänd i tbana och på tåg; hopfälld visseligen.

LTS

Aktiv medlem
om man skall rulla cykeln framför sig är det bra med några cm vingelmån? drar man den bakom sig halvt hopfälld sen kan kan nog bredden variera beroende på plats och utrymme. vid sumpans tågstation är det rätt tajt med 52.
Det beror kanske på stationen. På dem som jag har åkt från så finns det en bredare automatisk ingång som jag använder (inte handikappingång). Men nu handlar tråden ändå inte om att åka tåg, så det spelar inte så stor roll.

n3wton

Aktiv medlem
Men det behöver inte bli så dyrt om man inte vill, i Miyatatråden finns det fina byggen som inte kostat mycket även om en del såklart är riktigt påkostade.
Ett litet inflik gällande att köpa begagnat och billigt:

Om man inte kan meka är det jättesvårt tror jag. De där Miyata-cyklarna som hyllas i Miyatatråden kommer på alla vis behöva vara väl ihopbyggda och kontinuerligt underhållna - precis som allt annat. När man fyndar cykel för 400 kr och man inte fullständigt saknar krav på sin tillvaro så behöver man byta handtag, bromsbelägg (plus justera bromsar), byta kedja (och justera växlar), justera sittställning (varpå man märker att sadelstolpen sitter fast) osv osv. Det är en superfin tanke att man kan köpa cyklar nästan helt utan monetärt värde och sen ha en cykel som håller för "vad som helst" och med lätthet cyklas 40-60 mil (som tex @aben gör med sin 3000-kronoscykel var och varannan vecka). Men om man som många har tummen mitt i handen samt saknar både förutsättningar och vilja att skruva med sin cykel så faller tanken platt. De där gamla stålcyklarna är hyllade eftersom de utgör en väldigt bra bas för någon som direkt efter köp monterar ner hela cykeln, polerar upp det som är värt att rädda samt monterar dit dyra komponenter som man tidigare haft i en låda, typ. Så kan bara ett ganska litet antal människor göra.

I det fallet att man istället köper en helt ny cykel i butik för att man tror att man då helt slipper bekymmer blir tyvärr också tokig. Om man har samma förutsättningar som i antagandet ovan så tar det bara något år av pendling innan cykeln ser ut och går som rena raset, varpå man befinner sig i nästan samma situation som med den begagnade cykeln.

Att regelbundet cykelpendla kräver antingen en gammal treväxlad standardcykel från 70-talet, en ny modern cykel som underhålls av verkstad minst två gånger per år eller valfri cykel som underhålls regelbundet av brukaren själv. Det finns inga genvägar här tror jag.

Om man ser bilen som alternativ till cykel för att cykel blir för krånglig så får man komma ihåg att bilen bara är enklare eftersom man vant sig in med att inte ens notera att det kostar 15 000 kr att få en årlig service utförd, att det kostar 4 000 kr per år att hålla den försäkrad samt att den tar upp minst 2,5x6 meter yta antingen inomhus eller utomhus på en speciellt anlagd plats. De övriga driftkostnaderna behöver inte ens tas upp.

Jonatan F

Aktiv medlem

Om man inte kan meka är det jättesvårt tror jag. De där Miyata-cyklarna som hyllas i Miyatatråden kommer på alla vis behöva vara väl ihopbyggda och kontinuerligt underhållna - precis som allt annat. När man fyndar cykel för 400 kr och man inte fullständigt saknar krav på sin tillvaro så behöver man byta handtag, bromsbelägg (plus justera bromsar), byta kedja (och justera växlar), justera sittställning (varpå man märker att sadelstolpen sitter fast) osv osv. Det är en superfin tanke att man kan köpa cyklar nästan helt utan monetärt värde och sen ha en cykel som håller för "vad som helst" och med lätthet cyklas 40-60 mil (som tex @aben gör med sin 3000-kronoscykel var och varannan vecka). Men om man som många har tummen mitt i handen samt saknar både förutsättningar och vilja att skruva med sin cykel så faller tanken platt. De där gamla stålcyklarna är hyllade eftersom de utgör en väldigt bra bas för någon som direkt efter köp monterar ner hela cykeln, polerar upp det som är värt att rädda samt monterar dit dyra komponenter som man tidigare haft i en låda, typ. Så kan bara ett ganska litet antal människor göra.

I det fallet att man istället köper en helt ny cykel i butik för att man tror att man då helt slipper bekymmer blir tyvärr också tokig. Om man har samma förutsättningar som i antagandet ovan så tar det bara något år av pendling innan cykeln ser ut och går som rena raset, varpå man befinner sig i nästan samma situation som med den begagnade cykeln.

Att regelbundet cykelpendla kräver antingen en gammal treväxlad standardcykel från 70-talet, en ny modern cykel som underhålls av verkstad minst två gånger per år eller valfri cykel som underhålls regelbundet av brukaren själv. Det finns inga genvägar här tror jag.

Om man ser bilen som alternativ till cykel för att cykel blir för krånglig så får man komma ihåg att bilen bara är enklare eftersom man vant sig in med att inte ens notera att det kostar 15 000 kr att få en årlig service utförd, att det kostar 4 000 kr per år att hålla den försäkrad samt att den tar upp minst 2,5x6 meter yta antingen inomhus eller utomhus på en speciellt anlagd plats. De övriga driftkostnaderna behöver inte ens tas upp.

Väldigt välformulerat!

kais01

Aktiv medlem

kudos på den! inget pendlingsliv är krångelfritt.

eller också köper man ordentliga stänkskydd till sin köpecykel, satsar på ett växelnav som börjar på nexus och slutar på 7, och kör med lite finishline grön på kedjan typ varje halvår, dvs efter 'tvätt', tills det börjar hacka om kedjan. det kan ta ett tiotal år eller snarare längre.

det är nog så många tekniskt ointresserade cyklister kör. om den nu har punkasäkre däck. annars blir det stopp långt tidigare.

vad som statistiskt tyvärr händer är att mellanmjökscykeln som det här handlar om blir stulen innan drivlinan behöver ultimat tillsyn.

aben

Aktiv medlem
När man fyndar cykel för 400 kr och man inte fullständigt saknar krav på sin tillvaro så behöver man byta handtag, bromsbelägg (
Jag återanvänder bromsbeläggen och handtagen tycker de är ganska bra faktiskt haha, men du kan ha rätt i att jag inte har så höga krav, eller på sätt och vis har jag det, jag måste ha perfekt funktion i de delar som har betydelse för mig, drivlina, körställning, sadel, däck osv. men jag bromsar sällan så de är inte prioriterade. .

NoGa

Medlem
Nu när omständigheterna börjar klarna ser jag egentligen två alternativ som involverar cykel.

1. Elcykel. Gärna snabb sådan, gärna remdrift som minskar mekbehovet på vintern, behöver hyfsat stort batteri. Här sprack kanske kalkylen... Fram till Skurubron ca kan du hålla bra fart. Sen blir det mer trafik. Graden av motion styrs med assistensnivån.

2. Brompton eller liknande. Motorvägsbussarna är rätt snabba. Veckla ut cykeln I Slussen och cykla till jobbet. Cykla hem de dagar då solen skiner eller då det helt enkelt passar.
Tack för svar. Alternativ 1 spricker då budgeten inte håller och alternativ 2 låter lockande men en Brompton är dyr och den vinning jag hoppas få ut av det hela (både hälsomässigt och ekonomiskt) faller då cyklingen blir några enstaka kilometer och jag fortfarande måste betala för buss in och tillbaka. Trixigt detta :)

aben

Aktiv medlem
gör med sin 3000-kronoscykel var och varannan vecka
Min långfärds Miyata 610 fick jag av min bror som skulle slänga den. Min 3500-kronors Crescent Columbuscykel är ju i praktiken nästan sprillans ny och jag har inte kommit mig för att börja använda den än :)

En sak jag funderat ganska mycket över är hur stor den faktiska skillnaden mellan en äldre stålram uppgraderad då med nya sortens däck och en modern cykel med stålram av hög klass med exakt samma däck. Ett sådant test objektivt och seriöst utfört hade varit väldigt intressant. Min teori är att det inte kommer skilja något alls.

Om inte jag kommer ihåg fel har du även en modern Fairlight med Reynolds 853 ram? Har du kört dem med samma däck och ung. samma körställning och sett någon skillnad i tider?

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Tack för svar. Alternativ 1 spricker då budgeten inte håller och alternativ 2 låter lockande men en Brompton är dyr och den vinning jag hoppas få ut av det hela (både hälsomässigt och ekonomiskt) faller då cyklingen blir några enstaka kilometer och jag fortfarande måste betala för buss in och tillbaka. Trixigt detta :)
det måste du nog ändå, för konsekvent daglig pendling 2x30 km tillsammans med ett vettigt socialt liv är svårt få till.

brommien om du nu skulle skaffa en sådan tar dig hela vägen med trampkraft, när vind, nederbörd och tidsschema tillåter. varför skulle det bara vara någon enstaka kilometer? jag cyklar t ex 2x20 km med mina. inget skäl att åka kommunalt annat än när det är att föredra. men då är det fritt att närsomhelst planerat eller spontant optimera den kombon.

en vikcykel är en bra försäkring mot punka, dåligt väder och det där extra samtalet strax innan man skall hem; och på motsatta hållet gentemot inställda avgångar och förseningar.

Froste

Medlem
Äh. Köp en ok cykel och prova.

Kanske blir du biten och en knäpp elitpendlare. Kanske inser du att en dag i vecka pendling räcker, kanske vill du ha el eller vikcykel. Tycker alla alternativ är värda att utforska.

Försök hitta något begagnat över vintern och kör igång när det blir vår och du får feeling! Tipsen i början av tråden på typ av cykel är bra. Vi ses på Nacka-Varmdö stråket!

NoGa

Medlem
det måste du nog ändå, för konsekvent daglig pendling 2x30 km tillsammans med ett vettigt socialt liv är svårt få till.

brommien om du nu skulle skaffa en sådan tar dig hela vägen med trampkraft, när vind, nederbörd och tidsschema tillåter. varför skulle det bara vara någon enstaka kilometer? jag cyklar t ex 2x20 km med mina. inget skäl att åka kommunalt annat än när det är att föredra. men då är det fritt att närsomhelst planerat eller spontant optimera den kombon.

en vikcykel är en bra försäkring mot punka, dåligt väder och det där extra samtalet strax innan man skall hem; och på motsatta hållet gentemot inställda avgångar och förseningar.
yepp, ett vettigt socialt liv är redan tufft med 3 barn och tanken har inte heller varit daglig pendling utan snarare 1-2 dagar i veckan de dagar jag jobbar från kontoret (jobbar hemifrån mestadels), och då förutsatt att sambon tar hämtning och lämning de dagarna. så ser det som ett träningspass och "en annan typ av start på dagen" för att bli lite pretto.

med någon enstaka kilometer refererade jag mest till den användning jag tänkt på brommien – hem till gurra c (ca 2 km) och sen slussen till kontoret (ca 3-4 km) – och tillbaka. menar inte att det inte går att köra längre :)

NoGa

Medlem
Äh. Köp en ok cykel och prova.

Kanske blir du biten och en knäpp elitpendlare. Kanske inser du att en dag i vecka pendling räcker, kanske vill du ha el eller vikcykel. Tycker alla alternativ är värda att utforska.

Försök hitta något begagnat över vintern och kör igång när det blir vår och du får feeling! Tipsen i början av tråden på typ av cykel är bra. Vi ses på Nacka-Varmdö stråket!
Haha tack.

/Velaren

kais01

Aktiv medlem
ja den bör tweakas lite för längre sträckor. körställning, lättrullande däck, åtgärda friktionen i vissa av baknaven. lite basic grejor ungefär som andra gatucyklar man vill göra till sleepers.

har aldrig kört över tolv mil på min. men alltså fyra mil en vanlig arbetsdag. ibland hittar man någon trevlig memil att språka med. brukar vara roliga möten. de kan var lite tvära först när man smyger upp;)

n3wton

Aktiv medlem
Min långfärds Miyata 610 fick jag av min bror som skulle slänga den. Min 3500-kronors Crescent Columbuscykel är ju i praktiken nästan sprillans ny och jag har inte kommit mig för att börja använda den än :)

En sak jag funderat ganska mycket över är hur stor den faktiska skillnaden mellan en äldre stålram uppgraderad då med nya sortens däck och en modern cykel med stålram av hög klass med exakt samma däck. Ett sådant test objektivt och seriöst utfört hade varit väldigt intressant. Min teori är att det inte kommer skilja något alls.

Om inte jag kommer ihåg fel har du även en modern Fairlight med Reynolds 853 ram? Har du kört dem med samma däck och ung. samma körställning och sett någon skillnad i tider?
Intressant tanke (som nog både tänkts och tänks på ganska mycket nuförtiden).

Jag har en Specialized Hardrock mtb-ram från tidigt 90-tal byggd som alltiallo-långfärdscykel. Inga skräprör, men inga finrör heller - vet inte vilka rör den är byggd med. Den har sedan i somras findäck, även om de är väldigt breda (tror de är 55 mm breda, 26-tumshjul).

26790F39-DE3C-4ACA-AF0A-4982BBF6F4C7.jpeg

Sen har jag precis som du säger en Fairlight med likadana men smalare däck (32 mm på 700-hjul).

E541CF01-BA14-4DB2-A651-8089A11BEE74.jpeg

Letade bilder på cyklarna och hittade två där jag tagit bild direkt efter varandra!😛

Specializeden är oväntat bra att cykla på. Full bikepackingutrustning märks inte av, vilket jag tolkar bero på en stabil ram och framgaffel. De stora däcken gör att den inte känns stötig öht, snarare tvärt om. Raceig sittställning gör att den också känns ganska snabb (har kört typ 20 mil med 32 km/h i snitt). Inte den mest sprudlande cykeln, men ändå helt okej på alla vis!

Fairlighten är också väldigt fin att cykla på. Ganska bekväm (sitter nästan identiskt på båda cyklarna), men också väldigt rapp och pigg när man ska cykla "aktivt". Har inte kört denna cykeln med mer än en ramväska med rando-packning.

Båda cyklarna har körts långtur med (20-50 mil) men inte back-to-back och jag har aldrig haft någon direkt anledning att lasta ner Fairlighten med massa packning och inte heller kört Specializeden på full gas. Cyklarna har ganska givna användningsområden så jag överlappar dem inte så värst mycket i användning.

Måste man göra sig av med alla cyklar man var så är det stor sannolikhet att Spezen får stanna eftersom den är mer allsidig och ändå överkomligt snabb. Fast sen har jag ju den här också som är prick mitt emellan dessa båda, och den är bra nära sweetspot:

1D5B3379-51B0-4D96-BED2-97BFF31DA340.jpeg

En Genesis Borough (som en Croix de Fer men såld med andra komponenter från början). Lite snabbare än Spezen men nästan lika kapabel. Med skärmar, bra hjul och navdynamobelysning är detta den ultimata cykeln för pendling, distansrundor i alla väder samt långcykling. Facit i min bok.

Den faller ju dock utanför din efterfrågade jämförelse eftersom den är för ny för att vara en "gammal billig cykel" och för rejält byggt för att vara en riktig racer.😛

Slut på riktigt OT-inlägg!

Edit: Litet tillägg gällande hur cyklar upplevs. Konstruktion är helt avgörande för hur känslan är i cykleln. Min Fairlight är genomtänkt i varje liten detalj med avsikt att ge komfort här och styvhet där, vilket som helhet ger en väldigt fin cykelupplevelse. Många cyklar är byggda mer efter en specifikation, typ "två hjul, pedaler någonstans i mitten, styre framtill", och dessa ska man ha mer tur om man råkar hitta en som upplevs som riktigt bra. De där Miyatorna verkar vara gediget konstruerade med en tanke bakom val av rör och design, vilket också resulterat att de är bra att cykla på. Är de då förhållandevis billiga i inköp idag får man väldigt mycket för pengarna.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
ja den bör tweakas lite för längre sträckor. körställning, lättrullande däck, åtgärda friktionen i vissa av baknaven. lite basic grejor ungefär som andra gatucyklar man vill göra till sleepers.

har aldrig kört över tolv mil på min. men alltså fyra mil en vanlig arbetsdag. ibland hittar man någon trevlig memil att språka med. brukar vara roliga möten. de kan var lite tvära först när man smyger upp;)
Jag har på Brompton mötts av många skeptiska blickar genom åren.😛 Många som tror det är en elcykel eftersom man cyklar jättefort.

Fantastisk cykel på alla vis, men min smärtgräns går någonstans vid 3 mil, och det hade jag aldrig velat cykla flera dagar i rad på Brompton. Men då har jag också ett segt treväxlat nav och däck som jag upplever som helt kassa på min.. Men det har jag ju gnällt om till dig femhundra gånger @kais01 !😉

aben

Aktiv medlem

Jag kan svara lite själv på frågan också. Jag under året cyklat på tre cyklar, en Monark tioväxlad med ram i "vattenledningsrör", en Miyata 610 med ram i krommolybdenstål 0,9-0,6-0,7 (?) i äldre standard dim. alltså 1" överrör och 28,6 sadel- och diagonalrör samt en Miyata Runner som nog också är 0,9-0,6-0,7 men i OS.

Monarken och Miyata 610 har exakt samma körställning och inte helt olik geometri även om 610 är lite mera snabbstyrd med en grad brantare styrvinkel. Upplevelsemässigt är de två helt olika cyklar att cykla på Monarken är betydligt styvare genom att rören är tjockare medans 610 har en ram med exakt rätt balans mellan livlighet, vekhet om man så vill, och styvhet. Cykeln blir som en förlängd arm, eller ben kanske man borde säga, och är helt underbar att cykla långt med, den pushar en inte till något eller spjärnar emot utan bara susar iväg, upplevelsen blir som att man nästan bara behöver följa med med pedalerna men inte tillföra någon kraft.

Men baksidan blir förstås att man får vara mera noga när man lastar och att det finns tendenser till vobbel vid vissa kombinationer av last och vindförhållande/vägunderlag. Men inget allvarligt och jag hade inte för en sekund velat ha den styvare.

Monarken då är helt annorlunda, mycket styvare och stummare som sagt men också inga som helst problem att slänga upp 30-35 kg på pakethållaren, bara att surra fast ordentligt och sen trampa iväg. Märks knappt om man inte står upp eller det är uppför.

Men nu till min poäng, jag har cyklat ganska mycket på båda och under liknande förhållanden och även om 610 känns betydligt snabbare så är den inte det. Cykeldatorn säger att båda är precis lika snabba, det skiljer inget alls. Visserligen inget sida vid sida test men båda cyklarna har gått ett antal hundra mil i år så jag känner mig ändå hyfsat säker. Och det är ganska anmärkningsvärt tycker jag för Monarken anses ju av många här som närmast ocyklingsbar. Faktiskt så att jag dubbelkollat datorns kalibrering för jag trodde jag matat in fel värden, men de var exakt rätt.

Edit. Långsammast fartmässigt känns min Runner med 55 mm däck och rakt styre, den har jag faktiskt kollat datorns kalibrering på tre gånger för den går klart snabbast. Men den har en karaktär som driven en att ta i hårdare, den liksom pushar en till att köra fortare, fortare som enhård ettrig terrier ungefär. Men jag jobbar på det och kommer nog lära mig hantera behärska den med tiden. Mycket rolig cykel att cykla på :)

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
(ot) ja n3wton, du har något roligt framför dig när du tar dig ur det träsket:)

hade svårt förstå vad du menade då jag inte råkat ut för dessa batcher av nav trots att över ett tiotal bromptons passerat. men köpte två beggade i höstas, den ena med bwr den andra bsr. båda med oacceptabel friktion, trots att de sannolikt är inkörda.

inget av dem skall användas av mig, den ena bwr-hojen är lovad vidare till en arbetskamrat, och den måste ju åtgärdas. det andra ska kasseras och ersättas av tioväxlat utanpåliggande i ett off-road-projekt.

så det stämmer att vissa brompton växelnav varit tröga, ordentligt tröga. värt att undvika genom att provköra före köp. vet inte vilka årskullar det gäller men förhoppningsvis är nya inte behäftade med detta problem?

n3wton

Aktiv medlem
(ot) ja n3wton, du har något roligt framför dig när du tar dig ur det träsket:)

hade svårt förstå vad du menade då jag inte råkat ut för dessa batcher av nav trots att över ett tiotal bromptons passerat. men köpte två beggade i höstas, den ena med bwr den andra bsr. båda med oacceptabel friktion, trots att de sannolikt är inkörda.

inget av dem skall användas av mig, den ena bwr-hojen är lovad vidare till en arbetskamrat, och den måste ju åtgärdas. det andra ska kasseras och ersättas av tioväxlat utanpåliggande i ett off-road-projekt.

så det stämmer att vissa brompton växelnav varit tröga, ordentligt tröga. värt att undvika genom att provköra före köp. vet inte vilka årskullar det gäller men förhoppningsvis är nya inte behäftade med detta problem?
Min är gissningsvis från 2016 eller 2017 tror jag. Minnet sviker..

Jag har tidigare trott att Brompton är special-special och att både nav och växelreglage måste vara "original". Det är väl förvisso så till viss del, men under åren har jag hört talas om olika lösningar med fler drev på de tvåväxlade och till och med sådana med tiodelade utanpåliggande växelsystem.

Hade varit intressant att höra mer om vad du tycker funkar och ej. Är sugen på ombyggnad!😊

Kanske bra att fortsätta i Bromptontråden...?

HåkanC

Aktiv medlem
610 har en ram har en ram med exakt rätt balans mellan livlighet, vekhet om man så vill, och styvhet. Cykeln blir som en förlängd arm, eller ben kanske man borde säga, och är helt underbar att cykla långt med, den pushar en inte till något eller spjärnar emot utan bara susar iväg, upplevelsen blir som att man nästan bara behöver följa med med pedalerna men inte tillföra någon kraft.

Men baksidan blir förstås att man får vara mera noga när man lastar och att det finns tendenser till vobbel vid vissa kombinationer av last och vindförhållande/vägunderlag. Men inget allvarligt och jag hade inte för en sekund velat ha den styvare.
Åtminstone sedan mitten/slutet av 90-talet, alltså sedan minst 25 år, har det funnits ramar som erbjuder hög säkerhet, dvs minimal vobbelrisk genom (tillräckligt) hög vridstyvhet, utan att samtidigt ge en onödigt stum trampstyvhet. Hos moderna ramar är det vanligare, men det finns förstås fortf undantag.
Det finns det mätningar som visar.

Men nu till min poäng, jag har cyklat ganska mycket på båda och under liknande förhållanden och även om 610 känns betydligt snabbare så är den inte det. Cykeldatorn säger att båda är precis lika snabba, det skiljer inget alls.
En sådan slutsats är omöjlig att dra utan att fler parametrar hålls exakt likadana, såsom; effekt, rullmotstånd, vikt och kanske även luftmotstånd och många fler. Det du presenterar är kuriosa, intressant kuriosa, men inte mer än så.
Och om anledningen till att du cyklar lika fort med dem trots de stora skillnaderna mellan dem beror på att du efter ett antal hundra mil i år på dem vant dig vid dem, eller kanske ngt annat, är nog bäst att lämna obesvarad.
Varför spekulera?
Varför inte nöja dig med att du har två cyklar som du har vant dig vid och som du trivs med?

Tokig

Aktiv medlem
Nej, men jag har pendlat 5 mil om dan helt utan problem.
Problem, efter lite tillvänjning, uppstår först när man också ska klämma in träning. Då får dom fldsta tänka till lite.
Imponerade, själv pallar jag inte så långt. 3 mil om dan räcker, dock brukar jag cykla alla dar utom de kallaste.
Imorrn blir det bil, 1a gång efter semestern.

NoGa

Medlem
Vad säger du @NoakGa, blir du nåt klokare?
Ja och nej, precis som det ska vara tänker jag. Borde nog ha skrivit att jag har viss cykelvana, bra grundkondition (löper en del) och mer explicit med att tanken aldrig varit att pendla fram och tillbaka varje dag i veckan varje vecka, utan snarare börja smått med någon dag i veckan och ta det därifrån.

NoGa

Medlem
Håller helt med, det är för lång sträcka för att det skall vara trovärdigt.
Tjena! Tanken har aldrig varit att göra det varje dag ToR utan köra någon dag i veckan. Vid blodad tand ser jag gärna mig själv växla upp, men utgångsläget mer realistiskt än så. Borde kanske varit tydligare med det. :)

Topp