Köpråd pendarhoj 3 mil enkel väg

MrSthlm

Aktiv medlem
Tjena! Tanken har aldrig varit att göra det varje dag ToR utan köra någon dag i veckan. Vid blodad tand ser jag gärna mig själv växla upp, men utgångsläget mer realistiskt än så. Borde kanske varit tydligare med det. :)
Om du inte tycker det är jobbigt att duscha hos föräldrarna (eller hur nu du skulle göra) så är det väl bara att cykla på. 🙂 Någon sorts hybridvariant alternativt en allroundracer / gravelracer är väl inte hela världen, det går ju att byta ut / justera om du nu blir fast. Skärmar är väl inget måste heller men jag tycker det är att föredra för pendling (trots att det lägger till nästan 1 kg vikt till min cykel................................................).

NoGa

Medlem
Om du inte tycker det är jobbigt att duscha hos föräldrarna (eller hur nu du skulle göra) så är det väl bara att cykla på. 🙂 Någon sorts hybridvariant alternativt en allroundracer / gravelracer är väl inte hela världen, det går ju att byta ut / justera om du nu blir fast.
Har inte dragit denna fantastiska idé med dom än, som kan kryddas med en gemensam finfrukost med ett av sina favoritbarn. Inte optimalt förstås. Flyttade till nya kontor för några månader sedan och jag, tillsammans med i stort sett alla kollegor, finner brist på duschmöjlighet som ett stort nedköp.

roller

Aktiv medlem
Flyttade till nya kontor för några månader sedan och jag, tillsammans med i stort sett alla kollegor, finner brist på duschmöjlighet som ett stort nedköp.
Kan ni inte göra gemensam sak och försöka få arbetsgivaren ordna en duschkabin i någon av toaletterna om det går? Eller på annat sätt ordna duschmöjligheter för er.

Hutnu

Aktiv medlem
Har inte dragit denna fantastiska idé med dom än, som kan kryddas med en gemensam finfrukost med ett av sina favoritbarn. Inte optimalt förstås. Flyttade till nya kontor för några månader sedan och jag, tillsammans med i stort sett alla kollegor, finner brist på duschmöjlighet som ett stort nedköp.
Medlemskap i nåt billigt gym nära kontoret då, skulle det kunna vara ett alternativ? Tre mil utan dusch kan bli svårt i längden (eller ta ganska lång tid i lugnt tempo). Men visst, våta pappershanddukar och klädbyte funkar hjälpligt det också beroende på arbetssituation.

aben

Aktiv medlem
Tjena! Tanken har aldrig varit att göra det varje dag ToR utan köra någon dag i veckan. Vid blodad tand ser jag gärna mig själv växla upp, men utgångsläget mer realistiskt än så. Borde kanske varit tydligare med det. :)
Det var inte dig jag syftade på, tycker inte alls att det du skrivit verkar orimligt :)

Utan att i sådana här trådar dyker det alltid upp användare som skriver att de enkelt pendlat så och så många mil fast de på sin höjd kanske gjort det en sommarvecka eller så.

NoGa

Medlem
Om du inte tycker det är jobbigt att duscha hos föräldrarna (eller hur nu du skulle göra) så är det väl bara att cykla på. 🙂 Någon sorts hybridvariant alternativt en allroundracer / gravelracer är väl inte hela världen, det går ju att byta ut / justera om du nu blir fast. Skärmar är väl inget måste heller men jag tycker det är att föredra för pendling (trots att det lägger till nästan 1 kg vikt till min cykel................................................).
Ja, lutar väl åt en sådan. Inne och kikar en del på Kona Rove samt även de som skickades tidigt i tråden; Cube och White. Budgeten från början var 10-15, tror sanningen ligger närmare 15-20 (exkl. nödvändiga tillbehör). Blir till att spara spara.

Froste

Aktiv medlem
Hej forumet!
Eftersöker tips och saker att tänka på vid köp av cykel för längre pendling. Bor i Gustavsberg ca 2,7 mil från min arbetsplats (Stockholm Stadion) och skulle vilja testa pendla några gånger i veckan. Har en gammal racer sen tidigare men känner mig inte helt bekväm med den för detta ändamål, i synnerhet i tät stadstrafik och vissa dåliga vägar.
Vad är svinviktigt? Skivbromsar? Rakt eller bockstyre? Gravel, cyclocross eller hybrid? Är i halvgod fysisk form, är inte stormrik och behöver inte det mesta bästa. Tänker en budget runt ca 10-15k.

Tacksam för alla tips och råd.
Skicka bild på din nuvarande hoj. Går det in bredare däck i den?

NoGa

Medlem

Bilagor

• PXL_20221205_111438111.jpg
    PXL_20221205_111438111.jpg
    747.3 KB · Besök: 36

Scut

Aktiv medlem
Jag hojar på en Bombtrack Arise SS 19km enkel varje dag och är toknöjd.

Du kan i stort bygga den som du vill. Växlar, single speed, skärmar, pakethållare, dubbdäck, bock eller flatbar, den funkar med allt. Stabil, bekväm, hyffast lätt ram.
Finns flera olika variater som bombtrack själva har på sin hemsida.

Är den rätt storlek så är det en rätt ok pris att bygga på.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
En Trek Madone 4.5 racer. Tufft med bredare däck..
ja det talar ju för att köpa något mer vädersäkert. svårt få in både skärmar och fetare däck på den där.

men gör ju också att du inte bör ha någon stor längtan efter ett redskap maximerat för fart, utan kan fortsätta med din madone godvädersdagar.

du bör kunna komma långt med runt 10 tusen. titta t ex på sleeper-pensionärscykeln islabike.

förresten kom jag att tänka på ett tillfälle när jag kom ifatt en lätt förvånad cyklist på just en liknande madone när jag tog ett varv runt brunfloviken på min tvåväxlade brompton:)

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du som du påstår har lite grund från löpning mm så styr du själv hur mycket du vill cykla.
Om du börjar med några gånger i veckan så kommer du enkelt kunna öka på antalet dagar du cyklar.
3 mil är nära perfekt avstånd och har du skapligt bra väg så kan du när du blir i bättre form och blir sugen utveckla pendlingen till att bli riktig träning hem.
När jag bodde 25 km från jobbet körde jag normalt minst 2 hårda pass hemåt men då med omväg för att få ihop tillräckligt med tid i rätt zon. Då är det, åtminstone i mitt fall, lämpligt med vilodag dagen efter.
Vid pendling i zon 2 kan man efter tillvänjnig i princip cykla hur ofta och långt som helst.

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Om du som du påstår har lite grund från löpning mm så styr du själv hur mycket du vill cykla.
Om du börjar med några gånger i veckan så kommer du enkelt kunna öka på antalet dagar du cyklar.
3 mil är nära perfekt avstånd och har du skapligt bra väg så kan du när du blir i bättre form och blir sugen utveckla pendlingen till att bli riktig träning hem.
När jag bodde 25 km från jobbet körde jag normalt minst 2 hårda pass hemåt men då med omväg för att få ihop tillräckligt med tid i rätt zon. Då är det, åtminstone i mitt fall, lämpligt med vilodag dagen efter.
Vid pendling i zon 2 kan man efter tillvänjnig i princip cykla hur ofta och långt som helst.

Problemet är att cykla i zon två när det är motvind, dubbdäck och snöslask - då kommer man inte hem alla xD men då tar nog de flesta bussen :)

C00001D1-5EB4-44C5-A448-DED2DF4DA70D.jpeg 20654E1F-A565-44F9-B6D1-FE1A744503FA.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Halleluja moment! :cool:

Edit: Vid 2:22 flyger hatten av! 😆
grymt kul. han hade ju lite problem med utväxlingen. det hade han inte behövt ha, trots små hjul. en rejäl framklinga hade löst problemet, men han hade iaf inte navväxel.

intressant att hans rull verkade så jämförelsevis bra;) om det hela nu inte var iscensatt?

min erfarenhet från moulton och brompton är iaf att rullet när man jämför sig med racers på asfalt inte är ett nämnvärt problem, om man har rätt däck. närmast jämförbart faktiskt.

här NoGa en bild jag visat förr och du kanske har sett, på min tvåväxlade brommie som förvånade den där madoneägaren. två mellanhöga landsvägsväxlar kan man säga. 69t klinga.

en kul sleeper.
676FBC8C-2724-4334-8142-E1E5F02548D2.jpeg

Senast ändrad:
Topp