Köpråd - pendling

Mylingen

Ny medlem
Köpråd - pendling
Hejsan.
Jag skulle vilja ha er expert-hjälp.
Jag tänkte köpa mig en cyckel för pendling till och från förskolan med dottern.
Vad jag söker är en damcykel lämlig för grusväg och möjlighet att montera cykelbarnstol.
Vilken sorts cykel passar bäst, och vilka märken ska man kolla efter? Budget max 10tusen.
Har tittat på Nishiki XC five och Cresent Årkulla, är detta prisvärde hojjar eller finns det nått bättre i prisklassen?

Bonzo

Aktiv medlem
Köpråd - pendling
Okej.
Är detta en bättre cykel kvalitativt? Den har ju färre växlar och saknar dämpning på framgaffeln(är det överkurs att ha?)
Dämpad gaffel är sällan nödvändigt för den typen av cykling du beskriver. Dessutom är det så att dämpgafflar på den typen av cyklar du länkat till sällan är särskilt bra, så de gör mer skada än nytta då de adderar en del vikt. Det är bättre om du siktar in dig på en cykel som tar hyfsat breda däck, så har du lite bekvämare framfart på grusvägarna iom det. Vad gäller antal växlar så är det inte nödvändigtvis så att mer är detsamma som bättre. Det beror lite på användningsområdet men om du inte ska tävlingscykla på landsväg så räcker det gott med de 9 växlar som Kona Coco har.

Ilves

Medlem
Köpråd - pendling
Två cykelhandlare jag känner har sagt "Om du hittar någonting som över huvud taget funkar: Köp det!" P g a eftereffekter av corona, Ever Given och det allmänna världsläget är tillgången och produktionstakten låg medan efterfrågan är hög. En del reservdelar verkar vara helt omöjliga att få tag på, Shimano beräknas vara tillbaka på full kapacitet om ett par år...

Men för att svara på din fråga: I alla fall inte en "traditionell damcykel", du vet en sådan där med svängda rör och cykelkorg och där man sitter helt rakt, utan hellre en hybrid/sportmodell. (Kärt barn har många namn, jag kallar min pendel-/vardagscykel för "pappacykel".) Ska du "bara" köra på grusvägar och asfalt (och inte bränna ut i skogen) behöver du inte jättebreda och/eller grovt mönstrade däck, du kan dock behöva dubbdäck på vintern. Du behöver inte supermånga växlar, ner till sju funkar bättre än man kan tro, själv kör jag med 3x9 = 27 växlar på min pappacykel, men det är egentligen bara för att jag hittade cykeln och inte ville lägga ner mer pengar på att byta ut det tredelade vevpartiet mot en singel- eller dubbelklinga. Kanske kommer jag att göra det i framtiden för att spara vikt. Den fjädrade framgaffeln som satt på har jag bytt ut, tyckte inte att den behövdes och den vägde bly, så nu har jag en "stel" framgaffel. Funkar jättebra. Märke spelar inte så stor roll, så länge vi inte pratar Yosemite (Biltema) och Logan (supermarknad), Kona, Crescent och Nishiki är alla bra märken.

Och skulle det vara så att du inte hittar något nytt som passar dig så kan du ju köpa begagnat. Här hemma är mer än hälften av cyklarna begagnade och det har (med ett undantag) funkat finfint. Känner du dig osäker så be någon cykelintresserad person att följa med och hjälpa till.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer