Köpråd Pike RCT3 vs. Mattoc Pro

Steensma

Aktiv medlem
Hej

Jag håller på att bygga en cykel till kommande säsong och står inför valet av framgaffel just nu. Efter mycket efterforskning så har jag kommit fram till att det blir antingen en Pike RCT3 Dual Dual Position Air eller en Manitou Mattoc Pro. Det skiljer 1000kr i pris på dessa gafflar där Mattoc:en är den billigaste.
Vad hade ni valt om ni var i min situation?

Gaffeln kommer sitta på en Banshee Spitfire och kommer ha 27,5" hjul. Den kommer användas mycket till skogsåkning och lite bikepark dagar uppe i Järvsö.

theBrand

Aktiv medlem
Steensma skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Jag håller på att bygga en cykel till kommande
> säsong och står inför valet av framgaffel just
> nu. Efter mycket efterforskning så har jag kommit
> fram till att det blir antingen en Pike RCT3 Dual
> Dual Position Air eller en Manitou Mattoc Pro. Det
> skiljer 1000kr i pris på dessa gafflar där
> Mattoc:en är den billigaste.
> Vad hade ni valt om ni var i min situation?
>
> Gaffeln kommer sitta på en Banshee Spitfire och
> kommer ha 27,5" hjul. Den kommer användas mycket
> till skogsåkning och lite bikepark dagar uppe i
> Järvsö.

Det förnuftiga skulle vara att köpa en Pike Solo Air. Gott om reservdelar och möjlighet att serva på de flesta ställen.

Själv kommer jag med stor sannolikhet köpa en Mattoc av följande skäl:

1. Jag är lite motvalls, Pike är lite för uppenbart helt enkelt :)

2. Jag gillar Manitous HBO, kombinerat med en hyfsat linjär luftfjäder. Att ha en progressiv fjäder för att undvika hårda bottningar är en rätt dålig lösning tycker jag. Fjädrar som rampar för fort gillar jag helt enkelt inte.

3. Mattocen har öppet oljebad (typ...) i dämparen och bör vara någorlunda enkel att serva, dessutom verkar Manitou inte ha något emot att man utför sin service själv precis som RS (till skillnad från Fox...)

4. Du kan ändra slaglängden med spacers på Mattoc, de följer med i kartongen. Pike måste du köpa ny luftpistong till.

Steensma

Aktiv medlem
Men med Dual Position Air kan man väl ändra slaglängden genom ett vrede om jag har förstått det rätt? Det är väl det som skiljer Dual Position Air mot Solo air?
Jag håller med om att Pike är ett bra köp, men som du påpeka så verkar servicen på Manitou enklare.

jofahjalm

Aktiv medlem
Det skulle aldrig falla mig in att sänka gaffeln med dualpositionfunktionen. Sedan är dual position dyrare och har fler saker som kan gå sönder.

Per-Erik

Medlem
Det känns lite som att folk är lite allmänt emot dual position gafflar. Jag vet inte varför faktiskt. Har en TALAS nu med två lägen och det är faktiskt riktigt smutt att kunna sänka den inför branta klättringar. Nästa hoj som är beställd har en PIKE med Dual position.

Vet inte om en Solo Air är mer plush eller om det bara är nån skröna eller om det verkligen är så. Har själv försökt forska lite runt det men inte hittat nåt som riktigt styrker den teorin. Känns mer som att Solo Air "is the shit" bara.

Nån som konkret "vet" varför Solo Air är the shit får gärna kommentera. :-)

Steensma

Aktiv medlem
Frågan är då är Pike:en värd den extra tusenlappen? Jag är allt annat än en elitcyklist och vill gärna inte lägga ut mer pengar än nödvändigt för att få ihop cykeln.
Så tror ni man märker någon större skillnad mellan dessa gafflar?

Pike:en har ju fått extremt bra betyg av alla hemsidor som har testat dem.
Mattoc:en har inte fått lika bra betyg men den är inte långt ifrån Pike:en.

theBrand

Aktiv medlem
Fox Talas-gafflar har väl dragits med en del extra stiction och krånglande talas-enheter. De var iaf förr en hel del tyngre än floatversionen.
Men det är väl rätt lätt att byta ut talas-enheten mot en float.
Det kan man däremot inte göra på Pike, eftersom DP-air har en skåra för tryckutjämning mellan positiva och negativa kammaren. Så om du vill ändra slaglängd på din Pike för att du bytt ram t.ex. så går inte det om det är en DP-air.

Jag har också en DP-gaffel nu, och det hjälper definitivt att sänka gaffeln vid tekniska klättringar. Men man sänker ju BB:t en del, så det blir lite svårare att pricka in tramptagen.

Men på det stora hela gillar jag att inte behöva hålla på och krångla med spakar och rattar när jag cyklar. Tycker det är jobbigt att behöva pluttra med min dropper-post t.o.m :)

Per-Erik

Medlem
theBrand skrev:
>
> Men på det stora hela gillar jag att inte behöva
> hålla på och krångla med spakar och rattar när
> jag cyklar. Tycker det är jobbigt att behöva
> pluttra med min dropper-post t.o.m :)

Nä, och då kan man ju helt enkelt bara låta den vara i långa läget. :-)

EST

Aktiv medlem
Är det inte så att dual gaffeln kan man inte sätta i tokens i eller har jag fel. Men om det är så så skulle jag aldrig köpa den varianten. Förövrigt så är jag grymt nöjd med min. Vill ha en till till den jag har en revelation på stor skillnad lovar.

Per-Erik

Medlem
EST skrev:
> Är det inte så att dual gaffeln kan man inte
> sätta i tokens i eller har jag fel. Men om det
> är så så skulle jag aldrig köpa den varianten.
> Förövrigt så är jag grymt nöjd med min. Vill
> ha en till till den jag har en revelation på stor
> skillnad lovar.

Jo det verkar tyvärr vara så ja. Tror dock det finns nån snubbe som tillverkar custom tokens för en femhunka eller så för Dual Air.

oxr

Aktiv medlem
Finns det någon som fixar delar till Manitou på den här sidan atlanten numera? Och hur länge kommer det i så fall vara den här gången?

EST

Aktiv medlem
Per-Erik skrev:
> EST skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte så att dual gaffeln kan man inte
> > sätta i tokens i eller har jag fel. Men om det
> > är så så skulle jag aldrig köpa den
> varianten.
> > Förövrigt så är jag grymt nöjd med min.
> Vill
> > ha en till till den jag har en revelation på
> stor
> > skillnad lovar.
>
>
> Jo det verkar tyvärr vara så ja. Tror dock det
> finns nån snubbe som tillverkar custom tokens
> för en femhunka eller så för Dual Air.

Då får man räkna med det i priset annars tappar gaffeln det finns med den enligt mig. Jag har testat köra med 1 ,2 & 3 tokens å 2 var klart bäst för mig. Igår bottnade jag rejält men jag vet varför :-)

Steensma

Aktiv medlem
Det blir nog till att testa Mattoc:en. Pike:en verkar vara en grym gaffel, men av någon anledning drar jag mig mer åt Mattoc, tror mest det beror på att det är något mer "exotiskt". :P

soderblom

Aktiv medlem
Steensma skrev:
> Det blir nog till att testa Mattoc:en. Pike:en
> verkar vara en grym gaffel, men av någon
> anledning drar jag mig mer åt Mattoc, tror mest
> det beror på att det är något mer "exotiskt".
> :P

Kul att det är fler som vågar prova något annat än "Svensson-gaffeln". Själv lutar det åt en Mz 350 eller DVO Diamond nästa gång.

Manitoun har väl fått rätt bra kritik vad gäller utförsegenskaper. Det ska väl finnas en hel del likheter i konstruktionen av innehållet i Mattoc och DH-gaffeln Dorado.

Har ju hunnit testas av ett flertal cykelsidor under hösten.
http://www.pinkbike.com/news/manitou-mattoc-pro-review-2014.html
http://enduro-mtb.com/en/team-tested-the-manitou-mattoc-pro-fork/
http://www.vitalmtb.com/product/guide/Forks,33/Manitou/Mattoc-Pro,14397
http://www.mtb-news.de/news/2014/05/20/manitou-mattoc-pro/

Steensma

Aktiv medlem
Nu vart en order lagd hos Bike-mailorder på en Mattoc Pro. Slog även till på ett Renthal Fatbar lite och Duo stem :)

Om någon har kör på en Mattco kan får ni gärna skriva hur ni upplever denna gaffel.

theBrand

Aktiv medlem
soderblom skrev:
> Steensma skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det blir nog till att testa Mattoc:en. Pike:en
> > verkar vara en grym gaffel, men av någon
> > anledning drar jag mig mer åt Mattoc, tror
> mest
> > det beror på att det är något mer
> "exotiskt".
> > :P
>
> Kul att det är fler som vågar prova något annat
> än "Svensson-gaffeln".

+1

> Själv lutar det åt en Mz
> 350 eller DVO Diamond nästa gång.
>

Mz är lite dyr bara, iaf om man vill ha den nya dämparen.

DVO diamond känns inte riktigt lika lockande, tycker inte recensionerna på den varit direkt översvallande heller.

Arkis

Medlem
Piken är framförallt fantastiskt plush, dessutom driftsäker och med en låg vikt för vara en gaffel i "enduroklassen". Priset är ju väldigt konkurrenskraftigt också. Jag är skeptisk till att det finns nåt alternativ som är en tusing billigare utan att ge avkall på en eller fler av de egenskaperna, skulle dock vara trevligt för oss konsumenter om det är så. Viva konkurrens! För två år sen var ju enda alternativet att lägga femsiffrigt på en sticky Fox 34 om man ville ha nåt hyffsat lätt i den här klassen.

Steensma

Aktiv medlem
Mattoc höll väldigt bra emot Pike:en och Fox i Pinkbikes test av den, så man får hoppas att det stämmer när man väl får provcykla med denna gaffel.

marran

Aktiv medlem
Den ende jag träffat som kör Mattoc var väldigt nöjd, och det lilla jag provgungade kändes bra, dock bara parkeringsplatsstudsande så det säger inte så mycket.

Jag tror också mer på HBO än på att mixtra med fjäderns progressivitet. Dessutom gillar jag det semiöppna badet, även fast jag gärna sett returkretsen högst upp och kompressionen i botten som på gamla MZ-gafflar (och Bos såklart, men de gör ju per definition rätt :) )

jofahjalm

Aktiv medlem
HBO och i övrigt linjär låter väldigt bra. Hur mycket brukar en HBO ta upp? Är det bara just i slutet av slaget för att inte slå sönder gaffeln, eller slipper man bryta armarna när man ska hucka garagetak med stigcykeln?

Matthias87

Aktiv medlem
Nu är det för sent för trådskaparen, men Marzocchi 350 CR finns på Merlincycles för 491 Euro. Den finns inte på lager nu, men borde komma in snart igen.
Om den är bättre eller inte än de andra nämnda gafflarna låter jag vara osagt.

theBrand

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Det är alltså massor av kompression de sista 30
> mm? Du råkar inte vet om det skiljer sig från
> systemet Avalance använder?

Det är väl samma princip, men på Mattoc kan du justera hur mycket eller lite det ska vara.

Saxat från PBs recension:

"No, Manitou isn't the first to put a hydraulic bottom out system into a fork - FOX and others did it many years ago, and it is also common in the motorbike world - but they are the first to offer an externally adjustable version."

tand

Medlem
Nu slog jag oxå till på en Mattoc pro ist för en Pike pga ungefär samma skäl som nämnts ovan. + att den är RÖD

theBrand

Aktiv medlem
Gött mos, jag är riktigt nöjd med min. Jag har justerat ner den till 150mm och kan meddela att biltemas kassettnyckel passar utmärkt för demontering av luftfjädern. Och istället för en tunnväggig hylsa kan man använda en insexa i luftventilen.

Men om man inte är snål så är det nog värt att köpa kittet, det var lite meckigt att montera ihop med en insexa i luftventilen...

Bilagor

• DSC_7855.JPG
    DSC_7855.JPG
    61.2 KB · Besök: 4
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer