Köpråd pulsklocka

VicNic

Ny medlem
Köpråd pulsklocka
Jag tänkte skaffa en pulsklocka som skall användas till framför allt löpning och cykling (eventuellt en del simning). Någon som har erfarenhet av olika modeller och vet vad är bäst? Är pulsband nödvändigt? Så länge produkten håller kvalité spelar priset mindre roll.

Judarn

Medlem
Köpråd pulsklocka
Om man som jag prioriterar litet format och vill ha utseende som en "vanlig" klocka är Garmin Vivoactive 3 ett bra val.

moros

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
Judarn sa:
Om man som jag prioriterar litet format och vill ha utseende som en "vanlig" klocka är Garmin Vivoactive 3 ett bra val.
Inte om man vill simma (även om den klarar det). Inte heller om man vill kunna koppla effektmätare eller mäta vo2max vid cykling. Det städjer den inte. Då är 645 ett bättre val om man vill ha en klocka som inte tar upp hela armen. 645 har knappar istället för touch. (edit 2: 645 stödjer förresten inte heller effektmätare och vo2 max vid cykling)

Edit, och ja, vill du ha exakt mätning, framförallt vid cykling, snabba pulsändringar, intervaller osv, så är pulsband ett måste.

Senast ändrad:
Köpråd pulsklocka
Pulsmätning på handleden har visat sig vara lite oberäkneligt. Så oavsett vilket märke du väljer (välj av de stora märkena) så använd ett pulsband.

Jag har bara erfarenhet av Garmin Fenix 3 och deras löpar-pulsband och har inte haft några problem.

Bachten

Ny medlem
Köpråd pulsklocka
Har en Fenix 5x plus och även på den är optiska mätaren helt värdelös. Pulsband är ett måste om du vill ha nån användning av siffrorna

moros

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
Tänkte utveckla lite. Den stora frågan är ju vad du vill göra med klockan?.Vill du bara spåra aktiviteter, eller vill du låta klockan guida och hjälpa dig i din träning och vilken träning är då prioriterad? Är löpning viktig och du vill ha mer detaljerad analys, då skall du välja något ur FR serien eller över (om du nu väljer Garmin). Är det en klocka du alltid skall bära eller skall du ta på den vid träning. Ersätter den någon annan liknande teknik som du använder idag (logga via telefonen t.ex. )

Jag har en VA3 och den är inte så bra vid cykling, provat att köra den både på handen och styret, men till slut så tröttnade jag och köpte en liten Lezyne GPS bara för att logga mina rundor. TIll löpning använder jag den, oftast med pulsband. Till vardags är den bättre än vad jag trodde, bra batteritid och bra aviseringar och styrning av vissa saker. Nya varianten med Spotify verkar vara rätt skakig i just musikdelen, har en kollega som precis köpt en.

Zhientex

Ny medlem
Köpråd pulsklocka
Som moros nämner, är ju användningsområdet inom varje gren också viktigt, som just effektmätare eller inte osv.

Jag simmar, cyklar, löper och styrketränar primärt och då har Garmin FR935 fungerat kanon! Gick från en Fenix 3 som var lite för bulkig. Dock använder jag en Garmin Edge 520 plus under cyklingen pga fler datorfält, men inga problem att använda 935an om 520 plus skulle vara batteritorsk.

Optiska mätningar som redan nämnts suger som sagt, OK vid vila och under sömnen, på sin höjd. Jag röstar på 935, alternativt 735 föregångaren för att ha alla viktiga funktioner, speciellt om du utvecklar dig inom ex. cykling och vill köpa effektmätare. Då slipper du också köpa ny klocka för det.

såkket

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
Jag kör en Fenix 5s och upplever att mätning på handleden fungerar riktigt bra vid löpning på jämnt underlag typ elljusspår (springer aldrig asfalt men antar att även det skulle funka), det fungerar helt ok för löpning på skogsstigar men tenderar att visa lite lågt.

Längdskidor gissar jag från jämförelser på samma rundor med band att den visar mellan 40 och 50bpm lågt.

Cykel så tycker jag det funkar ok så länge det är asfalt eller slät och fin grusväg men faller ganska fort till oanvändbar om än inte riktigt lika illa som längdskidåkning när underlaget blir ojämnare.

Använder dock normalt pulsband då mycket av löpfunktionerna sitter i det och skall du simma med den så sitter även dom funktionerna i pulsbandet.

Skall du använda den 24/7 så skulle jag gått på en Fenix 5 (plus) i den storleken du trivs med, om den endast skall användas vid träning så en FR935 och till att börja med ett HRM-tri pulsband (eller ett HRM-run om du hittar det extremt mycket billigare än tri) och sedan kompletterat med ett HRM-swim om du sedan skall simma bassäng.

MAMTB

Medlem
Köpråd pulsklocka
Jag själv använder en Polar V800. Är mycket nöjd och har kört med den i flera år nu. Funkar jättebra till löpning, cykel och simning. Bra programvaror och appar också för analysering.

Minding

Ny medlem
Köpråd pulsklocka
Jag har Suunto 9 Baro just nu och den funkar bra. Har ej testat med pulsband. Innan den hade jag en Garmin Fenix 5X som jag också var nöjd med. Båda är stora men tillräckligt snygga för att få vara den klockan som ofta också får följa med till kontoret.

Jag hade valt en plattare modell om det inte hade varit för att jag vill ha mer exakt höjdmätning än bara via GPS.

mtbkr

Medlem
Köpråd pulsklocka
Lånar tråden.

På jakt efter en pulsklocka till min flickvän. Den kommer främst att användas till löpning men även lite cykling (hoppas på mer).
Krav är pulsmätning på handled (och pulsband) samt att den inte är för stor. Kör själv med en Suunto Spartan HR och är nöjd men den skulle bli för stor för henne.

Har ni några bra tips?

e.

Medlem
Köpråd pulsklocka
Apple Watch tycker jag funkar bra... om man använder iPhone. Användarvänligt och förhållandevis okomplicerat...

Paka

Medlem
Köpråd pulsklocka
Garmin Forerunner 235 funkar bra till det du beskriver. Ingår dock inget pulsband men funkar ihop med (åtminstone) Garmins band.
De uttalanden som redan gjorts i tråden om pulsmätning på handled stämmer.

Berget

Medlem
Köpråd pulsklocka
Riktigt nöjd med Garmin forerunner 245. Haft både Apple och Samsung Galaxy innan men som löpare/träningsklocka tycker dag FR245 utklassar dessa. Riktigt bra batteritid även fast den mäter pulsen hela tiden, ingen touch skärm utan är enkel att navigera även under löpning i rörelse. Kanske lite sämre som smartklocka men fungerar fortfarande helt ok. Det man inte kan göra är väl att svara på sms direkt från klockan.

Dessutom tycker jag Garmin har bra funktioner och hjälpmedel i Connect appen.

Edit: funkar med Garmin ant+ pulsband om man skulle vilja.

Senast ändrad:

mtbkr

Medlem
Köpråd pulsklocka
Tack för tipsen! Håller absolut med att mätning med pulsband ger ett mer exakt resultat men gillar själv att kunna slippa ibland. Måste säga att min Suunto mäter helt ok.

HåkanC

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
mtbkr sa:
På jakt efter en pulsklocka till min flickvän. Den kommer främst att användas till löpning men även lite cykling (hoppas på mer).
Krav är pulsmätning på handled (och pulsband) samt att den inte är för stor. Kör själv med en Suunto Spartan HR och är nöjd men den skulle bli för stor för henne.
Om det inte finns ngn lämplig suuntoklocka tycker jag att du bör kolla på
Garmin Forerunner 935, https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4277574
Den verkar fortf vara en favorit hos: https://www.dcrainmaker.com
https://www.dcrainmaker.com/2017/03/garmin-forerunner-935-depth-review.html
Nya Forerunner 945 är väl fortf lite onödigt dyr

/Håkan

GustafH

Medlem
Köpråd pulsklocka
Jag kör en Polar Vantage M och tycker den är kalas. Pulsmätaren är riktigt bra, matchar pulsbandet nästan hela tiden (har bara testat dubbelt vid cykling dock). Funkar bra som vardagsklocka också för mig med stillasittande jobb.

fiskarn

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
Har en Garmin 305 som jag köpte begagnad och batteriet är lite väl dåligt, räcker bara i knappt 3 h. Om man vill ha en som mäter med pulsband (och har GPS), vad ska man ha egentligen? Hittar bara med handledsmätning nästan? Har en billig Sigma utan GPS och den brukar jag ha på racern men till MTB, löpning och skidor gillar jag att ha GPS med.

moros

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
Alla Garmins, Polars och Suuntos gps-klockor i deras nuvarande utbud klarar väl pulsmätning via Ant+/BT mig veterligen, det är bara det att de flesta säljs utan pulsbandet. Kopplar man till extern pulsgivare så avvaktiveras handledsmätningen.

fiskarn

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
Alla Garmins, Polars och Suuntos gps-klockor i deras nuvarande utbud klarar väl pulsmätning via Ant+/BT mig veterligen, det är bara det att de flesta säljs utan pulsbandet. Kopplar man till extern pulsgivare så avvaktiveras handledsmätningen.
Jaha! det är så det är, jag är väldigt dålig på sådan här teknik.
Då skulle jag kunna köpa t.ex denna https://www.elgiganten.se/product/w...armin-forerunner-235-traningsklocka-svart-bla
och bara använda bandet jag har?

moros

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
Ja, om ditt pulsband har samma teknik som klockan. Beroende på klocka (märke/generation) så stödjer den kanske bara BLE eller ANT+, de flesta nya stödjer båda

Jag skulle inte köpt en 235, den är rejält gammal nu, skulle kollat på 245 som kostar en tusing mer.

Köpråd pulsklocka
Ni som testat pulsbandet Tri. Hur tycker ni att det är?

Jag cyklar och joggar väldigt mycket och är lite sugen på att även få in lite simning. Det kommer dock vara klart fokus på jogg och cykling.

Bör man behålla sitt ordinära HRM-band och endast använda Tri när man även sommar eller är bandet så pass bra och bekvämt att man kan köra bara på det och sälja sitt HRM?

marr

Moderator
Forumvärd
Köpråd pulsklocka
Ni som testat pulsbandet Tri. Hur tycker ni att det är?

Jag cyklar och joggar väldigt mycket och är lite sugen på att även få in lite simning. Det kommer dock vara klart fokus på jogg och cykling.

Bör man behålla sitt ordinära HRM-band och endast använda Tri när man även sommar eller är bandet så pass bra och bekvämt att man kan köra bara på det och sälja sitt HRM?
Jag använder bara TRI bandet.

MathiasJ

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
Köpte mig en liten smidig klocka garmin instinct för ganska exakt ett år sedan köpte till kadens, hastighet sensor och pulsband och är väldigt nöjd prövade en fenix6? för någon vecka sedan men på tok för klumpig tyckte jag. Enda minuset är att det är lite små siffror när jag har den på styret men kollar för det mesta på telefon efter träning hur det gått. Funderar nu kompletera med en Garmin edge 530 bara så man får kartor med på fatbike turerna. Men ska du ha klocka köp en liten om du menar ha den på armen konstant har haft någon smartklocka före också men alltid lämnat oanvänd men när jag köpte instinct så har jag den på 24/7 och störs inget👌 pulsen under innebandy/löpning åtm så visar lägre på armen än med bältet så bälte är att rekommendera om man vill ha exaktare mätning.

Annors

Aktiv medlem
Köpråd pulsklocka
Ska du cykla med wattmätare eller koppla upp dig mot en cykel på gymmet så går löparklockorna bort. Jag har en Garmin 735 och den kopplar upp sig med BT och ant mot de flesta maskiner på gym och mot mina powertap. En 235/245 kopplar upp sig mot fot pod eller pulsband men inte lvriga sensorer. Ska du mäta puls o gps så funkar det. Allt annat så välj en multisport klocka. Idag hade jag köpt en 935 eller 945. Köpte en 935 till frun o den kostade 1900 på black friday hos löparshop. Nu lär det väl dröja men det är en riktigt bra klocka som man bara laddar en gång i veckan om man tränar 3-4 pass. 735 har oxå grymt batteri. Håller i ca 20h med gps och med pulsband. Klarar en låångsam vätter ;)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer