Köpråd: Racercykel för pendling (80-tal)

Wingfield

Ny medlem
Hej!

Jag är nyligen inflyttad till Nacka i Stockholm med kontor centralt i stan. Har under en tid velat börja cykelpendla men har samtidigt begränsad budget. Jag är ingen entusiast precis och söker funktion (och stil!) till rimligt pris.

Frågan jag skulle vilja ställa är om jag gör rätt i att titta på nyservade racercyklar från 80-tal (typ Bianchi, Motebecane, Crescent m.fl.) i prisklassen 3 000 - 4 000 kr?

Vilka är dina främsta argument för eller emot? Jag söker som sagt en cykel för pendling (1-2 mil om dagen) och skulle vilja säga att budgeten är max 5 000.

Allt gott!

Med vänliga hälsningar,

Anton

uandt

Aktiv medlem
Köper du en 80-talare för 3-4000 tusen blir du lurad 9 fall av 10. De märken du listade bör du inte betala mer än några tusenlappar för i de flesta fall. Med en budget runt 4000 kan du hitta ganska moderna och fina alu-cyklar. Bor du i nacka och inte har värre backe än danvikstullsbron så kan du få en riktigt fin ss/fixie för de pengarna som garanterat är mycket roligare att cykla på än en trött 80-talare

Hutnu

Aktiv medlem
Älskar 80-talsracers, men för att pendla (2 mil om dagen senaste året, söderort-centrala sthlm) så tar jag inte min snärtiga peugeot mont blanc utan väljer min fulhoj från -09 som har lite bredare däck, skivbroms, tillräckligt många fästen i ramen för att montera stänkor, lysen etc, klarar tyngden av en fullpackad apotekarnes-back, och med moderna delar som är lätta att byta. pendling sliter som fan på hojen har jag märkt.

Wingfield

Ny medlem
Hej!

Tusen tack för era svar. Mycket bra att veta. Anledningen till att jag fastnat för 80-talscyklarna är helt fånigt nog utseendet, haha. Men jag inser själva att jag kanske gör bort mig vid ett sådant köp.

Singlespeed är ingenting jag tittat på, men kanske är en idé trots allt. Jag bor i Ektorp och har inga farliga backar att tala om (även om jag såklart vill kunna cykla andra sträckor också).

Anton

Wingfield

Ny medlem
Köper du en 80-talare för 3-4000 tusen blir du lurad 9 fall av 10. De märken du listade bör du inte betala mer än några tusenlappar för i de flesta fall. Med en budget runt 4000 kan du hitta ganska moderna och fina alu-cyklar. Bor du i nacka och inte har värre backe än danvikstullsbron så kan du få en riktigt fin ss/fixie för de pengarna som garanterat är mycket roligare att cykla på än en trött 80-talare
Om jag skulle kika på en SS för 4 000 - 5 000 kr, vilka märken rekommenderar du att hålla utkik efter?

uandt

Aktiv medlem
En beg ss/fixie för 4-5000 tusen kostade väl runt 10' ny? Svårt få tag på något dåligt i den prisklassen. Annars, vill du ha en 80-tals räcer så köp en. Du kan nog hitta en helt ok cykel för runt tusenlappen eller en helt fantastisk (tänk Columbus SLX ram av tillverkare du aldrig hört talas om) för några tusen till.

salle

Aktiv medlem

Wingfield

Ny medlem
Alright!

Så om vi talar klarspråk, i längden menar ni att en nyare SS till priset av 4000 kr är bättre investerade pengar än 3000 kr för en nyservad 80-talsracer?

Anton

uandt

Aktiv medlem
Det sa nog ingen. Du fick en direktlänk till en ny cykel till det överkomliga priset 4000. Sen en länk till begagnad dito för ca 700 kr. Båda cyklarna är nog ganska bra men ger mest av allt en bra ide om faktisk värdeminskning på nytt vs begagnat.

Du har kanske märkt att ingen postar länkar till nyservade 80-talare för 3000? Det är för att de finns inte. Den tid och peng det kostar att göra full service på en 30+ år gammal cykel och sen sälja den? Det blir dyrare än 3000. De som säger att cykeln är servad och vill sälja den för under 5' ljuger förmodligen.

DanielS

Aktiv medlem
Jag skulle inte vilja cykla på en SS i stockholm. Jag tycker det är rätt skönt med växlar i de backar som finns även om de inte är så långa.

Men med det sagt, mer prisvärt än Vitus-cykeln ovan för 650kr blir det nog inte.

salle

Aktiv medlem
Eller håll lite span efter en hybrid, då får du antagligen skivbromsar och fästen för skärmar. Med lättrullade däck så är det ju en bra kompromiss

Wingfield

Ny medlem
Okej!

Tack! Då är jag med. Eftersom jag är ny på området lär jag mig väldigt mycket av era inspel, tack för detta. För att ge ett exempel på vad jag grundade prisspannet på äldre racers på så är det annonser som dessa:

Jag ska förbi en cykelhandlare imorgon för att snacka tänkte jag och för att testa, stöta och blöta olika alternativ.

uandt

Aktiv medlem
Spezzotton är ett bra exempel. Att byta styrlinda och kablar är INTE helrenovering men köp den om du tycker den är fin. Har du tur är det en Columbus SL ram och där den värd att bygga vidare på. Har du otur har den tubdäck på den och då har du kanske problem... oavsett bör du kanske serva hjul och styrlager på den men det finns bra youtube tutorials på det, ganska lätt att göra själv.

Jag skulle personligen aldrig köpa en sån cykel om jag inte redan hade en att cykla på medans jag mekade med min 80-talare

molleben

Aktiv medlem
Gamla Stålracers är ju charmiga och definitivt en rolig hobby om man är (blir) intresserad. Du bör vara hyggligt händig och ha plats/tid att meka själv. Det är lite som att köpa en fin gammal Alfa Romeo och tro att den skall funka son driftsäker pendlare..... om du dessutom förlitar sig på en cykelhandlare som sällan har kunskap om och reservdelar till gamla cyklar så finns risk för att du blir ruinerad...: Spezotton ser fin ut, kan vara ett kap om skicket är fint. Franska cyklar är svåra projekt med mycket egna delar och ofta risig kvalitet. Det finns massor med info på youtube och facebookgrupper som tex Stålracers där man kan hitta delar, få tips. Cykelhobby.com har mycket info. Lycka till!

Wingfield

Ny medlem
Förstår. Jag misstänkte att det nog förhöll sig så. Jag tror helt enkelt att jag ska leta efter ett stabilare alternativ som vardagscykel än en 80-talsracer. Risken är ju hög att jag undviker att ta cykeln till vardags annars/tröttnar på att mecka. På sikt kanske det kan bli en andra cykel. :)

Tack för er tid och era tips!

Anton

bokaj

Aktiv medlem
Jag har en 90-talare, de är väldigt lika 80-talare i utseendet men har bättre kompatibilitet med modernare grejer så om det bara är stilen du är ute efter så kan du testa en sån istället.

bokaj

Aktiv medlem
Typ den här (trots att det står att den är från 80-talet) har modernare komponenter med växelreglagen i bromshandtagen istället för på ramen, bakhjulet har en body (det man fäster kassetten på) vilket är en modernare standard än mycket från 80-talet, troligtvis är hjulen bytta.

Den här behöver man inte heller doktorera i cykelkunskap för att meka med. Jag vågar inte säga om det är body på bakhjulet men i övrigt är det ganska straight forward-standarder och troligtvis bara att tuta och köra i det skick den är i idag.

NON

Aktiv medlem
Spezzotton är ett bra exempel. Att byta styrlinda och kablar är INTE helrenovering men köp den om du tycker den är fin. Har du tur är det en Columbus SL ram och där den värd att bygga vidare på. Har du otur har den tubdäck på den och då har du kanske problem... oavsett bör du kanske serva hjul och styrlager på den men det finns bra youtube tutorials på det, ganska lätt att göra själv.

Jag skulle personligen aldrig köpa en sån cykel om jag inte redan hade en att cykla på medans jag mekade med min 80-talare
Det står väll inget i annonsen om att det bara är styrlinda och kablar som är åtgärdade vid helrenoveringen?

Jag har haft isär ett par gamla racers och lager har alltid varit ok efter rengöring och nytt fett. Det som har tillkommit har i något fall varit kasette/frihjul och klingor.

uandt

Aktiv medlem
Kan säga att jag är rätt så skeptiskt till att något annat än stylinda är bytt på den. Tror du själv att säljaren efter det ganska tidsödande arbetet med att packa om styr, hjul och vevlager, renoverat kassetten, kanske till och med renoverat lagren på de där Time pedalerna man i princip inte kan köpa klossar till sen bara tycker att "ja, den där punkteringen/däckskadan på vänster sida bak, inte så noga ". Tror du det så så har jag en finfin monark ram, muffad, klassiker, flygstål, 60-tal i "nyskiick" jag kan sälja till dig

Wingfield

Ny medlem
Det blev en Fixie Inc Floater med 8 växlar och diskbroms för 4 800 :-. Måste säga att jag är väldigt, väldigt nöjd. Felfri leverans från Bikester på bara ett par dagar dessutom. Tackar än en gång för goda råd! :giggle:

90929249_936517096864547_7126741969870520320_n.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer