Köpråd skotork

Gimpen

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Hösten är här och med den våta cykelskor. Om nån månad är det dags att ta fram vinterskorna till mtb:n och dom är asjobbiga att få torra. Brukar ta och knö in hela skon i mellanrummet som finns mellan elementet och fönsterbrädan hemma och trots att det brukar va varmt och gott på vintern tar det ändå 1½ dygn innan dom är torra igen om dom har blivit nedsölade ordentligt.

Jag har hittat en skotork som jag tycker verkar lite intressant. Den finns från runt 290kr i Sverige har ja sett efter en snabbkoll.
http://www.alpenheat.com/circulation_uv.html?&L=8

Den är fläktlös och använder UV-ljus för att hålla bakterierna borta och skorna fräscha..
Fläktlös innebär att man slipper oljud men samtidigt innebär det kanske en sämre förmåga att torka ur skorna?
Vad tror ni, funkar den? Nån här som använt den?

Hyperkub

Ny medlem
Köpråd skotork
Jag är skeptisk. Denna apparat är specificerad till 9W kraft. En vanlig skotork är specificerad till 200-350W (beroende på modell, om den torkar 2 eller 4 skor osv). 9W känns inte trovärdig för att torka ut genomblötta skor särskilt snabbt.

Vi torkar med en vanlig skotork (typ från Jula 129:-) i ett tvättrum som vi har en luft avtorkare på gång i. Torra cykelskor, skidpjäxor, ridstövlar.... värje gång. En tips är att några skotork kan bara sättas på med timern (max 2 timmar), andra har möjlighet att sättas på kontinuelt. 2 timmar räcker inte för genomblötta skor. För att undvika lösningar med silver tejp osv för att får denna förbaskad maskin att kör hela natten, köp en skotork som har en enkel på/av funktion!

ghostface

Medlem
Köpråd skotork
Kaffekask skrev:
-------------------------------------------------------
> Min svåger kör med en sådan här och är
> jättenöjd:
>
> http://www.sportspec.se/web/Produkter/Alpintillbeh
> or/Pjaxtork/Therm-ic_Bootwarmer-3988.aspx
>
> Har för mig att frakten var lika dyr som
> produkten dock men du kanske hittar den någon
> annanstans alt. kan plocka upp den i Götet?
> Hittar du den på annat ställe får du gärna
> säga till.

+1 på Thermic, har en hemma samt en för 12v i bilen! Tror jag köpte mina på addnature.se för några år sedan, har även funnits på Stadium...

/ Calle

Senast ändrad:

Robert

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Jula lufttork eller liknande, fungerar bäst. Jag testade värmeblock, typ Termic, men de fungerar inte lika bra. Lufttorkarna har trevlig låg temp som inte riskerar att skada materialet.
Torkar gärna vattentäta handskar för att slippa lukt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd skotork
PerryE skrev:
> Några synpunkter på Classes skotork
> http://www.clasohlson.com/se/Skotork-Coline/Pr3467
> 99000?
>
> Mest orolig över temperaturen - dvs att man
> skadar cykelskorna med för hög temperatur. I
> vilket fall har jag tröttnat på tidningspapper -
> skyfallet i förrgår dränkte skorna rejält och
> de är fortfarande fuktiga

Köpte den häromdagen. Hade nog köpt den större om jag haft ett bra ställe att sätta den på.

Fläkten låter rätt illa och slangarna saknar munstycken. Annars fungerar den skapligt. Luften är inte så varm att det gör mig orolig för skorna. Det är inte på något vis obehagligt att hålla handen för även en lite längre stund.

Den har även ett enkelt av/på läge.

Jag kör dock en omgång med tidningspapper först, typ en halvtimme eller så, för att suga ur den värsta fukten när skorna är dyngsura.

Senast ändrad:

quid

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Har en sån snabelmojäng från Jula för 199:-. Fläkten låter ganska illa och den är lite rapplig, men torka skor - det gör den bra.

Zippo

Ny medlem
Köpråd skotork
Jag kör med en "snabeltork" med fläkt o har gjort det i flera år. Torkar genomblöta cykelskor på 2-4 timmar. Att man torkar dem är ett bra sätt att hålla dålig lukt borta - stanken kommer när de får stå o torka sakta o götta till sig. Alla skotorkar jag har testat har en mjuk värme med mycket luft så det är ingen risk att det blir för varmt. Fläkten brukar dock bullra som fan typ...

mattel

Aktiv medlem
Köpråd skotork
jag har ett par 'puckar' för mina pjäxor som funkar OK att driva ut fukten ur innerskon i (som såklart plockas ut ur skalet först). annars är det luftfläktsnabeltork som gäller för att ha en chans till torra dojjor till dagen efter igen.. jag har en 4-armad variant där jag kör två i varje dojja första svängen, är de inte torra efter det så blir det en omgång till med en i varje sko.

PerryE

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Tja - tidningspapper räcker inte riktigt till om skorna är helt genomdränkta. Köpte Classes skotork på lunchen och just nu surrar den på låg-läget. Ett visst brum är det men största problemet är nog en viss doft ... lyckligtvis är jag ensam på arbetsrummet idag.

Peter_K

Aktiv medlem
Köpråd skotork
quid skrev:
> Har en sån snabelmojäng från Jula för 199:-.
> Fläkten låter ganska illa och den är lite
> rapplig, men torka skor - det gör den bra.

Antar att du menar denna? http://www.jula.se/skotork-350-w-941016

En sån har jag. Väldigt nöjd även om fläkten som sagt låter som att den håller på att gå sönder. Jag har haft min i 7-8 år nu, funkar fortfarande klockrent.

quid

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Peter_K skrev:
> quid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har en sån snabelmojäng från Jula för
> 199:-.
> > Fläkten låter ganska illa och den är lite
> > rapplig, men torka skor - det gör den bra.
>
> Antar att du menar denna?
> http://www.jula.se/skotork-350-w-941016
>
> En sån har jag. Väldigt nöjd även om fläkten
> som sagt låter som att den håller på att gå
> sönder. Jag har haft min i 7-8 år nu, funkar
> fortfarande klockrent.

Exakt den! Fast jag kanske mindes fel på priset. Detaljer...
Bra också att den går att köra både med timer eller manuellt on/off.

mwahlstedt

Ny medlem
Köpråd skotork
Klavikel skrev:
> Jag har hittat en skotork som jag tycker verkar
> lite intressant. Den finns från runt 290kr i
> Sverige har ja sett efter en snabbkoll.
> http://www.alpenheat.com/circulation_uv.html?&L=8

Jag har exakt de där, köpta i en skidbutik i alperna. Precis som många påpekat så är effekten väldigt låg. Är skorna genomblöta krävs minst ett dygn att få dem helt torra. De är nog i första hand avsedda för att få ut fukt ut pjäxor och effekten är så låg för att undvika att ffa fotanpassade sulor/pjäxor inte ska deformeras.

De är väldigt smidiga att ha med sig, och mina används flitigt. Skulle jag bo lite större än i en liten lägenhet hade jag dock köpt en fläkttork. Även om det eventuellt finns en risk att den högre värmen minskar livslängden på ffa plastmaterial tycker jag att det är ok på förslitningsvaror som cykel- och löparskor.

heklamama

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Klavikel skrev:
> Jag har hittat en skotork som jag tycker verkar
> lite intressant.
> Vad tror ni, funkar den? Nån här som använt
> den?

Även jag har en sådan (eller liknande) har alltid undrat varför den lyser...
UV strålar minsann.
Effekten är låg och min bor vintertid i pjäxbagen.

För blöta cykelskor använder jag tidningspapper och torkrum.

bruce

Ny medlem
Köpråd skotork
PerryE skrev:
> Några synpunkter på Classes skotork
> http://www.clasohlson.com/se/Skotork-Coline/Pr3467
> 99000?
>
> Mest orolig över temperaturen - dvs att man
> skadar cykelskorna med för hög temperatur. I
> vilket fall har jag tröttnat på tidningspapper -
> skyfallet i förrgår dränkte skorna rejält och
> de är fortfarande fuktiga

Funkar, kör min apparat på "high"-effekt (vilket inte är så kaxigt, du behöver ABSOLUT inte vara orolig) och den torkar mina 47:or på ca 3 h-ish

federico

Aktiv medlem
Köpråd skotork
jag köpte en OBH Nordica, gick på ett test där den skulle vara hyfsat tyst jämfört med andra modeller och så har den två temperaturlägen.
Jag torkar barnens skor och stövlar, ett par genomblöta stövlar (som man har sköljt ur med vatten) tar ca 1,5 tim att torka, ett par genomblöta goretex/tygskor tar ca 2 tim.
Den låter inte mycket och man kan ha den liggande på golvet, behöver inte väggmonteras

450kr hos Expert i Kungens Kurva

http://www.obhnordica.se/hemmet-24.aspx?ProductID=PROD589

mwahlstedt

Ny medlem
Köpråd skotork
heklamama skrev:
> Klavikel skrev:
> -----
> > Jag har hittat en skotork som jag tycker verkar
> > lite intressant.
> > Vad tror ni, funkar den? Nån här som använt
> > den?
>
> Även jag har en sådan (eller liknande) har
> alltid undrat varför den lyser...
> UV strålar minsann.

Nja, UV-ljus är ju inte speciellt synligt :-)

Kaffekask

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Brando skrev:
> geir skrev:
> -----
> > Har denna
> http://www.jula.se/skotork-350-w-941016
> > funkar hur bra som helst.. Ser den är på rea
> nu.
>
> Haft den i några år funkar bra men man ska vara
> försiktig m. skinn o läderskor bättre m.
> tidningar. :)

Jula i Uppsala hade sålt slut på den gamla versionen så nu kostade den nya 249:- igen. Fortfarande rätt billigt dock.

labradoren

Ny medlem
Köpråd skotork
Såg att Jula har extrapris på den nyare snabelvarianten i dagens kampanjblad 149:- mot ord 249:-

Har inte testat den själv, så kan varken rekommendera eller avråda :)

swedo

Aktiv medlem
Köpråd skotork
jag köpte atrax variant för 250 från webhallen. har ingen jula butik i närheten. Föredrog den då den har 4 snablar och var billig. fick också hyfsat betyg i smartsons test. jag tycker att den är hyfsat tyst men så ligger den i grovköket där den inte stör någon. mkt nöjd.

har ännu ingen bra lösning på torkdon till jobbet.

Miracle

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Det var billigt å bra! Vill minnas att den billigare på Elgiganten förr. :)
299 eller nå.
Bytte länken till nå firma med vettigt pris!

frid!

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Köpråd skotork

Fredde78

Aktiv medlem
Köpråd skotork
marr sa:
Fredde78 sa:
Sambal Oelek sa:

Funkar uv ljuset mot dålig lukt?!? Är intresserad för ett par av mina dojjor luktar nästan kattpiss efter jag glömde dom blöta i en påse över natten. Gör ingen större skillnad efter jag kört dom i tvättmaskinen.

Bada i ättika?

Det får bli nästa steg. Har hört om att frysa in dom också, men vet inte vad som fungerar på riktigt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Frys pausar bara bakterietillväxten.

Ättika (eller klorin, om ättika inte biter) dödar bakterierna. Följs upp med tvättmaskin för att få ur skiten sen.

Att alltid torka skorna direkt med en tork när de varit fuktiga ser till att det inte börjar lukta och fördröjer återkomsten av eventuell lukt rejält. Tvättar du i maskin och skorna inte riktigt får torka efteråt kommer bakteriehärden som skapar lukten att hinna ta sig igen medan skorna står småfuktiga i ett dygn eller två.

UV-ljus, ens på en nivå som skulle kunna ha någon effekt, borde vara helt verkningslöst eftersom det inte kan tränga hela vägen genom skons stoppning.

Gimpen

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Lite återkoppling.
Jag köpte nån billig skotork på Claes Ohlson för typ 2-300kr för fem år sedan. En med värmeblås och två slangar, ingen UV-ljus eller andra fancy funktioner.
Den har gått 2-4 dagar i veckan varje höst/vinter/vår i över fem år nu.

Har kört den 2-3 timmar varje gång när jag cyklat och det varit blött (rätt ofta när det gäller Gbg) och har det varit fruset och torrt så kanske det räckt med 1-1,5 timma.
Nöjd som tusan och tycker nog att skotorken räknas till en av de absolut bästa investeringarna jag gjort i cykelsammanhang.
Stämmer som skriva ovan att håller man bara skorna torra och torkar dom direkt efter användning så slipper man illaluktande skor nästan helt.
Enda jag kan tycka är lite synd är att den låter en del så jag brukar stänga in den i ena hörnet i köket och stänga till dörren så kan den surra i bakgrunden medan jag äter nattamackan och väntar på att det ska bli sovdags.
Modellen finns inte kvar men tänker att det inte är så stor skillnad mellan olika modeller ändå så länge det är samma typ av skotork.
Jag skulle inte betala för några fancy funktioner. Värme och blås i slang är mer än tillräckligt..

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Rattnalle sa:
Sambal Oelek sa:
Den var dyr, särskilt för att helt sakna värmeelement.
? den blåser varmluft i skorna. Som överstiger rumstemperaturen med 20 grader. 50W. Tar en stund om skorna är dyngsura men det är inbyggd timmer som gör det hela praktiskt.

Ja jag tyckte den var ett trevligare alternativ än att montera upp en stor skotork på väggen, det hade jag ändå inte fått göra :)

Gimpen

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Produktdetaljer
Bla, , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla

"Torken är skonsam, eftersom den inte tillför någon värme utan använder den befintliga rumsvärmen för att torka skorna"

Bla, bla, bla, bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Klavikel sa:
Produktdetaljer
Bla, , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla

"Torken är skonsam, eftersom den inte tillför någon värme utan använder den befintliga rumsvärmen för att torka skorna"

Bla, bla, bla, bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla , bla, bla
Det var det jag läste också :)

Men det finns modeller med samma utseende till halva priset och med värme istället för UV. De är helt OK för att vara så små, perfekta resetorkar. Men 50 W istället för 200 W märks tydligt på torktiden. Jag körde en sån en hel natt en gång i somras utan att få skorna torra.. men då var de riktigt genomsura, så till den grad att jag var på väg att få skyttegravsfot.

Senast ändrad:
Topp