Köpråd skotork

Gimpen

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Uuh! =/

resetork låter smidigt men kör hellre med en rejäl i hemmet även om det brummar.
Att dra på sig ett par kallfuktiga cykelskor som luktar unket och ge sig ut i 6 plus och regn en lerig tur kan få vem som helst att tänka att bowling är ett vettigt alternativ till cykling =)

bearthefear

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Jag är också på jakt efter en skotork. Dock medför lägenhet med öppen planlösning att ljudnivån är rätt viktig.

Adax ST12T verkar ju vara schysst. Inte så vacker att se på, men funktionell. Men hur upplever ni som har den ljudnivån? Går det att ha den några meter från fredagsmyset?

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd skotork
bearthefear sa:
Jag är också på jakt efter en skotork. Dock medför lägenhet med öppen planlösning att ljudnivån är rätt viktig.

Adax ST12T verkar ju vara schysst. Inte så vacker att se på, men funktionell. Men hur upplever ni som har den ljudnivån? Går det att ha den några meter från fredagsmyset?
Beror ju på hur känslig man är.. Alla större jag stött på låter ungefär lika mycket/lite. Våran sitter i hallen och det är helt OK att sitta i soffan när den är på, med en dörröppning utan dörr emellan.

C-dale

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Finns ju även skotork i form av värmeelement. De är väldigt tysta, men är nog sämre på att få sura plösar o andra stoppningar torra.

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd skotork
C-dale sa:
Finns ju även skotork i form av värmeelement. De är väldigt tysta, men är nog sämre på att få sura plösar o andra stoppningar torra.
Med tanke på att effekten på sådana brukar vara i storleksordningen 5-10W är det ett under att de fungerar öht.

Luftväxlingen gör det stora jobbet annars. Även med värmen avstängd fungerar en fläkttork rätt hyfsat i rumstemperatur.

AX3L

Aktiv medlem
Köpråd skotork
bearthefear sa:

Låter som en någorlunda tyst mikrovågsugn. Så mycket att jag, trots att jag vet att torken är på, kollat varför micron går.

Gimpen

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Tvivlar på att värmeelement (utan fläkt) funkar så särskilt bra på fodrade vinterskor.
Kan du länka till nån bra variant Luzen?
Även om jag inte gjort någon vetenskaplig undersökning så tror jag nog att jag får hålla med ratten med sitt argument att fläkt är viktigare än värme om man måste välja mellan de två.

ceel

Aktiv medlem
Köpråd skotork
AX3L sa:
bearthefear sa:

Låter som en någorlunda tyst mikrovågsugn. Så mycket att jag, trots att jag vet att torken är på, kollat varför micron går.

Haha, jag har gjort precis samma sak.

I övrigt +1 på Adax ST12T.

Steel is Real

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Sambal Oelek sa:

Är oxå ute efter en flyttbar variant. Har nyligen förhandlat fram att få ha 2 cyklar i sovrummet. Så att borra upp en ful skotork i lägenheten är inte aktuellt. Googlade lite på din med blandade recensioner. Men du är nöjd alltså?

Andra tips på en flyttbar skotork? * Ska klara dygnsura fodrade vinterskor.

*Edit: Och hinna torka över natten

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd skotork
De är alla flyttbara, behöver inte sättas upp. Bara att ha den på golvet. Men de tar ju en del plats.

Tidigare hade Classe en med två slangar som stod på en fot och var hyfsat kompakt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Steel is Real sa:
Sambal Oelek sa:

Är oxå ute efter en flyttbar variant. Har nyligen förhandlat fram att få ha 2 cyklar i sovrummet. Så att borra upp en ful skotork i lägenheten är inte aktuellt. Googlade lite på din med blandade recensioner. Men du är nöjd alltså?
jag hittade den på rea, så det känns rätt ok. Har inte så mycket annat att jämföra med så jag vet inte riktigt. Men jag googlade lite på den också förut och det verkade som de flesta var rätt nöjda med den, den finns i lite olika versioner också. Den jag köpte är den för 220V och med timer, vilket ju är väldigt bra att ha. Den hade ju kanske kunnat blåsa på lite mer, inte så kraftfull fläkt, men funkar gör den och smidig är den.

https://www.amazon.de/Therm-ic-Hygiene-Trocknung-ThermiCare-Refresher/dp/B001G8XZWA

drjoshua

Medlem
Köpråd skotork
Jag kör med den som Jula har. Kostar 299 kr. Funkar kanon hittills efter en säsong. Går ganska tyst också tycker jag. Otroligt bra pryl som jag ångrar att jag inte köpt för flera år sedan. Torkar alla möjliga skor nu för tiden. Även vanliga sneakers efter en dag på jobbet. Vet inte om det gör någon nytta men det känns bra. Kommer på mig själv att skölja av mtb-skorna rejält mycket oftare nu när jag har skotorken.

Steel is Real

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Lysande! Den såg ju rätt kompakt ut.

1F3569CD-A821-42C9-BC75-96AC16311BF5.png
^

Åker & köper imorgon och återkommer med recension i tråden om några veckor. Tack för tips!

Edit: Tack för övriga tips oxå, men bor nära Classe, så jag kör på @rattnalles tips??

Senast ändrad:

Tant_Trek

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Zippo sa:
Jag kör med en "snabeltork" med fläkt o har gjort det i flera år. Torkar genomblöta cykelskor på 2-4 timmar. Att man torkar dem är ett bra sätt att hålla dålig lukt borta - stanken kommer när de får stå o torka sakta o götta till sig. Alla skotorkar jag har testat har en mjuk värme med mycket luft så det är ingen risk att det blir för varmt. Fläkten brukar dock bullra som fan typ...

En gång i tiden skulle jag önska mig en julklapp från mamma och pappa, bad om en pjäxvärmare/pjäxtork, såna "block" med sladd som man kan ha med sig på en skidresa och ha goa pjäxor på morgonen. Men i all välvilja, "den såg ju så liten ut", så köpte de en "snabeltork" istället. Den har ju inte direkt följt med på någon skidresa direkt... men precis, använder man den istället för att låta genomsura löpar- eller cykelskor självtorka, så slipper eller åtminstone försenar man stinket. Använder min genom att bara ha den liggande på golvet, inte så ofta använd så att det motiverar att skruva upp den på vägg. Ful också... men bra.

Foss

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Jag har billig snabeltork, inne på min tredje nu. Ful som stryk men skulle inte vilja vara utan den. Jag använder den varje dag och släpar även med den på semestrar.

Lejon

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Såna här från Rusta har jag flera par: https://www.rusta.com/se/skotork-p906512190201.aspx
Funkar helt ok - torkar blöta skor på en natt - och är tysta, mobila och billiga. Jag har haft snabeltork med rejäl fläkt och det är ju effektivare men ljudligt. Slutsats: hade jag ett tvättrum skulle jag ha en fast tork med fyra snablar, nu har jag inte det så jag nöjer mig med ovanstående som är tillräckligt bra och tyst.

Steel is Real

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Kort utvärdering av classes för 249:-

B09538B9-EFF3-4F8A-8C3C-FFF6619EC57A.jpeg

Har haft den några veckor nu och är mkt nöjd. Hade ingen innan så kan bara jämföra med min gamla metod med tidningspapper och typ 2 dygns torktid. Classes tork löser uppgiften över natten & jag brukar köra på ”low” & medelvärme för inte skada skorna.

Om en inte bor i hus med plats för en värsting med 4 snablar så funkar denna bra. Låter inte tokmycket heller. Tack för tips ovan.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Har marknaden för skotorkar revolutionerats sedan 2017? :) eller är det en snabeltork från Classe som gäller än?
Skorna luktar apa och tidningspappersmetoden är jag trött på.

Luzen

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Steel is Real sa:
Kort utvärdering av classes för 249:-

Har haft den några veckor nu och är mkt nöjd. Hade ingen innan så kan bara jämföra med min gamla metod med tidningspapper och typ 2 dygns torktid. Classes tork löser uppgiften över natten & jag brukar köra på ”low” & medelvärme för inte skada skorna.

Om en inte bor i hus med plats för en värsting med 4 snablar så funkar denna bra. Låter inte tokmycket heller. Tack för tips ovan.

Någon som sett någon golvmodell med 4 snablar?
Eller kan man köra denna från Biltema och lägga den på golvet? Någon provat?
https://www.biltema.se/hem/skovard/skotorkar/skotork-2000021419

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Jag köpte denna inför en resa:

Den är kanon för att torka ur ett par cykelskor / barnskor om tid finns att det hela kan stå några timmar. Tar knappt någon plats, bra vid resa och låter väldigt lite. Inget för volymtorkning av många par dyblöta barnskor men perfekt för oss som behöver torka något par åt gången och däremellan inte vill / har en massa plats för mer permanenta installationer.
Och som sagt otroligt tyst så inget problem att ha den på i hallen t.ex.

Orwar

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Har också en sån där liten Therm-ic-tork och är väldigt nöjd. Tyst, smidig och går att ta med på resor. Tillräckligt snabb för mina behov. Om man inte vill ha sin skotork framme hela tiden så är den kanon.

thomalin

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Jag köpte denna inför en resa:

Den är kanon för att torka ur ett par cykelskor / barnskor om tid finns att det hela kan stå några timmar. Tar knappt någon plats, bra vid resa och låter väldigt lite. Inget för volymtorkning av många par dyblöta barnskor men perfekt för oss som behöver torka något par åt gången och däremellan inte vill / har en massa plats för mer permanenta installationer.
Och som sagt otroligt tyst så inget problem att ha den på i hallen t.ex.

blev en sådan från xxl, Stog länge och velade mellan denna och den dyrare som även tar bort lukt. Hoppas jag inte ångrar mig!

Lite nersatt nu.

Marcus Söder

Aktiv medlem
Köpråd skotork
blev en sådan från xxl, Stog länge och velade mellan denna och den dyrare som även tar bort lukt. Hoppas jag inte ångrar mig!

Lite nersatt nu.
Du kommer inte att bli missnöjd. Har haft min i några år nu och använder den för att torka blöta mtb-skor, tvättade springskor, blöta swimrunskor, längdpjäxor och slalompjäxor. Grymt effektiv och som sagts ovan låter väldigt lite så kan stå i sovrummet på natten utan att man störa av den.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Du kommer inte att bli missnöjd. Har haft min i några år nu och använder den för att torka blöta mtb-skor, tvättade springskor, blöta swimrunskor, längdpjäxor och slalompjäxor. Grymt effektiv och som sagts ovan låter väldigt lite så kan stå i sovrummet på natten utan att man störa av den.
Funkar anti-stink-delen bra? Nej, det är inte den versionen du har?

Luzen

Aktiv medlem
Köpråd skotork

Konvalj

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Nåt nytt på skotorksfronten? Några rekommendationer?

Om du vill vara premium rekommenderar jag verkligen den här:

Den har gått 2 vintrar här hemma och mina tvättsvamps-fiveten och barnens ullfodrade kängor blir både torra och fria från dödsodören som gärna uppstår efter en tids användning. Har haft med den på skidresor och där torkar den pjäxor galant, även om jag gärna skulle haft varianten med längre ställ för just pjäxor.

Tyvärr är den lika plastig som billigare skotorkar, men vredet och knappen känns i alla fall gedigna.

Köp & Sälj

Topp