Köpråd skotork

skjivert

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Köpte en thermic på inrådan av denna tråd och är toppennöjd. Har ett adax skoställ med värme sedan innan men det duger inte när skorna är riktigt dyngblöta. Ingen turbotorkning direkt men tyst och inte så varm att man behöver noja för att skon skadas.
Screenshot_20230125-113357.png

glitch

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Haha min Therm-Ic tork gav upp helt ifjol, så det blev en Adax istället. Bättre för hemmabruk då jag kan torka två par vilket iofta behövs med två barn men ThermIC var grym på resa.

johfo

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Haha min Therm-Ic tork gav upp helt ifjol, så det blev en Adax istället. Bättre för hemmabruk då jag kan torka två par vilket iofta behövs med två barn men ThermIC var grym på resa.
jag köpte en Adax för ett par år sedan, en sån här: https://adax.no/se/produkter/basic-skotork-st12t/
Totalt felkonstruerad produkt.
Blev varm så det luktade bränd plast, särskilt om slangarna satt i några skor så att det blev minsta lilla luftmotstånd.
När den överhettade stängde den av helt och det tog då väldigt lång tid att kallna. Sen startade den och gick en kort stund innan den överhettade.
Överhettningsskyddet satt i serie med fläkten.
Jag tyckte det var fiffigare att fläkten fortsatte att gå om den överhettade, så att den bara stänger av värmen då.
Satte sen en rejäl diod på matningen till värmepaktet, som lixom plockar bort varannan puls av växelspänningen och därmed halverar värmeefekten. Efter det funkar den väldigt bra. Lagom varmt så att inte limmet i skorna tar skada.

Maakus

Aktiv medlem
Köpråd skotork

Miracle

Aktiv medlem
Köpråd skotork
jag köpte en Adax för ett par år sedan, en sån här: https://adax.no/se/produkter/basic-skotork-st12t/
Totalt felkonstruerad produkt.
Blev varm så det luktade bränd plast, särskilt om slangarna satt i några skor så att det blev minsta lilla luftmotstånd.
När den överhettade stängde den av helt och det tog då väldigt lång tid att kallna. Sen startade den och gick en kort stund innan den överhettade.
Överhettningsskyddet satt i serie med fläkten.
Jag tyckte det var fiffigare att fläkten fortsatte att gå om den överhettade, så att den bara stänger av värmen då.
Satte sen en rejäl diod på matningen till värmepaktet, som lixom plockar bort varannan puls av växelspänningen och därmed halverar värmeefekten. Efter det funkar den väldigt bra. Lagom varmt så att inte limmet i skorna tar skada.
Jo, jag har exakt samma modell. Funkar bra å haft den i ca 10 år, används varje dag. Enda gången den slagit ifrån för mig är när den blivit täckt av nå ytterplagg. Du har nog fått ett måndagsexemplar, skulle jag tro.

Frid!

johfo

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Jo, jag har exakt samma modell. Funkar bra å haft den i ca 10 år, används varje dag. Enda gången den slagit ifrån för mig är när den blivit täckt av nå ytterplagg. Du har nog fått ett måndagsexemplar, skulle jag tro.

Frid!
Nja, konstruktionen har jag svårt att tro att skulle skilja sig i min och i övrigt är det en så simpel konstruktion, så vad kan gå fel på en måndag med den? För tjock tråd i värmeelement så effekten blir för hög är det enda jag kan tänka mig.
Förvisso var konstruktionen sånt puckad så man kan ju hoppas att min var felkopplad, men jag har svårt att tro det och förresten hade vi en likadan i en hyrstuga i Vemdalen och den var lika dum och att båda skulle varit gjorda på måndagar känns som ett långskott.

Men i moddat utförande funkar den utmärkt och känns mycket säkrar när den inte längre luktar varm plast..

Miracle

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Jo, det låter ju tradigt. Min är inte för varm, utan lagom. Kvalitetsproblem på billiga grejor är ju dock ganska vanligt, tyvärr.

Frid!

MagerValp

Aktiv medlem
Köpråd skotork
Finns det ingen som säljer en variant som står på golvet? Är inte alls sugen på att montera upp något på väggen.

Vi har en 10 år gammal från Clas som fortfarande fungerar, men jag känner på mig att den ger upp snart...

Topp