Köpråd. Specialized Enduro 2020 vs Santa cruz Megatower. Commencal?

Nordinandre

Medlem
Hej! Planerar att köpa ny enduro snart, de modeller jag har kikat på är Megatower och nya specialized enduro.
Båda ligger på cirkus 50-60k för instegsmodellerna. Det jag undrar är, om någon sitter på erfarenhet av dessa modeller. För o nackdelar?
Har även kikat på Commencal´s Meta am 29 i ungefär samma prisklass (lite under). Och där skiljer sig cyklarna i komponenter rejält. Betydligt mer ”grädde på mosen”. Finns dock enbart i alu ram.
Kan tillägga att jag cyklar uppför enbart för att få cykla utför i stökiga leder.
Som sagt, vad tror ni?

erolwi

Aktiv medlem

Crossmax

Aktiv medlem
Hej! Planerar att köpa ny enduro snart, de modeller jag har kikat på är Megatower och nya specialized enduro.
Båda ligger på cirkus 50-60k för instegsmodellerna. Det jag undrar är, om någon sitter på erfarenhet av dessa modeller. För o nackdelar?
Har även kikat på Commencal´s Meta am 29 i ungefär samma prisklass (lite under). Och där skiljer sig cyklarna i komponenter rejält. Betydligt mer ”grädde på mosen”. Finns dock enbart i alu ram.
Kan tillägga att jag cyklar uppför enbart för att få cykla utför i stökiga leder.
Som sagt, vad tror ni?
Jag tror på nya Spez Enduro. Verkar vara en riktig fullträff inom segmentet.

Ustzeust

Aktiv medlem
Det enda dåliga jag har läst om enduron är priset :)

Pinkbike har ett stort test också, värt att spana in.

zinkpasta

Aktiv medlem
Har du pengarna+mer så verkar Spechen fin ja. Om det är på håret så tror jag du blir nästan lika nöjd med Metan, det är en grym cykel det med.. Pengarna som blir över kan läggas på en resa till riktiga berg.

Erik O

Aktiv medlem
Raaw Madonna v2 som också är med i enduro-mtbs test skulle jag kikat på om jag hade terrängen för det. Ser otroligt fin ut med alla rätt geomässigt och detaljmässigt. Fast alla de du nämner verkar ju kanon också.

Lingon

Aktiv medlem
Enduron verkar riktigt fet, tyvärr är det ju typ biltemakvalitet på komponenterna på Spech`s instegsmodeller. Man måste nästan upp på sexsiffrigt för att få en funkis cykel. Helt galet. :)
Nukeproof är prisvärda, speciellt på hösten när Crc dumpar ut fjolårsfärgerna med 30-40%.

Nordinandre

Medlem
Tack för alla svar! Glömde säga att jag har läst ungefär alla reviews jag kan hitta om samtliga hojar. Men blir ändå inte klok då de jämnför oftast med s-works modellen. Frågan är väl kanske egentligen om det är värt att gå på specialized eller santa cruz instegsmodeller, istället för en fullsmetad Meta am 29, då jag tänker att metan kanske är lite som att ”sminka en ”gris””.
Och att specialized och santa cruzen har en bättre/modernare grund, som man senare kan bygga vidare på och förbättra med tiden.

lundatok

Aktiv medlem
På Specialized brukar det vara utrustningen som skiljer, nu på senare tid har det varit samma ram i kolfibermodellerna.

Ustzeust

Aktiv medlem
Vet att det är typiskt happy att när någon frågar om råd om en cykel så rekommenderas en annan.

Men om jag skulle köpt endurohoj nu så skulle det bli en propain tyee 29.

Och det är inte säkert att metan är sämre än vare sig Enduro eller megatowern bara för att den är billigare.

glitch

Aktiv medlem
Allt beror på vad du värdesätter. Metan är byggd för brant och tight utför (Andorraterräng). Kortare kedjestag bland annat för att kunna kastas runt.

Megatowern är vad jag förstått som de andra hojarna med nya länkaget - den ska köras aktivt för att komma till sin rätt och är långt ifrån en cadillac.

Enduron verkar grym utförs men så där som tramphoj.

Både spesh och Santa ger otroligt dålig pang för pengen men är så klart fina hojar.
Men hellre en meta med grymma dämpare, bromsar och hjul än en av de andra med snikgrejer.

KarlCrox

Medlem
Vet att det är typiskt happy att när någon frågar om råd om en cykel så rekommenderas en annan.

Men om jag skulle köpt endurohoj nu så skulle det bli en propain tyee 29.

Och det är inte säkert att metan är sämre än vare sig Enduro eller megatowern bara för att den är billigare.
Läser man icke-engelskspråkiga tester på nya Tyee, så har den av testare jämförts med tex spez enduro och Megatower, att Tyeen är mer all-around och mycket mer lätthanterad än dem. Likaså gäller Raaw Madonna, som ett par testare jämförde med Tyeen. De menar då att Tyeen är roligare och mer mångsidig, men Madonna mer all-out dh. Kritiken mot Tyeen är känsligheten i dämparen, men kan förbättras med en coil-dämpare.

Nordinandre

Medlem
Tyeen var klart intressant! Men såg att det var 3 månaders leveranstid, vilket kan bli lite tajt.

MtbIte

Aktiv medlem
Specialized är som att köpa en dyr appeldator.... Svindyr med skitkomponenter där man betalar för märket.

Röstar på metan alla dar i veckan, modern geo, prisvärda med hyffsade komponentet och 29 hjul.

Fundadores

Aktiv medlem
Specialized är som att köpa en dyr appeldator.... Svindyr med skitkomponenter där man betalar för märket.

Röstar på metan alla dar i veckan, modern geo, prisvärda med hyffsade komponentet och 29 hjul.
Jämförelsen haltar lite. Apple kan man ju använda. I så fall skulle Spec vara enda cykeln med reglage på styret och andra hade dem nere på ramen som en gammal racer. 😜

shro0maz

Aktiv medlem
Personligen hade jag kört på specz enduron, var inne på ett rambygge på den mn sketvi det o byggde om min sworks stumpy till ett enduro monster istället.

hade valt specs främst för deras väldigt genomtänkta lösningar o swat storage, nu är det nog flera som kör liknande vad gäller invändiga kablar, men dom har en guide i ramen så bara trycka in bromsslangen/växel vajern o den kommer ut där den ska utan krångel.

komponenterna som någon skrev att dom är skit på specs, ja de stämmer till viss del om du tittar på deras instegsmodeller för xc/trail.Men på deras 60k cyklar sitter det inte billigaste skiten. Sure du får inte xx1 linan men du får inte nx skiten heller

Tänk på att Ramen = cykeln(grunden), resten är bara delar och påverkar inte din cykelupplevelse/speed alls på samma sätt. Bättre med en bra grund, och något du kan bygga på. Speciellt med till exempel växlar wtf asså... Skillnaden mellan NX och XX1 är några gram, och kommer ge dig i princip samma cykelupplevelse om dom är bra uppsatta. Och är lätta att uppgradera. Det är få saker som är skit nuförtiden, mer att dom väger mer om dom är billigare.

Jag har en rättså sminkad Yeti SB150, och Spec Enduron är den ända hojen jag skulle kunna tänka mig ändra till. Och hade jag köpt nytt hade jag köpt den efter vilken budget jag hade, fast det var det lägsta modellen. Det är ändå precis samma ram, och dämperiet är lätt uppgraderat med ny dämparinsats i gaffel och ny dämpare om man verkligen känner att det behövs (vilket jag tvivlar på). Växlar är verkligen det sista jag skulle röra...

Ustzeust

Aktiv medlem
Personligen hade jag kört på specz enduron, var inne på ett rambygge på den mn sketvi det o byggde om min sworks stumpy till ett enduro monster istället.

hade valt specs främst för deras väldigt genomtänkta lösningar o swat storage, nu är det nog flera som kör liknande vad gäller invändiga kablar, men dom har en guide i ramen så bara trycka in bromsslangen/växel vajern o den kommer ut där den ska utan krångel.

komponenterna som någon skrev att dom är skit på specs, ja de stämmer till viss del om du tittar på deras instegsmodeller för xc/trail.Men på deras 60k cyklar sitter det inte billigaste skiten. Sure du får inte xx1 linan men du får inte nx skiten heller
Enduro comp kommer med sram nx, men den kostar ju bara 57k.

LDG

Aktiv medlem
Alla cyklar du nämnt är ju bra. Frågan är hur mkt cykel du behöver? Mitt tips är att läsa iaf 3 mwn gärna 5 riktiga recensioner på varje cykel istället för att lyssna på internetcyklister på ett forum. Sen fundera på vad för typ av cykling du gör och vill göra och försöka lista ut vilken som passar bra för ditt ändamål.

Erik O

Aktiv medlem
Alla cyklar du nämnt är ju bra. Frågan är hur mkt cykel du behöver? Mitt tips är att läsa iaf 3 mwn gärna 5 riktiga recensioner på varje cykel istället för att lyssna på internetcyklister på ett forum. Sen fundera på vad för typ av cykling du gör och vill göra och försöka lista ut vilken som passar bra för ditt ändamål.
Jättebra att läsa lite recensioner. Men inte glömma att det är rätt mkt tyckande där med om än proffesionaliserat.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Tänk på att Ramen = cykeln(grunden), resten är bara delar och påverkar inte din cykelupplevelse/speed alls på samma sätt. Bättre med en bra grund, och något du kan bygga på. Speciellt med till exempel växlar wtf asså... Skillnaden mellan NX och XX1 är några gram, och kommer ge dig i princip samma cykelupplevelse om dom är bra uppsatta. Och är lätta att uppgradera. Det är få saker som är skit nuförtiden, mer att dom väger mer om dom är billigare.
Är1/2 kg mellan NX och XX1, det är när du kommer till GX och ovan det börjar bli gram vikt. Tycker det är lite snålt med NX på en så dyr cykel.Hade varit bättre dom bara sålt ram då så man kunde välja själv.

Nordinandre

Medlem
Hur nöjd är du hittills med din löjligt fina cykel? Lekfullhet? Smidig (trots 29”) ? Övrigt?
Är ruskigt sugen om det inte blir en Propain eller Transition.
Svårt att säga ännu! Är fortfarande snö i skogarna där jag bor, så har ej kunnat cykla några trails.
Ramen är en XL. Intrycket är att den känns lång och stabil, och ungefär så lekfull som en så lång 29 tummare med 160 slag kan kännas. Inte sådär super-lekfull med andra ord. Men känns smidig. Rör sig dit man pekar. Som sagt, svårt att avgöra innan den fått gå lite stig/bikepark :)

Jonrun

Aktiv medlem
Svårt att säga ännu! Är fortfarande snö i skogarna där jag bor, så har ej kunnat cykla några trails.
Ramen är en XL. Intrycket är att den känns lång och stabil, och ungefär så lekfull som en så lång 29 tummare med 160 slag kan kännas. Inte sådär super-lekfull med andra ord. Men känns smidig. Rör sig dit man pekar. Som sagt, svårt att avgöra innan den fått gå lite stig/bikepark :)
Jag förstår :) Skulle vara kul att höra mer när du testat den ordentligt längre fram :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Lekfull kan ju omöjligt vara ett bra beskrivande ord för en sån racehoj, i så fall har den missat målet lite :-)

Men skoj på andra sätt om man har terrängen för det!

Ovanligt snygg färg för att vara en SC är det iaf!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer