Köpråd Specialized Rockhopper vs Giant Talon

Johan-M

Ny medlem
Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att välja mellan två olika cyklar. De jag funnit (i rätt storlek för mig och som finns på lager i skrivande stund) är Specialized Rockhopper Comp 29 2X och Giant Talon 29 2GE.

Jag är novis när det kommer till cyklar men jag har tänkt hitta mig en hoj att motionera lite på. Jag föredrar att cykla i skogen längs med stigar och grusvägar men jag vill också kunna ta mig ut i lite terräng utan att cykeln sätter stopp för det. Det jag satt som krav är att gaffeln fram skall vara utrustad med lockdown samt att jag vill ha 29" däck, detta då jag även kommer nyttja cykeln till och från jobbet och till affären etc.

Min budget ligger kring 8000:- och efter att jag scoutat nätet och alla möjliga olika hemsidor så är det just de två jag nämnt här ovan som jag kan finna på lager i min storlek (XL då jag är 188cm lång).

Vad tror ni, ni som kan? Är jag rätt ute eller betalar jag för mycket för vad jag får när de kommer till de två ovan nämnda hojarna?
Förslag på alternativ mottages tacksamt förutsatt att den finns i rätt storlek att köpa just nu. Det verkar vara skralt på allas lager och jag har inte råd att gå upp mer i pris.

Tack på förhand!

Johan

OlofSx

Medlem
Om du tänkt köpa i fysisk butik så ta den som känns bäst när du provcyklar dem, de är relativt likvärdiga.

Suntour XCR är bättre än XCM när det gäller framgaffel, men den cykeln är ju också dyrare. Båda framgafflarna är basnivå som troligtvis kommer vara det som sätter gränsen när du kör i lite stök.

Lycka till ute i naturen!

ponx

Aktiv medlem
Jag har en giant talon 2 och fjädergaffel är ingen höjdare. Lägg några tusingar till och köp något bättre. Framväxel och coil-gaffel ska du inte ha. Du ska dock ha dropper post.

Johan-M

Ny medlem
Om du tänkt köpa i fysisk butik så ta den som känns bäst när du provcyklar dem, de är relativt likvärdiga.

Suntour XCR är bättre än XCM när det gäller framgaffel, men den cykeln är ju också dyrare. Båda framgafflarna är basnivå som troligtvis kommer vara det som sätter gränsen när du kör i lite stök.

Lycka till ute i naturen!
Tack för din input! Jag vet att ingedera är någon avancerad cykel men det är vad min budget tillåter. Tyvärr verkar detta forum dissa alla instegscyklar och allt under 10.000 verkar dissas med råge. Alla har inte råd med dyra cyklar så jag uppskattar konkret och konstruktiv feedback!

Johan-M

Ny medlem
Jag har en giant talon 2 och fjädergaffel är ingen höjdare. Lägg några tusingar till och köp något bättre. Framväxel och coil-gaffel ska du inte ha. Du ska dock ha dropper post.
Tack för din input. För mig som är novis, förklara gärna vad du menar med dropper post samt vad jag ska ha för framgaffel och varför jag inte ska ha framväxel? Länka gärna några alternativ som kostar utanför min budget som du anser passa mina behov, gärna med en motivering till vad de kan uppfylla för behov som mina alternativ inte kan.

Tack!

Örjan Lax

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig beställa på nätet och justera budgeten en aning upp, så finns denna cykel just nu kvar i två olika färger i stora storlekar, för 944 Euro vilket just nu motsvarar ca 9800 SEK. Fraktfritt även till Sverige.

Rockshox Recon luftgaffel låsbar från styret med Pop-Loc, bra Shimano-komponenter på SLX-nivå, och har framväxel (2x11 växlar) vilket är trevligt om du ska använda den även "till och från jobbet och till affären".

Screenshot_20200711-063642.png

Senast ändrad:

Johan-M

Ny medlem
Om du kan tänka dig beställa på nätet och justera budgeten en aning upp, så finns denna cykel just nu kvar i två olika färger i stora storlekar, för 944 Euro vilket just nu motsvarar ca 9800 SEK. Fraktfritt även till Sverige.

Rockshox Recon luftgaffel låsbar från styret med Pop-Loc, bra Shimano-komponenter på SLX-nivå, och har framväxel (2x11 växlar) vilket är trevligt om du ska använda den även "till och från jobbet och till affären".

Visa bilaga 428938
Tack! Det skulle absolut kunna vara intressant. Vad bör jag tänka på vid order från t.ex. bike-discount? Har du eller någon annan erfarenhet av det? Kommer cykeln helt nedplockad eller delvis monterad?

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Tack! Det skulle absolut kunna vara intressant. Vad bör jag tänka på vid order från t.ex. bike-discount? Har du eller någon annan erfarenhet av det? Kommer cykeln helt nedplockad eller delvis monterad?
Det enda den inte har är 29"däck. Vad är för/nackdelarna mellan 27,5 och 29"?
Jo, den har 29"-hjul i ramstorlekarna 17, 19, 21 och 23 tum vilket går att läsa på skärmdumpen jag postade. Och du ska ha storlek 21" eller 23" till din längd.

Att tänka på? Jo cykeln kommer delvis monterad, ofta ligger framhjulet löst bredvid i kartongen, och styret är vridet för att ta liten plats vid transport, så att montera på hjul och vrida rätt styret och justera och dra åt, samt justera sadelhöjd och montera pedaler är det som vanligen krävs. Kolla luften i däcken är väl alltid bra att ha som rutin också.

Eftersom det är en luftgaffel, så ska du ange din vikt m.m. vid "Suspension Setup" under där du väljer storlek, så pumpar Bike-Discount framgaffeln med lagom tryck före paketering. Men det skadar inte att ha en egen gaffelpump för att själv kunna kolla och justera trycket i framtiden. Det går inte med en vanlig cykelpump alltså.

Exempel på gaffelpumpar som finns i lager just nu:

Jag har själv aldrig beställt komplett cykel från Bike-Discount, men däremot cykeldelar och ramar under ca 10 års tid, alltid helt utan problem och med leverans inom några dagar på det som finns i lager grönmarkerat. Men, nu under Corona kan det bli några dagar extra, och komplett cykel brukar också ta några dagar extra för att mekanikern ska kunna justera in den och paketera ordentligt.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Nu läser jag att det står omkring 4 veckors leveranstid på cyklar som finns i lager, så det kanske inte var så bra ändå.

"The delivery time for bikes which are currently in stock will be approximately 4 weeks."

Johan-M

Ny medlem
Jo, den har 29"-hjul i ramstorlekarna 17, 19, 21 och 23 tum vilket går att läsa på skärmdumpen jag postade. Och du ska ha storlek 21" eller 23" till din längd.

Att tänka på? Jo cykeln kommer delvis monterad, ofta ligger framhjulet löst bredvid i kartongen, och styret är vridet för att ta liten plats vid transport, så att montera på hjul och vrida rätt styret och justera och dra åt, samt justera sadelhöjd och montera pedaler är det som vanligen krävs. Kolla luften i däcken är väl alltid bra att ha som rutin också.

Eftersom det är en luftgaffel, så ska du ange din vikt m.m. vid "Suspension Setup" under där du väljer storlek, så pumpar Bike-Discount framgaffeln med lagom tryck före paketering. Men det skadar inte att ha en egen gaffelpump för att själv kunna kolla och justera trycket i framtiden. Det går inte med en vanlig cykelpump alltså.

Exempel på gaffelpumpar som finns i lager just nu:

Jag har själv aldrig beställt komplett cykel från Bike-Discount, men däremot cykeldelar och ramar under ca 10 års tid, alltid helt utan problem och med leverans inom några dagar på det som finns i lager grönmarkerat. Men, nu under Corona kan det bli några dagar extra, och komplett cykel brukar också ta några dagar extra för att mekanikern ska kunna justera in den och paketera ordentligt.
Tusen tack för din respons!

Jag såg att de större levereras med 29", därför redigerade jag mitt inlägg men du hann läsa det innan :)

Vad jag kan läsa om bike-discount så har de ett gott rykte, vilket känns tryggt. Eftersom att de är belägna i Tyskland (EU) så bör det väl heller inte tillkomma någon moms eller tull på det priset?

Det lutar åt att jag beställer Cube Attenition SL. Vad tror du om 21"? Jag mäter som sagt 188 lång och ca 87cm benlängd från golvet upp till skrevet. Enligt kalkylatorn så tycker den att jag ska ha 20" men den storleken finns inte.

Vad tror du annars om denna? Finns bara i 20":

Åter igen, tusen tack!

Örjan Lax

Aktiv medlem
Tusen tack för din respons!

Jag såg att de större levereras med 29", därför redigerade jag mitt inlägg men du hann läsa det innan :)

Vad jag kan läsa om bike-discount så har de ett gott rykte, vilket känns tryggt. Eftersom att de är belägna i Tyskland (EU) så bör det väl heller inte tillkomma någon moms eller tull på det priset?

Det lutar åt att jag beställer Cube Attenition SL. Vad tror du om 21"? Jag mäter som sagt 188 lång och ca 87cm benlängd från golvet upp till skrevet. Enligt kalkylatorn så tycker den att jag ska ha 20" men den storleken finns inte.

Åter igen, tusen tack!
Var så god, alltid kul att kunna vara till hjälp. 🙂

Okej, med dom måtten så är storlek 21" den som är rätt för dig. Priserna står med svensk moms 25% om det är valt "Delivery Destination: SE" (Sweden) där uppe till höger på sidan, och ingen tull eller extra avgift tillkommer. Vad jag däremot inte vet, som någon annan här kanske kan svara på, är om cykeln kommer med hemleverans eller om den går direkt till paketombud.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Vad tror du annars om denna? Finns bara i 20":

Också ett bra alternativ. Det som skiljer främst är ju att den här har 1x12 växlar (utan framväxel) vilket många såklart tycker är enklare att hantera och är den nya moderna standarden på MTB både av Shimano och Sram. Framgaffeln på denna är även lite rejälare än den på Attention och denna har även det som heter Boost-framaxel dvs 110 mm genomgående axel istället för 100 mm "gammaldags" snabbkoppling QR på Attention. Så för mest skogscykling hade jag kanske valt den här Radon ZR Team, medan om man vill ha en mer "allt-i-allo-MTB" för användning även till jobb och annat mindre avancerat, så kan Cuben med 2x11 vxl vara ett bättre val. Utväxlingen på den med framför allt högre högsta växel gör att den lämpar sig mer för användning även utanför skogen.

ponx

Aktiv medlem
Jag har köpt från bike discount och chainreaction och Bird och cyklarna levereras hem. Coop blir ledsna i ögat när man vill klämma in en cykellåda i deras fd städskrubb. Man får komma ihåg att bike discount tar en fraktkostnad som läggs på också.

ponx

Aktiv medlem
Aha ok, jag har aldrig köpt något med fri frakt från bike discount och på min radon slide var det ju typ 70€ de skulle ha så jag tänkte mest att man kunde ha det i åtanke. Men bra om de skeppar hojar med frakt inräknat i priset, smidigare så.

Johan-M

Ny medlem
Också ett bra alternativ. Det som skiljer främst är ju att den här har 1x12 växlar (utan framväxel) vilket många såklart tycker är enklare att hantera och är den nya moderna standarden på MTB både av Shimano och Sram. Framgaffeln på denna är även lite rejälare än den på Attention och denna har även det som heter Boost-framaxel dvs 110 mm genomgående axel istället för 100 mm "gammaldags" snabbkoppling QR på Attention. Så för mest skogscykling hade jag kanske valt den här Radon ZR Team, medan om man vill ha en mer "allt-i-allo-MTB" för användning även till jobb och annat mindre avancerat, så kan Cuben med 2x11 vxl vara ett bättre val. Utväxlingen på den med framför allt högre högsta växel gör att den lämpar sig mer för användning även utanför skogen.
Det låter mer vettigt med Cuben och jag beställer nog en sådan ikväll. Att det tar fyra veckor för leverans får jag leva med då det känns som att jag får rätt mycket cykel för pengarna.

En till fundering, du som verkar ha koll! Jag vägde mig nyss och jag vägde in på ca 100kg (höll på att få en chock och insåg att det är bra att semestern snart är slut). Jag lär tappa några kilon ganska snabbt när jag kommer igång och rör på mig igen men vad tycker du att jag ska ange för vikt när de ska ställa in gaffeln? Jag har läst lite och många menar på att de kör på mindre luft än vad som rekommenderas i förhållande till deras vikt. Man ska även välja "soft" "medium" eller "hard", vad tror du?
Jag lär väl införskaffa en pump så småningom men det får dröja tills jag är lite mer inbiten och känner att jag kanske behöver justera gaffeln.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Svårt att säga exakt, men om du vet att kilona ska börja skalas av så kan du ju uppge t.ex. 95 kg och Medium.

Kan tillägga att cyklarna levereras hem från bike-discount :) jag har beställt flera cyklar därifrån och allt har fungerat väldigt bra. Även när jag beställde in del (crankbrothers dropper) som visade sig vara defekt var det inga konstigheter alls!

Johan-M

Ny medlem
Tack för all hjälp hörrni!
Nu är cykeln beställd och jag hoppas att den kommer passa mig när den väl anländer. Jag hoppas att den kommer göra det och att jag finner intresset i att faktiskt bruka den också :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer