Köpråd stigcykel

ikebana

Medlem
Köpråd stigcykel
Budget; runt 30K
Dämpning; heldämpad
Användning; Stigar, svåra och lätta + en del transportsträckor. Primärt inte en enduro-cykel för det har hon.
Hon har en rosebike granite chief men vill ha något mer ”rappare”. Hon är duktig på att cykla men upplever att hon får jobba mycket hårdare för att hänga med.
160 cm lång och 53 kg så det kryllar inte direkt av begagnade cyklar.
Jag är inte riktigt med i svängen längre men har kikat på Canyon Neuron.
Vad har ni mer för tips?

clara

Medlem
Köpråd stigcykel
Alla de bästa / mest prisvärda cyklarna är slutsålda i år pga corona. Häng på låset när 2021 modellerna släpps (oktober-december) så kan ni nog hitta nån modern rapp cykel. Brukar komma mycket tester och "first ride review" nu i oktober.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Alla de bästa / mest prisvärda cyklarna är slutsålda i år pga corona. Häng på låset när 2021 modellerna släpps (oktober-december) så kan ni nog hitta nån modern rapp cykel. Brukar komma mycket tester och "first ride review" nu i oktober.
Så länge behöver man inte vänta på vissa 2021:or.

ikebana

Medlem
Köpråd stigcykel
Vad är problemet med Rosen? Finns ju rätt stor risk för kaka på kaka.
Jag vet inte riktigt. När hon köpte den cyklade vi mycket upp och ner samt riktigt stökigt. Nu cyklar hon mest med lokala grupperna och det är lite högre tempo + lättare stigar.

cube stereo blir ju samma hoj, iallafall med 150 mm slag. Jag funderar om ett par andra däck kan få cykeln att kännas lite ”rappare”.
Sen är ju cykeln lite tung för en liten dam.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Jo men Stereo 120 HPC TM är väl bra. Annars kanske helt nya LUX från Canyon kan vara något, om det är mer XC-inriktat som söks.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Jag vet inte riktigt. När hon köpte den cyklade vi mycket upp och ner samt riktigt stökigt. Nu cyklar hon mest med lokala grupperna och det är lite högre tempo + lättare stigar.

cube stereo blir ju samma hoj, iallafall med 150 mm slag. Jag funderar om ett par andra däck kan få cykeln att kännas lite ”rappare”.
Sen är ju cykeln lite tung för en liten dam.
Ett extra lättare hjulpar med lättare däck är ju klart billigare än en ny cykel och skulle kunna ge liknande effekt.
Annars finns ju alternativet med hardtail. Är hon missnöjd med hojen så hade jag nog siktat på en HT eller en hoj med max 120mm bak.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Jag tror inte att byta hjul, däck mm kommer göra att hon känner att hon hänger med. Granité Chief har ungefär samma egenskaper som min Spectral som jag XC-ifierat. Det är fortfarande en långslagig tung historia som inte var designad för XC. Lättare däck och längre ganska hårt vinklad styrstam kommer man en bit med. Som XC hoj betraktat är den fortfarande ganska kass. (Om inte dagens XC hojar är ofantligt mycket mindre rappa än de var när det var 26” som gällde. Jag tror inte de är sämre nu än förr...)

SkogsMTB

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Mycket rekommendationer på bastanta cyklar, här kommer några mera traditionella XC cyklar.

Cube AMS 100 C:68 SL 29, har en tidigare variant, den går riktigt fint i all terräng jag kör, denna borde vara minst lika bra, men inte lika tung.
GIANT ANTHEM, har haft en tidigare modell, fantastisk bakfjädring, samma här går mycket bra.
Canyou Lux, har inte provat men har en annan Canyon som går riktigt fint.
Scott Spark verkar vara omåttligt populär om man kolla i skogen, har aldrig testat.

onyx3

Medlem
Köpråd stigcykel
Scott Spark
Trek Top Fuel
Kona heihei
Radon Skeen
Ibis Ripley
Nya epic evo
Allebike Alpha

Och välj modeller med kolram och ”premiumhjul” för att få ner vikten. Det lär kosta uppåt 50-70 k. Snärtighet kostar.

Senast ändrad:

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Orbea Oiz tror jag inte nämnts, den tycker många är bra och ligger hyfsat bra i pris. Allebike Majestic finns också.

Det går också att kolla vad de andra kör på för att få inspiration.

ikebana

Medlem
Köpråd stigcykel
Tack för alla tips. Ska kolla igenom.

kanske vore det bäst om hon behöll graniten och satsade på en mer XC-betonad cykel när hon kör dom passen. Hon är ändå intresserad av endurocykling.
Hon vill ha en cykel som gör allt. Som jag med gitarrer ;)

ers

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Vet inte heller om tillgängligheten på resp cykel är en faktor eller om när leverans önskas? Iof så kanske många börjar få in sina 2021 modeller nu...

clara

Medlem
Köpråd stigcykel
Tycker absolut ni ska behålla två cyklar om ni har möjlighet. XC-hojarna blir rätt läskiga att köra brant och stök på.

Problemet är väl att hitta nån lätt och rapp XC eller downcounty för bara 30 000:-. T ex Allebike Alpha startar på 37 000:-.

Berk

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Tack för alla tips. Ska kolla igenom.

kanske vore det bäst om hon behöll graniten och satsade på en mer XC-betonad cykel när hon kör dom passen. Hon är ändå intresserad av endurocykling.
Hon vill ha en cykel som gör allt. Som jag med gitarrer ;)
Kona Hei Hei är mer XC betonad. Finns i lager hos t.ex. fixmybike. Jag är nöjd med min 2018 modell som mer XC-betonad cykel. Nya är längre och lite flackare. Den är lite mer allround.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Tycker absolut ni ska behålla två cyklar om ni har möjlighet. XC-hojarna blir rätt läskiga att köra brant och stök på.

Problemet är väl att hitta nån lätt och rapp XC eller downcounty för bara 30 000:-. T ex Allebike Alpha startar på 37 000:-.
Skeen trail är nog betydligt billigare. I alla fall komponenter oaktat

42Hz

Aktiv medlem
Köpråd stigcykel
Börja med nya däck (ev nya lättaare hjul+däck), tubeless om hon inte redan kör det. Bakdämparen gå väl att låsa, vet ej hur det är med framgaffeln?

MarcusL79

Medlem
Köpråd stigcykel
Allebike alpha slx ligger på 33'900kr. 65.5° gaffelvinkel, ca 13kg. Pigg o lättkörd i skogen och stabil utför? Verkar klockren om budget tillåter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer