Köpråd: Storlek på cykel, 165-180cm vs 173-188cm.

Emkai

Ny medlem
Hejsan, jag kollar på att köpa en cykel.

Har kollat på denna Specialized Stumpjumper Alloy

Undrar vilken storlek som man ska ta. Jag är 178cm så vet inte om jag ska ta S3(165-180) eller S4(173-188).

Sen om någon har något övrigt råd så är jag öppen för det med :)
Mvh
Mattias

SocialGimp

Aktiv medlem
Hade nog oxå valt S4 i ditt fall men S3 o 455 i reach är inte helt fel ändå tycker jag. Har själv en gammal hoj med 455 i reach o jag är 185 cm, den funkar även om jag inte hade valt den storleken idag.

Provcykla! Man kan läsa alla geo-tabeller som finns o se alla YT-reviews oxå och ändå överraskas över hur en hoj känns när man har den mellan benen.

Berk

Aktiv medlem
Hade nog oxå valt S4 i ditt fall men S3 o 455 i reach är inte helt fel ändå tycker jag. Har själv en gammal hoj med 455 i reach o jag är 185 cm, den funkar även om jag inte hade valt den storleken idag.

Men antar att din gammal hoj har en mycket flackare sadelrörsvinkel än 77,9 grad på S3 som kräver längre reach.

EDIT: gaffelrörsvinkel ->sadelrörsvinkel

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Men antar att din gammal hoj har en mycket flackare gaffelvinkel än 77,9 grad på S3 som kräver längre reach.
Du menar vinkel på sadelstolpen? Jovisst är det så, dessutom säkert ngt längre stam. Hur som helst så sitter nog S4:an som handen i handsken för TS.

Tror jag faktiskt har testat den nya Stumpjumpern (Comp Carbon) i just S4 och den kändes helt ok i storlek för mig (185 cm som sagt).

Emil777

Aktiv medlem
Svårt val. Jag är exakt 178cm och stod inför liknande val tidigare.
Jag valde den större storleken, men ångrar mig.
Hade idag, alla gånger och dagar i veckan, valt den mindre storleken om jag kunnat välja om.
Jag hoppar gärna och vill kunna flytta runt cykeln så lätt som möjligt. Då passar en mindre cykel bättre.

Men du kommer säkert kunna köra jättebra på båda storlekarna, det är fördelen med oss på 178cm 😁
Tittar man på absoluta skillnaderna i hjulbas och reach skiljer det nog inte mycket mellan storlekarna.
Däremot kan du ju lättare justera längden på reach med en längre styrstam. Att förkorta ramen går ju liksom inte.

Det finns hur mycket åsikter som helst, så klart, men jag tipsar att kolla denna film som input.

Senast ändrad:

wman

Aktiv medlem
Jag är 179 och har generellt valt den mindre storleken. Har haft en large som jag inte trivdes med. Men väldigt olika som sagt. Var det inte någon tråd där det pratades om vilken storlek folk föredrar generellt?

Berk

Aktiv medlem
Ni som föredrar kortare reach, har cyklar ni provat haft en 78 grad sadelrörsvinkel? Jag ser inte hur man kommer att sitta bra med 178 cm på en cykel med 455 mm reach och 78 grad sadelrörsvinkel om man inte använder en (för) lång stam. Om sadelrörsvinkel är mer gammaldags är det ingen problem alls.

Senast ändrad:

Emkai

Ny medlem
Hejsan, är lite ny på alla mått här. Är det dessa mått vi pratar om?

Bilagor

• Untitled.png
    Untitled.png
    7.5 KB · Besök: 11

Emkai

Ny medlem
Svårt val. Jag är exakt 178cm och stod inför liknande val tidigare.
Jag valde den större storleken, men ångrar mig.
Hade idag, alla gånger och dagar i veckan, valt den mindre storleken om jag kunnat välja om.
Jag hoppar gärna och vill kunna flytta runt cykeln så lätt som möjligt. Då passar en mindre cykel bättre.

Men du kommer säkert kunna köra jättebra på båda storlekarna, det är fördelen med oss på 178cm 😁
Tittar man på absoluta skillnaderna i hjulbas och reach skiljer det nog inte mycket mellan storlekarna.
Däremot kan du ju lättare justera längden på reach med en längre styrstam. Att förkorta ramen går ju liksom inte.

Det finns hur mycket åsikter som helst, så klart, men jag tipsar att kolla denna film som input.

Jag mätte som de gör i videon och jag har 82cm R.A.D

Valhalla_

Aktiv medlem
Hejsan, är lite ny på alla mått här. Är det dessa mått vi pratar om?
Precis.
Längre reach kräver brantare sadelrör för att hojen inte ska kännas skitstor när man sitter ner. När man står upp är lång reach sällan ett problem.
Min trailhoj i storlek M har 460 i reach och känns inte alls stor. Den har hyfsat brant sadelrörsvinkel. Man sitter rätt bra, ganska upprätt. Stående känns den rätt lagom. Jag är 172 lång.

Jag mätte som de gör i videon och jag har 82cm R.A.D
Tycker inte det där måttet stämmer. För min del blir det för litet mot vad jag tycker känns bra.

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Tack :) ah men då tror jag den större modellen blir rätt. Pga det Berk sa.
Kanske det, om du planerar att trampa mycket sittandes på cykeln.

Jag tror du inte kommer ha besvär med någon av storlekarna. Du är ju mitt emellan vilket är lyxigt. Det är ju inte svart eller vitt eller att du kan välja "fel".
Jag är färgad över att jag valde en 470mm reach med 35mm längre hjulbas istf reach=440 som jag nu vet varit mer lämplig för MIG.

Stabil/sittbekväm cykel = L
Kvickare cykel = M

Lycka till !

Berk

Aktiv medlem
Kanske det, om du planerar att trampa mycket sittandes på cykeln.

Jag tror du inte kommer ha besvär med någon av storlekarna. Du är ju mitt emellan vilket är lyxigt. Det är ju inte svart eller vitt eller att du kan välja "fel".
Jag är färgad över att jag valde en 470mm reach med 35mm längre hjulbas istf reach=440 som jag nu vet varit mer lämplig för MIG.

Stabil/sittbekväm cykel = L
Kvickare cykel = M

Lycka till !

Om sadelrörsvinkel hade varit 76 grad skulle jag hålla med dig. Men med 78 grad tror jag inte att M kommer att passa bra. Håller med din analys av reach och hjulbas, men för en kvickare cykel med kortare reach och hjulbas tror jag att det behövs en lite flackare sadelrörsvinkel.

Topp