Köpråd - Substitut för Vitus Mythique VRX 2021

Hej på er,

Jag har väntat och väntat och väntat på att köpa en Vitus Mythique VRX 29 L årsmodell 2021 nu när jag hittat en cykel och känt mig nöjd med spec och pris på produkten. Har kollat Wiggle dagligen från september... Hoppet har levt
Problemet är bara att när jag frågade om vad som händer nu efter sista december 2020 i och med brexit fick jag följande svar:
" Hej Anders. Dessvärre har vi tvingats att tillfälligt avbryta leveranser av cyklar till EU-länder. Vi hoppas fortsätta sälja cyklar inom en snar framtid, men tyvärr kan vi inte förutspå när detta kommer att vara möjligt. Angående tullkostnader, priset du ser i kassan är det slutgiltiga priset du betalar. Alla skatter och avgifter har redan lagts till på din beställning. Du kommer inte att behöva betala importskatt eller avgifter när din beställning anländer till tullen. "-Wiggle 2021-01-15
Därför känns det högst osäker om när och hur leveranser kommer återupptas och då till vilka priser...

Till frågan till detta ärade forum fyllt med kompetens inom området för att inte riskera att stå utan cykel inför säsongen 2021:

• Vilka cyklar kan ni rekommendera som liknar Vitus Mythique VRX i spec
    • Full suspension
    • Prisspann 17-25 ksek
  • Av bra kvalitet och ger bra "bang for the buck?
Help...!!!

Länk till Vitus Mythique VRX: Klicka här
Specen är annars följande
1610735266722.png

jonte987

Aktiv medlem
Ok, det var ändå upp till 25. Mellan 27 o 30 brukar många alu börja...
Propain tyee börjar under 25 tror jag och är poppis

yonsson

Aktiv medlem
Spana i de andra liknande trådarna. Det poppar upp en ny dagligen, finns massa bra tips där ute beroende på vad du vill ha för egenskaper. Det svåra är att hitta en som går att leverera någorlunda snart.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Eller...
Merida One-Forty 700 på Spobik/Cykelkraft

De som hittills lockar mig mest utifrån era tips och från andra trådar är:
  • Giant Trance X 29 3, verkar oftast ligga runt 27 ksek
  • Specialized Stumpjumper Alloy 2021, verkar även den ligga på 27 ksek
  • Scott Spark 970 2021, tror mig kunna få den för ca 22-23 ksek bra pris men ovan cykla lockar med bättre komponenter.
Man har lite att tänka på ;-) Sweet dreams

Oskar

Aktiv medlem

yonsson

Aktiv medlem

• Den där är väldigt lik min hoj geometrimässigt och slaglängdmässigt. Säkerligen kanon för det mesta. Den har ju rätt schyssta komponenter också.

Lite halvtråkiga komponenter på de andra två. Man får ju inget bra, Trancen har i alla fall en bra bakdämpare och en OK gaffel.

Leffe

Aktiv medlem
  • Specialized Stumpjumper Alloy 2021, verkar även den ligga på 27 ksek
  • Scott Spark 970 2021, tror mig kunna få den för ca 22-23 ksek bra pris men ovan cykla lockar med bättre komponenter.
Man har lite att tänka på ;-) Sweet dreams

Giant kan du köpa IRL hos Eks i hulared. Om du inte har någon LBS som säljer.

Hej igen,
Det som ser mest lovande ut efter att ha kikat igenom trådar och med er input:
Radon Slide Trail 8 - Pris ca 27 ksek ex frakt - Leverans från mitten juni
Canyon Neuron 6 - Pris ca 21,5 ksek ex frakt - Leverans från mitten maj

Jag som nybörjare gissar att Neuron 6 räcker ett bra tag även om man alltid har en förmåga att kika på nästa nivå..
Vad tycker ni. Värt att vänta till mitten på sommaren (mitten juni) för en Radon Slide Trail 8 eller få hem en Neuron 6 till när våren övergår till sommaren i mitten av maj?
Har ni någon bra feedback att tänka på vid valet mellan de 2 cyklarna?

Trevlig helg!

dogday

Aktiv medlem
Hej igen,
Det som ser mest lovande ut efter att ha kikat igenom trådar och med er input:
Radon Slide Trail 8 - Pris ca 27 ksek ex frakt - Leverans från mitten juni
Canyon Neuron 6 - Pris ca 21,5 ksek ex frakt - Leverans från mitten maj

Jag som nybörjare gissar att Neuron 6 räcker ett bra tag även om man alltid har en förmåga att kika på nästa nivå..
Vad tycker ni. Värt att vänta till mitten på sommaren (mitten juni) för en Radon Slide Trail 8 eller få hem en Neuron 6 till när våren övergår till sommaren i mitten av maj?
Har ni någon bra feedback att tänka på vid valet mellan de 2 cyklarna?

Trevlig helg!

Ingen koll på Radonen, men gällande Neuron så tror jag Neuron 7 kan vara värd det för bättre gaffel, om jag minns rätt. Sen skulle jag betrakta deras storleksguide med skepsis – jag är 188 och "borde" ha L men valde XL för att få en mer vettig reach. Se upp för minsta sadelhöjd dock.

Bifogar en reachtabell jag tror salig Sixten Fors gjorde, verkar funka rätt bra som utgångsvärde för människor av genomsnittliga proportioner.

Bilagor

• reachtabell.jpeg
    reachtabell.jpeg
    94.5 KB · Besök: 51
Summan av kardemumman blev att jag nu under kvällen klickade hem en Canyon Spectral 6 i stl L
Dem började locka med sin allsidigt samtidigt som några recensioner av Neuron 7 angav att de slog igenom på 130 mm fram och bak när de åkte i lite stökig terräng.
Kanske hade det varit värt att vänta lite men var rädd att riskera att stå utan cykel till säsongen 21..

Tack för fina inspel! Vi kanske ses i skogarna! #RideMore

yonsson

Aktiv medlem
Summan av kardemumman blev att jag nu under kvällen klickade hem en Canyon Spectral 6 i stl L
Dem började locka med sin allsidigt samtidigt som några recensioner av Neuron 7 angav att de slog igenom på 130 mm fram och bak när de åkte i lite stökig terräng.
Kanske hade det varit värt att vänta lite men var rädd att riskera att stå utan cykel till säsongen 21..

Tack för fina inspel! Vi kanske ses i skogarna! #RideMore
Det är två helt olika hojar du jämför men den du valde är ju klart roligare om du ska köra utför.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer