Köpråd. Surly ECR eller Bridge Club eller något helt annat?

gaup

Ny medlem
Hej,

I jakten på en ny cykel och följeslagare så har jag fått upp ögonen för Surlys ECR, som till en början lät jättebra. En cykel som inte backar för dålig terräng och som dessutom är en riktig packhäst. Det verkar dock råda lite delade meningar om huruvida vevlagret sitter för långt ner eller inte. En del verkar tycka att det kommer lite väl långt ner om man kör cykeln med smalare däck än det tänkta 3". Många verkar nöjda med den men många verkar också tycka att den inte är så mångsidig. Att den verkligen skiner och kommer till rätta i svår terräng men att den i övrigt kanske gör att de hellre hade valt en annan cykel.

Surlys Bridge Club, kanske skulle vara ett alternativ då, tänker jag. En cykel som verkar vara en typisk "jack of all trades, master of none". En cykel som i det långa loppet är betydligt mer mångsidig. Så även om den inte gör dålig terräng lika bra som en ECR, så har vi ju ändå mestadels bra vägar i Sverige, och för att ta sig till de dåliga vägarna behöver man ju cykla på de bra först. Dessutom några tusenlappar billigare.

Så, min fråga, är om någon har någon erfarenhet/kännedom/åsikt om den ena eller båda av cyklarna? Eller kanske tips på någon helt annan cykel?

revben

Aktiv medlem
Har kollat på liknande och konstaterat att en ECR vore total overkill och inte särskilt kul förmodligen eftersom jag inte planerar att cykla i en rät linje genom Ryssland.
En bridge club har jag också fastnat för, den verkar vettig förutom dumma standarder på bakaxeln men det känner jag att det inte spelar någon roll på en sån cykel. Skulle förmodligen användas mest till pendling om jag är ärlig mot mig själv och därför har jag inte köpt nån än då jag har en annan surly som är bättre för det ändamålet.
Helst vill man ju packa ihop och bara cykla iväg mot horisonten och då är nog en bridge club fin. Andra cyklar jag brukar kolla på när jag tröttnar på att äta, sova, jobba etc. är Kona Unit X, Surly Ogre, Nordest Sardinha, Bombtrack Beyond, Velo Orange Piolet, Surly Krampus, Brother Big Bro och några till så kolla in dom.
Brukar för det mesta landa i att en Bridge Club eller Ogre vore lämpligast men att en Piolet vore fräckast och en Bombtrack tråkigast (är de tyska? Säkert därför)

gaup

Ny medlem
Det var ju en del alternativ du gav mig där. Tack!

Krampus var med för mig där ursprungligen också men jag ratade den på grund av bristen på fästen. Nu lärde jag ju mig dock att det bara gällde årgångarna innan 2017, så tack igen!

Känns som att det är Krampus och Bridge Club, valet står mellan nu.

Karin_P

Aktiv medlem
Har haft min bridge club i 1,5 år nu och kajkat runt med den både med och utan väskor. Tycker den är trevlig att se på, i övrigt inte helt frälst. Det är lite som att åka runt i en soffa, och det är ju skönt, men det är inte särskilt kul att cykla i. Har den som pendlarcykel också, praktiskt med en stabil traktor bland snö och is, men annars segt.

1B3A7309-5E72-4D52-9669-836E2EFB5F97.jpeg

Ps. Du får givetvis prova, men jag bor på fel (rätt?) sida gränsen nu, så det blir 10 dagars coronakarantän först, och det kanske inte är värt det.

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Känns som jag kammat igenom hela den marknaden i två omgångar när jag villhövde en robust touringhoj som fixade allt samt en bike packing dito för den lite vildare cyklingen.
Nu har jag ju förmodligen mer cyklar och hjulset än vad de flesta dödliga behöver men det innebär ju inte att man inte kan behöva fler, så detta är vad jag kom fram till när jag sonderade marknaden.

Min tourer för vägen föll på plats när jag kom fram till att däck över 48mm knappast kommer göra cyklingen så rolig på vägen så jag prioriterade möjligheten till stort omfång på drivlina 3x, bra fästen för rack och möjligheten till skärmar även med 48mm däck, sen ville jag av estetiska skäl kunna köra flat-mount bromsar.

Det blev en Kona rove i online tappning den gången.

Nät det sen kom till att bygga en mer off-road version med bike- packing som fokus kom liknande krav upp på listan men önskemålet om mer frigång utan skärmar så gick jag igenom marknadens utbud igen efter monster-cross kapabla hojar. Jag har sen tidigare en fatbike så efter ganska noga övervägande så insåg jag att 3” däck inte gör så stor skillnad för framkomlighet jämfört med 2,1” så om man verkligen är i sån terräng så blir nog valet att köra fatbike bättre än att försöka komma fram med någon all-terrain variant, dessutom tror jag att en sån cykel blir ganska död för all normal cykling och inte så kul.

Nu är ju det här min subjektiva bild av hur jag såg på mina behov och vad marknaden hade att erbjuda, men trots att jag gillade idén bakom många av cyklarna som nämnts så kom jag fram till att en one-for-all riskerar att bli trist till 80% av cyklingen om man fokuserar på att den skall funka till de 20% av extremare förhållanden man kanske kommer stöta på.

Skulle jag fortfarande jaga i detta segment så skulle nog Bombtrack Beyond kunna hamna högt upp på min lista, men personligen är nog detta en cykeltyp som inte hamnar högst upp på min önskelista på grund av det jag kom fram till.

Nu ville ju jag ha ett o-rakt styre men annars skiljer inte direkt kraven, nedan är vad jag landade i.

Bilagor

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Jones Plus (alt. Jones Plus Complete)?
Hans modellbeteckningar är lite förvirrande till en början, men det finns en logik. :)
De marknadsförs just som det närmaste man kommer one-bike-does-it-all.

Annars håller jag med om att Piolet verkar svårt elegant. Jag har inte testat den själv, men jag kastar lystna blickar när jag går förbi den Piolet som ibland står parkerad nära jobbet...

gaup

Ny medlem
Hej Karin_P,

Trist att du inte känner dig helt frälst! Desto bättre för mig dock, som gjorde en spontanbeställning av en Krampus. Kommer driva den stackars österrikaren till vansinne med mitt hoppande fram och tillbaka, och jag har mindre trevliga erfarenheter av arga österrikare.

Jag uppskattar ditt erbjudande och jag har ju faktiskt inte så långt till grannlandet, men ja, det är ju det där med karantän som ställer till det lite väl mycket.

Jag kanske nappar på det ändå dock, lite beroende på var jag landar med min nuvarande beställning!

wman

Aktiv medlem
Jones Plus (alt. Jones Plus Complete)?
Hans modellbeteckningar är lite förvirrande till en början, men det finns en logik. :)
De marknadsförs just som det närmaste man kommer one-bike-does-it-all.

Annars håller jag med om att Piolet verkar svårt elegant. Jag har inte testat den själv, men jag kastar lystna blickar när jag går förbi den Piolet som ibland står parkerad nära jobbet...
Dock verkar det vara väldigt dåligt med ramar och cyklar i lager. Men annars är de ju intressanta fast hyfsat dyra med tull och allt.

gaup

Ny medlem
Hej Crocko,

Tack för bra information! Jag känner mig lite visare nu. Kompenserar det dock med lite mer förvirring.

Skönt att höra din åsikt om 3-tumsdäck också. Jag läste ett par recensioner om Krampus, som kom fram till det samma, och att det mest optimala, i deras tycke var 2.6 (eller var det 2.8, hmm, ja det var INTE 3 i alla fall). Känner att jag nog har varit lite väl impulsdriven och att det nog får bli en avbeställning.

Bombtrack kikade jag på, efter att revben nämnde den. Men jag är inget större fan av bockstyre (eller drop bar kanske är det vanligare även på svenska nu?).

Tjusiga cyklar där!

gaup

Ny medlem
Hej LWB och wman,

Ja, skönt det där med tull och moms, tänkte jag. Så att man kan avfärda den och slippa få in ännu en utmanare.

Fast 24 000, var ju inte såååå himla farligt ändå.

Kanske kan bli nästa impulsbeställning för mig, hehe.

moros

Aktiv medlem
Nordest Sardinha 2 verkar gå att köpa och inte så blodigt dyr. Var det något i den som inte passade dina krav (tar visserligen bara 2.6 bak ser det ut som). Har själv sneglat lite på den för att jag tror att jag behöver en stålhoj. Men kan inte avgöra än om jag skall gå på en mer väginriktad "drop bar" eller en mtb kategori med rakt styre.

gaup

Ny medlem
Hej moros,

Jag kollade faktiskt inte sådär jättemycket på den, i och med att den inte verkar gå att beställa som färdig cykel(?)

Såg att det fanns lite info här inne på Happyride om den, så jag ska ta tillfället med en ledig måndag i akt och läsa in mig lite mer!

Angående däckbredden, så knuffade väl Crocko mig lite över stupet där, och jag får mer och mer känslan av att 3 tum är, "sämre i svår terräng och inte lika bra i lättare terräng".

moros

Aktiv medlem
Hej moros,

Jag kollade faktiskt inte sådär jättemycket på den, i och med att den inte verkar gå att beställa som färdig cykel(?)

Såg att det fanns lite info här inne på Happyride om den, så jag ska ta tillfället med en ledig måndag i akt och läsa in mig lite mer!

Angående däckbredden, så knuffade väl Crocko mig lite över stupet där, och jag får mer och mer känslan av att 3 tum är, "sämre i svår terräng och inte lika bra i lättare terräng".
Ahh. Missade att du jagade färdigbyggt. För min egen del försöker jag gräva djupt i mitt inre för att se om jag behöver en cykel som kan vara både helstel mtb och bikepackhoj vid behov. Men främst en stel hoj att ta fram när 140mm FS känns lite mycket. Sen hade jag en idé om att kanske kunna byta till dämpad gaffel, denna har ju gaffel korrigerad till 100mm och ramen skall klara upp till 120mm. Men den stora nackdelen är att den har rakt styrrör. 100-120mm gaffel med rakt styrrör och boost verkar inte ligga i drivor hos tillverkarna (även om jag inte gjort någon djupare research). Sorry för lite OT trådkapning.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Har du tittat på cykel n+1? Den kan ju allt och är den mest allsidiga cykel som finns :)

Jag har därför tre cyklar.
1. racer som flyger på asfalt med lätt packning (inkl tält mm)
2. stål touringbike som kan ha 50mm däck, kan cykla världen runt med fram/bakpakethållare, cykelkärra, skärmar men också som lätt bikepackinghäst
3. stål fatbike som kan ha vanlig 26" däck men också fat, 27+, 29, 29+ och kan köra med två bakhjul. Otroligt fint när det finns freewheelproblem och man behöver bara svappa hjulen och då trampar man glad vidare.
Har en nr4 till (mtb) men den är arbetslös :)

Så vill jag cykla snabbt till t.ex Lofoten då tar jag nr1. Blir det stryk som t.ex i Turkiet (skitdåliga vägar) då tar jag nr2. Och nr3 är monstret som kan allt från snö till fjäll och öken.

Kanske också en idé för dig för då slipper du stirra dig blind på en cykel? Och du ska ändå köpa en cykel till haha

Chalshus

Aktiv medlem
Jeg har hatt en ECR i 2015-2017. Den ble solgt da jeg også hadde en Krampus MK1 som allroundsykkel. Den det er en god sykkel. Mye stivere enn Krampus med bagasje på. Da blir Krampusen litt vel mjuk. (Jeg veier 100+).
Synes ikke den lave kranken byr på et problem på sti, for det er vel ikke det sykkelen er laget til. Man kan få pedal strikes, men dette unngår du om du leser terrenget. Fordelen med lav krank er at man sitter oppreist på sykkelen. Dette er bedre på lange turer vil jeg mene.

Jeg brukte Knard 3.0. Gode og holdbare dekk, men naturligvis dårlig grep på sti når det var vått.

Bilagor

feeblesmith

Aktiv medlem
Jag har en Krampus och kör mest med 2,4 Renegade på grus och asfalt och det fungerar fint, tycker inte det blir för lågt. Mångsidigheten i ramen är den största styrkan, att den kan byggas till det du vill av delar du har liggande och fåtill något praktiskt och/eller kul. Gnot-boost dropouts är genialiskt ur den aspekten.
Kanske inte ramen att ha om teknisk stig inte finns med på kravlistan dock, då kan man optimera mer åt något annat håll.

wman

Aktiv medlem
Hej LWB och wman,

Ja, skönt det där med tull och moms, tänkte jag. Så att man kan avfärda den och slippa få in ännu en utmanare.

Fast 24 000, var ju inte såååå himla farligt ändå.

Kanske kan bli nästa impulsbeställning för mig, hehe.
Hehe, alternativ är ett elände ;)
Fast lär väll bli mer än 24k totalt med frakt, tull och moms? Iaf om det är LWB som är aktuell.

Ännu en Krampusägare här.

Har kört med stel gaffel och 3" däck för att känna på alla trappor i byn, 120mm dämpad & 3" däck för att landa i 2.6" med 140mm gaffel (snart).

Tretummare är roliga på sitt sätt, men de blir lite slöa och därför valde jag något smalare för att få den något smidigare. Det är dock en lekfull kul cykel i alla dess former som jag haft den.

gaup

Ny medlem
Ahh. Missade att du jagade färdigbyggt.
Ja, jag glömde visst bort att nämna den inte helt oviktiga detaljen!

Hehe, alternativ är ett elände ;)
Fast lär väll bli mer än 24k totalt med frakt, tull och moms? Iaf om det är LWB som är aktuell.
Vore ju ganska skönt att gå ner till cykelhandlaren, och bara välja ut ett av alla vita paket, där det i en blå ruta, står skrivet "cykel" med vit text.

Jag använde Tullverkets egna tullräknare och landade på några hundringar över 24. MEN, självklart glömde jag bort frakten (måste ha tyckt att de skulle känna sig så ärade att få sälja en cykel till mig, att de skulle bjuda på frakten).

Vad kan den tänkas gå på? 1 500? 2 000?

gaup

Ny medlem
Hej Chalshus,

Neeeeej. Jag hade ju lyckats avfärda ECR och så kommer du här och säger att den är bra.

Skulle du säga att Krampus är en bättre/roligare/mer mångsidig cykel än ECR? Eller var den bara mer lämpad för dina ändamål? Fick du pedal strikes med 3-tums Knards?

Vevlagret verkar ju ha en "OK" höjd, så länge man kör med 3" men att det kommer lite väl lågt om man kör med inte fullt lika breda däck. Är det något du känner till eller höll du dig enbart till 3"?

gaup

Ny medlem
Hej Yonna,

Ja, Crocko var ju inne lite på samma bana. Det är ju en cykel i din "kategori 2" som jag är på jakt efter men som samtidigt är inne och nosar lite på "kategori 3". Nu lyckades ju Crocko, (namedroppar honom igen i hopp om att han ska börja betala för det) övertala mig lite om att man kanske inte har så jävla mycket användning för den där extra däckbredden/volymen.

Så absolut, just det där nosandet inom kategori 3, kanske inte ska få ha så värst mycket påverkan för mig i mitt val. Även om det vore lite av en fördel, hehe.

Senast ändrad:

gaup

Ny medlem
Förresten! En fråga till de Krampus-ägare som svarat (tack till er). Vilka storlekar har ni, både på er själva och era cyklar?
Nu avbeställde ju jag mitt köp men cykelhandlaren insisterade på att jag skulle välja en storlek L (vilket jag också gjorde).

Surly själva tyckte dock att en storlek M, skulle passa någon som mig, som ligger mellan två storlekar, bättre. Mycket på grund av att en storlek M är lättare att justera, om den är för liten, än vad en storlek L är, om den är för stor.

Själv är jag cirkus 182 cm lång, med en skrevhöjd på ca 82-83 cm. Armar av det kortare slaget dock. Inte fullt lika korta som Thomas Quasthoffs men mitt "reach" (man säger så va?) är ca 7-8 cm kortare än min kroppslängd.

feeblesmith

Aktiv medlem
Jag är 184 o h kör en Krampus v2 L med 60 mm stem och tycker det är lagom. Reach känns bra men hjulbasen är fortfarande rimlig för cykling på släta ytor. Med Sqlab "innerbarends" är den mycket bekväm.

Crocko

Aktiv medlem
Hej Yonna,

Ja, Crocko var ju inne lite på samma bana. Det är ju en cykel i din "kategori 2" som jag är på jakt efter men som samtidigt är inne och nosar lite på "kategori 3". Nu lyckades ju Crocko, (namedroppar honom igen i hopp om att han ska börja betala för det) övertala mig lite om att man kanske inte har så jävla mycket användning för den där extra däckbredden/volymen.

Så absolut, just det där nosandet inom kategori 3, kanske inte ska få ha så värst mycket påverkan för mig i mitt val. Även om det vore lite av en fördel, hehe.
Jag skall inte ens försöka ikläda mig den auktoritet son Yonna har när det kommer till riktiga trampade mil, men jag kan ändå försöka mig på att stå emellan faktumet att förfoga över en ansenlig samling cyklar som till största del byggts av mig och Yonnas kunskap om hur de skall användas.
De timmar jag spenderat med att internetcykla i jakten på den optimala si eller så cykeln är imponerande, resultatet i galna inköp av exotiska delar är kanske ännu mer imponerande, vissa byggen är fantastiskt sexiga så jag skall med den faktabasen försöka underbygga min konklusion.

Min lättaste och snabbaste hoj har 23mm breda tuber på kolfiberfälgar och växlingarna sköts krypterat och trådlöst, förmodligen kan man braka fram i genomsnitt 30kmh i mil efter mil om man äger rätt ben, och ändå slår inte vågen över till 5kg utan stannar några gram under, imponerande, absolut. Men om jag skall ut på vägarna på något längre än ett träningspass så tar jag cykeln som rymmer 32mm däck, har 32 ekrar istället för 20 i framhjulet och ett par tempopinnar att luta sig emot när man behöver byta sittställning efter 18timmar i sadeln, helt enkelt för att den är skönare att cykla långt och hyfsat snabbt på 25kmh är inga större problem som marschfart.

Om det är dags att lasta på en rejäl packning för att rulla iväg på äventyr antingen på asfalten eller grusvägen så blir det en gravel/adv hoj som blir mitt val, runt 50mm komfortabelt gummi att ge grepp men inte minst erbjuda komfort trots att ekipaget lätt väger över 100kg när allt räknas in. Breda robusta hjul och en stabil ram som inte sviktar när den lastas är huvudkravet, om jag är på vägen vill jag lasta på rack så långt det går medans jag vill ha packningen i och nära ramen om jag är ute i terrängen. Farten hamnar mellan 15-20kmh

I terrängen har jag ju självklart en motsvarighet, stelbent XC med snabba 2,1” däck och mycket kolfiber håller viken runt 8,5kg vilket gör att man kan susa fram relativt fort på stigarna bland rötter. Men vill jag ha kul så kommer en tung lång stål hammock fram med silkeslen stålfjäder bak, trygga 2,5” ballonger som rullar nästan utan luft men så mjukt och med ett grepp som är oslagbart. Självklart dubbelt så tung hälften så snabb men lätt dubbelt så kul.

När marken inte bär längre så tror jag inte att 10-15mm extra gummi gör någon skillnad, nu snackar vi off road for real, tjockisen med 4,8” är vad som krävs, hur fort vi kommer fram byts emot, kommer vi fram. Här handlar det om grundläggande överlevnad, så mycket grepp som bara kan gå att hitta och farten är helt sekundär, tekniska lösningar som går att laga med en läskburk, ståltråd och silvertejp. Här är farterna definitivt enkelsiffriga och hur långt du kommer beror på pannbenets tjocklek.

Så min alldeles egna och helt ovetenskapliga empiriska studie bygger på någon formel som kan ser ut så här:

2*däckbredd = 1/2 farten

Så med det sagt behöver man bara bestämma sig för hur fort eller på hur många ställen man vill kunna cykla, men det går oxå att rationalisera bort alla mellan modeller eller lägga till såna i absurdum.

Men detta är något realistiskt minimum:

28-32mm löser all snabbtransport på asfalt tillräckligt fort och bekvämt.
48-55mm tar oss långt bort och ganska långt ut i skogen.
100mm< there is no substitute for a fattie.

Detaljer som material, raka eller krulliga styren, mekaniskt eller elektrisk....är smakfrågor men funktionen det står jag för och vågar påstå är ganska beprövad.

Yonna

Aktiv medlem
Vilket härligt svar Crocko, och jag håller 100% med dig!

Vill bara tilllägga att styre, växlar och ram kan också vara viktigt med tourcykling. Min lätta racer har t.ex två framväxlar som kör jättebra med lätta väskor i bergen, medan den tyngre tourcykeln med tunga sidoväskor behövs tre framväxlar annars blir det tråkigt, långsamt och tung pushcykling i bergen.

Val av styret kan vara viktigt för vilka väskor du vill köra med (bikepacking, vanlig styrväska mm), men också med vilka grejer (packraft på styret, tempopinnar, bar-ends mm), om du orkar cykla dag efter dag (skittråkigt att få nackvärk, domnande händer mm på en långresa) och på vilken terräng du vill cykla (sand, snö, fjäll, asfalt) för terrängen bestämmer ju vilken packning/styre du kan ha.

Ramen är viktigt för ramväska och flaskhållare: ju mindre ram desto mindre plats för packning.

Senast ändrad:

wman

Aktiv medlem
Ja, jag glömde visst bort att nämna den inte helt oviktiga detaljen!

Vore ju ganska skönt att gå ner till cykelhandlaren, och bara välja ut ett av alla vita paket, där det i en blå ruta, står skrivet "cykel" med vit text.

Jag använde Tullverkets egna tullräknare och landade på några hundringar över 24. MEN, självklart glömde jag bort frakten (måste ha tyckt att de skulle känna sig så ärade att få sälja en cykel till mig, att de skulle bjuda på frakten).

Vad kan den tänkas gå på? 1 500? 2 000?
Haha, ja det hade ju underlättat valet. Meeen, kanske inte lika kul.

Min erfarenhet är att det alltid blir dyrare totalt än man tror från början. Jag tänkte väll att man borde klara sig under 30k totalt iaf. Men det är ju valutakurser och alla avgifter så vem vet. Sen verkar det ju varit tomt på lager ett tag också vad jag har förstått, vilket kanske är ett större problem.

Hoppas du hittar nått gött iaf!

Bikzz

Aktiv medlem
Kul tråd. Jag skulle dela in det i bara 2 delar.. Så välj själv vad du vill göra.

1 är touring & bikepacking på vanliga småvägar & kanske bra stigar. Finns hur mkt som helst i Sverige, små asfaltsvägar och grusvägar. Då funkar det med en robust touring / gravel bike, med lite lättare växlar och kanske 32 däck eller så. Även långa sträckor på asfalt funkar suveränt.

2 är helt offroad på stigar & vandringsleder i skogen och i fjällen. Kan vara jobbigt och stenigt och trögt. Behövs då större däck och en annan hoj - som troligtvis funkar sämre på vanliga vägar. Har alltid valt bort detta med flit, so no recommendations -- :cool:😃

Markus F

Aktiv medlem
Känns som att det är Krampus och Bridge Club, valet står mellan nu.
Tjena. Jag har erfarenheter av båda två (Krampusen är precis stulen och Bridgecluben sålde jag i somras)
Krampus är en trailcykel. Som att köra stridsvagn i skogen och hjul/däck är enorma. Bridge Club funkar bra med tung packning men är seg på stig, även om den tar sig fram överallt. De 27,5/2.4 däcken WTB-däcken jag hade var ett par allväders/året runt-däck som kändes trygga. Jag skulle säga att om du är lång så tar du en Krampus, är du kort och inte kommer att misshandla cykeln (och kan stå ut med att det är QR på naven) så tar du Bridge Club. Mitt nästa köp blir nog en Karate Monkey med de fetaste däck som går in eller en Kona Unit. Lycka till med köpa, det verkar som om alla cyklar i hela världen är slut nu.

gaup

Ny medlem
Hej Bikzz,

Alla tips äro välkomna här. Jag är som ett litet löv som far runt här. Först kom revben och Karin_P, och blåste lite på mig. Sedan dök Crocko och Yonna upp och blåste lite till på mig.

Akta dig för LWV och wman, som står där i hörnet med lövblåsen bara.

Har faktiskt kommit fram till vilken cykel jag vill ha nu dock. Efter en himla massa velande fram och tillbaka, så har det landat på, att det mest ultimata, helt enkelt är: en av varje.

Bikzz

Aktiv medlem
Ja det är svårt att hitta sin egen stig, och en egen åsikt. Förstår vad du menar, det finns olika personer här som förespråkar olika typer av cykelturer. Så då måste man välja själv vad man gillar och vad som passar ens egen stil, det har jag själv gjort för längesen -- :cool:😀 Alltid #1 för mig.

gaup

Ny medlem
Ja det är svårt att hitta sin egen stig, och en egen åsikt. Förstår vad du menar, det finns olika personer här som förespråkar olika typer av cykelturer. Så då måste man välja själv vad man gillar och vad som passar ens egen stil, det har jag själv gjort för längesen -- :cool:😀 Alltid #1 för mig.
Vill bara förtydliga, ifall det lät som att jag känner mig påverkad på ett negativt sätt, att det rör till det ännu mer för mig. Så är absolut INTE fallet. Alla tips och råd och förslag, som har inkommit är väldigt värdefulla för mig.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer