Köpråd/tankar landsväg.

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Roligt inlägg
Men mkt felaktigheter, nästan allt tom
1. Det går att tillverka även feta aerostolpar så att de blir komforthöjande, det finns det flera mätningar sedan flera år som visar.
2. I verkligheten är SLX-ramen flexigare jmf med SL-ramen, även det finns det mätningar som visar. Men skillnaden mellan SL o SLX-ramarna är inte stor, samma sak som med viktskillnaden. Anledningen till att SLX-ramarna är lättare är för att det är mindre, men starkare, kolfiber i den. Kolfibern behöver vara starkare för att ramen inte skall gå sönder, men som mätningarna visar har denna styrka ingen betydelse för vare sig vevparti- eller vrid-styvheten. Tvärtom i verkligheten snarare, vilket alltså mätningarna visar.
Men som sagt skillnaderna är inte stora, däremot är prisskillnaderna stora.
Med mindre mängd kolfiber i ramen ökar däremot ramens ömtålighet, vilket förstås kan vara en nackdel särskilt för den som tävlar och/eller räknar med att behålla ramen länge.
Slutligen är det så att vare sig vevparti- eller vrid-styvheten hos ramen har särskilt stor, eller ens någon, betydelse för komforten. Vilket sadelstolpen kan ha. Detta har varit uppe här flera ggr tidigare.
Hej.. Jag skulle knappast tro att den dyrare ramen innehåller STARKARE kolfiber, men den har högre modulus. Dvs den är STYVARE per viktenhet. Är den styvare så kan du minska antalet laminat, du får en lättare och lika styv ram, eller en lika tung och styvare ram än utgångsramen. Jämför Cannondale "HiMod" = High Modulus. Cervelo R3 mot R5. Addict Premium mot Ultimate. Sen byts inte materialet ut i hela ramen, utan bara på vissa ställen, alltså i vissa rör, detta av kostnadsskäl, eller kostnad/effekt. Tyvärr så finns det alltid trade offs, högmodulusfiber blir skörare. Fälgar byggs inte i T1000fiber, den är lätt men för skör. Och dyr. Jag undrar om proffsåkarna verkligen kör på de lättaste ramarna?? mvh borano20
 

HåkanC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Jag skulle knappast tro att den dyrare ramen innehåller STARKARE kolfiber, men den har högre modulus. Dvs den är STYVARE per viktenhet. Är den styvare så kan du minska antalet laminat, du får en lättare och lika styv ram, eller en lika tung och styvare ram än utgångsramen. Jämför Cannondale "HiMod" = High Modulus. Cervelo R3 mot R5. Addict Premium mot Ultimate. Sen byts inte materialet ut i hela ramen, utan bara på vissa ställen, alltså i vissa rör, detta av kostnadsskäl, eller kostnad/effekt. Tyvärr så finns det alltid trade offs, högmodulusfiber blir skörare. Fälgar byggs inte i T1000fiber, den är lätt men för skör. Och dyr. Jag undrar om proffsåkarna verkligen kör på de lättaste ramarna?? mvh borano20
Låt oss inte gå vilse materialteoridjungeln, inte i den här tråden åtminstone
Det viktigaste är ju hur ramen är i verkligheten:
I verkligheten är det så att det finns mätningar som visar att SL-ramen är styvare jmf med SLX-ramen, inte mkt men ändå såpass mkt att det är mätbart.
Men det är så lite att troligen skulle jag personligen inte märka ngn som helst skillnad,
samma sak med (den minimala) viktskillnaden.

Redigerat: Stvfl och förtydligande
 
Senast ändrad:

nesvop

Medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag tycker att cyklar som inte har någon synlig kabeldragning är väldigt snyggt.
S-works 1 - 0 Canyon (men det kommer säkert med en uppdatering).
 

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Låt oss inte gå vilse materialteoridjungeln, inte i den här tråden åtminstone
Det viktigaste är ju hur ramen är i verkliogheten:
Det finns mätningar som visar att SL-ramen är styvare jmf med SLX-ramen
Hej.. Precis, SL är tyngre styvare, och troligen stryktåligare. Som sagt, jag undrar vad proffsåkarna kör på? mvh borano20
 

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Vad är egentligen en service av cykel som många lbs försöker locka med? Justera växlar? Har jag inte gjort en enda gång på årets 500mil med min 105-grupp som tydligen är oduglig enligt ts.
Vi kan prova med att inte lägga ord i andras munnar. 105 är en utmärkt komponentgrupp. Den kräver en del justering och när jag kör som mest/hårdast skulle jag vilja göra detaljjusteringar omkring åtminstone 1 gång/månad. Det är väl egentligen det - och om någon är av åsikten att jag inte kommer undan sådant med t.ex. elektroniska växlar, så är det mycket välkommen information.
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Proffsen kör väl på det som deras stall säger att de ska köra på? Eller det som gör att de kan vinna en tävling. Dvs det har nog väldigt lite med det vi här hojar på... Vi hojar ju på det vi vill hoja på baserat på subjektiv känsla, snygghet, ekonomiska möjligheter och andra saker...
 

superdea

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Vi kan prova med att inte lägga ord i andras munnar. 105 är en utmärkt komponentgrupp. Den kräver en del justering och när jag kör som mest/hårdast skulle jag vilja göra detaljjusteringar omkring åtminstone 1 gång/månad. Det är väl egentligen det - och om någon är av åsikten att jag inte kommer undan sådant med t.ex. elektroniska växlar, så är det mycket välkommen information.
Undrar bara hur mycket och hårt man kör om det behöver justeras så ofta...
 

ooms

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Vi kan prova med att inte lägga ord i andras munnar. 105 är en utmärkt komponentgrupp. Den kräver en del justering och när jag kör som mest/hårdast skulle jag vilja göra detaljjusteringar omkring åtminstone 1 gång/månad. Det är väl egentligen det - och om någon är av åsikten att jag inte kommer undan sådant med t.ex. elektroniska växlar, så är det mycket välkommen information.
Jag skulle säga att det inte beror på 105, utan att det är en mekanisk grupp. Vajrar och höljen töjs/komprimeras med tiden, vilket innebär att växlar måste justeras. Detta gäller oavsett 105, Ultegra, DuraAce eller andra fabrikats grupper.
Med elväxlar slipper du detta, då är det mer om nåt får sig en smäll som justering behövs.
 

glitch

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag skulle säga att det inte beror på 105, utan att det är en mekanisk grupp. Vajrar och höljen töjs/komprimeras med tiden, vilket innebär att växlar måste justeras. Detta gäller oavsett 105, Ultegra, DuraAce eller andra fabrikats grupper.
Med elväxlar slipper du detta, då är det mer om nåt får sig en smäll som justering

Nja, vajrar är försträckta numera. Sen 'sätter sig' höljen osv. i början under en period vilket kräver viss efterjustering initialt.
Om man behöver finjustera regelbundet som TS antyder är växelsystemet dåligt monterat bara. Har inget att göra med 105 eller Ultegra osv. Friktion är boven och därmed är det viktigaste att minska friktionen så långt möjligt. Sen blir höljen / vajrar segare med tiden så visst behöver man byta tids nog men man kan köra bra många timmar på en landsvägshoj som mest går i finväder.
 
Köpråd/tankar landsväg.
Roligt inlägg
Men mkt felaktigheter, nästan allt tom
1. Det går att tillverka även feta aerostolpar så att de blir komforthöjande, det finns det flera mätningar sedan flera år som visar.
2. I verkligheten är SLX-ramen flexigare jmf med SL-ramen, även det finns det mätningar som visar. Men skillnaden mellan SL o SLX-ramarna är inte stor, samma sak som med viktskillnaden. Anledningen till att SLX-ramarna är lättare är för att det är mindre, men starkare, kolfiber i den. Kolfibern behöver vara starkare för att ramen inte skall gå sönder, men som mätningarna visar har denna styrka ingen betydelse för vare sig vevparti- eller vrid-styvheten. Tvärtom i verkligheten snarare, vilket alltså mätningarna visar.
Men som sagt skillnaderna är inte stora, däremot är prisskillnaderna stora.
Med mindre mängd kolfiber i ramen ökar däremot ramens ömtålighet, vilket förstås kan vara en nackdel särskilt för den som tävlar och/eller räknar med att behålla ramen länge.
Slutligen är det så att vare sig vevparti- eller vrid-styvheten hos ramen har särskilt stor, eller ens någon, betydelse för komforten. Vilket sadelstolpen kan ha. Detta har varit uppe här flera ggr tidigare.
När du slutat vara dryg och självgod, kan du länka till mätningar för punkt 1? Jag är på allvar intresserad då jag själv börjar på att fundera på att bygga en ny hoj och har satt komfort högt på listan. Jag ser verkligen inte hur en lång konstruktion kan konkurrera med en kort.
 
Senast ändrad:

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Undrar bara hur mycket och hårt man kör om det behöver justeras så ofta...
Upp till tusen mil per sommarsäsong för egen del (något mindre hittills i år, dels för att jag fick en släng av Corona och var totalt liggande en tid), och ungefär lika mycket (fast på trainer) över vintersäsongen. Hoppas kunna öka på siffrorna lite framåt dock.

Och med justering menar jag alltså inte att växlarna är "paj" och att cykeln är oanvändbar. Det jag menar med att de behöver justeras, så menar jag alltså minimal justering för att få dem att hoppa helt perfekt. Ofta är det så att det är någon växel mitt i som inte vill växla cleant, så att man får hoppa upp två steg och sedan ner ett (eller liknande).
 

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
När du slutat vara dryg och självgod, kan du länka till mätningar för punkt 1? Jag är på allvar intresserad då jag själv börjar på att fundera på att bygga en ny hoj och har satt komfort högt på listan. Jag ser verkligen inte hur en lång konstruktion kan konkurrera med en kort.
Hej.. Lagledarämne. Självklart att den som blir kallad självgod å dryg blir stenkåt på att länka för just den som kallar nån självgod å dryg... Jamenar, han är ju "på allvar intresserad". Men läser inte undersökningar.... Coolt. mvh borano20
 

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Därav att jag kikat extra på elektroniska växlar och gärna slipper småjusteringar p.g.a. att vajrar töjts. Men då jag själv aldrig ägt en cykel med vare sig Ultegra eller Dura Ace kan jag inte själv avgöra om det på den fronten är någon märkbar skillnad över längre tid och hård användning...

Men som sagt, jag är en sådan person som hellre lägger en högre slant (på t.ex. elektroniska växlar) och det fungerar klockrent åtminstone över en betydligt längre tid. Sedan förstår jag självfallet att komponenter ändå nöts och att justeringar av kedja, kassett o.s.v. ändå kommer påverka prestationen.
 

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Därav att jag kikat extra på elektroniska växlar och gärna slipper småjusteringar p.g.a. att vajrar töjts. Men då jag själv aldrig ägt en cykel med vare sig Ultegra eller Dura Ace kan jag inte själv avgöra om det på den fronten är någon märkbar skillnad över längre tid och hård användning...

Men som sagt, jag är en sådan person som hellre lägger en högre slant (på t.ex. elektroniska växlar) och det fungerar klockrent åtminstone över en betydligt längre tid. Sedan förstår jag självfallet att komponenter ändå nöts och att justeringar av kedja, kassett o.s.v. ändå kommer påverka prestationen.
Hej.. Om du läser den där sista meningen saaakta så förstår du varför växlingsegenskaperna ändras. Prova gärna med att olja ordentligt å ställ in växlarna. Sen kör du tre timmar i ösregn å har uppmärksamheten på om växlingsegenskaperna ändras.. Du vet, vi kör kedjeväxlat. Kedje växlat. DÄR ligger den svaga punkten, inte vilken bakväxel/växelhandtag du har. Försträckta vajrar kom på 90talet. Efter en kortare inkörning så har du inget sträck längre, det pågår inte i evighet. Spänn upp en bakväxelwire å dra så hårt du kan. Hur mycket sträck får du? Hur hårt drar en växelspak/DI2motor?? mvh borano20
 

superdea

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Upp till tusen mil per sommarsäsong för egen del (något mindre hittills i år, dels för att jag fick en släng av Corona och var totalt liggande en tid), och ungefär lika mycket (fast på trainer) över vintersäsongen. Hoppas kunna öka på siffrorna lite framåt dock.

Och med justering menar jag alltså inte att växlarna är "paj" och att cykeln är oanvändbar. Det jag menar med att de behöver justeras, så menar jag alltså minimal justering för att få dem att hoppa helt perfekt. Ofta är det så att det är någon växel mitt i som inte vill växla cleant, så att man får hoppa upp två steg och sedan ner ett (eller liknande).
Blir nyfiken på hur nån med tävlingsambitioner lägger upp sin träning. Är rätt intresserad av träningslära. Använder du strava? Sorry för ot...
 

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Om du läser den där sista meningen saaakta så förstår du varför växlingsegenskaperna ändras. Prova gärna med att olja ordentligt å ställ in växlarna. Sen kör du tre timmar i ösregn å har uppmärksamheten på om växlingsegenskaperna ändras.. Du vet, vi kör kedjeväxlat. Kedje växlat. DÄR ligger den svaga punkten, inte vilken bakväxel/växelhandtag du har. Försträckta vajrar kom på 90talet. Efter en kortare inkörning så har du inget sträck längre, det pågår inte i evighet. Spänn upp en bakväxelwire å dra så hårt du kan. Hur mycket sträck får du? Hur hårt drar en växelspak/DI2motor?? mvh borano20
Du behöver inte fortsätta vara otrevlig, varför så fientlig? Jag läste och jag förstår varför det uppstår (vilket alltså... återigen, är anledningen till varför jag lockas av elektroniska växlar). Därmed inte sagt att vissa mekaniska komponenter kan ha mindre problem än andra. Materialkvalitet o.s.v.

Klart vajrar sträcks och nöts över tid, smuts och annat som gör att de inte glider korrekt..
 

Sam00

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Blir nyfiken på hur nån med tävlingsambitioner lägger upp sin träning. Är rätt intresserad av träningslära. Använder du strava? Sorry för ot...
Samma här. Själv är jag intresserad av att börja tävla nån gång, på nåt sätt. Men har ingen aning hur man går till väga. Har bara cyklat själv ända sen jag började med lvg cykling.
 

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Blir nyfiken på hur nån med tävlingsambitioner lägger upp sin träning. Är rätt intresserad av träningslära. Använder du strava? Sorry för ot...
Samma här. Själv är jag intresserad av att börja tävla nån gång, på nåt sätt. Men har ingen aning hur man går till väga. Har bara cyklat själv ända sen jag började med lvg cykling.
I Sverige behöver du vara med i någon cykelklubb och sedan köpa tävlingslicenser från cykelförbundet (för den klass där du har för avsikt att tävla, dvs olika tävlingar kräver olika licenser). Träningen och om du får representera din klubb är sedan en annan sak.

I en del andra länder kan man tävla som individ. I vissa länder gäller vissa rättigheter för medborgare och andra för icke-medborgare, bla bla. Vissa länder har kategoriseringar (1 - 5), vissa kör inte så och går (som t.ex. Sverige) mer överlag på licenser och den typen av kategorisering. Det är en djungel.

Eventuellt OT som sagt...
 

superdea

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Vad ville du ha för svar?
Du frågade om jag använde Strava, jag svarade.
Sedan sa du att du var intresserad av hur man tränar när man har tävlingsambitioner. Var det en fråga om träningsschema?
Träningsupplägg ja, ex periodiserat i block osv, kräver inget långt svar. Eftersom du har bra koll på träning så undrade jag då jag är intresserad av hur duktiga idrottare lägger upp sin träning. Men skit samma, jag kikar på strava så slipper du svara på den.
 
Köpråd/tankar landsväg.
Jag tänker så här. Det är alltid kul med utrymme för uppgradering. Går du direkt från din sunkiga aria (obs! i jämförelse) till det värsta på marknaden kommer du ju inte ha lika mycket mer spännande att se fram emot i nästa uppgradering. Lite som när man byter smartphone idag... 10 minuter efter uppstart sitter du i slutändan med samma telefon i nytt yttre och är inte imponerad av annat än att du just slängt 10k på en mobiljävel. Så min slutsats är... köp något sämre.

Men jaja. Jag sitter ofta och internetcyklar på så väl Venge's, Madone's, Aeroad's och Timemachines. Hade pengar inte varit ett problem hade jag troligen gått till LBS och dundrat iväg på något av detta också. Inte minst för att jag allmänt gillar idén av att kunna gå till LBS - oavsett om det är rationellt eller inte. Så frågan tillbaka till dig är ju egentligen bara: vad känner du egentligen när du sätter dig i sadeln på vengen? Kittlar det i pungen på ett bra sätt, dvs inte sadeldomningar? Eller känner du att eh, kunde lika gärna vart en Aeroad. Sök svaren och du ska finna dem.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Och med justering menar jag alltså inte att växlarna är "paj" och att cykeln är oanvändbar. Det jag menar med att de behöver justeras, så menar jag alltså minimal justering för att få dem att hoppa helt perfekt. Ofta är det så att det är någon växel mitt i som inte vill växla cleant, så att man får hoppa upp två steg och sedan ner ett (eller liknande).
Men som sagt, jag är en sådan person som hellre lägger en högre slant (på t.ex. elektroniska växlar) och det fungerar klockrent åtminstone över en betydligt längre tid. Sedan förstår jag självfallet att komponenter ändå nöts och att justeringar av kedja, kassett o.s.v. ändå kommer påverka prestationen.
Eftersom det kommer att dröja till åtminstone nästa säsong innan du skaffar din planerade nya cykel hoppas jag att du under tiden är intresserad av fixa till din nuvarande cykel så att den fungerar så bra som möjligt?
För enl min erfarenhet är det tyvärr ofta så att många handlare betraktar 105-utrustade cyklar som "billiga" vilket kan visa sig i både slarvig installation och bristfällig justering.
En grundläggande sak är justering av växelörat, det är enklast att låta en bra cykelverkstad kontrollera/justera det
En annan sak som kan göra stor skillnad är riktigt bra (växel-)vajrar+höljen tex lågfriktionsvajrar + höljen, gärna helkapslade. Exempel på bra helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen:
Jagwire Road Elite Sealed https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
De fungerar väldigt bra och även om de kostar en del mer än basic standard är de värda merpriset, åtminstone enl mig
https://www.bike24.de/p1321771.html
Är de för dyra och/eller du vill hålla dig till Shimano är senaste generationens DA vajrar + höljen riktigt bra
https://www.bike24.de/p112384.html
Men till min DA-utrustade cykel valde jag helkapslade Jagwire vajrar + höljen istf Shimano DA och även om jag är en snåljåp är det ett val jag inte ångrar på ngt som helst sätt.

Men oavsett vilka vajrar + höljen du väljer bör du vara noga vid installationen, eller se till att din cykelreparatör är det, för att de skall fungera så bra som möjligt
Men att installera vajrar + höljen är vare sig särskilt svårt eller kräver några dyra specialverktyg och gör du det själv så kan du ju vara säker på att det är så bra gjort som möjligt!
 

hbn

Medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Därav att jag kikat extra på elektroniska växlar och gärna slipper småjusteringar p.g.a. att vajrar töjts. Men då jag själv aldrig ägt en cykel med vare sig Ultegra eller Dura Ace kan jag inte själv avgöra om det på den fronten är någon märkbar skillnad över längre tid och hård användning...

Men som sagt, jag är en sådan person som hellre lägger en högre slant (på t.ex. elektroniska växlar) och det fungerar klockrent åtminstone över en betydligt längre tid. Sedan förstår jag självfallet att komponenter ändå nöts och att justeringar av kedja, kassett o.s.v. ändå kommer påverka prestationen.
Elektroniskt låter rätt för dig. Min erfarenhet är att mekaniska 105/ultegra/dura ace kan funka klockrent ett bra tag, men förr eller senare (och ofta i precis fel tillfälle) så missar de en växel.
Jag blev inte besviken när jag köpt elektroniska.
 

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Du behöver inte fortsätta vara otrevlig, varför så fientlig? Jag läste och jag förstår varför det uppstår (vilket alltså... återigen, är anledningen till varför jag lockas av elektroniska växlar). Därmed inte sagt att vissa mekaniska komponenter kan ha mindre problem än andra. Materialkvalitet o.s.v.

Klart vajrar sträcks och nöts över tid, smuts och annat som gör att de inte glider korrekt..
Hej.. OK, för att vara tydlig. Det har minimalt med vajersträckning att göra. Mööjligen med smutsansamling i höljena. Jag har EPS på en av mina landsvägscyklar. Varför tror du att du kan justera både fram och bakväxel i små steg från STYRET?? För att kompensera ändringar i växlingsegenskaper under samma dag?? Å vad kan det vara? Att vajrar sträcker sig? Att höljena fylls med skit? Att kedjans smörjning ändras av regn eller skit? Hur ska en eTapgrupp ändra på DET? 105gruppen har också justeringar. Det finns justeringar som du, nej en kompetent mek, kan sätta på vilka vajrar som helst. Att köpa elektroniska växlar gör inte att du slipper justera växlar. Som sagt, EPS har växeljusteringar från styret. Har inte eTap det, köp inte eTap. mvh borano20
 

Sam00

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Eftersom det kommer att dröja till åtminstone nästa säsong innan du skaffar din planerade nya cykel hoppas jag att du under tiden är intresserad av fixa till din nuvarande cykel så att den fungerar så bra som möjligt?
För enl min erfarenhet är det tyvärr ofta så att många handlare betraktar 105-utrustade cyklar som "billiga" vilket kan visa sig i både slarvig installation och bristfällig justering.
En grundläggande sak är justering av växelörat, det är enklast att låta en bra cykelverkstad kontrollera/justera det
En annan sak som kan göra stor skillnad är riktigt bra (växel-)vajrar+höljen tex lågfriktionsvajrar + höljen, gärna helkapslade. Exempel på bra helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen:
Jagwire Road Elite Sealed https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
De fungerar väldigt bra och även om de kostar en del mer än basic standard är de värda merpriset, åtminstone enl mig
https://www.bike24.de/p1321771.html
Är de för dyra och/eller du vill hålla dig till Shimano är senaste generationens DA vajrar + höljen riktigt bra
https://www.bike24.de/p112384.html
Men till min DA-utrustade cykel valde jag helkapslade Jagwire vajrar + höljen istf Shimano DA och även om jag är en snåljåp är det ett val jag inte ångrar på ngt som helst sätt.

Men oavsett vilka vajrar + höljen du väljer bör du vara noga vid installationen, eller se till att din cykelreparatör är det, för att de skall fungera så bra som möjligt
Men att installera vajrar + höljen är vare sig särskilt svårt eller kräver några dyra specialverktyg och gör du det själv så kan du ju vara säker på att det är så bra gjort som möjligt!
Jag skulle också vilja göra nåt sånt på min cykel, fast som ts, är jag inte så bra på det. Har en cykel med DA växlar och Ultegra handtag, så ingen aning hurivida den har bra eller dåliga vajrar och höljen, samt hur de är installerade.

De går igenom ramen, så det kanske blir det svåra då, eller? Aldrig gjort det, men det är nånting jag skulle vilja försöka mig på.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag skulle också vilja göra nåt sånt på min cykel, fast som ts, är jag inte så bra på det. Har en cykel med DA växlar och Ultegra handtag, så ingen aning hurivida den har bra eller dåliga vajrar och höljen, samt hur de är installerade.

De går igenom ramen, så det kanske blir det svåra då, eller? Aldrig gjort det, men det är nånting jag skulle vilja försöka mig på.
Kolla efter guider på Youtube, eller fråga här.
De enda verktyg som behövs är insexnycklar (5mm?) och för att kapa vajer+hölje behöver du en bra avbitare/vajerklippare
Biltema säljer en som är riktigt bra

129SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
(Den säljs även under andra namn för MKT högre pris)

Skall du använda Jagwire Elite Sealed, med heldraget innerhölje, kan du behöva borra upp hålet i vajerstoppen på ramen och plastbiten under vevlagerhuset för att få igenom innerhöljet, det fick åtminstone jag göra, men det var enkelt och gick snabbt att fixa.

Särskilt växelvajerhöljet är viktigt att det blir bra kapat, som till höger i bilden bör det se ut


För att hindra att änden på den avklippta vajern fransar upp sig kan du droppa lite snabblim/superlim på änden, läs mer här: https://nuxx.net/blog/2009/12/30/bonding-cut-bicycle-cables/
Även superlim säljs billigt i lagom förpackning på Biltema
14,90 SEK https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000035422

Mer om installation av vajrar + höljen hittar du här
Där har jag även tagit bilden ovan ifrån, kolla runt på sajten det finns mkt läsvärt hos Sheldon
Kolla även här: https://www.parktool.com/blog/repair-help
 

HåkanC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Men då jag själv aldrig ägt en cykel med vare sig Ultegra eller Dura Ace kan jag inte själv avgöra om det på den fronten är någon märkbar skillnad över längre tid och hård användning.
Under tiden jag skrev tipset om att byta vajrar+höljen postades denna annons
Om DA-delarna inte är (ut-)slitna är det ett bra pris. Varför inte passa på att byta till DA samtidigt med byte av vajrar+höljen?

OBS: Inte min annons, jag känner inte ens säljaren
 

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Eftersom det kommer att dröja till åtminstone nästa säsong innan du skaffar din planerade nya cykel hoppas jag att du under tiden är intresserad av fixa till din nuvarande cykel så att den fungerar så bra som möjligt?
För enl min erfarenhet är det tyvärr ofta så att många handlare betraktar 105-utrustade cyklar som "billiga" vilket kan visa sig i både slarvig installation och bristfällig justering.
En grundläggande sak är justering av växelörat, det är enklast att låta en bra cykelverkstad kontrollera/justera det
En annan sak som kan göra stor skillnad är riktigt bra (växel-)vajrar+höljen tex lågfriktionsvajrar + höljen, gärna helkapslade. Exempel på bra helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen:
Jagwire Road Elite Sealed https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
De fungerar väldigt bra och även om de kostar en del mer än basic standard är de värda merpriset, åtminstone enl mig
https://www.bike24.de/p1321771.html
Är de för dyra och/eller du vill hålla dig till Shimano är senaste generationens DA vajrar + höljen riktigt bra
https://www.bike24.de/p112384.html
Men till min DA-utrustade cykel valde jag helkapslade Jagwire vajrar + höljen istf Shimano DA och även om jag är en snåljåp är det ett val jag inte ångrar på ngt som helst sätt.

Men oavsett vilka vajrar + höljen du väljer bör du vara noga vid installationen, eller se till att din cykelreparatör är det, för att de skall fungera så bra som möjligt
Men att installera vajrar + höljen är vare sig särskilt svårt eller kräver några dyra specialverktyg och gör du det själv så kan du ju vara säker på att det är så bra gjort som möjligt!
Stort tack. Just det där med vajrarna är lite okänd mark för mig (som sagt, lite tummen mitt i handen - jag kan dugligt justera växlar och vajrar, men har aldrig tänkt tanken på att själv genomföra byte av vajrar).
 

Singular

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Med den budgeten (på riktigt; kul att du har de resurserna för en cykel, bra jobbat!) hade valet tvivelsutan varit el och hydraulik för min del - i praktiken underhållsfritt och utan prestanda-/precisionsförändring över tid, med bonusen att du kan satsa på en ordentligt hal hoj som en följd av att det inte behöver kompromissas med en följsam vajerdragning.

Gällande märke/modell är prestandaskillnaden försumbar. Köp det som får det att sjunga i själen på dig (och skulle det råka vara något av branschens amerikanska premiumtillverkare, må så vara)!

(Jag? Metall, tiodelat, fälgbromsar och tuber. Men så lever jag också mer på highfives än spurtpriser.)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer