Köpråd/tankar landsväg.

-Andy-

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Har du beställt Tarmac SL7 än? ;-)
"Specialized will continue to sell the SL6 (effectively unchanged from before) at lower price points."

Specialized verkar göra som Canyon och kommer sälja en "gammal" modell lite billigare. Med tanke på hur framgångsrik och populär SL6an är så är det goda nyheter för alla som inte absolut måste ha det senaste och dyraste, men fortfarande vill ha en riktigt fin cykel.

HåkanC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Har du beställt Tarmac SL7 än?
Även tidningen Tour skriver om Tarmac SL7

All inclusive: Das neue Specialized S-Works Tarmac SL7
De har även hunnit med att vindtunneltesta en av de cyklar de har haft tillgång till
" Das Messergebnis bestätigt das Versprechen von Specialized. Mit guten 210 Watt, die für die Überwindung des Luftwiderstandes des Rades bei 45 km/h aufgebracht werden müssen, schließt das Tarmac SL 7 dicht zu Aero-Rennrädern wie dem Cannondale SystemSix, Cervélo S5, Canyon Aeroad, Specialized Venge und Giant Propel auf, die auf Werte zwischen 203 und 208 Watt kommen. Aerodynamisch liegt das Tarmac SL7 damit auf dem Niveau des Pinarello Dogma"
Alltså inte riktigt lika snabb som vare sig Venge eller Aeroad, åtminstone inte i det här testet

Singular

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
...men det är ju för kompletthäcken med gôttestyret och snabbehjulen som man kapar fyrtio-nånting sekunder mot föregångaren över timmen/fyramilarn. Påminn mig, hur var en jämförbar SL6 kittad (slangar/höljen utanför stammen, va)?

Bele

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Med den budgeten (på riktigt; kul att du har de resurserna för en cykel, bra jobbat!) hade valet tvivelsutan varit el och hydraulik för min del - i praktiken underhållsfritt och utan prestanda-/precisionsförändring över tid, med bonusen att du kan satsa på en ordentligt hal hoj som en följd av att det inte behöver kompromissas med en följsam vajerdragning.

Idag kl 15:47

[Rando] Stockholm Hell week

Staffan har kört singlespeed de senaste 5milen,di2 strular..

lundatok

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
...men det är ju för kompletthäcken med gôttestyret och snabbehjulen som man kapar fyrtio-nånting sekunder mot föregångaren över timmen/fyramilarn. Påminn mig, hur var en jämförbar SL6 kittad (slangar/höljen utanför stammen, va)?
Ja, den saknar aerocockpit som står för halva vinsten.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Med den budgeten (på riktigt; kul att du har de resurserna för en cykel, bra jobbat!) hade valet tvivelsutan varit el och hydraulik för min del - i praktiken underhållsfritt och utan prestanda-/precisionsförändring över tid, med bonusen att du kan satsa på en ordentligt hal hoj som en följd av att det inte behöver kompromissas med en följsam vajerdragning.

Gällande märke/modell är prestandaskillnaden försumbar. Köp det som får det att sjunga i själen på dig (och skulle det råka vara något av branschens amerikanska premiumtillverkare, må så vara)!

(Jag? Metall, tiodelat, fälgbromsar och tuber. Men så lever jag också mer på highfives än spurtpriser.)
Det blev så, dvs aerocykel, lyxhjul, hydrauliska skivbromsar och elektriska växlar.

Och det där med prestandaskillnad är ju lite intressant. Det är väl det största motståndet jag fått så snart jag börjat fråga om prioriteringar vid eventuellt cykelköp, nämligen: "Tro inte att du kommer köra snabbare genom att köpa ny/fin/dyr cykel".
Visst, nu tränar jag ju dagligen (och hårt, så jag blir väl starkare från dag till dag), samt att den nya cykeln ger mig mindre vikt, mer aerodynamik, växlingen blir mer effektiv med Sram Etap (både snabbare växling OCH synkronisk växling), samt att jag hamnar i en mer aggressiv position... men spontant:

5 - 15 km/h snabbare på slätt (beror på vind såklart).
~5 km/h snabbare uppför.
5 - 10 km/h snabbare i snitt på genomsnittsrunda.

NLC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Vid samma effekt/RPE? Om du inte startade på 25 km/h låter det orimligt mycket för bara en uppgradering av material.

HåkanC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Det blev så, dvs aerocykel, lyxhjul, hydrauliska skivbromsar och elektriska växlar.
Grattis!
Hoppas du blir nöjd med den, även över tid

växlingen blir mer effektiv med Sram Etap (både snabbare växling OCH synkronisk växling)
Men detta stämmer inte riktigt, pga radioöverföringen är eTap lite långsammare jmf med de sladdstyrda.
Det är mätbart, men fråga är om det är märkbart.

Singular

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.

Och det där med prestandaskillnad är ju lite intressant. Det är väl det största motståndet jag fått så snart jag börjat fråga om prioriteringar vid eventuellt cykelköp, nämligen: "Tro inte att du kommer köra snabbare genom att köpa ny/fin/dyr cykel".
Visst, nu tränar jag ju dagligen (och hårt, så jag blir väl starkare från dag till dag), samt att den nya cykeln ger mig mindre vikt, mer aerodynamik, växlingen blir mer effektiv med Sram Etap (både snabbare växling OCH synkronisk växling), samt att jag hamnar i en mer aggressiv position... men spontant:

5 - 15 km/h snabbare på slätt (beror på vind såklart).
~5 km/h snabbare uppför.
5 - 10 km/h snabbare i snitt på genomsnittsrunda.
Grattis till nya åket och en hejdundrande pryldoping! :D

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag tycker en ökning på mellan 20 och 40% i snittfart låter mycket för material även från 25 km/h. Det är en otroligt stor ökning i arbete.
Nä, anta att TS väger 70kg, kör på 4w/kg i snitt, alltså 280w då hen redan är vältränad. Det ger 38km/h enligt http://kreuzotter.de/english/espeed.htm För att öka 5km/h på platten så kräver det bara en ökning av kraften med 120w så inte alls så otroligt stor ökning. Nu vet vi inte hur långa rundor TS kör men låt säga att det rör sig om 5 min, isf skulle det kanske kunna stämma.

NLC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Nä, anta att TS väger 70kg, kör på 4w/kg i snitt, alltså 280w då hen redan är vältränad. Det ger 38km/h enligt http://kreuzotter.de/english/espeed.htm För att öka 5km/h på platten så kräver det bara en ökning av kraften med 120w så inte alls så otroligt stor ökning. Nu vet vi inte hur långa rundor TS kör men låt säga att det rör sig om 5 min, isf skulle det kanske kunna stämma.
Men nu tänker du baklänges. Om enbart cykelbytet är orsaken till fartökningen är frågan hur mycket mindre effektförlust som det nya åket ger, inte hur många fler W som åkaren kan prestera på en annan ram, andra hjul och växlar.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
nu tänker du baklänges. Om enbart cykelbytet är orsaken till fartökningen är frågan hur mycket mindre effektförlust som det nya åket ger.
Ok, hur tänker jag framlänges för att den här ekvationen ska gå ihop. Någon som är bättre på att räkna får gärna visa. Har så svårt att när saker inte stämmer. Hjälp.

nisseson

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Räkna lite med t.ex. https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html För att öka snittet med 5km/t från 30 till 35 med samma effekt på normalkuperad Stockholmslandsväg så krävs det för en 70kgs cyklist att man går från ungefär 0.4 till 0.27 i CdA, tappar 5kg vikt och byter från graveldäck till något modernt racigt. Inte omöjligt men vi talar mer om att byta från att sitta upprätt på pendelhybrid till i bocken på en state-of-the-art landsvägsraket, än från billig landsvägscykel till dyr.

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Räkna med att ett cykelbyte från "traditionell" till "aerocykel" sänker det totala luftmotståndet med cirka 30 watt, om det gäller lika för lika i övrigt. Alltså vid 45 km/h. mvh borano20

superdea

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Räkna med att ett cykelbyte från "traditionell" till "aerocykel" sänker det totala luftmotståndet med cirka 30 watt, om det gäller lika för lika i övrigt. Alltså vid 45 km/h. mvh borano20
fast han gick från ”billig” aerocykel med 42mm? höga hjul till dyr aerocykel, inte från enkel instegshoj med låga typ aksiumhjul...

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
fast han gick från ”billig” aerocykel med 42mm? höga hjul till dyr aerocykel, inte från enkel instegshoj med låga typ aksiumhjul...
Hej.. Ja, då blir vinsten givetvis desto mindre. Vi hugger till med 15W.. Du kan nog annars få samma vinst med en ny hjälm, med bättre aeroegenskaper. Men det är ju både sexigt å ball med stora utgifter. mvh borano20

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Jämförelsen jag fick siffror på ( Tour ) gällde SuperSix mot SystemSix, men jag kommer inte ihåg om dom satte SystemSixhjulen på SuperSixen bara för att jämföra endast ramen, eller om dom körde cyklarna som de levererades över disk. När nu SystemSixens 64mm fälgar blev den nya standarden vet inte jag... mvh borano20

kroem

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Från trådstart:

Jag vill börja med att säga att jag i andra forum (dvs utanför Happyride) försökt fråga mig fram, och i många fall fått helt irrelevanta svar, som i regel inte har ett skit med min ursprungsfråga att göra.
...

Min fråga är egentligen: Är det verkligen värt 40 000 kr mer för en cykel, för den där lilla extra lyxen, att bli ompysslad, garanterad en fantastisk lösning för en lång tid framåt, utan att det ska behöva kosta tid och pengar? Eller är det bara överskattat?

Är det värt så MYCKET mer pengar för i regel samma komponenter, men där man är garanterad allt i form av service, reparationer, tips, inställningar o.s.v. framåt?
Avverkade vi den frågan? Är det värt det? :)

Sam00

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag kännde inte alls att jag blev snabbare när jag köpte min Reacto förra året. Innan dess hade jag en Orbea Orca med 105. Det blev ju säkert nån skillnad, även om jag inte märkte det. Just det, jag har inga elektriska växlar, kan vara det som håller mig tillbaka.🙂

Gissar på att TS köpte Vengen, vilket kan vara orsaken varför han inte vill säga vilken han köpte. Han sa ju att han lutade mer mot Canyon som svar på en del av kritiken som var riktad mot honom, så det är klart att han inte vågar säga att han köpt Vengen ändå.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Med de förbättringarna ser jag fem möjligheter:

1) Enorm placeboeffekt
2) Den gamla cykeln var brutalt dåligt underhållen med galna friktionsförluster
3) Den gamla cykeln hade grova dubbdäck
4) Vi har att göra med MTB-Tokans son
5) Cykeln var utrustad med flaskor med drick-EPO.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer