Köpråd/tankar landsväg.

Singular

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Nu ska vi inte vara elaka - det är snarare ännu ett bevis på att pryldoping vid sidan av nummerlapps-/klockdoping är en av de absolut mest spännande sätten att bli snabbare. I det förstnämnda fallet är det uppspeltheten tillsammans med förväntade och upplevda fördelar som på något jävla märkligt sätt trampar cykeln åt en, medan det i det andra fallet är de små hornen som växer ut som flyttar gränserna mellan de berömda zonerna betänkligt (praktiskt exempel - körde ett tio år långt uppehåll från tävlade med övertygelsen att jag trösklade runt 174-175 i puls. Ställde sen upp i en träningstävling i CX och hade 185 i snitt i trekvart...).

Jag är glad för TS skull. Kul med kul grejor och kul upplevelser!

Sam00

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Nu ska vi inte vara elaka - det är snarare ännu ett bevis på att pryldoping vid sidan av nummerlapps-/klockdoping är en av de absolut mest spännande sätten att bli snabbare. I det förstnämnda fallet är det uppspeltheten tillsammans med förväntade och upplevda fördelar som på något jävla märkligt sätt trampar cykeln åt en, medan det i det andra fallet är de små hornen som växer ut som flyttar gränserna mellan de berömda zonerna betänkligt (praktiskt exempel - körde ett tio år långt uppehåll från tävlade med övertygelsen att jag trösklade runt 174-175 i puls. Ställde sen upp i en träningstävling i CX och hade 185 i snitt i trekvart...).

Jag är glad för TS skull. Kul med kul grejor och kul upplevelser!
Visste inte heller hur hårt jag kunde pressa mig själv innan jag körde min första tävling på Zwift.

Du har rätt. Vi borde inte förstöra ts glädje. Det är kanske inte så orimligt ändå att förvänta sig att man ska bli lika snabb som proffsen när man köper en cykel för 130000kr.🙂

GoranS

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Det där med pryldopning funkar inte för mig.

Har en standardrunda på ca 5 mil och har kört den ett stort antal gånger på tre olika cyklar, en instegs aluracer med 105-komponenter från 2002, en kolfibercykel med Ultegra-komponenter från 2007 och en aero-kolfibercykel med Ultegra Di2 från 2012 (tror jag det är). Hjul har varierat en del genom åren. Bästa snittfart skiljer max 1 km/h med de olika cyklarna. Och jag hade under 2012-15 alla tre cyklarna gående och märkte då ingen större skillnad i fart när jag körde med dem. Däremot känns de olika, delvis p.g.a. mindre geometriskillnader men jag märker också att den första cykeln flexar mer när jag tar i, ffa om jag står och trycker på uppför.

Nu är förvisso ingen av cyklarna ens i närjheten att betinga ett sexsiffrigt pris, men jag skulle gissa att skillnaden mellan 2002:an och 2012:an är minst lika stor som skillnaden mellan 2012:an och de två cyklar denna tråd handlar om.

Singular

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.

Har en standardrunda på ca 5 mil och har kört den ett stort antal gånger på tre olika cyklar, en instegs aluracer med 105-komponenter från 2002, en kolfibercykel med Ultegra-komponenter från 2007 och en aero-kolfibercykel med Ultegra Di2 från 2012 (tror jag det är). Hjul har varierat en del genom åren. Bästa snittfart skiljer max 1 km/h med de olika cyklarna. Och jag hade under 2012-15 alla tre cyklarna gående och märkte då ingen större skillnad i fart när jag körde med dem. Däremot känns de olika, delvis p.g.a. mindre geometriskillnader men jag märker också att den första cykeln flexar mer när jag tar i, ffa om jag står och trycker på uppför.

Nu är förvisso ingen av cyklarna ens i närjheten att betinga ett sexsiffrigt pris, men jag skulle gissa att skillnaden mellan 2002:an och 2012:an är minst lika stor som skillnaden mellan 2012:an och de två cyklar denna tråd handlar om.
Pryldopingen är inte den faktiska prestandaskillnaden mellan skrotet utan snarare den sprittiga galopperande glädjen över nya blanka prylar som infinner sig - och den kan infinna sig med bara en härlig tröja eller nya findäck.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Grattis!
Hoppas du blir nöjd med den, även över tid

Men detta stämmer inte riktigt, pga radioöverföringen är eTap lite långsammare jmf med de sladdstyrda.
Det är mätbart, men fråga är om det är märkbart.

Det jag menar är dock det faktum att synkroniserad växling gör att jag inte tappar på samma sätt i uppförsbackar och på samma sätt när jag ska accelerera utför (efter uppförsbacke). Istället för att behöva kompensera på kassetten manuellt (när man växlar drev fram), så görs det automatiskt.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.

Det kan ju få stå för dig.

Jag tror det är fler aspekter och inte bara cykeln som sådan, såklart:

1. Jag tränar konstant och lär inte ha blivit svagare.

2. Jag får en mer aggressiv grundposition på nya cykeln.

3. Min växling sker mer effektivt med etap jämfört med 105.

4. Cykeln är mer aerodynamisk och lättare.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag kännde inte alls att jag blev snabbare när jag köpte min Reacto förra året. Innan dess hade jag en Orbea Orca med 105. Det blev ju säkert nån skillnad, även om jag inte märkte det. Just det, jag har inga elektriska växlar, kan vara det som håller mig tillbaka.🙂

Gissar på att TS köpte Vengen, vilket kan vara orsaken varför han inte vill säga vilken han köpte. Han sa ju att han lutade mer mot Canyon som svar på en del av kritiken som var riktad mot honom, så det är klart att han inte vågar säga att han köpt Vengen ändå.

Jävligt mycket spekulationer. Mår du bättre av det? :D

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
+ 1 Hoppas TS har lust att skriva vilken cykel det blev och varför, det vore schysst efter att ha fått en 6-sidors tråd...

Venge Pro 2020, sista exet i Sverige av min storlek + Roval CLX Rapide (35 000 kr rabatt ish) och lite annat kul. Med rabatten kändes det värt, och i synnerhet eftersom att jag provkört just Vengen en del, vilket är en cykel som passar mig väldigt bra.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Vid samma effekt/RPE? Om du inte startade på 25 km/h låter det orimligt mycket för bara en uppgradering av material.

Inte samma effekt. Snittrunda och jag försöker prestera så bra som möjligt.

Som jag försökt förtydliga, jag förstår att det inte är cykeln som sådan, även om jag tror att den bidrar en del. Jag blir ju hela tiden starkare, omständigheterna varierar (vind, väder, temperatur) o.s.v. Jag kan absolut köra ett test där jag försöker hålla en viss typ av watt om det är av mer intresse! ;)

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Visste inte heller hur hårt jag kunde pressa mig själv innan jag körde min första tävling på Zwift.

Du har rätt. Vi borde inte förstöra ts glädje. Det är kanske inte så orimligt ändå att förvänta sig att man ska bli lika snabb som proffsen när man köper en cykel för 130000kr.🙂

Liten rättning:
- Du förstör fortsatt glädjen!
- Jag trodde inte att jag skulle bli lika snabb som proffsen och blev det inte heller.
- Jag köpte inte en cykel för 130 000 kr. Jag köpte en cykel för 82 000 kr! ;)

Sam00

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jävligt mycket spekulationer. Mår du bättre av det? :D
Jag skulle inte behöva spekulera om du bara hade berättat. Om jag hade fel, vad är anledningen då till att du skriver ett inlägg med all info om det du köpt förutom märke och modell på cykeln?

Sen kommer du med helt orimliga siffror på hur mycket snabbare du har blivit. Är det konstigt då att folk tror att du trollar, och gör narr av dina inlägg? Det är väl inte så svårt att ta skärmdumpar på dina rundor, före och efter. Själv skulle jag vara intresserad av att se vad skillnaden faktiskt var, men nu kan du inte ens göra det eftersom du förmodligen tagit dina siffror ur luften och måste såklart bevara äran.

Sam00

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Liten rättning:
- Du förstör fortsatt glädjen!
- Jag trodde inte att jag skulle bli lika snabb som proffsen och blev det inte heller.
- Jag köpte inte en cykel för 130 000 kr. Jag köpte en cykel för 82 000 kr! ;)
Dina siffror går att tyda på det sättet, det är inte bara jag som sagt det. Men du förstår säkert också att jag överdriver.

Men du ville väl ändå ha en Venge från början? Eller har du också fått hela upplevelsen med LBS, bikefit osv?

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag skulle inte behöva spekulera om du bara hade berättat. Om jag hade fel, vad är anledningen då till att du skriver ett inlägg med all info om det du köpt förutom märke och modell på cykeln?

Sen kommer du med helt orimliga siffror på hur mycket snabbare du har blivit. Är det konstigt då att folk tror att du trollar, och gör narr av dina inlägg? Det är väl inte så svårt att ta skärmdumpar på dina rundor, före och efter. Själv skulle jag vara intresserad av att se vad skillnaden faktiskt var, men nu kan du inte ens göra det eftersom du förmodligen tagit dina siffror ur luften och måste såklart bevara äran.

För att jag hämtade cykeln i helgen och inte har skrivit något här sen dess?
Jag kan absolut ta skärmdumpar på några vanliga sträckor när jag väl skriver från min mobil.
Vad är så jävla konstigt med att köra 1 - 5 km/h snabbare i kuperad terräng och 5 - 15 km/h på slätten?
Jag har ju aldrig sagt att det beror enbart på byte av cykel. Det vore rent felaktigt.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag är inte skeptisk, jag är imponerad. För det var väl inte bara snack?
Det är inte bara snack. Och därav brasklappen att det är genomsnittstid, samt att jag förstår att det beror på många omständigheter (och att man alltså INTE blir mycket snabbare bara för att cykeln är dyr)...
...cykeln, växlarna, peppen på att köra en ny/mäktig hoj, väder/vind/temperatur, dagsform, personlig energi, mer aggressiv sittställning på denna cykel, det faktum att jag tränar hårt dagligen och blivit starkare, att jag nyligen kom hem från en cykelresan där jag fått andra perspektiv kring backar/cykelsmärta (jag bor på slätten), etc.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Dina siffror går att tyda på det sättet, det är inte bara jag som sagt det. Men du förstår säkert också att jag överdriver.

Men du ville väl ändå ha en Venge från början? Eller har du också fått hela upplevelsen med LBS, bikefit osv?

Det låter som en mycket märklig tolkning. Att kunna gå från 20 - 25 km/h i de värsta av uppförsbackar är väl inget astronomiskt (eller proffsigt), och att ligga 45 - 50 km/h på slätten jämfört med 35 - 40 är väl inte heller något konstigt? Hur fick du till den tolkningen?

Nja. Jag ville ha skivbromsar, uppgradera växlar, och få lite lättare/aerodynamiska hjul. Jag hängde över knappen för att köpa en Aeroad. Jag tyckte inte det var värt att klippa en S-Works Venge för 130 000 kr. Men sedan hittade jag en Venge Pro där jag fick byta till mig nya Roval CLX Rapide, lite extra laddare, batterier, kraftmätare, pedaler osv, med ca 35 000 kr rabatt. Då kändes det mest värt, eftersom att jag kunnat få möjligheten till att testa den cykeln betydligt mer än en Aeroad.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Det kanske är en elcykel han köpt? 😂
Det hade kunnat vara så, men jag är ledsen över att göra er besvikna... igen.
4845EDAB-949C-4478-97B0-256DA3F1F430.jpeg

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Ser ju sjukt fin ut... Grattis...
Tack. Bekvämaste aerocykeln jag någonsin cyklat på och löjligt stabil trots 51/60 mm-hjul, även i hårda sidovindar. Skulle spontant säga att dessa hanterar det bättre än Vision 35:orna på förra cykeln.
Sådant kan ju också spela in på hastighet, dvs att man känner sig mer bekväm/trygg när det går riktigt fort.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Gjorde de någon bike fit och hur skiljer sig den nya cykeln mot den gamla?
Det gjorde dem, men jag är inte helt nöjd. Det var en ganska snabb bike fit och redan efter första turen ute justerade jag lite själv. Tänker att jag dessutom ska sänka styret så mycket det går.

Komfortmässigt är det ju som dag och natt. Bianchi Aria har fått en del skit för att den är stenhård (även på dåliga sätt), med all rätt (även om det INTE är en dålig cykel för det). Upplever även att de här Roval CLX Rapide-hjulen svarar oerhört rappt, de hanterar vind riktigt bra och cykeln överlag känns löjligt styv. Upplever att man känner sig trygg och att man har en kontroll som man inte hade på Arian.

Tbird

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Roval CLX Rapide = 51mm fram / 60mm bak, ersätter väl de som hette CLX32 / CLX64.

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Det är inte bara snack. Och därav brasklappen att det är genomsnittstid, samt att jag förstår att det beror på många omständigheter (och att man alltså INTE blir mycket snabbare bara för att cykeln är dyr)...
...cykeln, växlarna, peppen på att köra en ny/mäktig hoj, väder/vind/temperatur, dagsform, personlig energi, mer aggressiv sittställning på denna cykel, det faktum att jag tränar hårt dagligen och blivit starkare, att jag nyligen kom hem från en cykelresan där jag fått andra perspektiv kring backar/cykelsmärta (jag bor på slätten), etc.
Hej..Kan du precisera mer vad "tränar hårt varje dag" betyder? Att höja sitt snitt på slätan med 10 km/h är oerhört imponerande, särskilt om man börjar på en tämligen hög nivå. Det är nog inte bara jag som är nyfiken på din hårda träning och vad som ingår. mvh borano20

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hej..Kan du precisera mer vad "tränar hårt varje dag" betyder? Att höja sitt snitt på slätan med 10 km/h är oerhört imponerande, särskilt om man börjar på en tämligen hög nivå. Det är nog inte bara jag som är nyfiken på din hårda träning och vad som ingår. mvh borano20
Att jag har ett hårt träningsschema varje dag och det syftar till att jag antagligen blivit bättre/starkare med tiden också.
Vad som ingår? Korta/hårda intervallpass, längre turer med medeltempo, intensiva kortare turer (2,5 - 3 mil), några gympass, backintervaller, jag har rest lite och cyklat i en hel del andra miljöer och så vidare.
Vad definierar DU som en ”tämligen hög nivå”?

Senast ändrad:

borano20

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Att ligga ensam på en snittfart på 37,5 km/h är nog vad de flesta kallar en "tämligen hög nivå", särskilt på vad du själv beskriver som en tämligen medioker cykel. Att genom cykelbyte höja till 47,5 km/h är nog vad de flesta kallar "uppseendeväckande". mvh borano20

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Att ligga ensam på en snittfart på 37,5 km/h är nog vad de flesta kallar en "tämligen hög nivå", särskilt på vad du själv beskriver som en tämligen medioker cykel. Att genom cykelbyte höja till 47,5 km/h är nog vad de flesta kallar "uppseendeväckande". mvh borano20
Nu gör du en fri tolkning igen. Jag pratade alltså om en skillnad om 5 - 15 km/h beroende på sträcka. Är det helt slätt och jag har någorlunda flyt med vind kan jag absolut hålla mig omkring 45 km/h. I 1 mil? Absolut. I 5 mil? Potentiellt? I 10 mil? Troligtvis inte.
Och eftersom att alla sträckor och alla dagar är helt olika så varierar det enormt.
När jag pendlar till jobbet (och försöker ösa någorlunda hårt), 11 mil tur och retur, så går det inte så snabbt. Då är det väldigt kuperat, det har hittills i regel alltid varit hård motvind, det är mycket trafik (centrala Stockholm + regionen runt omkring), det blir en del stopp och man behöver vara lite extra försiktig. Vid senaste körningen ökade jag med 4/5 km/h. Det är alltså INTE alltid en ökning om 15 km/h, vilket jag trodde att ”5 - 15 km/h” signalerade.

Mig veterligen skrev jag också att Arian var bra - och att det INTE handlade om att jag trodde att jag magiskt skulle bli proffs. Först och främst handlade det alltså om andra saker.

Köp & Sälj

Topp