jjohansson86
Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Aww. Ska vi hamna i en massa märka ord igen?"flyt med vind" 😂
Aww. Ska vi hamna i en massa märka ord igen?"flyt med vind" 😂
Jag undviker båda.Hej.. Det är inte lätt att låta bli å vingla. På cykeln, såväl som av cykeln. mvh borano20
Du skrev ett helt inlägg om cykeln och dess prestanda. Det hade inte varit svårt att skriva att det var en Venge. Det kanske bara var för vår underhållning, att få oss att vänta och gissa. Då hade jag fel isåfall. Men det är oväsentligt, grattis iallafall.För att jag hämtade cykeln i helgen och inte har skrivit något här sen dess?
Jag kan absolut ta skärmdumpar på några vanliga sträckor när jag väl skriver från min mobil.
Vad är så jävla konstigt med att köra 1 - 5 km/h snabbare i kuperad terräng och 5 - 15 km/h på slätten?
Jag har ju aldrig sagt att det beror enbart på byte av cykel. Det vore rent felaktigt.
Det kan jag göra när jag monterat nya wattmätaren (Quarq). Inte gjort än.Fin cykel tack för att du äntligen visade den!!!
Jag är också genuint nyfiken på din träning och din utveckling, kan du inte börja skriva i Visa dina Watt :) ?
Jag hämtade cykeln i slutet av förra veckan som sagt.Du skrev ett helt inlägg om cykeln och dess prestanda. Det hade inte varit svårt att skriva att det var en Venge. Det kanske bara var för vår underhållning, att få oss att vänta och gissa. Då hade jag fel isåfall. Men det är oväsentligt, grattis iallafall.
Du kan t.e.x. posta några av dina tider på din gamla cykel, på samma sträcka, och jämföra med den nya. Kan inte tänka mig att du har blivit så mycket starkare på så kort tid, att det skulle påverka mycket. Medvind hade du på din Aria också, det kan du inte räkna med.
Hade du en kraftmätare på din gamla cykel också? Du måste ju se till att kraften är liknande, det är bara på det sättet du verkligen kan jämföra cyklarna.
Förresten, de ökningarna du anger verkar ännu mer orealistiska med tanke på att du gått från en annan aero cykel. Hade missat helt att det var en Aria du gick från.
Här är ett test som visar en ökning från 36.3 till 38.9 vid 300W mellan en Cervelo S5 och Canyon Ultimate.
![]()
How much faster is an aero bike? (video)
We tested an aero bike versus a lightweight road bike to establish which is faster and by how muchwww.cyclingweekly.com
45-50km/h låter väldigt snabbt även på slätten. Över hur lång tid menar du att du snittat den hastigheten? En skillnad på 10km/h är väldigt stor.Det låter som en mycket märklig tolkning. Att kunna gå från 20 - 25 km/h i de värsta av uppförsbackar är väl inget astronomiskt (eller proffsigt), och att ligga 45 - 50 km/h på slätten jämfört med 35 - 40 är väl inte heller något konstigt? Hur fick du till den tolkningen?
Nja. Jag ville ha skivbromsar, uppgradera växlar, och få lite lättare/aerodynamiska hjul. Jag hängde över knappen för att köpa en Aeroad. Jag tyckte inte det var värt att klippa en S-Works Venge för 130 000 kr. Men sedan hittade jag en Venge Pro där jag fick byta till mig nya Roval CLX Rapide, lite extra laddare, batterier, kraftmätare, pedaler osv, med ca 35 000 kr rabatt. Då kändes det mest värt, eftersom att jag kunnat få möjligheten till att testa den cykeln betydligt mer än en Aeroad.
Igår ca 0,8 mil. Sen blev det mer kuperat. Men det varierar såklart baserat på var jag kör, hur länge, vind osv. Men det förstår du väl själv?45-50km/h låter väldigt snabbt även på slätten. Över hur lång tid menar du att du snittat den hastigheten? En skillnad på 10km/h är väldigt stor.
Hoppas den ingick i priset!! :)Det kan jag göra när jag monterat nya wattmätaren (Quarq). Inte gjort än.
Med de förbättringarna ser jag fem möjligheter:
1) Enorm placeboeffekt
2) Den gamla cykeln var brutalt dåligt underhållen med galna friktionsförluster
3) Den gamla cykeln hade grova dubbdäck
4) Vi har att göra med MTB-Tokans son
5) Cykeln var utrustad med flaskor med drick-EPO.
Använder du strava frekvent? Då är det ju bara att dela med sig täppa igen munnen på tvivlarna...Igår ca 0,8 mil. Sen blev det mer kuperat. Men det varierar såklart baserat på var jag kör, hur länge, vind osv. Men det förstår du väl själv?
Det gjorde den, men då den inte sitter original på cykeln fick jag den skickad till mig. Så den ska väl monteras (men inte av mig).Hoppas den ingick i priset!! :)
Tack. Jo. Trist ton... och det gör väl inte livet roligare. Så tack för ett inlägg som inte bara är påhopp och tvivel.Tragiskt att det alltid ska finnas avundsjuka, griniga, småsinta och bittra ******* på forum.
Personligen tycker jag att du köpt en otroligt fin cykel, och då du haft möjlighet att testa innan köp så tror jag att det är rätt för dig.
Jag tycker att du gör det bra, både ur tränings / cykelhänseende, men även ditt sätt att hantera alla som söker fel och gör allt för att trolla, tror inte att jag själv hade orkat då 80-90% av alla inlägg är negativa och ett fåtal som är genuint hjälpande / stöttande..
Vet inte hur länge du tränat seriöst, tänk på att inte öka för mycket, för fort.
Lycka till med din satsning!
Använder du strava frekvent? Då är det ju bara att dela med sig täppa igen munnen på tvivlarna...
Upplever det här forumet som väldigt hjälpsamt och kul med många väldigt kunniga personer.
Hade du kraftmätare på din gamla cykel då? Om du hade det så vore det verkligen intressant att jämföra med den nya cykeln efter du fått wattmätaren installerad. Men även utan mätare kan man också bara titta på skillnaden i snittfart på samma rundor du körde tidigare. Jag vet att det inte är samma väderförhållanden men man kommer ändå kunna se på ett ungefär hur stor skillnaden är i fart.Jag hämtade cykeln i slutet av förra veckan som sagt.
Jag har inte monterat kraftmätaren (Quarq) på denna än. Så hittills har jag tyvärr bara uppskattningar. Men du kan absolut få skärmdumpar ändå, även om du inte ser kraften där.
Alltså, jag börjar på riktigt undra om detta inte är autismforumet 1.0. Jag skrev alltså det där med ”någorlunda flyt med vind” för att folk inte skulle bli fyrkantiga och anta att jag ligger 50 km/h i 10 m/s piskande motvind. Men... uppenbarligen friskrev jag mig inte tillräckligt. Förlåt för det. Jag ska tänka på det nästa gång.
Hade du kraftmätare på din gamla cykel då? Om du hade det så vore det verkligen intressant att jämföra med den nya cykeln efter du fått wattmätaren installerad. Men även utan mätare kan man också bara titta på skillnaden i snittfart på samma rundor du körde tidigare. Jag vet att det inte är samma väderförhållanden men man kommer ändå kunna se på ett ungefär hur stor skillnaden är i fart.
Kan du posta dina rundor från Strava då? Du har säkert favorit rundor som du kört förut med Arian och nu med Vengen. Det vore verkligen intressant att se skillnaderna.
Det är väl i högsta grad relevant i denna tråd där du blivit väldigt mycket snabbare på ett cykelbyte och olika folk gärna vill se nån typ av uppbackning av detta påstående som många verkar anse vara snudd på otroligt. Du har ju världens chans att motbevisa alla som påstår att den ökning du gjort är för stor...Det kan jag. I en tråd där det är relevant. Hänvisa mig till en sådan så gör jag det.
Dock sparar jag ju även mina ”glida med sambon och hennes kompisar-turer”, dvs 20 - 23 km/h glid. Så risken finns ju att du misstolkar, du är ganska duktig på det. 😬
Hade du kraftmätare på din gamla cykel då? Om du hade det så vore det verkligen intressant att jämföra med den nya cykeln efter du fått wattmätaren installerad. Men även utan mätare kan man också bara titta på skillnaden i snittfart på samma rundor du körde tidigare. Jag vet att det inte är samma väderförhållanden men man kommer ändå kunna se på ett ungefär hur stor skillnaden är i fart.
Kan du posta dina rundor från Strava då? Du har säkert favorit rundor som du kört förut med Arian och nu med Vengen. Det vore verkligen intressant att se skillnaderna.
Tråden heter alltså ”köpråd landsvägscykel”. Men jag postade ett exempel här nedan.Det är väl i högsta grad relevant i denna tråd där du blivit väldigt mycket snabbare på ett cykelbyte och olika folk gärna vill se nån typ av uppbackning av detta påstående som många verkar anse vara snudd på otroligt. Du har ju världens chans att motbevisa alla som påstår att den ökning du gjort är för stor...
Och du fick råd. Sen öppnade du upp för fortsättningen genom att posta hur mycket snabbare du blev vilket många ifrågasatte, därav blir det relevant.Tråden heter alltså ”köpråd landsvägscykel”. Men jag postade ett exempel här nedan.
Se mitt föregående svar. Även innan hävdade samma idiotier att en sådan cykel inte gör en snabbare. Det förvånar mig att de inte cyklar på damcykel från 1930 i Touren, Girot osv.Och du fick råd. Sen öppnade du upp för fortsättningen genom att posta hur mycket snabbare du blev vilket många ifrågasatte, därav blir det relevant.
Men det är klart, att sitta hemma och vara fet surfitta
Absolut. För det var det absolut första jag skrev i den här tråden, vilket gjorde att folk sågade mig längs fotknölarna? Samtidigt var det INTE så att folk betedde sig som idioter från start och att jag sedan kallade folk surfittor/autister?Det du misslyckas med är att du skriver att folk som kommenterat i tråden är feta surfittor, det är ett autismforum och att folk är idioter. Du uppvisar ett överkänsligt bräckligt psyke när du möter frågor på det viset. Folk komma ge dig samma respekt tillbaka som du ger dem, alltså ingen i ditt fall. :)
Vad var din snitt puls på de här olika försöken? Har svårt att tänka mig att du inte öste på mycket mer på den nya cykeln, med såna skillnader. Om pulsen är liknande, tror jag att den största faktorn måste ha varit sittpositionen, och resten cykel. Alltså att du satt väldigt upprätt tidigare jämfört med nu.Ett exempel. Allt efter 31 juli är med nya cykeln. Första tillfället med medelhård sidvind, senaste tillfället med motvind. Detta är bara ett segment av en längre sträcka (ca 4 mil) där jag kört delintervaller, detta segment är 1,2 mil. Ganska kuperat (mer uppför än nedför, dock inget extremt brant, men ett par procent en stor del av vägen), stundtals riktigt dålig asfalt, några kilometer slätt, ibland en del trafik vit start/slut.
Så! Varsågod att såga mig (för jag vet att det är vad du jagar, det är det du gjort genom hela den här tråden)! Pöss.
Visa bilaga 434699
Som jag tidigare skrev; jag förstår att man inte blir magiskt snabb av ny cykel. Jag har tränat oerhört mycket på position, jobbar aktivt med kort, träning, uthållighet och styrka. Aerodynamiken och vikten på cykeln gör lite, men att jag ligger i bocken t.ex 35% mer än tidigare gör självfallet också en stor skillnad. Ny/mer aerodynamisk hjälm och tusen andra saker spelar också in.Vad var din snitt puls på de här olika försöken? Har svårt att tänka mig att du inte öste på mycket mer på den nya cykeln, med såna skillnader. Om pulsen är liknande, tror jag att den största faktorn måste ha varit sittpositionen, och resten cykel. Alltså att du satt väldigt upprätt tidigare jämfört med nu.
Du har en sida som ser ut så här när du går in på segmenten, analyze effort står det. Det vet du säkert redan, men då kommer du se skillnaden bättre mellan de två bästa tiderna du hade på Venge och bästa tiden på Arian.
Visa bilaga 434729
Jag ger allt du skriver fingret, för du är bara dryg och förtjänar inte ett trevligt bemötande. Puss puss.Hej.. Tycker du själv att det är speciellt intressant hur fort du kör på en "delsträcka"?? Vad säger det om din totala potential? Du kan väl posta värdena på din 1,2 mil långa ( ?? ) specialsträcka när du gör den i 45km/h, i vindstilla?? Se inlägg 312. mvh borano20
Detta är vad jag menar. Min maxpuls ligger omkring 193. Över 180 är min ”threshold”. Det som förut (OBS ej bara pga ny cykel, garanterat inte - vilket jag försökt vara tydlig med) innebar att jag låg >180 bpm när jag (på slätt, okej vindförhållanden osv) snittade 35 - 40 km/h, har nu resulterat i att jag kan kan göra det samma med en puls omkring 165 - 170.Det andra exemplet, där jämför du april-maj med augusti, så där spelar din förbättring genom träning en ganska stor roll. Men även där skulle det vara intressant att se skillnaden på pulsen.
Ja. Definitivt. Det är stor skillnad i bekvämlighet och ”passform” överlag. Även om jag gjorde en enkel bikefit och bytte sadel på Arian, så var det mycket påverkan genom att jag aldrig kände att jag satt ”perfekt”. Sådant påverkar också, alla yttre störningsmoment påverkar såklart.Var det inte viss skillnad i geometri också, så att den nya cykeln kanske passar bättre (även om bikefit:en bara verkar ha varit "sådär")?
Sådant kan ju göra en hel del.
Hej.. Hur känns det, inne i hörnet?? mvh borano20Jag ger allt du skriver fingret, för du är bara dryg och förtjänar inte ett trevligt bemötande. Puss puss.
Instämmer helt. Min Aria var inte särskilt gammal förvisso. Men det är såklart en rad aspekter där man märker skillnad - inte bara i cykeln som sådan.Jag bytte också cykel förra sommaren, från vanlig till aero. Tillhör inte toppskiktet här på happy, jag är 53 år och har cyklat i 3 år, m a o rätt medioker, orkar väl i bästa fall över 37 i snitt på en timme på slät väg / rolling terrin (ensam). Jag tyckte att skillnaden var klart märkbar. I mitt fall var det, förutom ramen, även att alla kablar var gömda, att jag bytte från fälg- till skivbroms plus att styret var aero och 4 cm smalare, att hjulen har TA istället får QR etc etc. Ramen var STYVARE.
Men så tror jag att mitt gamla vevlager var kass (BB/PF30). 105 i gamla cykeln hade glidlager på trissorna till skillnad mot Ultegra som har rullager. Sedan bytte jag till GP5000 däck, och jag tycker de är snabbare än de gamla GP4000S2. Nya cykeln har Ultegra vev med bredare mellan lagren och riktigt bra rull. Kedjan var ju jävligt sliten också på gamla cykeln.
När man köper ny cykel så får man allt nytt. På en gammal cykel märker man inte gradvisa försämringar.
+1,0 km/h på teknik/slitna grejor, +0,5 km/h på motivation/placebo var det för mig.Tror jag. Men jag kan ju inbilla mig.
Den rök ganska snabbt tyvärr.Har du Arian kvar? Då skulle du ju kunna leta upp en runda på ca 30 km, hyggligt fri från rondeller, stoppljus etc. och köra ett varv all-in med båda cyklarna. Jag har en runda på 14km som jag gör två varv, ett på vart håll, när jag vill "möta" min form.
Glömde den här tråden.Detta är vad jag menar. Min maxpuls ligger omkring 193. Över 180 är min ”threshold”. Det som förut (OBS ej bara pga ny cykel, garanterat inte - vilket jag försökt vara tydlig med) innebar att jag låg >180 bpm när jag (på slätt, okej vindförhållanden osv) snittade 35 - 40 km/h, har nu resulterat i att jag kan kan göra det samma med en puls omkring 165 - 170.
Ja även om det är högst ovetenskapligt som sagt så gissar jag att resultatet blev: 10 sek snabbare med Vengen.Såg ett kul klipp från Norcal cycling igår där han jämför just Venge -20 mot en modern racer med runda rörprofiler och något mindre aero hjul. Helt ovetenskapligt men han har samma pos på båda och kör en 8km loop två ggr på varje hoj kring 310w. Nån som inte sett och vågar sig på en gissning av resultat?