Köpråd/tankar landsväg.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Såg ett kul klipp från Norcal cycling igår där han jämför just Venge -20 mot en modern racer med runda rörprofiler och något mindre aero hjul. Helt ovetenskapligt men han har samma pos på båda och kör en 8km loop två ggr på varje hoj kring 310w. Nån som inte sett och vågar sig på en gissning av resultat?
Låter nästan lika intressant som när ”Vegan Cyclist” testar en 1 000 kr-cykel, en instegscykel (runt 20 000 kr) och en Canyon Aeroad/toppklass. Det är också väldigt mycket intressanta resultat.

Lejon

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Låter nästan lika intressant som när ”Vegan Cyclist” testar en 1 000 kr-cykel, en instegscykel (runt 20 000 kr) och en Canyon Aeroad/toppklass. Det är också väldigt mycket intressanta resultat.
Upplägget lät iofs något mindre otillförlitligt än ditt eget upplägg som du presenterade om man ska vara lite elak.

Sam00

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Avg. heartrate på det längre segmentet: 168.

Vad menar du med snittfarten på hela rundorna? Är det inte dags att ta diskussionen kring ens performance i en tråd som... faktiskt handlar om det (skapa gärna en, jag går gärna in och svarar)?!
Ok, jag startar en ny tråd där folk kan jämföra sina tider mellan sina vanliga och aero cyklar. Så frågar jag där.

superdea

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
får nog säga att vegan cyklist visar att din position är väldigt avgörande. Ska man jämföra olika cyklar så är ju första steget att se till att positionen är likadan. Han verkar mest gjort filmen för att motivera för sig själv att hans Canyon Ultimate är fantastisk...

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
får nog säga att vegan cyklist visar att din position är väldigt avgörande. Ska man jämföra olika cyklar så är ju första steget att se till att positionen är likadan. Han verkar mest gjort filmen för att motivera för sig själv att hans Canyon Ultimate är fantastisk...
Exakt vad jag också skrivit genomgående. Det är enkelt att TRO (!!!) att man köper sig hastighet, vilket han också säger, men att ett antal anledningar finns till upplevd ökad hastighet;
Cykelns vikt, cykelns aerodynamik, växelperformace, din sittposition, lager, din form för stunden (även om du kör tre vänder efter varandra; samma dag, så kommer de inte bli ”exakt likadana”), ”placebo” (dvs du får extra pepp av dina nya, fina prylar), och så vidare och så vidare. Alla tester visar ju att aerodynamik är den största förändringen. Genom att krypa ihop lite, skaffa sig en lite mer aerodynamisk hjälm och att träna på att kunna ligga i bocken långa stunder - kommer göra störst skillnad!
...precis vad han säger i slutet av sin video, att positionen antagligen är det som påverkar mest (vilket syns tydligt när han bara rullar).

Lejon

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Varför då? Jag kommer ju också jämföra en instegs-endurance med en pissdyr aerocykel?
Fast du hade ingen effektmätare och inte exakt samma runda eller struktur om jag minns rätt. Men jag är egentligen inte så intresserad av att diskutera just det, jag tyckte bara det var lite lustigt att du sågade någon som faktiskt gjort ett åtminstone halvhjärtat försök till realistisk jämförelse efter att själv ha dragit siffror ur röven på ungefär hur mycket du ökat i snitt på olika rundor på ett väldigt ungefärligt sätt efter att ha köpt ny cykel.

Jag tycker det är kul att du köpt en fin cykel och jag är övertygad att du kommer köra mycket snabbare med den än med din tidigare oavsett hur stor del som kommer av ren aerovinst hos cykeln i sig.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Fast du hade ingen effektmätare och inte exakt samma runda eller struktur om jag minns rätt. Men jag är egentligen inte så intresserad av att diskutera just det, jag tyckte bara det var lite lustigt att du sågade någon som faktiskt gjort ett åtminstone halvhjärtat försök till realistisk jämförelse efter att själv ha dragit siffror ur röven på ungefär hur mycket du ökat i snitt på olika rundor på ett väldigt ungefärligt sätt efter att ha köpt ny cykel.

Jag tycker det är kul att du köpt en fin cykel och jag är övertygad att du kommer köra mycket snabbare med den än med din tidigare oavsett hur stor del som kommer av ren aerovinst hos cykeln i sig.
Varför? Jämförelsen är ju den samma (minus en cykel, dvs billigast möjliga).

Lejon

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Edit: skitsamma. Om du vill tro att dina högre hastigheter på träninsgrundorna ”bevisar” att din nya cykels aerodynamik gör stor skillnad så får du gärna tro det för min del. Du har köpt en bra cykel och det är bara kul om du är nöjd med den.

Senast ändrad:

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Edit: skitsamma. Om du vill tro att dina högre hastigheter på träninsgrundorna ”bevisar” att din nya cykels aerodynamik gör stor skillnad så får du gärna tro det för min del. Du har köpt en bra cykel och det är bara kul om du är nöjd med den.
Det var inte frågan, frågan var varför ”Vegan Cyclists” jämförelse var skräp och min var bra? Det är samma, ganska ovetenskapliga, teori... dvs försök repetera samma sak med två (eller tre) olika cyklar.

Att min nya cykel magiskt gett mig 10 km/h tror jag inte.

Lejon

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Det var inte frågan, frågan var varför ”Vegan Cyclists” jämförelse var skräp och min var bra? Det är samma, ganska ovetenskapliga, teori... dvs försök repetera samma sak med två (eller tre) olika cyklar.

Att min nya cykel magiskt gett mig 10 km/h tror jag inte.
Jag menade i mitt svar #362 att dina jämförelser var mer ovetenskapliga än det som Norcal skall ha gjort som superdea nämner i #358. Vi har nog pratat om två olika saker.
Det var bättre förr när hela citeringshistoriken hängde med i svaren....

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag menade i mitt svar #362 att dina jämförelser var mer ovetenskapliga än det som Norcal skall ha gjort som superdea nämner i #358. Vi har nog pratat om två olika saker.
Det var bättre förr när hela citeringshistoriken hängde med i svaren....
Självfallet. Jag menade såklart att mitt i sådant fall var "lika dåligt" som Vegan Cyclists. Det var mer där jag inte hängde med. Verkligheten (dvs, typ "jag kör träningspass alt. fullt blås efter förmåga") är inte alltid vetenskaplig på samma sätt. Men då förstår jag vad du menar, och det är såklart riktigt!

DRQ96

Medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag har en Aeroad CF SLX 9.0 med Etap. Den är grymt skön. Har cyklat några hundratals mil på den, den är grymt fin och väldigt prisvärd (jämfört med konkurrensen iaf, inga cyklar i den prisklassen är eg prisvärda enligt mig).

Väntar på en Colnago V3RS som komplement, även den med Red Axis och effektmätare. När jag skulle beställa den så tittade jag mycket och testade bland annat Trek (nya Emonda samt Madone) och Spez (S-Works Tarmac och Venge) men även Cannondale SystemSix, alla med Etap. Men jag ansåg inga av de värda kostnaden.

Men du måste själv avgöra vad du VILL ha.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer