Köpråd till aspirerande cykelpendlare, 7-10k

cheesecakeFTW

Ny medlem
Hej och tack i förväg för hjälpen

Jag har knappt två mil till mitt jobb och har länge gått i tankarna att skaffa en ordentlig cykel och börja cykelpendla för att få in lite motion i vardagen. Vägen jag ska pendla är mestadels asfalt, lite backar, södra Sverige vid kusten så inte mycket till vinter. Jag är 190cm lång och väger 80kg. Budget ca 7-10k. Jag tänker mig att en hybrid kanske är det bästa för mig?

Det första jag tittade på som verkade perfekt var en sirrus 2.0 men dessa verkar inte finnas i lager i min storlek någonstans...
Då letade jag vidare och har nu fastnat i träsket av alla modeller. Crescent Kebne eller Tarfek är två andra som verkar intressanta.

Det jag är ute efter är något driftsäkert med så lite underhåll som möjligt. Cykel med remdrift lär nog dock vara omöjligt att hitta i denna prisklass? Bättre med navväxlar? Och vad säger ni om dynamolampa, märker man av att det går lite trögare?

Mvh Sigge

DanielS

Aktiv medlem
Jag skulle också välja bockstyre för 2 mil enkel väg. Kona rove som länkas ovan skulle vara mitt förstahandsval även om cyklarna på XXL brukar ge lite bättre komponenter för pengarna.

Vill du ha rakt styre så finns ju ett antal modeller. De Cresent-modeller du kollat på tycker jag känns lite "gubbiga" och dessutom tunga för att cykla en så pass lång sträcka. Jag skulle kolla på något mer racigt från t ex Nishiki eller Trek om man vill köpa i lokal affär. Nishiki SL Air (https://www.nishiki.se/hybrid/herr/sl-air-pg-475) funkar men för varje tusenlapp upp till 12-13k blir det ju lite bättre.

Jag tycker inte vanliga utanpåliggande växlar är speciellt underhållskrävande. Navväxlar kanske kräver lite mindre men brukar oftast kännas tyngre att cykla på tycker jag. För din sträcka skulle jag vilja ha stort omfång med täta växlar. Då är det utanpåliggande växlar som fungerar bäst. De som cyklar långt i mörker brukar ju rekommendera navdynamo. Jag som har ca en halvtimme till jobbet kör batterilampa och tycker inte det är så jobbigt att ladda (har köpt lampor som kan laddas med usb-kabel).

cheesecakeFTW

Ny medlem
Tack så mycket för tipsen!

Kona Rove ser mycket trevlig ut även om jag hade föredragit att handla från en lokal butik...
I övrigt kan jag inte hitta någon med bockstyre under 10k. Är det fortfarande lika fördelaktigt med bockstyre i vinden om jag cyklar med en ryggsäck dock?

Vad tros annars om dessa?

Kommer jag att kunna montera pakethållare och ev senare använda barnstol eller släpvagn på dessa modellerna?

DanielS

Aktiv medlem
Tack så mycket för tipsen!

Kona Rove ser mycket trevlig ut även om jag hade föredragit att handla från en lokal butik...
I övrigt kan jag inte hitta någon med bockstyre under 10k. Är det fortfarande lika fördelaktigt med bockstyre i vinden om jag cyklar med en ryggsäck dock?

Vad tros annars om dessa?

Kommer jag att kunna montera pakethållare och ev senare använda barnstol eller släpvagn på dessa modellerna?
White GX Pro 20 hos XXL går just nu på 10200kr. Brukar ofta vara nedsatt ännu mer. Men om man ska köpa till mer saker så drar det så klart iväg lite mer.

Ryggsäck ska t.o.m kunna förbättra luftmotståndet i vissa fall så det är nog ingen fara. Dock blir det ju lätt svettigt med ryggsäck också så man kan ju fundera på någon annan typ av väska också.

Pakethållare, barnstol och cykelvagn brukar fungera med de flesta cyklar. På Merida-cykeln så ser jag dock inte fästen för skärmar och pakethållare men det kan ju finnas lösningar som fungerar ändå. Merida-cykeln är en sk race-hybrid som är lite mer inriktad på träning och cykla snabbt medan de andra två är mer standard pendlings-cyklar.

CBrandel

Aktiv medlem
White GX Pro 20 hos XXL går just nu på 10200kr. Brukar ofta vara nedsatt ännu mer. Men om man ska köpa till mer saker så drar det så klart iväg lite mer.

Ryggsäck ska t.o.m kunna förbättra luftmotståndet i vissa fall så det är nog ingen fara. Dock blir det ju lätt svettigt med ryggsäck också så man kan ju fundera på någon annan typ av väska också.

Pakethållare, barnstol och cykelvagn brukar fungera med de flesta cyklar. På Merida-cykeln så ser jag dock inte fästen för skärmar och pakethållare men det kan ju finnas lösningar som fungerar ändå. Merida-cykeln är en sk race-hybrid som är lite mer inriktad på träning och cykla snabbt medan de andra två är mer standard pendlings-cyklar.
Det står i beskrivningen på Meridan att det finns fäste för skärmar och pakethållare. Fästen för skärmar syns på bilderna också för den delen.

+1 ang värmen från ryggsäcken. Jag kan knappt cykla med ryggsäck för man blir så jävulskt svettig. Jobbigt när man står upp och den åker fram och tillbaka på ryggen.

Senast ändrad:

cheesecakeFTW

Ny medlem
Jo jag kanske får skaffa nån väska som fästs i pakethållaren!

En del av vägen jag kommer cykla är i stadsmiljö, funkar det verkligen bra med bockstyre?

Hittade annars denna också, något att ha?

CBrandel

Aktiv medlem
Jag tycker storstadsmiljö går fint med bock. Bara man har händerna på hoodsen eller i bocken så man når bromsen snabbt.

Ska du pendla varje dag eller bara "findagar"? Var beredd på att när det blåser så är det dubbelt så jobbigt, och då cyklar jag med bock 😅.

SIE

Aktiv medlem
+1 på Rove, började min pendlingskarriär på en sådan lite slumpmässigt och vi förblev goda vänner tills någon men långa fingrar kom lite för nära den..

sanfar

Aktiv medlem
Jag har cykelpendlat i många år nu. Nuvarande sträcka är ca 17km enkel tur. Jag skulle prioritera enligt följande: hydrauliska skivbromsar, fäste för skärmar, cykelglädje. Hade aldrig valt något med navväxlar, då går jag hellre. ;)

Du vill alltid kunna stanna oavsett pissregn, snö eller hagelskur. Samt att dessa ger låg underhåll, ett krav för mig för att orka året runt när det blåser, regnar och är mörkt. Cykeln skall bara funka. Dessa prioriterats högre än fäste för skärmar eftersom dessa kan alltid fulmekkas dit. Så klart, trevligt om dessa finns färdiga. Sen kommer det där med cykelglädje, trivs du på din hoj är det lättare att kliva på den i november när det regnar och blåser. :)

Just nu kör jag på en beggad cx jag köpte billigt. Min första hoj med bockastyre på. Har tidigare kört på hybrider och hardtail. Det som gett mest glädje generellt är min hardtail, alltid kul att kunna busköra lite på väg till eller från jobbet. Eller varför inte ett varv på lokala mtb-leder innan man rullar hem? Men bocken är skön att ha när västanvinden ligger på.

Nu kör jag med rycksäck, en osprey 30l. Får ner laptop, skjorta och annat ombyte, duschsaker, lite reservdelar och lunchlådan. Tidigare hade jag en väska på pakethållaren. Men det gav lite begränsat med plats, krävde pakethållare och svajade lite ibland. Prova dig fram vad du gillar.

Av det som föreslagits ovan hade jag valt Nishikin, har haft ett par Nishikicyklar av olika model. Bra pendlingshoj. Om man gillar den, vill säga. Annars kommer den inte att användas.

Stumpy

Aktiv medlem
Fundera på om du verkligen måste ha väska varje dag. Kanske det räcker med en gång i veckan.

sanfar

Aktiv medlem
Jag har byxor, skor, extra kalingar, skjorta och t-shirt i skåpet på jobbet. Byxorna och skorna slipper man att släpa på varje dag. Extra ombyte ifall man glömmer något eller råkar slabba lite på lunchen. :)

Kavaj har jag haft hängandes på kontoret i beredskap när man oväntat slängts in i kundmöten eller liknande. Inte så aktuellt nu...

Man hittar ett system som passar en själv efter ett tag.

Chrille e

Medlem
Min pendlar cyclocross har inga fästen alls men jag har både skärmar och pakethållare, det finns sådana som inte behöver fästen.

anton_s

Ny medlem
Går i lite liknande köpplaner som cheesecake på en hybrid för pendling ca 20 km enkel väg (i ett blåsigt Gbg) men även med krav att kunna sätta på pakethållare och barnstol och ha den till lite familjeaktiviteter. Var på sportson och kikade lite på deras märke Apollo med modellerna ”Sport” och ”Limited”.. är det någon som testat nån av modellerna och kan ge ett omdöme? Se länkar:

är ganska dåligt insatt i cyklar överlag så det kanske finns betydligt bättre alternativ i samma prisklass (ca 7-9000) men det verkade ganska utplockat åtminstone på sportson och de nämnde även att det går trögt i fabrikerna pga Corona.Man vill ju egentligen provcykla lite olika alternativ innan köpet men det kanske inte är det lättaste i dagsläget vad det verkar

DanielS

Aktiv medlem
Specialized Quick och Orbea Carpe ser också vettiga ut tycker jag.

Apollo har jag inte koll på. De verkar ju ha lite bättre komponenter för pengarna än "märkes-cyklar" i samma prisklass. Ungefär som White på XXL. Står inte vikt heller på den du länkar. Tror nog man kan köpa utan risk om den känns bra när man kollar på den.

Ska jag säga något negativt om just den cykeln tycker jag att utväxlingen 50/34 fram och 11-28 bak är lite onödigt tungt för den pendling jag gör. Det är samma utväxling som jag har på min racer och jag använder aldrig de 3-4 högsta växlarna (då är jag iof inte så snabb racer-cyklist). Men visst, har man 17km snabb väg så är det väl bra, men då skulle jag hellre köra på en racer/CX/gravel med snabba däck på.

cheesecakeFTW

Ny medlem
Orbean fanns inte kvar i lager heller så just nu står det mellan en Kona Rove eller någon av dessa:

Vad gäller Konan är jag bara lite nervös vad gäller bockstyre eftersom jag aldrig provat detta tidigare...

White cykeln verkar prisvärd men 30 växlar känns lite väl mycket, större risk för krångel?

cheesecakeFTW

Ny medlem
Denna cykel på Decathlon ger en mycket för pengarna. Verkar rolig nog att cykla på längre sträckor. Har dock ej testat den själv.
Ja den verkar inte helt fel heller!
Denna lite billigare versionen kanske isåfall:

UprightCitizen

Aktiv medlem
Alla kan ju tycka olika, men personligen vill jag ha en bekvämare cykel till pendling. Det beror ju såklart på vad man har för väg till jobbet, men för mig är pendling blandad terräng av visserligen mest asfalt (men ofta dålig sådan med sprickor, gropar och trottoarkanter) och en del tight manövrerande i trafiken. Så lite tjockare grövre däck, upprätare sittposition och kanske tom dämpgaffel är vad jag gärna har. Kanske vissa tycker blir en "tråkigare" cykel, men jag ser inte det roliga i att få pungen sönderskramlad medans jag ligger med näsan ner i avgasröret på en mazda på väg till jobbet.

cheesecakeFTW

Ny medlem
Hej!

Här kommer en liten uppdatering.

Jag har äntligen börjat med cykelpendlingen nu. Cykeln kör som fan och det är kul! Inte vant mig vid sadeln än så det värker i röven men ska nog köpa mig ett par bättre shorts med paddning där bak. Vill inte ha supertighta utan med lite fickor och så. Några tips? Ska även skaffa en väska att fästa på pakethållaren tänkte jag.

Inte riktigt vant mig att sitta så framåtlutad heller än men det kommer nog. Skönt när det blåser iaf.

Sen tycker jag att det är lite hackigt när jag ska växla ibland men det kanske är normalt?

Än så länge nöjd med mitt beslut att börja cykla till jobbet.

Tack för hjälpen alla!

Bilagor

DanielS

Aktiv medlem
Sen tycker jag att det är lite hackigt när jag ska växla ibland men det kanske är normalt?
Det ska ju normalt inte hacka när man växlar, men det kan ju vara din växlings-teknik som inte är så bra? Om man kör på med full kraft vid växlingarna hackar det gärna, man bör lätta upp trycket på pedalerna en aning när man växlar. Man bör också undvika de kombinationer som ger sned kedje-linje, stor fram och stor bak resp. liten fram och liten bak.

Annars kanske det är dags att justera växlarna? Det finns bra videos på youtube, men om du känner dig osäker så borde ju butiken kunna hjälpa dig med det.

Edit: ja du kanske inte bor nära butiken? Kolla youtube eller fråga om de kan stå för justering hos en lokal handlare. Om du är ovan att meka är risken att du på egen hand gör det betydligt värre.

cheesecakeFTW

Ny medlem
Tack för tipsen!

Ja det beror förmodligen på mig själv! Inte van vid utanpåliggande växlar så det tar nog några turer innan man vänjer sig. Om jag får mer problem senare får jag testa att justera.

clara

Medlem
Kedjan kommer att töja sig lite grann så växlarna behöver justeras efter nån månad. Kom ihåg att kedjor slits rejält när man cyklar mycket och om du håller kedjan i skick behöver du byta kassett mer sällan. Med kedjemätarverktyg (för att se när kedjan är utsliten) och kedjebrytare kan du byta kedja själv till låg kostnad.

Gällande cykelshorts så kan du köpa bibs med padding att ha underst (de flesta har dessa istället för kalsong/trosa) och sedan sätta vilka byxor/shorts som helst utanpå. Om du har fortsatt problem med ont i rumpan rekommenderar jag att gå till någon duktig cykelhandlare och mäta sittben så att du kan köpa en sadel anpassad för dig.

Allroad

Aktiv medlem
Är det inte vajern till växlarna som blir slappare efter en stund så man måste justera växlarna på en ny hoj?

Det ska ju normalt inte hacka när man växlar, men det kan ju vara din växlings-teknik som inte är så bra? Om man kör på med full kraft vid växlingarna hackar det gärna, man bör lätta upp trycket på pedalerna en aning när man växlar. Man bör också undvika de kombinationer som ger sned kedje-linje, stor fram och stor bak resp. liten fram och liten bak.

Annars kanske det är dags att justera växlarna? Det finns bra videos på youtube, men om du känner dig osäker så borde ju butiken kunna hjälpa dig med det.

Edit: ja du kanske inte bor nära butiken? Kolla youtube eller fråga om de kan stå för justering hos en lokal handlare. Om du är ovan att meka är risken att du på egen hand gör det betydligt värre.
Jag skulle nog gå till en butik så där första gången för justeringen så att blir rätt en gång så man vet lite vad man kan förvänta sig. Så kände jag i alla fall, och efter det kunde jag skruva lite vid behov. Angående servicen tycker jag att utomliggande växlar nuförtiden kräver extrem lite service. Pendlade med mina kona dew i flera år utan någon service annat än sprayolja någon gång ibland. Fick byta kedja ett par gånger och kassett någon gång eftersom allt grus och smuts sliter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer