amirh

Medlem
Köpråd till cykelamatör
Hej!

Efter ca 19år med min Monark Philip börjar det bli dags en ny cykel. Eftersom jag knappt kan något om cyklar har jag har försökt göra lite research men upptäckte snabbt att det är en jungel och otroligt många faktorer man måste ha kunskap om.

Jag hoppas på att få lite tips om vad man bör fokusera på. Här är vad jag vet:
- Jag kommer mest ägna mig åt stadscykling (asfalt, sällan kullersten) och ibland grusvägar.
- Pakethållare och fotstöd är ett måste.
- Kommer främst användas på våren/sommaren.
- Budget 6-10k.
- Ska behövas så lite underhåll som möjligt.
- Antalet växlar spelar ingen roll för mig (3 känns som det räcker gott och väl, men vad vet jag?).
- Jag gillar sitta upprätt och det nuvarande styret på min Monark, men är öppen för att prova annat om det är fördelaktigt.

Jag är en ganska kort man på 163cm och 60kg, detta kanske är något man behöver ta hänsyn till?

Är oehört tacksam om någon tar sig tiden att ge mig lite råd!

Mvh Amir

Kashedian

Aktiv medlem
Köpråd till cykelamatör
Eftersom du inte kommer cykla på vintern så föreslår jag att du köper en renoverad vintage-stål som har plats för feta däck (30-35mm typ) och stänkskärmar.

Se till att det är moderna fälgbromsar, annars ökar risken för tidig död i trafikolycka markant.

Brukar dyka upp på happys köp/sälj-sida för runt 3-4k. Håll koll på den.

Om du känner dig stark så ska du dock leta efter en singlespeed med remdrift. Den behöver du underhålla en gång per decennium typ.

amirh

Medlem
Köpråd till cykelamatör
Vad är fördelen med en vintage-stål jämfört med exempelvis en aluminium ram? Får även intrycket att hybridcyklar verkar inne nu, är dessa helt overkill för mitt syfte?

Tog förgivet att alla cyklar har stänkskärmar.

BFS

Aktiv medlem
Köpråd till cykelamatör
Man kan få tag på en tråkig/praktisk pendlarcykel med rem för 10k-ish pengar. Billigare med kedja.

amirh

Medlem
Köpråd till cykelamatör
Bra fråga! Över åren pajjade växeln så på verkstan bytte dom till en singlespeed. Mycket är rostigt, pedalerna knakar och roterar dåligt, handtagen är slitna som tusan och sadeln sprucken.
Cykeln är även tung som tusan och rätt stel, så man känner stötarna rejält. Tror även det är lite sissodär med hjulen, tveksam till att allt är rakt på den här cykeln. Men med det sagt gör den ju fortfarande jobbet, den tar mig från punkt a till b.

Jag är väl ute efter en lite bekvämare cykel helt enkelt, en mild uppgradering kanske man kan säga.

kais01

Aktiv medlem
Köpråd till cykelamatör
den verkar vara bortom hopp med andra ord. dessutom är det i en i grunden trist dessutom stöldbegärlig cykel knappast värd en räddningsaktion.

skulle börja med att titta på islabikes och liknande skärmförsedda cyklar men med en vikt nedåt 10 kg. de ser också lite småtrista ut, vilket är meningen. ulv i fårakläder.

det kommer säkert andra förslag. själv är jag svag för brompton.

amirh

Medlem
Köpråd till cykelamatör
Är ju lite positivt om de ser halvtrista ut som du säger, slipper man oroa sig över stöldrisken! Har lite halvt gått och väntat på att någon ska sno min nuvarande så att jag kan rättfärdiga att köpa en ny, men ingen som velat ta den :P
Tack för tipset om islabikes, både beinn och joni modellerna ser trevliga ut.

amirh

Medlem
Köpråd till cykelamatör
Tack för tipset, ska spana in tråden! Är spontant lite skeptisk till kvalitén för det priset, verkar ligga så långt under konkurrenterna.

Jonatan F

Aktiv medlem
Köpråd till cykelamatör
Obs: underhållsfri cykel finns inte. Alla cyklar behöver förvaras inomhus, oljas regelbundet, slitdelar behöver bytas, etc. En cykel som kan stå ute året runt hade blivit ohanterligt tung och dyr.

Möjligen med undantag för någon gammmal oväxlad cykel från 50-60-talet gjord med enbart cancerframkallande kemikalier i färgen etc. De verkar hålla. Men en sådan har du ju redan ;)

amirh

Medlem
Köpråd till cykelamatör
Det är få saker i livet som är helt underhållsfria givetvis. Men föreställer mig att det finns cyklar som klarar sig ok om man lämnar in de på service en gång om året.

White cykeln verkar vara slut i min storlek tyvärr.

Jonatan F

Aktiv medlem
Köpråd till cykelamatör
Det är få saker i livet som är helt underhållsfria givetvis. Men föreställer mig att det finns cyklar som klarar sig ok om man lämnar in de på service en gång om året.

Förvaras under tak, service en gång om året och drivrem borde funka fint! Alt. Att du sköter kedjan - oljar och tvättar regelbundet.

Pfaff

Aktiv medlem
Köpråd till cykelamatör

Kanske en Cube som verkar finnas i S

Topp