Köpråd till en vilsen tjej

lische

Ny medlem
Hej hej!

Jag är en tjej på 164 cm som fått upp ögonen för MTB och vill köpa mig en bra instegs/nybörjarcykel. Jag kommer mest cykla på grusvägar och skogsstigar. Budget runt 9-13 000 kr.
Jag har förstått att Vitus har bra grejer och kollat på deras Sentier men det är ju helt slutsålt :rolleyes: Några andra tips?

mamme1

Aktiv medlem
Här finns det i storlek 16"

Hej hej!

Jag är en tjej på 164 cm som fått upp ögonen för MTB och vill köpa mig en bra instegs/nybörjarcykel. Jag kommer mest cykla på grusvägar och skogsstigar. Budget runt 9-13 000 kr.
Jag har förstått att Vitus har bra grejer och kollat på deras Sentier men det är ju helt slutsålt :rolleyes: Några andra tips?
Funderat på begagnat?

Annars så är min tjej (162cm) väldigt nöjd med sin Superior Modo Xp909 i storlek Small. Men jag tycker att en Scott Scale 970 skulle vara väldigt prisvärd annars!

Berk

Aktiv medlem
Det berör på om det är stökig eller slätt skogsstig. Till grus och slätt stig skulle en XC mtb som Canyon Grand Canyon funka. Till stökigare stig är en trail cykel bättre, men dom är svårt att få tag i.

lische

Ny medlem
Funderat på begagnat?

Annars så är min tjej (162cm) väldigt nöjd med sin Superior Modo Xp909 i storlek Small. Men jag tycker att en Scott Scale 970 skulle vara väldigt prisvärd annars!
Jag har hållt koll på blocket och här på Happyride men tycker inte jag hittat något inom min budget i närheten av där jag bor. Tack för tipsen. Ska kolla in dem :)

moros

Aktiv medlem
Ett köpråd just nu är att strunta i att botanisera de brittiska shopparna (därmed märken som Vitus och Nukeproof t.ex). Tillgången är nästan obefintlig och försäljning till Sverige sedan Brexit är oklar. Kolla på tyska shopparna eller annat inom EU

lische

Ny medlem
Ett köpråd just nu är att strunta i att botanisera de brittiska shopparna (därmed märken som Vitus och Nukeproof t.ex). Tillgången är nästan obefintlig och försäljning till Sverige sedan Brexit är oklar. Kolla på tyska shopparna eller annat inom EU
Jag förstår. Tips på någon vettig sida?

moros

Aktiv medlem
https://www.bike-discount.de/ för t.ex Cube och Radon

Det är väl de största tyskarna när det gäller cykel. Men som sagt, det mesta i prisklasser under "ganska dyrt" är väl utfiskat. Tillverkarna ligger ju upp till ett år back

Velocipeden

Aktiv medlem
Kul att du fastnat för Mtb, det är så roligt och går att variera på det sätt som en själv tycker är roligast, kör bara!
Jag hjälpte en kompis i din storlek att hitta cykel förr förra året och slogs tyvärr av bristen på mindre cyklar med en "stand over" som möjlig gjorde att gränsla cykeln med båda fötterna i marken. Det är nog ett mått att ha koll på då det är grundläggande. Ta en bok mellan benen och mät till marken, lägg på som minst 5cm och kolla om det funkar. Min kompis slutade på en XS Trek Fuel Ex för den har sluttande överrör som funkade, vet inte om den matchar hur du vill cykla.

Velocipeden

Aktiv medlem
Här är den gamla tråden, kanske kan ge något tips.

AX3L

Aktiv medlem
Kan du eller har du folk i din närhet som kan skruva? Finns det en vettig cykelbutik i närheten? Överväg i så fall, trots att det blir lite dyrare, att köpa första cykeln där. Risken att något strular i början är ganska stor, för att inte prata om att ställa in allting någorlunda innan du börjar cykla. Om alternativet däremot är en butik där du går in, knappt fångar något intresse ens när du ska köpa något osv så kan du absolut köpa online istället.

Mina fem cent.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer