Köpråd, touring cykel

Nagasaka

Ny medlem
Köpråd, touring cykel
Hejhej

Jag kan börja med att säga att jag är nybörjare gällande cyklar.

Jag har tänkt köpa en touring cykel och börja träna med mål att cykla till Italien eller kanske även längre.

Jag har kollat runt på en del lokala cykel butiker men den verkar inte kunna så mycket om just touring eller ha några cyklar.

Har någon lite tips över hur man ska tänka när man kollar på cyklar?
Hur säkert är det att bara mäta sig och beställa en cykel? Man skulle ju gärna vilja testa cykeln innan man köper den?
Men det lutar mot att beställa en cykel på nätet.
Jag vill helst inte betala över 15000 men samtidigt vill man ju ha det bästa man kan få haha.

Kan den här vara något?

Har även kollat på Trek 520 .. men i en butik sa dem att den inte kunde leverera förens augusti.

På Treks cyklar står det även lastvikt, det tycker jag är rätt viktig info på en touring cykel men kan inte hitta det på många andra cyklar.

All hjälp uppskattas!

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Köpråd, touring cykel
Kona Sutra fungerar bra men även Surly har modeller t.ex LHT mm.
Bor du i Göteborg så kika in på Veloform, i Sthlm så finns Urban Bikewear.
Begagnat finns ofta helt kompletta cyklar att köpa.
Beroende på budget förstås men mina tankar är oavsett märke.

Bra däck, många cyklar på Schwalbe Maraton för att det ffa är så punkteringssäkert. Mitt förslag är https://www.renehersecycles.com/product-category/components/tires/ ett lättrullat däck med hög komfort. Svindyrt kanske men stor skillnad på och utanför vägen.

Stänkskärmar anpassade för däcksbredden, skyddar kläder och drivlina, minskar slitage och tvätt.

Bra sadel och styre, 2 av dom mest avgörande kontaktpunkterna som avgör om 4-8h på cykeln blir njutbara eller plågsamma.

På Facebook finns gruppen Långfärdscykling där kan du få tips från människor som åkt i princip jorden runt. Kanske inte så mycket angående cykelval men definitivt angående prylar och rutter.

Ps. Kona finns väl hos fixmybike i Sthlm också.

Senast ändrad:

krillan

Medlem
Köpråd, touring cykel
Ser bra ut det där. Men Brooks B17 sadel kan ju vara jobbiga. Tar lång tid att köra in. Racersadlar funkar bättre.

nieves

Aktiv medlem
Köpråd, touring cykel
Ser bra ut det där. Men Brooks B17 sadel kan ju vara jobbiga. Tar lång tid att köra in. Racersadlar funkar bättre.
Jag håller med om Brooks men av en annan anledning, mina B17 (2st) är inget vidare.
Racersadel på en touringhoj är inget vidare för min rumpa. En mer upprätt ställning är i mitt tycke inget jag vill ha på en smal racersadel. Hur länge håller en sån?
Min favoritsadel är Ideale 90 och som 2:a Gilles Berthoud Solour bägge lädersadlar.
Men smaken är som baken.

Köpråd, touring cykel
Hej
Om du kan tänka dig köpa en sjyst begagnad och har rätt längd på kroppen så är min Specialized AWOL till Salu. Jag är 190cm lång med 94cm i grenmått.
cykeln funkar till det mesta, både touring,gravel, cykelvasan, landsväg i lagom tempo.
har även kompletta touringväskor ifrån Ortlieb.
bara att du hojtar till

AndersHa

Medlem
Köpråd, touring cykel
DC118BF9-2BF0-40A5-ACE0-FEA41E631502.jpeg

Jag köpte för ett par månader sedan en Kona, sådan som TS länkade, och kan verkligen rekommendera den. Trevlig cykel som svara bra på att bli nerlastad. Bilden är tagen när jag i påskas cyklade Västerås- Karlstad.

moros

Aktiv medlem
Köpråd, touring cykel
Visa bilaga 420743
Jag köpte för ett par månader sedan en Kona, sådan som TS länkade, och kan verkligen rekommendera den. Trevlig cykel som svara bra på att bli nerlastad. Bilden är tagen när jag i påskas cyklade Västerås- Karlstad.
Kapar lite. Finns det någon tanke med att välja sidoväskor på gaffeln istället för bak? (om man nu bara skall ha två sidoväskor och inte fyra). Bättre jämnvikt fram/bak?

mzi

Aktiv medlem
Köpråd, touring cykel
Du får lite rappare styrning med last på gaffeln, och i alla fall jag tycker det är skönare att köra på grus med lite vikt framåt än att framhjulet svävar fram. Så när jag kör touring så blir det någon liten säck på pakethållaren och två små väskor fram.

AndersHa

Medlem
Köpråd, touring cykel
Instämmer med mzi.
Det var första gången med lowriders för mig då jag kört med traditionell tredelad väska på pakethållare innan. Det jag ville testa var ifall balansen i cykeln blev bättre samt om mina evigt kalla fötter kunde få lite lä bakom väskorna, de fungerade ypperligt för båda ändamålen!
Särskilt balansen i cykeln som gjorde det väldigt lätt att stå upp och trampa och köra på stökiga grusvägar utan att baken krängde 👍

Pfaff

Aktiv medlem
Köpråd, touring cykel
Jag håller med om Brooks men av en annan anledning, mina B17 (2st) är inget vidare.
Racersadel på en touringhoj är inget vidare för min rumpa. En mer upprätt ställning är i mitt tycke inget jag vill ha på en smal racersadel. Hur länge håller en sån?
Min favoritsadel är Ideale 90 och som 2:a Gilles Berthoud Solour bägge lädersadlar.
Men smaken är som baken.

Veloform som rekommenderas ovan skall även sälja Idealesadlar.
Har en Ideale 90 ( som är den enda modell som nytillverkas) på min gruscykel. Köptes på Cykelstallet i Stockholm för sisådär 40 år sedan. Jag har dock fått lov att byta en nit sedan köpet. Jävla skit.

johanssor

Ny medlem
Köpråd, touring cykel
Jag köpte en touringcykel på nätet från Tyskland, eftersom det kändes som att utbudet av cyklar som passade mina preferenser var relativt skralt i Sverige. Det blev en sådan här (som jag för övrigt också kan starkt rekommendera):

https://www.fahrradmanufaktur.de/en...tx-400-shimano-deore-xt-30-gang-hs33-838-2020

Orsaken till att det blev denna var för att jag ville ha en cykel som kom helst färdigutrustad från butik, till ett inte alltför orimligt pris. Dessutom ville jag ha stålram, 26"-däck, navdynamo och trekking-styre, och det kändes inte så inspirerande att köpa en cykel som passa till hälften för dyra pengar och sedan behöver installera resten på egen hand.

Jag kollade också på denna, men med tull och skatt osv. blev priset till slut lite väl häftigt:

Storklas

Medlem
Köpråd, touring cykel

Veloform som rekommenderas ovan skall även sälja Idealesadlar.
Har en Ideale 90 ( som är den enda modell som nytillverkas) på min gruscykel. Köptes på Cykelstallet i Stockholm för sisådär 40 år sedan. Jag har dock fått lov att byta en nit sedan köpet. Jävla skit.
Säljer även gilles sadlar.

Storklas

Medlem
Köpråd, touring cykel
Du får lite rappare styrning med last på gaffeln, och i alla fall jag tycker det är skönare att köra på grus med lite vikt framåt än att framhjulet svävar fram. Så när jag kör touring så blir det någon liten säck på pakethållaren och två små väskor fram.
Beror lite på geometri. Har själv icke fransk modell och föredrar att ha last både fram och bak. Men skulle jag köra mer minimalistiskt skulle det nog funka med endast fram men då relativt lite last. Tung last bak och inget fram är otrevligt tycker jag.

mzi

Aktiv medlem
Köpråd, touring cykel
IMG_20200529_082545.jpg

Så här var det senast. Kläder, sovsäckar och liggunderlag fram och mat + ungens liggunderlag på pakethållaren.

salle

Aktiv medlem
Köpråd, touring cykel
Visa bilaga 420743
Vad är det för low-rider-fästen? Visst är det lidls väskor? Har samma väskor och den där lösningen ser ju smutt ut.

hedslice

Ny medlem
Köpråd, touring cykel
Har haft en Kona Sutra (stålversionen) i drygt två år och kan bara meddela att den är som en dröm att cykla med. Jag skulle aldrig tveka på att lägga till mellanskillnaden för att få en i stål istället för aluminium. Stålvarianten är så mjuk och följsam att det känns som att man cyklar på en heldämpad mtb. Gällande lastvikt är det nog inga problem. Jag väger 95 kg och kör ofta med fulla väskor både bak och fram, och har aldrig haft några problem.

Jag köpte min Sutra via Bikester. Tror det tog ca en vecka att få hem den. Jag följde bara storleksguiden som finns på konaworld.com. Jag är 188 och har en 58cm. Köpte dock ett par spacers så att jag kunde höja styret en dryg cm, men det var busenkelt. Gällande Brooks-sadeln så tar det ungefär en månads pendlande innan den är helt inkörd. Det är inte obekvämt i början, mer ovant. Men jag skulle rekommendera att köra in den vid t.ex. pendling till jobbet innan man ger sig ut på en lång tur. Bar-end växlarna på Sutran kan också var lite ovant i början, men det sätter sig ganska snabbt.

AndersHa

Medlem
Köpråd, touring cykel
Aha, tack för länk!
Jag har ju tyvärr inga fästen på min framgaffel. FUnderade på om någon har erfarenhet av universiella low riders? Typ dessa: https://www.bikester.se/point-low-rider-rack-20-29-M471989.html?vgid=G879585&cgid=37144
Borde väl blir rätt stabilt iom att den skruvas i skärmfästet?
Det följde med universalfästen till dem👍 Det nedre fästet satt jag i infästningen till skärmen, fick bocka en vinkel för att komma runt QR och bromsok.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer