Köpråd, touring cykel

Nagasaka

Ny medlem
Köpråd, touring cykel
Hejhej

Jag kan börja med att säga att jag är nybörjare gällande cyklar.

Jag har tänkt köpa en touring cykel och börja träna med mål att cykla till Italien eller kanske även längre.

Jag har kollat runt på en del lokala cykel butiker men den verkar inte kunna så mycket om just touring eller ha några cyklar.

Har någon lite tips över hur man ska tänka när man kollar på cyklar?
Hur säkert är det att bara mäta sig och beställa en cykel? Man skulle ju gärna vilja testa cykeln innan man köper den?
Men det lutar mot att beställa en cykel på nätet.
Jag vill helst inte betala över 15000 men samtidigt vill man ju ha det bästa man kan få haha.

Kan den här vara något?

Har även kollat på Trek 520 .. men i en butik sa dem att den inte kunde leverera förens augusti.

På Treks cyklar står det även lastvikt, det tycker jag är rätt viktig info på en touring cykel men kan inte hitta det på många andra cyklar.

All hjälp uppskattas!

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Köpråd, touring cykel
Kona Sutra fungerar bra men även Surly har modeller t.ex LHT mm.
Bor du i Göteborg så kika in på Veloform, i Sthlm så finns Urban Bikewear.
Begagnat finns ofta helt kompletta cyklar att köpa.
Beroende på budget förstås men mina tankar är oavsett märke.

Bra däck, många cyklar på Schwalbe Maraton för att det ffa är så punkteringssäkert. Mitt förslag är https://www.renehersecycles.com/product-category/components/tires/ ett lättrullat däck med hög komfort. Svindyrt kanske men stor skillnad på och utanför vägen.

Stänkskärmar anpassade för däcksbredden, skyddar kläder och drivlina, minskar slitage och tvätt.

Bra sadel och styre, 2 av dom mest avgörande kontaktpunkterna som avgör om 4-8h på cykeln blir njutbara eller plågsamma.

På Facebook finns gruppen Långfärdscykling där kan du få tips från människor som åkt i princip jorden runt. Kanske inte så mycket angående cykelval men definitivt angående prylar och rutter.