Köpråd trainer

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Borde finnas en tråd om detta, men hittade ingen bra vid sökning.
Jag börjar inse varför man vill ha en trainer. Inomhusträning är inte fel, Zwift verkar kul. Värt att testa alltså! Frågan blir ju då vad man skall ha?
Krav:
* Pris! Verkar finnas en del i 2-3000 kr-segmentet. Över det vill jag ogärna gå. Inser att det då blir en trrainer med "rulle". Men mina inköp brukar sluta med att jag köper något för dubbla priset när jag läst alla "måste ha" på nätet, så något dyrare kan vara OK om ni hjälper mig förstå varför jag behöver det.
* Skall vara "smart trainer". En del verkar ha manuell justering av motstånd, en del kan styras av backarna i appen. Behöver man det? Man hamnar väl på en högre prisklass verkar det som, eller finns detta i den lägre klassen? Det är inte alltid så tydligt i specarna.

Så... ös på med tips och pros and cons. Vilken trainer skall jag ha? Vilken app? Funkar alla på både PC/Android/iOS?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Alla som är styrbara funkar nog med alla system... i princip. I praktiken ska man nog köpa nåt modernt och känt för det verkar som alla inte håller sig till protocollen.
Det är nog BT vs ANT som är problemet men alla moderna har väl båda....

2000-3000 blir svårt. Kickr snap koster lite mer än så och kickre core sjunker i pris och närmar sig uppifrån.

Beggad snap är nog det smartaste

Senast ändrad:

emilberge

Medlem
Köpråd trainer
Jag började med en "rulle" trainer i något år innan jag uppgraderade till en direkt-drift, det fungerar hur bra som helst med en rulle. Att tänka på är att man nog vill ha ett trainer specifikt bakdäck då rullar kan "äta" vanliga däck.
Nu har jag en elite-suito och den går som tåget med både Zwift och Trainerroad.

Stumpy

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Tycker att själva grejen med trainer är att den styrs av appen. Hade nog blivit betydligt mindre kört om den inte haft den funktionen. Jag kör iofs nästan bara strukturerade pass i ERG-läge.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Just det. Utan styrning blir det hur billigt som helst. Jag fick slänga en på tippen.

Jag gillar ERG men får väl köra zwift med barnen....

glitch

Aktiv medlem
Köpråd trainer
KickR Snap är bästa on wheel trainern - med det sagt dyker Elite Direto upp ibland till vettiga pengar. Det är en äldre modell och den funkar faktiskt grymt bra. Fyndade en på K&S nyligen och är riktigt impad. Lite långsammare att ställa om i ERG mode men avsevärt stadigare och skönare cykelkänsla än på vår Suito.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Kan man lita på detta? Kom upp i pricerunner...

Annars 10% på detta

Jämfört med

Jag får DNS error på bikeshop.se.....som annars har billig snap enligt google

Hejnrik

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Lite gammal lista (från 2020). Men DC Rainmaker har även med Elite Tuo på sin lista över trainers i den här prisklassen.

Elite Tuo

Jag är helt ny på att cykla med trainer och har en Elite Tuo själv sedan några månader tillbaka. Än så länge är jag väldigt nöjd och använder den tillsammans med TrainerRoad, pulsband och iPad/iPhone.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Lite gammal lista (från 2020). Men DC Rainmaker har även med Elite Tuo på sin lista över trainers i den här prisklassen.

Elite Tuo

Jag är helt ny på att cykla med trainer och har en Elite Tuo själv sedan några månader tillbaka. Än så länge är jag väldigt nöjd och använder den tillsammans med TrainerRoad, pulsband och iPad/iPhone.
Han har en bra poäng med montering jmf med snap

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Tack för alla svar! Sammanfattat är det väl "köpa vad du vill, så länge det är en wahoo kickr". Har aldrig handlat av Bikeshop, är de seriösa?
Den Jonte länkade bor nära mig, så kan ju testa en prutning där också. Håller dessa, något speciellt att titta på om man köper en begagnad?
Sen Appar då... Är TrainerRoad en motsvarighet till Zwift? Vilken är bäst?

nisseson

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Tack för alla svar! Sammanfattat är det väl "köpa vad du vill, så länge det är en wahoo kickr". Har aldrig handlat av Bikeshop, är de seriösa?
Den Jonte länkade bor nära mig, så kan ju testa en prutning där också. Håller dessa, något speciellt att titta på om man köper en begagnad?
Appar: vill du cykla "i ett tv-spel" eller med en graf och siffror framför dig? Det avgör lite vilken app att använda. (Alla kan få dig mer tränad.)

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Hmmm.. Elite Tuo ser inte så dum ut och kommer lite närmare min övre gräns med 3495 -10%. Och den länkade testen verkar ju möjligen tala för Elite. Svårt!

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Appar: vill du cykla "i ett tv-spel" eller med en graf och siffror framför dig? Det avgör lite vilken app att använda. (Alla kan få dig mer tränad.)
För att bli mer tränad behöver jag inga appar, bara ett tjockare pannben. Men för att hjälpa pannbenet på vägen tror jag "cykla-i-spel"-varianten kan vara lovande. Dessutom blir det väl större chans att barnen kommer och vill låna den då, vilket är positivt!

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag vet inte men det är mest direktdrivna man läser har kvalitetsproblem.
Min Snap har nog gått hårt hos förra ägaren och det syns slitage på rullen. Det kan du ju kolla.
Tänk annars på att få med de adaptrar du behöver eller räkna in dem i budget. (och kolla att hojen passar)

Bikeshop ska vara ok.
Den andra som jag fick från Pricerunner har jag aldrig hört talas om

nisseson

Aktiv medlem
Köpråd trainer

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
För att bli mer tränad behöver jag inga appar, bara ett tjockare pannben. Men för att hjälpa pannbenet på vägen tror jag "cykla-i-spel"-varianten kan vara lovande. Dessutom blir det väl större chans att barnen kommer och vill låna den då, vilket är positivt!
Barn upp till 16 kör gratis i Zwift. Jag kör tr men får nog byta så jag kan köra mer än gratis 25km med barnen per månad. Annars finns RGT.

Ja just det. Har du barn behöver du två trainers.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag vet inte men det är mest direktdrivna man läser har kvalitetsproblem.
Min Snap har nog gått hårt hos förra ägaren och det syns slitage på rullen. Det kan du ju kolla.
Tänk annars på att få med de adaptrar du behöver eller räkna in dem i budget. (och kolla att hojen passar)

Bikeshop ska vara ok.
Den andra som jag fick från Pricerunner har jag aldrig hört talas om
Bikeshop mao om det skall bli en Wahoo. Just det, cykel som parrar. Tänkte använda en Hybrid från 2016-2017, Merida Dual 900. Har inte ens koll på standarden på den, den köptes när jag bara ville ha en bra cykel utan att läsa alla detaljerade specar. BLir att kolla.

Stumpy

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Många appar har en gratis provperiod, så nyttja det innan du bestämmer app. Sedan kan det vara klokt att inte binda upp sig i början.

Edit: Kör mest Wahoo SYSTM (fd Sufferfest) nu, men har också kört Trainerroad, Zwift samt provat RGT och några andra.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Bikeshop mao om det skall bli en Wahoo. Just det, cykel som parrar. Tänkte använda en Hybrid från 2016-2017, Merida Dual 900. Har inte ens koll på standarden på den, den köptes när jag bara ville ha en bra cykel utan att läsa alla detaljerade specar. BLir att kolla.

Det mesta med vanliga QR ska väl funka på Snap. Bredden är ju steglös. Finnas annars compability på deras hemsida
(Dock fungerar inte 24'' om barnen har det. Mina kör 26'' i 24'' ram)

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Bikester med kod
1643197650769.png

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Båda barnen kör 27,5, men misstänker att det skulle sluta med att de (eller det ena barnet som skulle vara aktuellt) kör min cykel på trainern ändå. Jag tror den blir tillräckligt rätt, men tröttnar han på det går det ju bra att byta. Funkar en trainer med rejält nabadde MTB-däck som det skulle bli med hans cykel? Känns som slicks är att föredra...

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Båda barnen kör 27,5, men misstänker att det skulle sluta med att de (eller det ena barnet som skulle vara aktuellt) kör min cykel på trainern ändå. Jag tror den blir tillräckligt rätt, men tröttnar han på det går det ju bra att byta. Funkar en trainer med rejält nabadde MTB-däck som det skulle bli med hans cykel? Känns som slicks är att föredra...
Det låter som om man är på insidan av en turbin. Syrran insisiterade att testa med en white xc260 med semislicks.

Så dubbla hjul och kassetter i alla kombos. Bra om man kan dela cykel eller likrikta kassetterna

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Bikeshop är ju rejält mycket billigare med 3495-100 kr om man anmäler sig till nyhetsbrev.
Var det så pass...okej, Jag kommer inte in nu pga nåt DNS fel.

EDIT. Har ju en annan dator 5cm bort. Ja, det är ju billigt. De har även bra pris på kickre core
EDIT 2. Den begagnade borde ju ner till 2000 max med det nypriset

D

Deleted member 78355

Guest
Köpråd trainer
Hur funkar det med abb i zwift, går det ändra vikten på utövaren varje gång numera eller måste man ha skilda abbonemang?

D

Deleted member 78355

Guest
Köpråd trainer
Jag vet inte längre, slutade zwifta för ett par år sen efter drygt 1000 zwiftmil, helt omöjligt att fortsätta, mentalt bränd på det..mår illa av blotta tanken..😁

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpråd trainer
En sjukt stark snubbe i Zwiftlaget jag kör för som använder sig av en Snap så den verkar ju uppenbarligen fungera/hålla varje fall. Däremot kan jag inte svara på hur bra den står sig i konkurrensen/prisklassen.

1643204530747.png

D

Deleted member 78355

Guest
Köpråd trainer
Körde nog mest gruppträningar i varierande svårighet, fick bara totalt nog tillslut helt enkelt, idag kör jag dum trainer ibland med endast musik(med betoning på ibland!)

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Hur fungerar det med trainerns maxwatt, snap bromsar väl 1100watt som max?
Här hittar du specar men finns väl på andra ställen också:

D

Deleted member 78355

Guest
Köpråd trainer
Mm, jag menar mer vad som händer om man trycker mer watt än trainern kan bromsa enligt specen? bara en fundering hur det funkar🙂

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag som inte kan något om trainers men ändå är ingenjör kan ju gissa: om den inte kan bromsa så ökar helt enkelt farten. Tills du eller trainern går sönder.

Fast frågan påminner mig om tiden när jag faktiskt var tränad. Gymmens löpband gick att köra i 20 km/h. Men bara ett tag. Sedan tog det stopp. Och jag menar tvärstopp. Efter 3-4 gånger gav jag upp, ren tur att jag inte skadades rejält.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer