Köpråd trainer

Spindelbenen

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag hade en Snap men bytte till en Core för att jag blev helt galen (snappade) på att bakdäcket slirade ofta nog. Så tänk efter om du skulle bli irriterad på en sån sak eller inte. Det är såklart individuellt men jag blev fan galen. En klar överreaktion såklart men ändå...

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Så kom nästa knäppa tanke (jag sade ju att det slutar dyrare). Om hela familjen skall kunna använda den, vilket de verkar sugna på, blir det ju svårare. Finns bara nountainbikes mm, och vill inte hålla på att släpa cyklar ut och in, byta däck mm. Det kommer helt enkelt inte hända. Trodde inte jag skulle ha 9 cyklar och tycka det inte räcker :-)
Finns alltså 2 alternativ:
* En träningscykel. Säkert kanonbra, men 20000 (för Zwift-kombatibel cykel). njae inte så lockande.
* En trainer (rulle eller direkt) och en billig cykel med rätt däck och tillräcklig justermån.
Frågan blir då: Existerar cykeln som en 150 cm med korta ben och en 170 cm-person kan cykla rimligt bra på? Insåg att cykeln jag tänkte använda inte duger till alla. Är alltså ute efter låg sadelhöjd med rejäl justermån uppåt samt någon möjlighet att justera reach.
Och medan jag skrev detta kom d_anders inlägg med ungefär samma tanke...

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag hade en Snap men bytte till en Core för att jag blev helt galen (snappade) på att bakdäcket slirade ofta nog. Så tänk efter om du skulle bli irriterad på en sån sak eller inte. Det är såklart individuellt men jag blev fan galen. En klar överreaktion såklart men ändå...
Ja min OCD hade löpt amok. Trodde det skulle räddas av mina klena ben och ett trainerdäck?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Så kom nästa knäppa tanke (jag sade ju att det slutar dyrare). Om hela familjen skall kunna använda den, vilket de verkar sugna på, blir det ju svårare. Finns bara nountainbikes mm, och vill inte hålla på att släpa cyklar ut och in, byta däck mm. Det kommer helt enkelt inte hända. Trodde inte jag skulle ha 9 cyklar och tycka det inte räcker :-)
Finns alltså 2 alternativ:
* En träningscykel. Säkert kanonbra, men 20000 (för Zwift-kombatibel cykel). njae inte så lockande.
* En trainer (rulle eller direkt) och en billig cykel med rätt däck och tillräcklig justermån.
Frågan blir då: Existerar cykeln som en 150 cm med korta ben och en 170 cm-person kan cykla rimligt bra på? Insåg att cykeln jag tänkte använda inte duger till alla. Är alltså ute efter låg sadelhöjd med rejäl justermån uppåt samt någon möjlighet att justera reach.
Och medan jag skrev detta kom d_anders inlägg med ungefär samma tanke...
Och sen vill ni köra samtidigt 😃.

Det är nog svårt med samma stam? Någon hade för sig att köpa den där White för 3500 spänn till trainer.
För egen del har barnen fortfarande QR och jag har en gammal 26a så har man samma växlar kan man flytta runt ett hjul. (Men det blev snart två hjul och sen en direktdriven).

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Och sen vill ni köra samtidigt 😃.

Det är nog svårt med samma stam? Någon hade för sig att köpa den där White för 3500 spänn till trainer.
För egen del har barnen fortfarande QR och jag har en gammal 26a så har man samma växlar kan man flytta runt ett hjul. (Men det blev snart två hjul och sen en direktdriven).
Ja precis. Lika bra att lägga beställning på 4 st STages SB20. Billiga på Bikester, blir ju ändå under 100 papp för 4! Men jag behöver nytt hus också...:rolleyes: och 4 stora TV-apparater...

Ja, jag antar att det faller på stammen. Justerbara är ju bara det i vinkel. Tro f-n det, vem hade vågat cykla med en utdragbar stam i trafiken :unsure:.

Nä får nog bli en trainer till min cykel ändå. Vill familjen låna får den duga, eller så får de byta själv. Och det lär inte hända.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Ja precis. Lika bra att lägga beställning på 4 st STages SB20. Billiga på Bikester, blir ju ändå under 100 papp för 4! Men jag behöver nytt hus också...:rolleyes: och 4 stora TV-apparater...

Ja, jag antar att det faller på stammen. Justerbara är ju bara det i vinkel. Tro f-n det, vem hade vågat cykla med en utdragbar stam i trafiken :unsure:.

Nä får nog bli en trainer till min cykel ändå. Vill familjen låna får den duga, eller så får de byta själv. Och det lär inte hända.
Jag försökte starta en tråd om justerbar stolpe och stam för trainer. Det gick inte så bra men är du med så blir vi två på Kickstarter. Hade gjort jättefin paintshop.

Edit. Ja, fyra TV glömde jag. Vi har en. Jag kör tablet när vi är två.

Edit

Senast ändrad:

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag försökte starta en tråd om justerbar stolpe och stam för trainer. Det gick inte så bra men är du med så blir vi två på Kickstarter. Hade gjort jättefin paintshop.

Edit. Ja, fyra TV glömde jag. Vi har en. Jag kör tablet när vi är två.
Vi tar det ett steg längre. En cykelram med rejäla justermöjöigheter. Inget framhjul storlaget eller sånt tjafs. Stål och tung. Inget väderskydd. Enbart inriktad på att sättas på en trainer. Säljs med eller utan bakhjul men med växlar. Kan du svetsa?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Vi tar det ett steg längre. En cykelram med rejäla justermöjöigheter. Inget framhjul storlaget eller sånt tjafs. Stål och tung. Inget väderskydd. Enbart inriktad på att sättas på en trainer. Säljs med eller utan bakhjul men med växlar. Kan du svetsa?
Nej, men vi kan skicka efter från Peru eller Örebro.

Kritiken jag fick mot min uppfinning var att ramen inte skulle tåla stolpen. Stamen tror jag skulle funka + det finns en död Kickstarter

Edit

D

Deleted member 78355

Guest
Köpråd trainer

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Ja precis. Den kostar 25000. Motsvarande direktdriven trainer 10000. Dvs 15000 över till lite lösa cykeldelar som gärna får vara tunga, inte behöver tåla så mycket smällar. Inga bromsar, inga hjul mm. Måste bara gå att få ihop

D

Deleted member 78355

Guest
Köpråd trainer
Ja därav att man får ha en annorlunda ram, borde kunna konstrueras ganska enkelt. Rejäla prylar så det håller bara. Aluprofiler för en tusenlapp, en duktig alusvetsare, sadel styre vevlager och växlar. Det är allt
Ja, det vore väl inte allt för komplicerat att få rejäl justerbarhet på sadel och styre i längs/höjdled.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
1640158737412.png

d_anders

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Man borde egentligen ha någon sorts stolpe istället för framgaffel+hjul att sätta ramen på och sen styret ovanpå det justerbart i höjd och längsled utan styrstam.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Går den att köpa? Gissar att den kostar som en ny billig cykel…?
Nej, jag klippte ihop för några några veckor sen. Stolpen sågades för är ramen inte skulle hålla men stammen borde funka

Stolpe kan man ta design rakt av från några som finns, behöver man bara fixa en stolpe i 27.2
Men det håller väl inte en vanlig ram för
1640158072361.png

d_anders

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Ett annat problem är hur man fixar en enkel och stabil upphängning av ramen på "framstolpen" så att det går lätt att sätta på vilken ram som helst oavsett dimensioner på headtube, om lagerkoppar finns eller inte osv.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Ett annat problem är hur man fixar en enkel och stabil upphängning av ramen på "framstolpen" så att det går lätt att sätta på vilken ram som helst oavsett dimensioner på headtube, om lagerkoppar finns eller inte osv.
Kan det inte lika bra sitta på styrröret? Nån gammal gaffel har man väl.

Jag missförstod dig först och började fundera på en skena som går mellan klämma på styrrör och insert i sadelrör. Det borde hålla emot vridkraften bakåt lite

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Men många skulle nog klara sig på bara stam. Speciellt om den gick att ställa in på minus.

Jag funderade också på att montera två styre.

d_anders

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Kanske, men jag hade gärna sluppit gaffeln. Om ramen "hängs upp" på en stolpe så är det lätt att i framkant av den ha ett T som man kan flytta i höjdled och ovanpå T:et har man en släde justerbar i längsled på vilken styret sitter fast.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Kan vara en fördel att skippa gaffel eller i alla fall hjul så man kan tippa ekipaget framåt lite om konstruktionen bygger för mycket stack.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Så då har vi en slutsats? Svaret på frågan ”billig trainer med Zwift” är ”köp en dyr trainer och bygg dig en specialanpassad cykelram”
Så happykorrekt

Joem

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Måste slå ett slag för Direto XR. Har en som plågats rejält senaste två vintrarna. Aldrig gjort något i form av service på den eller underhållit något, bara pluggat in och kickat igång. Vågar man tro att detta är en välutvecklad produkt som även gäller fler batchar? Jag älskar problemfrihet och tycker du borde göra det också. Rätt och slätt jävligt nöjd, skiten funkar.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Sant. Men det är alltid roligare att fundera på vad som kan göras.
Jag misstänker att tillverkarna har rejäla marginaler på motionscyklarna. Mao, kommer en smart lösning fram kommar det åtminstone sänka priset på cyklarna rejält...
och vi blir rika som troll.
Frågan är om det är en stam man ska börja med ett eller ett konversionkit för gamla as med eller utan svetsning.

En ledtråd är här

(frågan är om konvertering är lättare eller svårare...)

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
och vi blir rika som troll.
Frågan är om det är en stam man ska börja med ett eller ett konversionkit för gamla as med eller utan svetsning.

En ledtråd är här

(frågan är om konvertering är lättare eller svårare...)
Utdragbar stam för downhill? Njae tack, och då kör jag ändå lugnt i backarna. Jag har testat hur det känns när stammen vrider sig i backen. Mindre kul. Men för trainer, absolut!
Jag, som kommer från en ingenjörsbakgrund men inte cykelbakgrund skulle köpa mig ett växelsystem inkl vevlager mm, ett styre och en sadel. Sedan bygga en justerbar konstruktion kring detta med typ alu-profiler och lite gummifötter. Lite 3d-printade plastbitar kring det så är prototypen klar! Börjar bli sugen på att rita konstruktionen faktiskt...

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Utdragbar stam för downhill? Njae tack, och då kör jag ändå lugnt i backarna. Jag har testat hur det känns när stammen vrider sig i backen. Mindre kul. Men för trainer, absolut!
Jag, som kommer från en ingenjörsbakgrund men inte cykelbakgrund skulle köpa mig ett växelsystem inkl vevlager mm, ett styre och en sadel. Sedan bygga en justerbar konstruktion kring detta med typ alu-profiler och lite gummifötter. Lite 3d-printade plastbitar kring det så är prototypen klar! Börjar bli sugen på att rita konstruktionen faktiskt...
ok, det, är på ett sätt lättare, kanske. Om man har relevant kompetens. Det är på den punkten vi brukar gå bet.(kompetensen, om det var lika lätt att svetsa som att snacka....)

Det är egentligen bara BB och bakåt som behöver komma från en cykel?
Komponenter i stål finns att köpa men det behövs lite kompetens att svetsa ihop en rak baktriangel.
Det är kanske nästan enklare att såga upp en AL cykel om man ändå ska ha ett proffs att svetsa?

Jag tror ändå lite på stam...

EDIT. Ja, de missade trainer marknaden med sin downhill stem. Timing är allt säger väl marknadsfolket...

Senast ändrad:

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag tänkar ett kravet av rakhet är lägre här än på en cykel. Det är väl mest slitage på kedja och kassett som ökar om det blir snett, vet inte vilken noggrannhet som krävs. Men du har nog rätt ändå - såga av bakdelen på en gammal stålis kanske skulle funka, men då är det väl andra standarder än en modern kassett/trainer?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag tänkar ett kravet av rakhet är lägre här än på en cykel. Det är väl mest slitage på kedja och kassett som ökar om det blir snett, vet inte vilken noggrannhet som krävs. Men du har nog rätt ändå - såga av bakdelen på en gammal stålis kanske skulle funka, men då är det väl andra standarder än en modern kassett/trainer?
130mm QR är gränsen på Kickre V5 men frågan är om inte 120mm funkar på snap?

Marknad vill ha konversion kit med sales price 1499 SEK och en marginal på 400%.
ingenjörerna påstår att sadelröret kommer att brytas....ok. Säkerhetsfaktor 5 FTW

Nu har marknad varit på en retreat och kört vinlunch och brainstormat på blädderblocket
Det är bara att svetsa på ett stag.

Kan ni svetsa ihop detta lite snabbt?

1643280086056.png

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag kan inte svetsa nåt. Men det du ritat in är ju Thules stag för att sätta damcyklar utan överrör på hållare. Bara att köpa.
Sedan trixa lite med sadelhållaren så den kan köras framåt mer. Sen är vi hemma. Inte snyggt men funkis

skier

Aktiv medlem
Köpråd trainer
zwiftbike är ju lite som ni pratar om, bara en vanlig trainer med en låtsascykel påhängd.

Personligen hade jag hellre haft något t-format stöd istället för framhjul för att få lite bättre stabilitet. Det som jag tycker de lyckats bra med är att hela cykeln går att fälla upp mot väggen, det hade varit fint hemma hos mig.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
zwiftbike är ju lite som ni pratar om, bara en vanlig trainer med en låtsascykel påhängd.

Personligen hade jag hellre haft något t-format stöd istället för framhjul för att få lite bättre stabilitet. Det som jag tycker de lyckats bra med är att hela cykeln går att fälla upp mot väggen, det hade varit fint hemma hos mig.
Men den cykelersättaren kostar 20000. Kan köpa varsin trainercykel till hela familjen för de pengarna… bara för att den är rejält justerbar och ser cool ut. Sen 10000 för trainern. Mao är en vanlig motionscykel billigare.

skier

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Men den cykelersättaren kostar 20000. Kan köpa varsin trainercykel till hela familjen för de pengarna… bara för att den är rejält justerbar och ser cool ut. Sen 10000 för trainern. Mao är en vanlig motionscykel billigare.
Nja, det är nog £1700 för låtsascykel + trainer eller £900 för bara trainern, så lite billigare än befintliga smartbikes, men ingen större skillnad.
Det var mest konceptet med en lös (justerbar) cykel jag var ute efter, inte priset.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer