Köpråd trainer

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
AnimatedGif.gif

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Visa bilaga 535957
Om vi fortsätter snacka fullösningar: Fyll golvet med pingisbollar, lägg på en spånskiva. Klart.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Nu lutar det åt direktdrivet. Jag sa ju att det alltid blir dyrare när jag läst på…
Cykeln jag tänkte använda har Shimano Deore XT 10-delar typ 2016. 11 eller 12-36 sitter på i dag
Hur vet jag vilka kassetter som är kompatibla? Man kan väl köpa en identisk om man hittar, men nyfiken… passar Shimano/Sram när det är 10-delat? Passar alla Shimano 10-delade? Vill man verkligen ha så stor kassett på en trainer, känns ju onödigt att kunna ha en väldigt låg växel?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Nu lutar det åt direktdrivet. Jag sa ju att det alltid blir dyrare när jag läst på…
Cykeln jag tänkte använda har Shimano Deore XT 10-delar typ 2016. 11 eller 12-36 sitter på i dag
Hur vet jag vilka kassetter som är kompatibla? Man kan väl köpa en identisk om man hittar, men nyfiken… passar Shimano/Sram när det är 10-delat? Passar alla Shimano 10-delade? Vill man verkligen ha så stor kassett på en trainer, känns ju onödigt att kunna ha en väldigt låg växel?

Skiljer det mycket kommer du att få problem med växlar och kedja. Lite går troligen bra.
Jag tror det mesta passar så länge det är MTB 10s.
Vi kör en blandning på flickans cykel nu men har inte testat så mycket. Växlar bra med både sram och sunrace kassett. Xtr 10s.
Sunrace kassetten verkar komma bättre överens med kickr spacern än shimanos billiga

Har du inte 1x får du troligen inte problem med utväxling nedåt.
Trainern kan inte hålla låga watt stabilt vid alltför höga växlar

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Är det så att man bör ha någon speciell typ av "trainerdäck" med Wahoo Snap för att den ska fungera bra? Verkar ju sjukt omständigt om det inte är så att man har en cykel totalt dedikerad enbart för trainern, visst, ett extra hjulpar (bakhjul åtminstone) kan väl fungera någorlunda ok också men ändå, omodernt, 1800-tal.

Angående Wahoo Kickr Core & Wahoo Kickr V5 vs tex Elite Suito & Elite Elite Direto/X/XR så brukar ibland tex DC Rainmaker nämnda lite luddigt att han upplever att Wahoo ger en "slightly better road-feel" men jag har noll koll på om detta verkligen stämmer och om det är något man märker eller ej, någon som vet?

Senast ändrad:

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Skiljer det mycket kommer du att få problem med växlar och kedja. Lite går troligen bra.
Jag tror det mesta passar så länge det är MTB 10s.
Vi kör en blandning på flickans cykel nu men har inte testat så mycket. Växlar bra med både sram och sunrace kassett. Xtr 10s.
Sunrace kassetten verkar komma bättre överens med kickr spacern än shimanos billiga

Har du inte 1x får du troligen inte problem med utväxling nedåt.
Trainern kan inte hålla låga watt stabilt vid alltför höga växlar
MTB 10s? Det sitter inte på en ren MTB, men deore XT är ett MTB-system? Antar att alla kassetter som går uppåt 30+ är MTB, eller hur vet jag vad som är vad? Nybörjare i Kassett-världen

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Är det så att man bör ha någon speciell typ av "trainerdäck" med Wahoo Snap? Verkar ju sjukt omständigt om det inte är så att man har en cykel totalt dedikerad enbart för trainern.
Många kör Lvg däck men utan att ha en aning om vad jag pratar om är jag skeptisk.

Dubbla hjul och dubbla kassetter + trainer däck. Nu har jag MTB så har jag inget val.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Är det så att man bör ha någon speciell typ av "trainerdäck" med Wahoo Snap? Verkar ju sjukt omständigt om det inte är så att man har en cykel totalt dedikerad enbart för trainern, visst, ett extra hjulpar kan väl fungera någorlunda ok också men ändå.
Bl a därför jag gav upp och höjde budgeten… skall man ha extra hjul blir ju inte direktdrivet dyrare om man håller sig i den lägre klassen

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag är generellt mycket nöjd med min Wahoo Kickr Core men det blir "intressant" att se hur smidiga de här olika direktdrivna trainers som mängder med cyklister har nu är att laga när de till slut går sönder och vart man kan få hjälp? (jag köpte min begagnad, dock nyskick) De kostar ju trots allt en del i inköp...

Frågan är också om man själv bör göra någon typ av underhåll på dem för att undvika att de bryter ihop, någon som vet?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag är generellt mycket nöjd med min Wahoo Kickr Core men det blir "intressant" att se hur smidiga de här olika direktdrivna trainers som mängder med cyklister har nu är att laga när de till slut går sönder och vart man kan få hjälp? (jag köpte min begagnad, dock nyskick) De kostar ju trots allt en del i inköp...

Frågan är också om man själv bör göra någon typ av underhåll på dem för att undvika att de bryter ihop, någon som vet?
Nån av dem har väl problem med lager men det byts nog inte förebyggande. Det var även tal om nån rem.

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Nån av dem har väl problem med lager men det byts nog inte förebyggande. Det var även tal om nån rem.
Tvivlar starkt på att någon av de direktdrivna trainers som finns på marknaden är totalt underhållsfria men de går nog rätt länge innan något händer. 🙃 Jaja, den dagen den sorgen.

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Trainerdäck sägs vara bättre, men det är nog många som bara kör med något gammalt halvt utslitet däck de har liggandes (det gjorde jag).

Kör man många timmar trainer / år blir det onödigt dyrt att köra på findäck, så det är värt att byta hjul eller däck inför trainersäsongen.

Vill man ha allt rent inne och slarvar med tvättandet av cykeln så kanske man vill växla drivlina också.

I slutändan är det enklast att ha en dedikerad cykel till trainern som sagt.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Nej, tänkte att om de haft 11 så kunde du uppgraderat...
Jag och ena grabben har båda 12 på MTBerna så det hade ju varit ett alternativ. Men med tanke på hur våra MTBer ser ut efter en januaritur faller det på att det skulle tvättas, städas, bytas och fixas. Kommer inte hända, då blir trainern stående oanvänd.
Och släpar jag de cyklarna ut och in får jag snart mer plats, för dubbelsäng lär inte behövas i sovrummet :unsure:

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Trainerdäck sägs vara bättre, men det är nog många som bara kör med något gammalt halvt utslitet däck de har liggandes (det gjorde jag).

Kör man många timmar trainer / år blir det onödigt dyrt att köra på findäck, så det är värt att byta hjul eller däck inför trainersäsongen.

Vill man ha allt rent inne och slarvar med tvättandet av cykeln så kanske man vill växla drivlina också.

I slutändan är det enklast att ha en dedikerad cykel till trainern som sagt.

Eller att inte köpa en trainer med 1800 tals teknologi? Direktdriven är att föredra kan jag tycka, då är det ju mycket snabbt/simpelt att jacka av den snabbt för att även kunna köra ute.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Eller att inte köpa en trainer med 1800 tals teknologi? Direktdriven är att föredra kan jag tycka, då är det ju mycket snabbt/simpelt att jacka av den snabbt för att även kunna köra ute.
Fast bökigt att byta mellan två cyklar när de inte har hjul att stå på.
Vet inte om det är märkbart enklare med direktdrivet att få på utehjulet än med on-wheel om man har två hjul.

Edit. Ska man dessutom byta mellan två cyklar med olika antal växlar så är direktdrivet inte enklast

d_anders

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Håller med. Och med tanke på att Kickr Core och Direto XR går att få tag på för runt 6000 kr så skulle jag inte lockas av en begagnad direktdriven utan garanti till de priser de brukar annonseras ut för. Alternativet skulle i så fall vara en billig begagnad wheel-on.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Ja begagnat direktdrivet känns vanskligt medan on-wheel verkar hålla. Så vitt jag vet.
Gäller bara att övertyga säljaren att det inte finns någon trainerbrist och 3000-3500 för en beggad Snap är vansinne.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer

Mikva

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Klar!

Frågor på det?
2014? Då gör gaffelvinkeln att den inte går att cykla på idag.

Om man nu kan flytta på bakhjulet undrar man varför de inte valde utanpåliggande växlar. Då slipper man byta/kapa/förlänga kedjan varje gång man ändrar hjulbasen.

Varför är cyklistens vikt relevant i detta sammanhang?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer

Om man nu kan flytta på bakhjulet undrar man varför de inte valde utanpåliggande växlar. Då slipper man byta/kapa/förlänga kedjan varje gång man ändrar hjulbasen.

Verkar som det är stolpen som flyttas bara

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer

Fast nu designar vi cyklar till trainers. Gafelvinkeln är kanske inte den allra viktigaste faktorn :-). Alla på Happy vet ju att över 70 grader får en att gå OTB på platt asfalt, men en trainer klarar lite mer...

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Elite Suito-t beställd. Och en ny kassett. Hoppas bara allt passar nu - så om någon vet med sig att jag borde köpt adaptrar, låsringar eller vad det kan vara får ni gärna hojta!
Har du kollat vad som kommer med? Verkar stökigt men på bike components
- 1 x Elite Suito-T Trainer
- 1 x Elite Shimano Road freehub body
- 1 x adapter for quick release and thru-axle mount
- 1 x travel block (front wheel support)

Om det stämmer behöver du en spacer för kassetten...men det låter otroligt snålt

Verkar också som boost adapter inte ingå..borde räknas i när man jämför pris

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Har du kollat vad som kommer med? Verkar stökigt men på bike components

Om det stämmer behöver du en spacer för kassetten...men det låter otroligt snålt

Verkar också som boost adapter inte ingå..borde räknas i när man jämför pris
Men när jag läser det så står det ”Shimano road freehub body”. Får jag problem med min MTB-kassett?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Det är det du ska ha spacer till. Kom nu på att även lvg 10s behöver spacer(?) Så det ökar chansen att det ingår. (Det bör vara en lvg 11s Body som sitter på )
Aha. Spacer hade jag fattat som just skillnaden mellan 11+-växlar och lägre, och det verkar ju rätt då. Ingen annan skillnad mellan road och MTB? Har kollar installation på youtube, men alla har ju coola räsercyklar där

PhilipLevin

Ny medlem
Köpråd trainer
Hur tänker folk kring inköp utav trainer. Jag har två olika alternativ som jag kommit över,

Alternativ 1, begagnad Wahoo Kickr v5 som använts ca 60 mil. Pris 7500 kr

Alternativ 2, ny Wahoo kickr Core, pris 6000kr. Utöver detta tillkommer inköp av kasset.

Vad skulle ni säga är bästa alternativet?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer