Köpråd trainer

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Aha. Spacer hade jag fattat som just skillnaden mellan 11+-växlar och lägre, och det verkar ju rätt då. Ingen annan skillnad mellan road och MTB? Har kollar installation på youtube, men alla har ju coola räsercyklar där
Att det finns 130 och 135mm men det måste de löst....oklart för mig hur ofta en lvg är 130mm.
Jag har olika små pluppar för 130,135,142 och 148mm.

Alla delar som ingick var listade...

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Hur tänker folk kring inköp utav trainer. Jag har två olika alternativ som jag kommit över,

Alternativ 1, begagnad Wahoo Kickr v5 som använts ca 60 mil. Pris 7500 kr

Alternativ 2, ny Wahoo kickr Core, pris 6000kr. Utöver detta tillkommer inköp av kasset.

Vad skulle ni säga är bästa alternativet?
Är man lat så är v5 med självkalibrering skönt.
Hur funkar garanti på beggat, det är inte som med ramar?

Beggat har problem med prissättning nu när nypris sjunker 1000 spänn i månaden...typ

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
På kickr är det olika endcaps på ikke drivsidan. Rätt smidigt. I alla fall om man inte byter flitigt mellan 130 och 135.

Bromsplastbit för hydraliska fick jag med också 😃

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
På kickr är det olika endcaps på ikke drivsidan. Rätt smidigt. I alla fall om man inte byter flitigt mellan 130 och 135.

Bromsplastbit för hydraliska fick jag med också 😃
Funderade förresten. Med en 5mm-pryl mellan ram och kassett måste väl kassetten komma 5mm för långt in mot vad som är tänkt för cykeln, eller tänker jag fel? Det måste ju bli en hel massa justerande, men jag antar att det funkar?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Det är på icke driv
Så klart! Skulle bara kolla så ni hade koll. Vad gäller ingående delar har de en ganska tydlig tabell, om man kan det här med cyklar bättre än jag:
Här står vad som är kompatibelt och vad som behöver köpas adapter för. Shimano 10 skall ingå, men för Shimano 12 gör de skillnad på MTB och Road. Jag tolkar det som att alla 10:or passar.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag köpte en Core häromdagen. Kunde inte vara nöjdare. Väldigt tyst och helt annan känsla än de tidigare enklare jag haft med bakdäck mot rulle. Kommer åtminstone inte tröttna lika fort på den här som jag gjort med de tidigare👍
Ja, den verkar ju vara omtyckt. Återstår att se om jag var smart eller dumsnål som köpte en Suito i stället. Lyckligtvis har jag aldrig testat en Kickr, så så länge Suiton funkar kommer jag säkert vara nöjd åndå och lyckligt ovetande om vad jag missar.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag skulle snarare säga oseriöst än intressant, men det verkar vara normalt i cykelbranschen. Har inte hört talas om detta i någon annan bransch.Reklamationsrätten finns naturligtvis kvar, då den krävs i lag, men det är väl bara 6 månader?
Framför allt bör det räknas in i priset vilket det ofta inte gör som jag upplever det. Ibland t.o.m ser man garanti och fri service. Båda ofta falskt

Fredrik Å

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Reklamationsrätten är 3 år.
Före 6 månader måste DIN leverantör kunna visa att det är du som orsakat felet.
Efter 6 månader måste du kunna bevisa att felet är ursprungligt.
Det man ska veta här är att reklamationen ska ske hos den återförsäljare du köpt varan av.
Vi som konsumenter skiter högaktningsfullt i vad tillverkare eller distributörer anser om felet eller om dom inte vill ta det på goodwill.
Den vi ska ställa krav mot är där vi köpte varan om dom sen får betalt i sin tur är inte konsumentens problem.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Reklamationsrätten är 3 år.
Före 6 månader måste DIN leverantör kunna visa att det är du som orsakat felet.
Efter 6 månader måste du kunna bevisa att felet är ursprungligt.
Det man ska veta här är att reklamationen ska ske hos den återförsäljare du köpt varan av.
Vi som konsumenter skiter högaktningsfullt i vad tillverkare eller distributörer anser om felet eller om dom inte vill ta det på goodwill.
Den vi ska ställa krav mot är där vi köpte varan om dom sen får betalt i sin tur är inte konsumentens problem.
Tack för klargörandet, mina 6 månader var inte riktigt hela sanningen.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Så, nu står min Elite Suito på plats, och min första Zwift-tur i går var… jobbig. Men det är ju därför jag behöver träna.
Ett problem bara, finns kanske bättre trådar att fråga i, men här samlas ju en del kunskap. Jag har en del att lära vad gäller cykelhantering.
Trainern har en identisk kassett med cykeln (tror jag…). Satte på kassetten, och på med cykeln. Det mesta funkade bra utan någon justering.
Men i de mer extrema lägena (yttrre framdrev och de 2-3 inte bakdreven eller tvärtom) hackar det väldigt. Kan inte riktigt se vad som är fel. Trodde först derailleurn krockade med kassetten, men så verkar det inte vara.
Jag vet att det finns flera skäl att undvika dessa lägen, men vill ju inte köra sönder något, och så låter det nu.
Kedjan är annan än på cykeln, men för 10-delat så det borde vara ok?
Växellägena funkar som sagt bra i övrigt. Vad kan jag mer justera?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Använd inte dem. Tror iofs inte att det knakar nåt enormt på min men vet inte säkert. Funkar resten är det nog inget problem. Jag har iofs 3x

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Använd inte dem. Tror iofs inte att det knakar nåt enormt på min men vet inte säkert. Funkar resten är det nog inget problem. Jag har iofs 3x
3x här också på den cykeln. Ja min oro är ju just att ett feltryck skall förstöra något. Har inte samma känsla för vilket läge man har som när man cyklar ute, men det kanske man lär sig.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
3x här också på den cykeln. Ja min oro är ju just att ett feltryck skall förstöra något. Har inte samma känsla för vilket läge man har som när man cyklar ute, men det kanske man lär sig.
Nu är jag inte så hemma på Zwift utan kör mest erg, eller gjorde innan permanent (?) förkylning. Ute ligger jag mest på mellanklingan och går upp eller ner vid behov. Det bör då bli naturligt att man inte ligger på största bak när man går upp eller tvärtom. Har man vant sig tycker jag inte det är ett problem.
Med reservation för att det är MTB och att jag bara motionerar lite i egen regi.

D

Deleted member 78355

Guest
Köpråd trainer
Går väl att justera vajerspänningen till baxväxeln men brukar vara svårt att få alla växlar att lira exakt hursomhelst på 3x

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Tack :-). Men tror du missförstod problemet. Medan jag ”lär mig växla”, eller kanske inte ens efter det är felfri utan fortfarande kan råka slänga i ett olyckligt läge, vill jag inte ha sönder något. Och nu låter det som något skall gå sönder.
Du får helt enkelt tänka dig in i vår situation, vi som ibland gör misstag.

siebengang

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Om kassetten på trainern sitter är förskjuten i sidled jämfört med din vanliga bakhjul så måste man justera växlarna varje gång man byter (om man inte hittar en ”kompromissinställning”).

För sådana fall finns också shims (t.ex. 0,25mm breda distansringar) som man sätter bakom den ena kassetten tills den är exakt där den ska vara.

Funkar också vid regelbundna byten mellan olika bakhjul.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd trainer
På trainer med MTB kassett o spacer kan det löna sig att mecka med spacern. Upplever att nitarna på billiga kassetter tar i spacer speciellt om man slarvar med momentet

Fredrik Å

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Är det så att det smäller när du växlar?
Min smällde och nu svär jag väl i kyrkan men jag tog lite kedjeolja på ett papper och smorde kuggen på kassetten.
Smällandet försvann...

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd trainer
Jag förstod det som att det hackade. Det är bara kassett och effentuell offset som kan skilja...
Funkar det verkligen ute?
Nja svårt att beskriva. Inte samma hackande som en sned växel tycker jag. Mystiskt nog är problemet löst - i dag funkar det. Har visserligen inte kört det mest extrema läget, men de som funkade dåligt i går verkar funka. Jag har gjort exakt ingenting.
Vet för övrigt inte säkert om det funkade ute, det funkade sist jag använde cykeln i somras, men kan ha hänt något sedan dess.
Oavsett, nu funkar det bättre så jag låter det vara.

Topp