Köpråd, trehjulig elassisterad lådcykel. Livelo, Nihola, Babboe Carve?

carl.josefsson

Aktiv medlem
Bumpar tråden då jag själv går i seriösa tankar på en lådcykel :-)

Utöver Babboe som @Gurra så förtjänstfullt har sålt in så är jag lite nyfiken på klassiska Christiania samt Cargobike, någon som har koll på dessa i relation till Babboe??
Sedan lurar jag på om man ska nöja sig med en Babboe Big E istället för en Curve E, känns som skillnaden är skivbromsar istället för trumbromsar på Curve E???

tack på förhand!
/C

Tompot

Aktiv medlem
Bumpar tråden då jag själv går i seriösa tankar på en lådcykel :-)

Utöver Babboe som @Gurra så förtjänstfullt har sålt in så är jag lite nyfiken på klassiska Christiania samt Cargobike, någon som har koll på dessa i relation till Babboe??
Sedan lurar jag på om man ska nöja sig med en Babboe Big E istället för en Curve E, känns som skillnaden är skivbromsar istället för trumbromsar på Curve E???

Alla de cyklarna du nämner (Cargobike, Christiania, Babboe Big och Curve) är trehjuliga där man styr med lådan.
Det är alltså av den typ som Gurra dissar som "vidriga". Och jag håller med. Undvik med de där lådan styr cykeln. Vill du välta och halvt slå ihjäl dig innan du kommer på att cykeln du pyntat dyrt för är en s.k. promenadfartscykel, så köp en sådan.

De cyklarna som nämns i ursprungsinlägget, som Nihola, Livelo eller Babboe Carve som Gurra köpte, de styr med framhjulen, inte lådan. Det är därmed betydligt stabilare. Finns även Butchers & Bicycles MK1 i den ligan.

Seaside köpte jag och lämnade tillbaka för den var vidrig att styra och kvaliten kändes dålig.

carl.josefsson

Aktiv medlem
Alla de cyklarna du nämner (Cargobike, Christiania, Babboe Big och Curve) är trehjuliga där man styr med lådan.
Det är alltså av den typ som Gurra dissar som "vidriga". Och jag håller med. Undvik med de där lådan styr cykeln. Vill du välta och halvt slå ihjäl dig innan du kommer på att cykeln du pyntat dyrt för är en s.k. promenadfartscykel, så köp en sådan.

De cyklarna som nämns i ursprungsinlägget, som Nihola, Livelo eller Babboe Carve som Gurra köpte, de styr med framhjulen, inte lådan. Det är därmed betydligt stabilare. Finns även Butchers & Bicycles MK1 i den ligan.

Tackar, var inne och pratade med Elcykelbutiken igår och fick samma input, lutar mot en tvåhjulig modell :-)

/C

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har kört med en trehjulig ej assisterad Cargobike i något år. Det är klart ovant i början men man vänjer sig fort och det går absolut att köra fortare än promenadfart.

Det är klart att det är bättre cykling med en tvåhjulig cykel och säkert också med en trehjulig som svänger med framhjulen men den tvåhjuliga har inte samma lastkapacitet (jag kör fyra ungar ibland) och de trehjuliga som svänger med framhjulen är ju i en helt annan liga prismässigt.

Så som jag använder cykeln *måste* den kunna stå säkert själv med barn i och då går de tvåhjuliga tyvärr bort, annars hade jag gärna köpt en Bullit. Har den vid hämtning/lämning på förskola och skola och förskolebarnen sitter kvar i vagnen in på skolgården (sjukt smidigt) men behöver kunna stå själva ibland och det skulle jag inte våga lita på att de kan göra med en tvåhjulig.

Sen kör vi den till båten med barn och packning och det är klart smidigt att veta vad småungarna är på bryggan medans man lastar i alla grejer..

Det kokar nog ner i hur långt man behöver kunna köra. Jag kör aldrig mer än en mil, oftast bara några kilometer i stöten. Då fungerar en "dålig" lådstyrd cykel bra. Dessutom behöver jag den stora lådan, behöver jag mindre plats tar jag en vanlig tvåhjuling..

velovin

Aktiv medlem
Här är en till som kommer skaffa elassisterad trehjuling snart. Har provcyklat grannens Seaside och måste säga att ni är väl hårda mot den. Visst är det lite stökigt att cykla med låda när man är van med en välfungerande tvåhjuling, men jag tycker snarare att den kändes stabilare än ex. Christiania bikes elhoj som jag testat en del innan. Seaside är fortfarande högst upp på min lista.

Annars står det väl mellan Butcher and Bikes eller Babboe Curve Mountain. Något jag inte gillar med dem är de onödigt tillkrånglade lådformerna. I mitt huvud skulle den raka framändan på en Seaside utgöra ett perfekt ställe att hänga två barncyklar (med typ två långa krokar för ett trädgårdsskjul), finns det någon kreativ som provat något liknande?
1598877351978.png

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har haft samma tanke men tänkte fällbara krokar kanske stulna från ett enklare dragkroksställ. Och jag håller med, fyrkantig låda har helt klart sina poänger.

Seaside är en av de som verkar vettig, gillar att ha batteriet i lådan. Men jag är lite skeptisk till bakväxelvarianten.

Är även lite nyfiken på Ecorides Loader, den har Shimanos 5-delade Ebike-nexus, hydrauliska bromsar och stort batteri men sågas av många för att den sägs vara tung. Vet inte om det är en jättenackdel om tyngdpunkten är låg..

Jag skulle dock inte släppa iväg svärmor med ungarna i lådan, det krävs lite tillvänjning till den typen av cyklar.

velovin

Aktiv medlem
Jag var bara lite slö när jag bildgooglade, det får absolut bli fällbara och/eller borttagbara krokar. Känns inte så schysst mot med trafikanterna att fara runt med fasta framåtriktade krokar :)

Intressant med Ecoride Loader. Trodde aldrig jag ens skulle överväga att sätta mig på en Ecoride, men den såg ju helt ok ut. Fick fram en vikt på 90 kg dock, mot Seasides 60 kg. Hur bär man sig ens åt för att skapa en så tung cykel?

Hade också hellre sett en premiumlastcykel med "vanliga" komponenter i drivlinan. Jag kan fixa det mesta på de flesta cyklar, men om Enviolo-systemet skulle krångla så känner jag mig ganska lost.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja för mig tickar Loadern de flesta boxarna. Tror min oassisterade Cargobike av enklaste modell väger 50 kg, men vikten på Loader verkar mest vara rykten, kan ju vara fraktvikten inkl lastpall och emballage.

Sen vill jag verkligen ha batteriet i lådan, men egentligen skadar det inte att ha en "extern" hållare så att det ser ut som att det är bortplockat och sen flyttar man det själv..

velovin

Aktiv medlem
Ja för mig tickar Loadern de flesta boxarna. Tror min oassisterade Cargobike av enklaste modell väger 50 kg, men vikten på Loader verkar mest vara rykten, kan ju vara fraktvikten inkl lastpall och emballage.

Sen vill jag verkligen ha batteriet i lådan, men egentligen skadar det inte att ha en "extern" hållare så att det ser ut som att det är bortplockat och sen flyttar man det själv..

NU hittade jag att Cykelkraft specar vikten till 60 kg "enligt" tillverkaren. Ecoride själva lämnar det fältet tomt...

Skulle vara spännande att testa själv eller höra från någon som rullar på en Loader.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
De verkar vara slutsålda överallt, tror inte de levererat så många ännu.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är antagligen klokt, vår yngste har åkt lastcykel sen han var runt ett år, utan någon extra sits osv.

Har kört mycket med Chariot men för kortare turer till dagis osv med ungar så är det överlägset med lastcykeln, man ser samma saker, kan prata och filosifera tillsammans, och barnen somnar inte lika lätt heller. Om de väl somnar är det dock lite bökigt..

Och ska man köra långt och vill ha lite cykelkänsla är kärra klart bättre, sen ger det ju massa extra flexibilitet också eftersom man kan lämna vagnen på förskolan och andra föräldern hämtar och liknande situationer.

velovin

Aktiv medlem
Skulle det kunna gå att bulta fast en gammal bilbarnstol i golvet?
Oh ja, det skulle inte vara något problem. Hittade en butik som hade ett demoex. av Babboe Curve Mountain i lager, vi får se om det ändå blir en trehjuling efter dagens provkörning...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vissa lyxigare modeller har väl till och med Isofix-stöd? Fast då blir det bara ett barn i lådan oavsett hur stor den är känns det som, de bilbarnstolarna brukar vara stora.

velovin

Aktiv medlem
Kvällen bjöd på en testtur på en Babboe Curve Mountain. Det var verkligen en helt annan känsla av stabilitet i cykeln jämfört med Seaside, det mesta kändes faktiskt bättre. Tråkigt att den har mindre batteri och därmed sämre räckvidd, men det kanske inte innebär ett reellt problem särskilt ofta.

Det bjöds inte på något nedsatt pris trots att det var en democykel, så vi väntar som planerat tills i vår med köpet. Seaside är dock rejält nedpetad från förstaplatsen nu.

Gurra

Aktiv medlem
vi har nu gjort sallad av två Enviolo (nuvinci) n330 nav. :(

Fick nytt hjul efter första haveriet, får se hur det blir efter andra. Har inte pratat med butiken än.

vi bor i en svinbrant backe (12 grader / 20 %) så vi maxar verkligen motor och ben för att komma upp med barn och matkassar.

Vi får se vad de säger, jag tror ju inte att ännu ett nav håller, de har pajjat på samma sätt. Plötsligt säger det ”KLANG KLANG KLANG” när man försöker trampa. Kedjan och bakdrevet går runt, men hjulet står still.

johnboy

Aktiv medlem

Fick nytt hjul efter första haveriet, får se hur det blir efter andra. Har inte pratat med butiken än.

vi bor i en svinbrant backe (12 grader / 20 %) så vi maxar verkligen motor och ben för att komma upp med barn och matkassar.

Vi får se vad de säger, jag tror ju inte att ännu ett nav håller, de har pajjat på samma sätt. Plötsligt säger det ”KLANG KLANG KLANG” när man försöker trampa. Kedjan och bakdrevet går runt, men hjulet står still.
Tråkigt att höra, är det alltså baknavet med intern växel? Skulle precis beställa en babboe curve mountain men vi har en låång brant backe😢

NAnders

Aktiv medlem

Knepigt. Man kunde ju tro att växeln skulle tåla stor last och inte rasa eftersom den har så få rörliga delar och ingenting i själva växelmekanismen som egentligen är i kontakt med något annat (inga kugghjul över huvud taget), men det låter ju som att det inte är mekanismen utan fästet mellan axeln och planetväxelns ytterring som inte tål påfrestningen. Ungefär som att drevbultarna skulle gå av innan kedjan gör det.

Den dagen jag får tummen ur och köper en elförstärkt lastcykel hade jag ju tänkt att avverka sammanlagt ca 150 höjdmeter enkel väg. Det vore synd att välja ett växelsystem som inte klarar motlut!

velovin

Aktiv medlem

Hm, tråkigt. Av den anledningen lutar vi nog mer åt Ecoride Loader med ett tråkigt men pålitligt Nexus 5-nav. Det bästa vore ju om Babboe kunde skippa Nuvinci.

Gurra

Aktiv medlem
Jag har gjort salld av ett Nexus 7 också. Då för att jag började trampa hårt (med elmotor) innan växeln var helt i. ”KASPROINK” sade det navet.
Nuvinci har ju fördelen att man aldrig kan vara ”mellan” två växlar.
Jag tror bästa lösningen är att motorn styr växlingen, typ Shimano Steps + Alfine Di2. Eller som continental haft något projekt med att integrera Ett nuvincinav i motorn.

hoppas för nuvincis del att vi haft otur (eller attvi gjort något annat fel som vi inte vet om).

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag hoppas lite på att det e-bike-anpassade Nexus 5 ändå är starkare. Trodde bara det var Seaside som hade Nuvinci?

velovin

Aktiv medlem

Lite uppdaterad Loader, mycket som talar för denna för oss. Går att köpa v 45.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har du identifierat några skillnader?

Det står att det både är fotbroms och skivbroms bak, lite udda om så är fallet.

75 pannor är rätt mycket, men bortsett från det verkar den väldigt fin om man vill ha trehjuling. Jag skulle dock vilja flytta in batteriet i lådan. Helst med fästet för det kvar utanpå så att det ser ut som att det bara inte är där vid en första anblick!

velovin

Aktiv medlem
Har du identifierat några skillnader?

Det står att det både är fotbroms och skivbroms bak, lite udda om så är fallet.

75 pannor är rätt mycket, men bortsett från det verkar den väldigt fin om man vill ha trehjuling. Jag skulle dock vilja flytta in batteriet i lådan. Helst med fästet för det kvar utanpå så att det ser ut som att det bara inte är där vid en första anblick!

Reagerade också på fotbromsen, skulle tippa att det är tryckfelsnisse. De verkar ju byta hemsida för tillfället, kanske grundar sig i det.

Annars är väl det "nya" att de har walk assist på riktigt, och att de själva specar vikten. Håller med om att 75 pannor låter ganska tungt, men tänker i mitt stilla sinne att det inte märks så stor skillnad på en lastcykel - speciellt inte när den har elassist.
Sedan tycker jag att den blå ramen är ett lyft, cyklar ska ju tilltala ögat lika mycket som benen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cargobike Classic är specad till 55 kg. Lite mer robust + batteri och motor kanske inte är helt orimligt.

Förhörde mig med min lokala Ecoridehandlare men de får inte sälja dem längre pga för låg försäljning, lite tråkigt. Ett stort plus för mig annars, ett väldigt bök att behöva ta cykeln med bil eller pendeltåg in till Stockholm om något med behöver garantilagas - och det verkar ju inte helt ovanligt med elcyklar..

velovin

Aktiv medlem
Cargobike Classic är specad till 55 kg. Lite mer robust + batteri och motor kanske inte är helt orimligt.

Förhörde mig med min lokala Ecoridehandlare men de får inte sälja dem längre pga för låg försäljning, lite tråkigt. Ett stort plus för mig annars, ett väldigt bök att behöva ta cykeln med bil eller pendeltåg in till Stockholm om något med behöver garantilagas - och det verkar ju inte helt ovanligt med elcyklar..

Som jag förstår det kan du väl köpa cykeln på ecoride.se och få den levererad till din lokala ecoride-kran? De slutmonterar, och borde alltså även ha kompetens för service? Var det specifikt Loader din lbs inte fick sälja?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Han fick inte vara kvar som leverantör alls alltså, närmaste butik nu är deras egen på Södermalm 6 mil bort. Kan väl fungera men känns ändå krångligt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Frågade Ecoride och det är batteriet som har en aning större kapacitet på nya modellen, annars ingen skillnad. Färgen på ramen också då.

velovin

Aktiv medlem
Frågade Ecoride och det är batteriet som har en aning större kapacitet på nya modellen, annars ingen skillnad. Färgen på ramen också då.

Jo, samt att specen och bilderna ska stämma med varandra nu. Med första modellen verkade det levereras cyklar som inte riktigt stämde med produktbilderna eller specen. Frågade om fotbromsen, men det var som vi misstänkte bara ett slarvfel.

Vi kommer beställa en Loader, får se när den dyker upp. All deras tillverkning flyttar ju till Polen, så jag antar att det är lite svårt att säga leveranstider med exakthet för tillfället.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Den "gamla" verkar finnas i lager här och var. Nästa års modell levereras vecka 9 enligt deras egen hemsida.

Tycker som sagt att den verkar vettig. Jag vill ha en trehjulig trots de nackdelar det medför, och hittar inget billigare alternativ där det inte snålats på fel ställen. Den är tung, men förhoppningsvis innebär det också robust.

velovin

Aktiv medlem
Den "gamla" verkar finnas i lager här och var. Nästa års modell levereras vecka 9 enligt deras egen hemsida.

Tycker som sagt att den verkar vettig. Jag vill ha en trehjulig trots de nackdelar det medför, och hittar inget billigare alternativ där det inte snålats på fel ställen. Den är tung, men förhoppningsvis innebär det också robust.

Det finns tydligen några tillgängliga ex av den nya, som man kan få fatt på genom beställning från en av återförsäljarna. Vi har dock ingen brådska och kan vänta tills nästa år.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Provade Loader idag, cyklade runt i över en halvtimme och nästan en mil. Första gången jag cyklar på en riktig elcykel.

Referensen för mig är annars en Cargobike Classic. Loadern kändes klart längre och större men stadig och stabilt byggd, inte lika vältbenägen som Cargobiken skulle jag säga, lutar också mera inåt i kurvorna även om jag skulle vilja ha ännu mer. Kraftigare styrdämpare. Smart med köksgångjärn på sitsarna fram så att de hålls på plats i upp respektive nerfällt läge.

Fyra assistlägen, low, medium, high och power. Power var det enda läge som jag tyckte gav lite skjuts men även High ger märkbar assistans, men det är inte på/av utan det märks att det är momentsensor som styr så att cykelkänslan ändå är påtaglig. Batteriindikatorn på displayen rörde sig inte under den sträckan.

Bromsarna var på en helt annan nivå än de mekaniska på min CB, dels tog de jämt och kraftfullt på framhjulen men sen var det skönt (om än ovant) med handbroms även för bakhjulet.

Runt 20 km/h nås ganska enkelt men sen behöver man trampa på rätt bra själv. Å andra sidan så är det ganska lämplig hastighet för ett fordon som detta.

De har också fattat att man vill ha däck med mycket volym, crazy bob från Schwalbe sitter på och i rejäl dimension. Satt också bättre (mindre bakåtlutad) än på Cargobike Classic.

Kändes ganska genomtänkt i övrigt, det märks att de har höga ambitioner skulle jag säga.

För att starta den måste man blippa en "tag" på displayen, vet inte hur lätt det är att kringå och om "buset" lärt sig detta men till någon nytta måste det ju vara.

velovin

Aktiv medlem
Provade Loader idag, cyklade runt i över en halvtimme och nästan en mil. Första gången jag cyklar på en riktig elcykel.

Referensen för mig är annars en Cargobike Classic. Loadern kändes klart längre och större men stadig och stabilt byggd, inte lika vältbenägen som Cargobiken skulle jag säga, lutar också mera inåt i kurvorna även om jag skulle vilja ha ännu mer. Kraftigare styrdämpare. Smart med köksgångjärn på sitsarna fram så att de hålls på plats i upp respektive nerfällt läge.

Fyra assistlägen, low, medium, high och power. Power var det enda läge som jag tyckte gav lite skjuts men även High ger märkbar assistans, men det är inte på/av utan det märks att det är momentsensor som styr så att cykelkänslan ändå är påtaglig. Batteriindikatorn på displayen rörde sig inte under den sträckan.

Bromsarna var på en helt annan nivå än de mekaniska på min CB, dels tog de jämt och kraftfullt på framhjulen men sen var det skönt (om än ovant) med handbroms även för bakhjulet.

Runt 20 km/h nås ganska enkelt men sen behöver man trampa på rätt bra själv. Å andra sidan så är det ganska lämplig hastighet för ett fordon som detta.

De har också fattat att man vill ha däck med mycket volym, crazy bob från Schwalbe sitter på och i rejäl dimension. Satt också bättre (mindre bakåtlutad) än på Cargobike Classic.

Kändes ganska genomtänkt i övrigt, det märks att de har höga ambitioner skulle jag säga.

För att starta den måste man blippa en "tag" på displayen, vet inte hur lätt det är att kringå och om "buset" lärt sig detta men till någon nytta måste det ju vara.

Tack för recension! Var det den nya modellen du testade?

Jag försökte ringa in en beställning hos min favvo-lbs, men de ville ha handpenning vilket innebär fysiskt besök. Det blir inte av på några dagar, får se om det blir någon cykel på den här sidan av nyåret.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det var den "gamla" modellen, nya verkar inte existera utan levereras först vecka 9. Men den ser ut exakt som den nya gör på webben, de gamla bilderna var antagligen missvisande. Den enda skillnaden ska vara batteriet bekräftade de (det var i Ecorides egen butik).

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Ecorides kundtjänst skrev i ett mail på frågan om den nya modellen kan finnas innan v. 9: "Ja det kommer gå ut några under hösten." Ganska vagt, men hoppas kan man ju alltid :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Den som stod i Ecorides butik på Söder för provcykling såg exakt ut som AXS M-5 på hemsidan gör, dvs blå ram, en lampa fram, lilla "cykeldatorn" vid handtaget, svart styrlinda, fotsteg bakom och uppe på skärmen, samma pakethållare som den osv. Men det påstods vara "gamla" modellen, och att det enda som skiljer den åt mot den nya är att det är större batteri. Så det kanske finns flera varianter i cirkulation.

Glömde kolla om walk assist fanns.

velovin

Aktiv medlem
Idag hann jag förbi lbs och betalade handpenning. De lovade inget, men verkade själva tro på en leverans redan om några veckor. Jag uppdaterar när jag vet mer.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Spännande.

En sak som kändes onödigt krånglig var att påslag sker både vid cykeldator och batteri, det hintades om att det skulle räcka med det första på nya modellen.

TBone

Aktiv medlem
Finns det någon där det funkar bra att skjutsa ett storvuxet barn i lådan? Man får ju inte skjutsa en vuxen, men en 10-åring på typ 1,70 och 70kg?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
De flesta fixar 100 i lådan. Jag har kört fyra barn a 15, 15, 30, 35 kg i min cargobike många gånger, inga problem mer än att backar är tuffa.

TBone

Aktiv medlem
De flesta fixar 100 i lådan. Jag har kört fyra barn a 15, 15, 30, 35 kg i min cargobike många gånger, inga problem mer än att backar är tuffa.

Jag tänkte mest på utformningen av sittplats, ska man ha en utan sittplats och ha en eller två kuddar? Eller är den tillräcklig även för lite längre ben?

Audioholic

Aktiv medlem
Om man letar lastcykel som ska passa en cyklist på 154cm och en på 176cm. Vad borde man testa då?

velovin

Aktiv medlem
Om man letar lastcykel som ska passa en cyklist på 154cm och en på 176cm. Vad borde man testa då?

Tror nog att Ecoride Loader ska funka även för kortare personer.

Jag har provat Seaside, Loader, Christiania och Babboe Mountain Curve, av dem känns Loader som det bästa alternativet avseende prisvärdhet. Lite väntetid på dem nu (se till att ni inte får den äldre modellen av Loader med mindre batteri, min LBS levererade glatt en sådan ovetande).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag provcyklade Loader och den kändes utmärkt och det är verkligen vettigt komponentval på den. Men den kändes ett snäpp större än Cargobiken som vi har nu och lite byngligare att hantera. Och precis som alla trehjulingar (tror jag?) inget man kör flera mil i ett svep på.

Topp