Köpråd, trehjulig elassisterad lådcykel. Livelo, Nihola, Babboe Carve?

Audioholic

Aktiv medlem
Tror nog att Ecoride Loader ska funka även för kortare personer.

Jag har provat Seaside, Loader, Christiania och Babboe Mountain Curve, av dem känns Loader som det bästa alternativet avseende prisvärdhet. Lite väntetid på dem nu (se till att ni inte får den äldre modellen av Loader med mindre batteri, min LBS levererade glatt en sådan ovetande).

Tack för responsen. Skönt med ett första ställe att börja titta på. Lokalt med, bor i Göteborg. Jag får ta med den kortare piloten och prova!

velovin

Aktiv medlem
Då har vi rullat runt med vår EcoRide Loader M5 i en vecka, mycket nöjda hittills. Bafang-motorn ger helt ok cykelkänsla, och bromsarna tar jämt och med bra bett. Överlag känns hela åket välbyggt, förutom kapellet som är lite fladdrigt. Det enda negativa är att 3-åringen somnar, trots att han tycker att lådcykelturer är det bästa som finns.

Bilagor

• IMG_20210203_142006.jpg
    IMG_20210203_142006.jpg
    1,008.6 KB · Besök: 112

Miss T & BAM

Ny medlem
+ i låst läget är den kalasbra.
+ bra byggkvalitet
+ bra service av Velotek i Uppsala.
+ plats för 4 barn.
+ premium
+ stabil i farter upp till 40 km/h (provat utan barn i).

- tilten blir jag eller frun aldrig kompis med, funderar på stt steloperera den. Den är liksom trög, påminner om att köra snöskoter i pudersnö. Får se om tilten känns bättre i vårvärmen, det kan vara kylan som segar ner tilten.
- onödigt tungt utväxlad från fabrik, vi bor i en 11% (20 grader) backe, jag behövde dreva ner den.
- regntältet smalnar av upptill så barnen (3 och 5 år) slår huvudena i stålställningen. Och det blev snabbt uttmattningshål i vintras där tältet viker sig när man öppnar
- baknavet havererade efter ca 25 mil. Har fått en nytt på garanti. Har inte monterat det än. Vet ej om det var måndagsex, vi får se.

Fantastisk hoj, men med lite barnsjukdomar. Jag hade nog gått på en Curve mountain om jag skulle köpa igen. Vi har inte så bråttom att ”snabbheten” är viktig.
Det feta med en lådcykel är att vi typ inte använde bilen alls.
Man kan aldrig få för stor låda.
Hej Gurra!
Tack för bra inlägg med mycket information. Vi är inne på att köpa en Mountain version av Carve, eller Flow (Flow är som en Carve i låst läge, dvs svänger med framhjulen, men har ingen tilt-funktion) Vi har varit på Velotek som kändes bra att prata med, men de avrådde oss från Carve, och rekommenderade istället Flow. Det är ju en rätt dyr cykel, så vi undrar vad din erfarenhet är efter vintersäsongen? Har du fått mer problem med växelnavet, eller var det bara otur med det första? Finns det andra kvalitetsproblem, eller håller prylarna för att användas som alternativ till bil inom en storstad?
All information mottages tacksamt,
Martin

Gurra

Aktiv medlem
Hej Gurra!
Tack för bra inlägg med mycket information. Vi är inne på att köpa en Mountain version av Carve, eller Flow (Flow är som en Carve i låst läge, dvs svänger med framhjulen, men har ingen tilt-funktion) Vi har varit på Velotek som kändes bra att prata med, men de avrådde oss från Carve, och rekommenderade istället Flow. Det är ju en rätt dyr cykel, så vi undrar vad din erfarenhet är efter vintersäsongen? Har du fått mer problem med växelnavet, eller var det bara otur med det första? Finns det andra kvalitetsproblem, eller håller prylarna för att användas som alternativ till bil inom en storstad?
All information mottages tacksamt,
Martin
Bra med en ny modell utan tilt.
jag hade gärna sett fetare däck för att det ska skramla mindre i lådan.
Andra Baknavet som vi fått verkar hålla. Jag undrar vad det är som gör att det går sönder. Enl velotek och Babboe som är vi ett fåtal kunder (i europa?) som havererat flera nav. De skulle fundera på någon långsiktig lösning. Alla ärenden har tagit ganska lång tid och Velotek har varit trevliga. Men jag upplever att jag har fått ligga på en del för att det ska hända grejer.
så själva reklamationsförfarandet har kanske inte känts helt premium.

Själva cykeln känns inte helt klockren för snö och salt. Men ändå helt ok.
Kapellet får underkänt. Men det finns ju inget bättre.

Miss T & BAM

Ny medlem
Bra med en ny modell utan tilt.
jag hade gärna sett fetare däck för att det ska skramla mindre i lådan.
Andra Baknavet som vi fått verkar hålla. Jag undrar vad det är som gör att det går sönder. Enl velotek och Babboe som är vi ett fåtal kunder (i europa?) som havererat flera nav. De skulle fundera på någon långsiktig lösning. Alla ärenden har tagit ganska lång tid och Velotek har varit trevliga. Men jag upplever att jag har fått ligga på en del för att det ska hända grejer.
så själva reklamationsförfarandet har kanske inte känts helt premium.

Själva cykeln känns inte helt klockren för snö och salt. Men ändå helt ok.
Kapellet får underkänt. Men det finns ju inget bättre.
Tack för utförligt svar!

Gurra

Aktiv medlem
Update 2022-02-23
Nu har vi haft Babboe Carve i två år.
Kontentan är:
- Lådcykel är grymt.
- Tilten suger.
- Bromsarna är bra.
- Svänga med bara framhjulen som en bil och inte med hela lådan är grymt. Styrmekanismen verkar riktigt robust.
- Även 60 mm däck är för smala och stötiga.
- 250 W Yamaha mitt-motor plus Nuvinci 330 är för klent för 11% (20 grader) backe. (även neddrevad)
- Regnkapellet ser ut som att Wolverine haft fest därinne. (När det är kallt blir kapellet så styvt att det går av där det böjs.)

Vi är inne på tredje baknavet.
Det första dog efter 25 mil.
Det andra dog ungefär lika fort.
Det tredje verkar hålla.
Det kan bero på en liten bricka som eventuellt var felvänd och gjorde att det inte blev helt stumt åtdraget.
Brickan har en liten läpp som ska matcha mot kedjespännarens läpp, det är otroligt svårt att se att det blir tokigt om den är vänd åt fel håll, och inte ens säkert att det var felet.

Det tredje navet känns ganska slitet, den inre friktionen på lägsta och högsta växeln är påtaglig och blir inte mindre.
Det som är bra med steglösa nav är att man inte kan hamna "mellan" växlar och ha sönder navet på det viset.

Vi funderar på att byta till en bakhjulsmotor med högre vridmoment än vad vi får ur nuvvarande kombo, mycket för att skona bakväxeln. Det lär ju resultera i en motor med alldeles för hög effekt. Den kommer fortfarande vara begränsad till 25 km/h, men 250 W är för lite när man har 4 barn i lådan och en brant backe.

Jag väntar lite på att någon kommer med en mittmotor med integrerad växellåda á la Pinion. Höll inte Continental på med något sådant projekt?

Kan jag rekommendera Carven?
Njaa, alltså 58 000 kr är helt stört mycket pengar för en cykel som har så många brister.
Hade naven hållt, svängradien varit korrekt justerad från start, rengtältet varit större och hållt, Utväxlingen varit rimlig... då hade jag kunnat säga att det är dyrt, men ändå värt det. Men det kan jag inte nu.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag lade ner Cargobiken, såg den som ett proof of concept för att konstatera just att lådcykel är grymt - sålde den och köpte en Bullitt utan assist. Det är mera som en cykel, faktiskt den enda jag kör med som vanlig vardagscykel. Grymt bra att alltid ha låda! Men jag saknar definitivt den stora lådan från Cargobiken ibland. Det jag INTE saknar är hela-lådan-svängandet och den allmäna ekipage-känslan. Kör hellre lastkärra efter Bulliten när jag behöver isf.

Börjar mot min egen övertygelse inse att navmotor inte behöver vara så tokigt i alla lägen - det skonar ju drivlinan rätt bra. Är lite sugen på en liten konvertering trots allt, barnen blir ju bara tyngre och tyngre.

velovin

Aktiv medlem
Jag kan väl bidra med en kort recension av Ecoride Loader, nu när har vi haft den i ett år.

Den har ju Shimano Nexus 5-nav, och det har inte krånglat det minsta. Det enda problemet vi haft har faktiskt orsakats av en klåpig LBS efter obligatoriska tremånadersservicen.

Byggkänslan känns riktigt bra, cykeln står utomhus under tak, men klarar väder och vind helt ok (ok, kapellet börjar se lite trött ut, men är inte trasigt). Jag gillar att lådan är fyrkantig, det för det enkelt att sätta på egenmoddade cykelhållare där fram.

Motorn känns kanske lite i underkant i riktigt branta backar, i alla fall när batteriet börjar bli trött. Faktum är att "toppfarten" inte är uppgivna 25 km/h utan snarare 20 km/h, lite segt på väldigt raka och säkra vägar, men i stadstrafik är det snarare en fördel. Jag har varit i kontakt med Ecoride om det, men de hade ingen lösning.

För 35 000 känns Loadern som ett väldigt bra alternativ, och jag skulle rekommendera den till andra - så länge man inte ska pendla långa raka sträckor med den.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag upplevde ju exakt samma sak när jag provcyklade, det var kämpigt att komma över 20 km/h. Tror också den är ett bra köp, om man bara har rätt förväntningar. Det måste verkligen vara en laståsna.

Pfaff

Aktiv medlem
Bump.
Eftersom flytt är förestående och vi inte längre kommer att ha affärer och hundvänner på gångavstånd ingår det antagligen att skaffa lådcykel.
Och där är Livelon mest intressant pga sin nätta framtoning.
Finns det någon i Malmötrakten som kan tänkas låta (främst hustrun) provcykla nån gång under sommaren?

supreeme

Aktiv medlem
Jag googlar lådcykel med assistans för fullt. Har en 2-åring och en 4-åring som skall till förskolan (ca 1 km) sen har jag 4 km ytterligare till jobbet. Egentligen skulle väl det mesta funka men är lite inne på konceptet med framhjul som svänger.
Vad tror experterna om detta som ett budgetalternativ? https://outl1.se/eldriven-ladcykel-...WY3A7NW_a3n7aPAbaA4UtTo0TlhDOmDYaAkR1EALw_wcB
En Babboe Flow E listar ju 46 kkr, vilket jag tycker känns väl svettigt.
Var inne på motor i vevcentrum istället för baknavet men det kanske inte är så dumt med motor i navet i alla fall för att skona drivlinan?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tittar man i lastcykelgrupperna på facebook så är det rätt vanligt med konstiga problem på de här billigare noname-cyklarna, och väldigt svårt att hitta någon som vill meka med dem.

För så kort sträcka skulle jag nog överväga analog cykel, och helst en tvåhjulig (eftersom jag landat i en sådan efter att ha kört trehjulig och trivs mycket bättre med den). Trehjulingens stora fördel är att den oftast har mycket bättre lastutrymme. Tvåhjulingens att det är en riktig cykel som går att cykla på som vanligt.

supreeme

Aktiv medlem
Konceptet nu är att jag tar yngsta i barnstolen och tvingar storebror att köra springcykel. Men ibland vill han inte det och då står jag där utan ett vettigt alternativ på väg till eller från FS (hände senast igår). Lägg därtill på lite packning för undertecknad och ombyten, blöjor mm som skall transporteras den där kilometerns så blir det rätt drygt. Dessutom skulle man ju med lätthet kunna dra en repa förbi mataffären på vägen hem vilket bara är ett extra plus.
Koncept att hänga på en vagn bakom går ju, men ena stunden ska storebror cykla, nästa inte. Plus att vagnen bara kan låsas fast i ett cykelställ utan tak utanför FS. Vi har en jättefin vagn från Thule men den används rätt sparsamt. Tycker konceptet lådcykel verkar sjukt smidigt. Bara att rulla ut ur garaget liksom.
50% av alla hämtningar lämningar sköter mamma så då tar jag min vanliga cykel till jobbet. Men då skulle hon också kunna ta lådcykeln till FS och tillbaka till hemmakontoret.
Men jag tar med mig att det kanske är kass att köpa Kina-prylar, när något, inte om, går sönder.
Det är ju dock borstlös motor från Bafang, Samsungbatteri och växlar från Shimano. Skivbromsar med vajer kanske är lite B men det går ju troligen att uppgradera. Däcken såg ju ut att ha skaplig volym vilket är trevligt.

Topp