Köpråd uppgradering av Bakväxel 1x12 GX , SLX eller XT

tobs

Medlem
Hej
Önskar åsikter från er kring uppgradering av bakväxel till min enduro.
Har idag NX-reglage och Bakväxel som jag skulle vilja uppgradera.

Det jag kikat på är antingen kliva upp på en Sram GX bakväxel men ev. behålla reglaget
Eller
Köpa SLX eller XT bakväxel och naturligtvis även byta reglage.

Vad jag förstår så "är" GX mitt emellan SLX och XT(?)
Är det någon som testat båda eller har åsikter om den ena eller andra och kan tipsa
om hur dem ter sig i utförsorienterad endurocykling samt allmän prestanda?

Söker alltså en prisvärd uppgradering, så är ju intressant med tips på hur SLX står sig mot de andra, om skillnaden är så pass liten att det är "bättre" att gå på detta exempelvis(?).

Värt att nämna är att det just nu går att köpa GX och XT för nästan samma peng (1000:-)
Och SLX för cirka 8-900:-
**Hittade SLX i tyskland för 650kr inkl. frakt nu också.

Mvh

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Mycket är ju en smaksak, men om du skaffar shimano är det väl värt att skaffa reglaget som XT men bakväxeln kan lika gärna vara SLX för så stor skillnad är det inte i den änden.

Anar att det även för sram skulle kunna vara värt att uppgradera bara reglaget och då också ny vajer för bättre känsla och sen köra slut på bakväxeln.

johfo

Aktiv medlem
Jag bytte från (en trasigt) GX till en XT, men behöll reglaget. Funkade bättre än GX:en nånsin gjort. Inte alls lika klånkigt.
Har aldrig haft något emot GX-reglaget och såg ingen anledning att byta. Har XT-växel och reglage på nya cykeln, men tycker båda reglagen funkat lika bra, men känns olika. Att kunna växla upp två steg med ett långt tryck med XT-reglaget är rätt schysst... men svårt att komma ihåg i början. Men dubbelklick på GX går oxå bra...

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag bytte från (en trasigt) GX till en XT, men behöll reglaget. Funkade bättre än GX:en nånsin gjort. Inte alls lika klånkigt
Jag bytte från en fräsch SLX till en begagnad GX och det funkade bättre än någonsin. Framför allt är clutchen på srams växlar så mycket bättre, inte lika glapp och inte så mycket "stick-slip"

tobs

Medlem
Mycket är ju en smaksak, men om du skaffar shimano är det väl värt att skaffa reglaget som XT men bakväxeln kan lika gärna vara SLX för så stor skillnad är det inte i den änden.

Anar att det även för sram skulle kunna vara värt att uppgradera bara reglaget och då också ny vajer för bättre känsla och sen köra slut på bakväxeln.
Alright, ja jag tänker att kvaliteten och styvheten bör vara bättre i samtliga alternativ mot NX.
Men verkar ju kunna vara värt att införskaffa ett dyrare reglage också då oavsett.

Vore som sagt intressant med lite inputs angående bakväxlarna hur man kan uppleva skillnaden och kvaliteten på en dyrare högre klassad, och om det som sagt är någon direkt skillnad mellan SLX och XT exempelvis.
Tycker NX reglaget är helt ok men att bakväxeln känns lite billig och rapplig.

tobs

Medlem
Jag bytte från (en trasigt) GX till en XT, men behöll reglaget. Funkade bättre än GX:en nånsin gjort. Inte alls lika klånkigt.
Har aldrig haft något emot GX-reglaget och såg ingen anledning att byta. Har XT-växel och reglage på nya cykeln, men tycker båda reglagen funkat lika bra, men känns olika. Att kunna växla upp två steg med ett långt tryck med XT-reglaget är rätt schysst... men svårt att komma ihåg i början. Men dubbelklick på GX går oxå bra...
Okej, ja finesser som att växla flera växlar och dylikt är faktiskt inte något jag lägger vikt vid utan hellre känsla och overall funktion.
Tycker för mig att nuvarande reglage har vart helt ok men bakväxeln då som ett större störningsmoment.

Men för dig har XT bakväxel känts bättre än vad GX gjorde alltså?

tobs

Medlem
Jag bytte från en fräsch SLX till en begagnad GX och det funkade bättre än någonsin. Framför allt är clutchen på srams växlar så mycket bättre, inte lika glapp och inte så mycket "stick-slip"
Åfan, tack för infon.
Låter som du haft klart bättre erfarenhet av GX då.
Jag är inte fullt införstådd med den faktiska/stora skillnaden mellan shimano och sram så allt ni skriver är väldigt intressant.

tobs

Medlem
Om någon hade koll på den upplevelsemässiga skillnaden mellan SLX och XT skulle vart spännande att höra då det går att hitta det förstnämnda rätt mycket billigare.
Eller om det nu är värt att betala för XT / GX

MagerValp

Aktiv medlem
Jag bytte från NX till X01 och det var ju ett rejält kliv uppåt. Mycket av känslan verkar dock sitta i reglaget, så en snikvariant är ju att bara uppgradera reglage och sätta på ett fräscht hölje.

tobs

Medlem
Jag bytte från NX till X01 och det var ju ett rejält kliv uppåt. Mycket av känslan verkar dock sitta i reglaget, så en snikvariant är ju att bara uppgradera reglage och sätta på ett fräscht hölje.
Ok, verkar ju vara värt att uppgradera växelreglaget också oavsett låter det som.
Men finesserna är inget jag känner jättebehov av då jag åker mest utförs.
Så därför känns bakväxeln intressant för stökigare upförsåka exempelvis om den håller ihop sig och kedjespänning bättre m.m eller om det är same-same mot vad jag redan har.

Valhalla_

Aktiv medlem
Åfan, tack för infon.
Låter som du haft klart bättre erfarenhet av GX då.
Jag är inte fullt införstådd med den faktiska/stora skillnaden mellan shimano och sram så allt ni skriver är väldigt intressant.
Folk säger precis tvärt om så det är nog egentligen bara att ta någon, båda funkar bra. Men sram är i mitt tycke lite bättre.

Där jag tycker sram har en edge mot shimano är främst att man kan låsa cagen i nedre läget vilket gör det mycket smidigare att ta av och på hjulet. Och så är clutchen bättre men det är rätt marginellt. I övrigt är det ganska lika vad gäller precision och hur växlingen känns osv.

Viktigast är nog ett bra reglage, växeln kommer du ändå köra in i en sten så småningom så det kvittar om det är gx eller x01. För 12-delat funkar det för övrigt utmärkt att mixa shimano och sram, så välj det märke med den ergonomi som passar dig bäst.

tobs

Medlem
Folk säger precis tvärt om så det är nog egentligen bara att ta någon, båda funkar bra. Men sram är i mitt tycke lite bättre.

Där jag tycker sram har en edge mot shimano är främst att man kan låsa cagen i nedre läget vilket gör det mycket smidigare att ta av och på hjulet. Och så är clutchen bättre men det är rätt marginellt. I övrigt är det ganska lika vad gäller precision och hur växlingen känns osv.

Viktigast är nog ett bra reglage, växeln kommer du ändå köra in i en sten så småningom så det kvittar om det är gx eller x01. För 12-delat funkar det för övrigt utmärkt att mixa shimano och sram, så välj det märke med den ergonomi som passar dig bäst.
Tack för detta.
Låter som skillnaden faktiskt är rätt minimal mellan alternativen,
då kan jag i sådana fall låta den bästa dealen avgöra valet..

Har haft för mig att Shimano också går att låsa i utsträckt läge för att underlätta vid bortplockning av hjul?

Stämmer uppfattningen jag fått om liten skillnad mellan bakväxlarna så lutar det just nu mot
SLX bakväxel och XT reglage (då SLX går att hitta för 650:- inkl. frakt kontra 1000+ för alternativen)
eller GX med GX reglage.

Tar dock fortsatt gärna in ännu fler erfarenheter och åsikter innan man bestämmer sig. :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Tack för detta.
Låter som skillnaden faktiskt är rätt minimal mellan alternativen faktiskt,
då kan jag i sådana fall låta den bästa dealen avgöra valet..

Stämmer uppfattningen jag fått om liten skillnad mellan bakväxlarna så lutar det just nu mot
SLX bakväxel och XT reglage (då SLX går att hitta för 650:- inkl. frakt kontra 1000+ för alternativen)
eller GX med GX reglage.

Tar dock fortsatt gärna in ännu fler erfarenheter och åsikter innan man bestämmer sig. :)
Låter utmärkt. Men du kan som sagt köra t.ex gx reglage med slx växel, om du så vill. (y)

tobs

Medlem
Låter utmärkt. Men du kan som sagt köra t.ex gx reglage med slx växel, om du så vill. (y)
Stämmer detta?
Var helt övertygad om att dem inte gick att mixa pga olika utväxlingar med mera
men är inte alls påläst, väldigt spännande i sådana fall.

Rent estetiskt skulle slx/xt passat bra med mina SLX-bromsar men vill ju hitta det mest prisvärda
och då försöka komma fram till "bästa" bakväxeln.
Ni verkar alla rätt överens om att man bör kliva ända upp på XT växel åtminstone och inte kompromissa med något lägre.

manneblask

Aktiv medlem
Det stämmer. Jag har mixat det mesta i 12-växlad väg utan problem. Det enda är ju att kassetterna har olika fästning i bodyn så där beror det på vad du har på ditt hjul.

liveforthis

Aktiv medlem
Om du nu mest åker nerför . Så hade jag valt deore 12s bakväxel med xt reglage. Shimanos bakväxlar håller väldigt lik prestanda mellan deore till xt liten vikt skillnad bara annars samma uppbyggnad på dom allihop.

tobs

Medlem
Om du nu mest åker nerför . Så hade jag valt deore 12s bakväxel med xt reglage. Shimanos bakväxlar håller väldigt lik prestanda mellan deore till xt liten vikt skillnad bara annars samma uppbyggnad på dom allihop.
I sommar har det blivit mest utförs men kommer även bli stigcykling framöver.

Försöker luska om det finns någon tydligt "vinnare" mellan alternativen.
Känns som alla är överens i att man skall satsa på de dyrare reglagen
MEN att bakväxlarna verkar ligga närmare varandra i prestanda och känsla.

Om det finns något faktiskt att vinna på att betala de där extra pengarna för exempelvis XT/GX
så gör jag ju det när man ändå skall ut med pengarna
Men då det låter som SLX faktiskt presterar väldigt lika med de två, och således nästan känns dumt
att i sådana fall inte köra på SLX växel med det priset som råder nu.

liveforthis

Aktiv medlem
Ja tycker detr stor skillnad på srams bakväxlar där gx är ok, men deoren är i samma känsla i uppbyggnad tycker jag, Shimano har alltid varit bättre på sina "budget" delar än sram tycker jag.

JohanRR4

Aktiv medlem
Jag kan ha fel nu men shimano och sram 12 delat är väl inte kompatibla med varandra. Man skulle väl behöva byta kassetten också?

manneblask

Aktiv medlem
Jag kan ha fel nu men shimano och sram 12 delat är väl inte kompatibla med varandra. Man skulle väl behöva byta kassetten också?

Dom är ju konkurrenter så självfallet säger de att inget är kompatibelt med varandra. Men sanningen är inte så, jag har blandat det mesta. Det jag läst är folk som har problem med shimano-kedja på sram-kassett och detta är pga av kedjelåset på shimanos kedjor. Lätt fixat med annat kedjelås/kedja.

Kassetten däremot är ju begränsad till vilket frihjulsnav du har på hjulet.

Valhalla_

Aktiv medlem
Stämmer detta?
Var helt övertygad om att dem inte gick att mixa pga olika utväxlingar med mera
men är inte alls påläst, väldigt spännande i sådana fall.
Ja, stämmer bra. Det är bara att mixa och matcha, funkar utmärkt.

Du har fel. 🙂

Amazonic

Medlem
Jag har Gx på två cyklar,dom har aldrig strulat,och då sköter jag inte om dom.
Två polare har nx och dom har aldrig funkat bra.
Shimano kan jag inte säga så mkt om

JohanRR4

Aktiv medlem
Dom är ju konkurrenter så självfallet säger de att inget är kompatibelt med varandra. Men sanningen är inte så, jag har blandat det mesta. Det jag läst är folk som har problem med shimano-kedja på sram-kassett och detta är pga av kedjelåset på shimanos kedjor. Lätt fixat med annat kedjelås/kedja.

Kassetten däremot är ju begränsad till vilket frihjulsnav du har på hjulet.
Var kanske kedjan jag tänkte på då. Trodde det var något med avståndet mellan kuggarna också men tydligen inte. Bra att veta!

Octagon

Aktiv medlem
Den kombon blir det på en cykel jag bygger på nu. Och GX kassett. Bakväxeln är förbrukningsvara. Deore/SLX/XT bakväxel är väldigt lika, nån bit alu extra, kullager i trissorna och en liten lucka för att komma åt skruven för att justera hårdheten på clutchen utan att öppna kåpan för drygt 500:- extra. Om jag byggde bara för lift blev det nog inte 12 växlar alls.

johfo

Aktiv medlem
Jag håller Gx över Xt, bara att ta av bakhjulet med Shimano är helt idiotiskt.
?
Jag plockade bort bakhjulet på min nya dag 1 och tänkte inte på att någotsånär skulle varor idiotiskt alls. Det var precis lika enkelt som på alla andra cyklar jag mekat (frånsett de med navväxel då, för de är ju lite mer omständigt, om än inte varken svårt eller idiotiskt)

johfo

Aktiv medlem
X01 och XX1 har ju en helt annan bussning än GX, NX och SX. Den ska vara betydligt mindre glapp efter vad jag läst.

liveforthis

Aktiv medlem
Den kombon blir det på en cykel jag bygger på nu. Och GX kassett. Bakväxeln är förbrukningsvara. Deore/SLX/XT bakväxel är väldigt lika, nån bit alu extra, kullager i trissorna och en liten lucka för att komma åt skruven för att justera hårdheten på clutchen utan att öppna kåpan för drygt 500:- extra. Om jag byggde bara för lift blev det nog inte 12 växlar alls.
Ja men precis Shimano är helt klart snäppet vassare på sina "billigare" komponenter. Jag kör nya deore 10sp med zee reglage 👌🏻 kostar lika mycket som en deore 12sp bakväxel nästan.

ludo

Medlem
Rd-m5100 ska tydligen vara exakt lika rd-m6100 och kunna användas med 12 sp kassett enligt den här videon:
Går på under 400 riksdaler hos tyskarna. Ser ut som ett riktigt prisvärd 12 sp växelförare?..

Senast ändrad:
Topp