Köpråd xc/trail

mortsreddir

Ny medlem
Köpråd xc/trail
Inte cyklat aktivt på många år, men söker nu hyggligt vass och snabb heldämpad allround MTB som kommer användas för allt från asfalt/grusväg med och utan cykelvagn (om jag kan hitta en axel/fäste som passar Thule - annars får frun dra), men också stigcykling och förhoppningsvis lite turer på lokala berget uppför och nedför när barnen blir lite större. Fokus såklart på terrängegenskaperna, men bra om den inte är alltför tung och har bra lockout på dämparna för familjecyklandet. Har inte tänkt att köpa en ny cykel när cykelförmågan ökar och stenarna/rötterna på stigen blir större - dock blir det sannolikt inga större hopp och drops. Vilken skulle ni välja av de jag fastnat lite för nedan? andra tips som passar användningsområde?

Gillar att det är kolfiberhjul på Specialized, men är osäker på deras Brain-system där det verkar verkar vara delade meningar från de som provkört. Vet inte hur de står sig viktmässigt mot Scott, men verkar ju av recensenter annars vara "snabba". Scott RC 900 pro är komponentmässigt väldigt bra, men säkert klarar jag mig egentligen med min nuvarande förmåga med team-modellen - tycker deras twin-locsystem verkar bra, fast å andra sidan behöver man ju inte har reglage på styret. Funderar också såklart att istället köpa en trailcykel för att vara mer allround och täcka in framtida "behov" utan att byta cykel, och där finns ju Epic EVO expert som light-variant och sedan Stumpjumper ST samt också Trek Fuel Ex 9.8 förutsatt att de inte är alldeles för "gungiga" vid familjecyklandet. Stumpjumpern verkar också vara tung av vad jag läst, även om jag inte kan hitta någon vikt. Jag är 174 och väger ca 85 = sannolikt medium på de flesta modeller. På Treken är jag osäker på om 17.5" (161-176 cm) eller 18.5" (170-182 cm) passar mig bäst. Har ingen större cykelbutik nära, så kan inte provköra. Har tittat på 2019 till rabatterade priser och föredrar det om man kan hitta en i rätt storlek, annars får man gå på en 2020. Egentligen pris helst <40k, men kan tänka mig <55 k om det ger mervärde då jag förhoppningsvis ska köra på cykeln ett antal år.

XC:
Specialized Epic expert 29 2019
Scott Spark RC 900 team 2019
Scott spark RC 900 pro 2019

Mer trail:
Specialized Epic expert EVO 2019
Trek Fuel EX 9.8 2019
Specializer Stumpjumper ST expert 2019

moros

Aktiv medlem
Köpråd xc/trail
Kan inte annat än att hålla med. Skulle aldrig dragit omkring med en fulldämpad trailhoj som "familjecykel" oavsett vagn eller inte (än mindre med vagn). Sittpositionen är ju inte helt optimal för effektiv transportcykling. Skulle köpt en rimlig heldämp för ca 30-35 där det faktisk finns mycket vettigt att välja på. Sen en hybrid eller kanske gravel för 10-15000. Slipp kompromiss med sittpositionen och slaglängd etc

Bryr man sig inte alls om bockstye skulle jag personligen lagt ca 25-30 på mtb (tänk occam, Jeffsy, meta trail) och 6-7000 på hybrid.

Underskatta inte behovet att ändå köpa ny mtb om 1-2 år om du verkligen blir biten (då är det inte säkert att 55' mtb är rätt, även om den är bra. Kanske hade du önskat mer slag, flackar eller brantare vinkel etc)

mortsreddir

Ny medlem
Köpråd xc/trail
Ok tack. Barnen är 2 och 4 och lär sig cykla så det är ett övergående ”problem”. Har en äldre crescent herrcykel som får duga till familjecyklandet och vagndragandet som ändå rör sig om kortare sträckor.

Kvarstår frågan om det finns synpunkter på ”Bästa” heldämpade xc eller xc/trail cykel kring 40-Max 55k. Specialized verkar komma för premiumpris jämte konkurrenterna om man ser till specen, men tilltalande med kolfiberhjul på de cyklar i prisklassen som jag tittat på. Lite lutar jag åt en xc-cykel (spark, epic eller annan) för att ha en snabb och rapp cykel och å andra sidan en trail short travel (stumpjumper st, fuel ex eller annan) för att jag sannolikt kommer köra en del på lokala berget med ett par hundra höjdmeter. Hur mycket stök kan man köra med en Epic eller Spark? även om jag inte cyklat MTB aktivt på ett par år så har jag kört motocross på bana ca 6-7 år och cyklat en hel del på framdämpad mountainbike i diverse terräng, dock har jag aldrig kört heldämpad MTB. Tilläggas också att jag iaf i nuläget inte är intresserad av att tävla, är mer ute av en kvick och responsiv cykel som bidrar till cykelglädje i varierad terräng.

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Köpråd xc/trail
Kan köra hur mycket stök som helst med en spark rc eller epic .
Men ska du inte tävla och måste tjäna sekunder uppför behöver du inte remotelockout och en spark utan rc eller annan valfri 120mm stig hoj kan nog passa bättre. Kolla allebikes nya alpha tex..

Topp