Köpråd: YT Jeffsy BASE 29 eller Focus JAM 6.7 Nine

Hejsan,

Här kommer ännu en vs tråd :)

Jag tänkte uppgradera mig själv från en hardtail till en FS och har kikat väldigt mycket på YT Jeffsy Base 29 och tidigare även mycket på Canyon Spectral AL 5.0, men den valde jag bort pga hjulstorleken på 27,5" då jag har 29" idag på min HT. Men båda ligger inom min budget på ca 25k.

Så nu är jag inne på Jeffsyn som sagt, men även börjat kika lite på Focus Jam 6.7 Nine som också ligger inom budget. Den verkar schysst tycker jag även fast den har lite kort reach jämfört med Jeffsyn, 140mm slag istället för 150mm osv.
Det jag cyklar mest är stig, skulle säga stökig. Men planen är även att kunna köra lite mer nerför i fjällen osv, tycker det är kul när det går utför i full fart :)
Så jag skulle gärna ta emot lite råd och tips på vilken som verkar mest prisvärd. Är det någon som har erfarenhet av dom två olika?

YT Jeffsy

Focus Jam

Ett tips är att kolla vad hojarna säljs med för däck. Det brukar hinta om hur de är tänkta att användas.

Jag hade lätt valt YTn för stökig stig. Schysst gaffel och schyssta däck direkt, något man annars gärna uppgraderar och som kostar massvis. SX istället för NX växlar lär inte spela någon roll. Roligare geometri också.

Jeffseyn är ju mer utförsbetonad än focusen. Flackare gaffelvinkel å brantare seattube samt kortare seattube. Som sagts ovan kralligare gaffel än focus.

Focusen mer XC/Stig orienterad geo bättre vxl men lite enklare gaffel, dock inget fel alls på revelation, har en rev själv.

Beror lite på vad du mest kommer cykla. Mer trampa å lite plattare, focus. Mer utför/enduro jeffsey

Jag har en focus Jam 6.7 nine. Jag valde åxå mellan den och yt jeffsey. Att kalla den xc med sina 140mm slag är kanske lite att ta i. Men det är en förhållandevis pigg klättrare om än lite tung. Gör väl inte bort sig när det går nerför heller. Jag gillar den helt enkelt!

Jag tittade väl på alla cyklar på hela Internet fem gånger innan jag köpte min Jam. Varför blev det den? Jag va tvungen att handla lite reservdelar hos en lbs för att komma hem med pendlingshojen. Då stod den bara där och titta på mig. Efter en liten provtur fick jag snällt komma tillbaka på kvällen och hämta den.

Tack för alla svar!
Mycket bra inputs!

Det har lutat länge mot Jeffsyn, stod mellan den och en Canyon Spectral förut tills jag insåg att Spectral "bara" har 27,5" hjul. Focusen dök upp när jag surfade runt lite och blev en joker när jag typ hade bestämt mig.

Det jag mest cyklar är stökig men platt stig, brukar söka mig till lite nerför men då måsta man ju oftast först ta sig upp :) Sen är ju tanken att försöka köra med nerför men mina lokala stigar är relativt platta.
NICK-spåret är ett exempel på vad jag kör ibland. Min hoj jag kör på nu är inte direkt byggd för den typ av cykling så jag gissar att båda i sig är en rejäl uppgradering.

Det blev faktiskt en Canyon Spectral istället :)
Sjukt nöjd med den cykeln så ångrar inget där. Funkar väldigt bra på alla typ av ställen jag kör som t ex vanlig stig och nedför.

Fan, snacka om ångest haha. Ville verkligen ha en spectral egentligen men eftersom den är slut i hela jäkla världen (som mycket annat) klickade jag precis hem en Focus Jam.. Hoppas verkligen den är skön..
Hittar dock inte en enda recension, video eller test någonstans :S

den är inte lång i alla fall. 455 i reach för L (181cm-?)
EDIT. Det var visst 27.5, 29an verkar ha 450

Jag köpte en Focus Jam 6.7 i slutet på maj från Bikester och hann cykla på den en gång innan det blev problem med att frihjulet inte släpper när man slutar trampa. Det är min första heldämpade mtb så allt är ju bättre än min gamla hardtail, men jag gillade den det lilla jag hann testa!

Hoppas inte din har samma fel som jag fick: https://www.dropbox.com/s/tlj1zfa9j4388d2/Video 2020-05-28 18 08 20.mov?dl=0

Felanmälde det till Bikester den 28 maj, och idag är det den 21 juni och jag har fortfarande inte fått något besked. På TRE VECKOR. Milt sagt så förväntar man sig lite mer när man köper en ny hoj för 23k. De väntar på att "reklamationsteamet" i Tyskland ska uttala sig. Kundtjänsten i Sverige verkar inte kunna fatta några beslut alls, man behöver ju inte vara mekaniker för att konstatera att det är något som är fel. Det ska bli intressant att se hur det slutar, krävs mycket för att jag ens ska rekommendera någon att köpa en vattenflaska från Bikester.

Jag köpte en Focus Jam 6.7 i slutet på maj från Bikester och hann cykla på den en gång innan det blev problem med att frihjulet inte släpper när man slutar trampa. Det är min första heldämpade mtb så allt är ju bättre än min gamla hardtail, men jag gillade den det lilla jag hann testa!

Hoppas inte din har samma fel som jag fick: https://www.dropbox.com/s/tlj1zfa9j4388d2/Video 2020-05-28 18 08 20.mov?dl=0

Felanmälde det till Bikester den 28 maj, och idag är det den 21 juni och jag har fortfarande inte fått något besked. På TRE VECKOR. Milt sagt så förväntar man sig lite mer när man köper en ny hoj för 23k. De väntar på att "reklamationsteamet" i Tyskland ska uttala sig. Kundtjänsten i Sverige verkar inte kunna fatta några beslut alls, man behöver ju inte vara mekaniker för att konstatera att det är något som är fel. Det ska bli intressant att se hur det slutar, krävs mycket för att jag ens ska rekommendera någon att köpa en vattenflaska från Bikester.
Nej fy fan vad tråkigt, jäkligt dålig stil från biksters håll alltså😐 hoppas dem löser det asap!
Får min i övermorgon, är så taggad. Återkommer!

Fått igång den än? Vad tyckte du?
Nu har jag varit ute en hel del senaste veckorna och oj vad skön cykel! Va rädd att jag hade beställt en för stor storlek för mig (L och jag är 180). tyckte även den såg väldigt stor ut med sina 29'' men inget som märks av när man kör!
Nu har jag inget att jämföra med förutom med hardtails men shit vad den klättrar bra. Känner mig även väldigt trygg utför, försöker dock hålla mig lite lugn än så länge för att jobba in en bättre känsla för cykeln innan jag börjar ligga på ordentligt.

Inte heller upplevt några problem med den förutom att jag har svårt att ställa in växeln, känns inte riktigt som den går helt smoth och smäller till när jag trampar på för mycket på tyngsta växeln.
Hur går det för dig med din cykel? @barbiecue

Tillbaka
Topp