Köpråd ......

Ubbe73

Aktiv medlem
Köpråd ......
Helt ny på detta forum. Har under längre tid funderat på att skaffa en ny MTB. Har samtidigt diskbråck och en del följdfel och tvekat angående en cykel, men nu har jag bestämt mig precis lagom till semestern. Det är en hardtail 29" som gäller. Kommer att hålla mig på grusvägar/skog mestadels (bor nära EM-banan?). Vill framöver köra lite motionslopp. Varit in och testat Scott Scale 960 och den kändes bra. Pris 11.995:- Läser runt lite här och man verkar får Det vill man ju för pengarna om man köper från nätet. Fortsätter och kollar på Canyon. Här ser det ut att finnas prisvärda cyklar ex.GRAND CANYON AL SL 6.9 för ca 11.000:- med frakt. Dock så får jag vänta till mitten på september. Det vill man ju !! Pratar sen med svågern som är en cykelfantast. Han tipsar om Rose. Hittar en modell som heter THE UPRISING 1 för ca 11.000:-. Kollar med svågern och det verkar vara en prisvärd cykel. Får tillbaka en länk där han bytt ut lite delar, se länk.

https://www.rosebikes.se/bike/the-u...gBl-2ggBn-2ggBo-2gxJG-2gxJH-5xLVP-7oSTB-8kCOX

Behöver jag denna uppgradering som en glad amatör? Nja, kan lägga pengar på annat som lär behövas skor m.m
Har mailat Rose om lev.tid. Står att den finns på lager men vill kolla först. Nu till min fråga. Är jag inne på rätt spår? Budget 10-15000. Fler modeller att beakta? Även kollat begagnat utan att hitta något för rätt peng.

Hoppas ni har överseende med ett långt första inlägg.

cola

Aktiv medlem
Köpråd ......
Ser mycket trevlig ut! Rose, canyon eller radon mfl ger def mer hoj! Kan inte se vilken grupp som ingår från början men jag gillar att hellre lägga pengarna på hjul/däck om känslan ska förändras. Rätt inställt funkar deore kanon! Pengar på gaffeln är smart! Sen tillkommer en del annat med hjälm, kläder mm som ska vara sköna grejer. Lägg pengarna där istället.

Men som sagt, nice hoj!

Ubbe73

Aktiv medlem
Köpråd ......
Mer funderingar. Var inne på Öster Cykel i Jönköping. Pratade lite allmänt och nämnde att jag har en ryggproblem. Han tyckte jag skulle fundera på heldämpat. Antar att det finns fler där ute med samma problem. Vad kör ni för dämpning? Nackdelen med heldämpat är att priset ökar. Svårt att veta om cyklingen påverkas med mina ambitioer??

Ubbe73

Aktiv medlem
Köpråd ......
Konkret sa:
Beskriv dina problem du har pga diskbråck? Fullgung är ju helt klart mycket bekvämare men det är en annan prislapp då.
Diskbråck i 4år med nervsmärta dagligen. Har svårt att springa och tänkte att cykling vore något. Vill inte köra landsväg och det är förmodligen mindre bra för ryggen. Öster Cykel kan detta med cykel och jag vill gärna inte behöva byta cykel direkt. Om sen MTB inte funkar för ryggen så har man iallafall testat. Förslag på heldämpat runt 15'?

Hep

Aktiv medlem
Köpråd ......
Ubbe73 sa:
Konkret sa:
Beskriv dina problem du har pga diskbråck? Fullgung är ju helt klart mycket bekvämare men det är en annan prislapp då.
Diskbråck i 4år med nervsmärta dagligen. Har svårt att springa och tänkte att cykling vore något. Vill inte köra landsväg och det är förmodligen mindre bra för ryggen. Öster Cykel kan detta med cykel och jag vill gärna inte behöva byta cykel direkt. Om sen MTB inte funkar för ryggen så har man iallafall testat. Förslag på heldämpat runt 15'?

Har du fortfarande kvar problemen med diskbråcket? Om inte - har det läkt ut eller är du opererad? Var sitter det?

Heldämpat är ingen dum tanke för den med diskbråck, men minst lika viktigt är hur du sitter. Beroende på var bråcket sitter kan en mer upprätt ställning underlätta. På en för stor MTB kan det vara svårare att få till rätt ställning om problemet sitter högt upp eller lågt ner.

Ubbe73

Aktiv medlem
Köpråd ......
Sitter på L4/L5. Ej opererad utan jobbar med träning så gott det går. Röntgas för 4 år sen och i feb i år. Samma status på disken. Sen har jag ett par buktningar som ger nervsmärta (riktigt obehagligt). Det du säger om ramstorleken har själv funderat på. Är 185 lång och ska ha en L. Nu ska jag kolla på en begagnad Canyon som är i M. Får se hur den känns.

Johnaldo

Ny medlem
Köpråd ......
Ubbe73 sa:
Konkret sa:

Jag har en Univega Renegade 8.0
http://www.univega.com/en/models/2016/full-suspension-27r/renegade-80.html

Kostade 12.995kr och jag är supernöjd! Känns som ganska mycket "bang for the buck". Tror dock bara det är ski total i Uppsala som säljer dem i Sverige om du nu skulle vilja provcykla

Wåhlis

Medlem
Köpråd ......
Canyon nerve går ju nästan under din budget. Varenda rot känns ju i ryggen om du sitter på en hardtail. En nerve skulle göra den resan bekvämare. Men ska du bara köra grus lär de inte va behövligt. Men billigaste nerven är annars väldigt prisvärd!

Bankrånarn

Ny medlem
Köpråd ......
Satsa på heldämpat eftersom du har ländryggsprobs, Kolla in xxl.se o vänta in nån kampanj där dom kör 25%, eller nått så kanske du kan få en heldämpad för 15....

Köpråd ......
Angående Felten på bike24 så ser den fin ut, ett par frågetecken för Shimanos billigaste hydraliska bromsar och för hjulen som jag inte känner igen. Någon annan på happy som kanske gör det..

Ubbe73

Aktiv medlem
Köpråd ......
Har nu letat begagnat och även sållat igenom de utförsäljningar hos olika handlare. Generellt höga priser på begagnat och de med bättre pris försvinner snabbt. Har insett att man bör gå upp lite i prisklass för en heldämpad cykel.

Denna Canyon ligger prismässigt vad jag tänka mig lägga ut. Kan tillägga att jag hellre lägger 20' på en ny cykel än 15' på en två år gammal som man inte vet riktigt hur den är körd.

https://www.canyon.com/sv/mtb/nerve/nerve-al-8-9.html

Vad finns det för alternativ till denna cykel hos svenska handlare? Trek, Scott m. m. Landar man närmare 30' för att få samma nivå som ovanstående Nerve?

Ubbe73

Aktiv medlem
Köpråd ......
Ubbe73 sa:
Har nu letat begagnat och även sållat igenom de utförsäljningar hos olika handlare. Generellt höga priser på begagnat och de med bättre pris försvinner snabbt. Har insett att man bör gå upp lite i prisklass för en heldämpad cykel.

Denna Canyon ligger prismässigt vad jag tänka mig lägga ut. Kan tillägga att jag hellre lägger 20' på en ny cykel än 15' på en två år gammal som man inte vet riktigt hur den är körd.

https://www.canyon.com/sv/mtb/nerve/nerve-al-8-9.html

Vad finns det för alternativ till denna cykel hos svenska handlare? Trek, Scott m. m. Landar man närmare 30' för att få samma nivå som ovanstående Nerve?

En sista koll innan beställning läggs. Finns det någon mer prisvärd FS än ovanstående Nerve? Budget ca 20' ??

Ubåt

Medlem
Köpråd ......
Jag betalade fullpris för Nerve 8.9 och är väldigt nöjd. Hade förmodligen valt samma cykel om jag köpt idag och till reapriset är det ett riktigt klipp.

Beroende på hur ont i ryggen du har (och därmed var du kan köra) är det kanske lite overkill med en sänkstolpe.

Ubbe73

Aktiv medlem
Köpråd ......
Ubåt sa:
Jag betalade fullpris för Nerve 8.9 och är väldigt nöjd. Hade förmodligen valt samma cykel om jag köpt idag och till reapriset är det ett riktigt klipp.

Beroende på hur ont i ryggen du har (och därmed var du kan köra) är det kanske lite overkill med en sänkstolpe.

Nybörjare som jag är......men jag måste fråga, Vad är sänkstolpe?

Ubåt

Medlem
Köpråd ......
Se under sadelstolpe i beskrivningen. Från styret kan du sänka sadeln, vilket är utmärkt t ex vid stökiga nedförsbackar där du behöver flytta tyngdpunkten nedåt och bakåt.

Ubbe73

Aktiv medlem
Köpråd ......
Ubåt sa:
Se under sadelstolpe i beskrivningen. Från styret kan du sänka sadeln, vilket är utmärkt t ex vid stökiga nedförsbackar där du behöver flytta tyngdpunkten nedåt och bakåt.

Tackar. Då blir det en Nerve att beställa. Min storlek skall även finnas på lager......nu blir det till att vänta tålmodigt.??

Rickard.v

Ny medlem
Köpråd ......
Klart du ska köra heldämpad. Så mkt skönare för ryggen. Jag gör det o får mindre ont i ryggen.

Canyon är grymt mkt cykel för pengarna. Jag själv använder Scott spark o är helnöjd.

Är det en 8.9 du köper för 20papp? Med xt rakt igenom. Jämför med scott spark 940. Ord 32000. Nu 26 på rea har jag sett.
Glöm inte att beställa pedaler för det ingår ej. (extra slang, minipimp, däckavtagare i plast, Camelbak(ryggsäck med vatten i))

Får du ändå ont i början så sitter styret lite lågt kanske. Bara att byta styrstam så styret kommer upp lite. Det har jag gjort.
(det är så man justerar höjden på styret. Eller byter till ett styre med rise, höjning)

Ubbe73

Aktiv medlem
Köpråd ......
Nu är det nära. Har reserverat en Scott Spark 950 för 22' (finns även Spark 960 för 18'). Vad jag förstår så är det en lägre klass på växlar m.m. på Scott jmfr. med Canyon Nerve. Om detta är något jag kommer att märka av som nybörjare vet jag ej. Fördelen med Scott är att jag provat den (har aldrig suttit på en Canyon) samt att jag kan få med skor och pedaler till ett bra pris. Även ev. problem kan jag ta med affären. Det absolut största fördelen är att jag kan sticka ut och cykla imorgon. ??Jag har fram till 19 ikväll att bestämma mig om det skall bli en Scott Spark 950. Kommentarer?!?!????

eiskall

Aktiv medlem
Köpråd ......
Viktig fråga: årsmodell på Sparken?

Är det 2015 så sitter det trötta Fox Evolution-dämpare på den. Hade varit en dealbreaker för mig om du kan få 2016 Perfomance-gaffel och bakdämp för mindre pengar.

Ubåt

Medlem
Köpråd ......
eiskall sa:
Viktig fråga: årsmodell på Sparken?

Är det 2015 så sitter det trötta Fox Evolution-dämpare på den. Hade varit en dealbreaker för mig om du kan få 2016 Perfomance-gaffel och bakdämp för mindre pengar.

+1, min kommentar ovan förutsatte att det var en 2016 som reades ut

Filedrin

Ny medlem
Köpråd ......
Till en helt annan köp fråga ska beställa en ny MTB i veckan och det står mellan en Canyon Nerve AL 9.0 eller en Cannondale Habit 4. Någon som testat den här cyklarna eller kan komma med något konstruktivt råd?

PS.. Grattis ubbe till att du hittat din cykel i denna djungel av cyklar.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer