Köpråd

Danne8734

Medlem
Köpråd
Hej alla glada cyklare!

Vi har fått möjligheten att köpa en förmånscykel nu och det har jag tänkt nappa på.

Att köra bil till jobbet och gymmet när man har 3.5 kilometer känns onödigt när man kan få gratis motion och cykla. Att även kunna cykla in till stan för en öl och sen ta sig hem smidigt lockar. Samt den vänliga skogsstig vi har utanför hemmet som sträcker sig flera kilometer.

Nu till dilemmat vad ska jag ha?

Jag var först inne på en hardtail men blev fort övertalad att det inte är vad jag behöver. Trodde en hardtail med 29 tummare skulle vara trevlig på asfalt också men så verkar inte fallet vara.

Då har jag snöat in på hybrider helst en cross hybrid med dämpad framgaffel men det kanske är idiotiskt jag vet inte, därför vänder jag mig till er.

Det är via bikelease vi kan välja cykel och de delar centrallager med cykelkraft och biketown. Tyvärr verkar det vara ganska urplockat i sortimentet jag är 182 cm lång och pendlar mellan 92 och 95 kilo typ.

Jag har tänkt mig ett bruttolöne avdrag på cirka 150 kr i månaden det motsvarar en cykel som kostar ungefär 10-12000 kronor

Det enda krav jag har är att jag egentligen vill ha rakt styre och att cykeln ser lite rolig och sportig ut och såklart att det är roligt att cykla.

Finns det någon vänlig själ som orkar titta igenom de cyklar som finns och rekommendera vilken jag bör titta på?

Mvh

n3wton

Aktiv medlem
Köpråd
Ska du bara ha den för att cykla 7km/dag är det i mina ögon vanvett att ta en "förmånscykel"
En White för 3000 spänn duger gott till det.
Cyklar själv motsvarande sträcka var och varannan dag för att äta lunch på just en White för 3000kr..
Äh, jag har ett helt gäng cyklar som rullar mindre än 3,5 mil i veckan och ingen av dom kostade ens i närheten av 3000 kr när de var nya. Jag kan inte svara för exakt hur en bruttolöne-finansiering påverkar de faktiska kostnaderna, men om man vill ha en lite roligare cykel kommer det kosta en liten slant till. En White för 3000 kr fungerar säkert ypperligt för att förflytta sig på, men så värst glad kommer man knappast bli av att cykla på den.

Till TS: Hybrid är ett skällsord i min värld. I ena änden av skalan finns racer- och gravelcykel, vidare förbi någon form av standardcykel som är enkel och funktionell, därefter MTB. Jag hade själv valt en cykel någonstans omkring gravel-träsket, med skärmar, navdynamo osv. Men vill man ha rakt styre är det klart roligare med en mtb än en hybrid. Speciellt en hybrid med dämpad framgaffel - där man verkligen får det sämsta av två världar. Det enda som är bra med en sådan cykel är att de finns i de flesta sportaffärer och att man passar in i folkmassan eftersom det är sådana cyklar som just sportaffärerna prackar på folk.

Värt att tänka på är att en mtb blir lite långsammare än en bockstyrecykel på öppna släta vägar pga att man har ett ganska mycket större luftmotstånd på en sådan. Gentemot en hybrid lär det enda som begränsar farten vara om man har riktigt dåliga däck. Snabba mtb-däck rullar förvånansvärt bra på asfalt, samtidigt som de klarar enklare stig utan bekymmer. En hybrid med hårda punkasäkrade däck rullar förmodligen ganska dåligt..

Problemet med en dedikerad mtb är dock att det inte är så lätt att montera skärmar. Regn ovanifrån är ganska okej, framförallt när man bara ska 3,5 km innan man är framme. Vattensprut i ansiktet och konstans nedspolade fötter från framdäcket är desto värre och något jag själv hade haft svårt att acceptera.

Några specifika modellrekommendationer har jag inte dessvärre, men lycka till i jakten och hoppas någon annan kan komma med konkreta tips!

Danne8734

Medlem
Köpråd
Ska du bara ha den för att cykla 7km/dag är det i mina ögon vanvett att ta en "förmånscykel"
En White för 3000 spänn duger gott till det.
Cyklar själv motsvarande sträcka var och varannan dag för att äta lunch på just en White för 3000kr..

Så pass alltså 🤔

Om man nu ändå skulle kolla på en cykel enligt mina önskemål vad skulle du då rekommendera?

Fredrik Å

Aktiv medlem
Köpråd
Inte sitter man och skrattar på en 3000kr cykel
Men att betala 12000 för ingenting gör iaf inte mig gladare.
Cykeln ska väl tillbaka efter 3 år alternativt får man köpa ut den.
Dyrt och dåligt om du frågar mig.
För låt säga 15000 för du en Specialized hybrid som du dessutom äger och kan glädjas av betydligt längre än 3 år....

Danne8734

Medlem
Köpråd
Äh, jag har ett helt gäng cyklar som rullar mindre än 3,5 mil i veckan och ingen av dom kostade ens i närheten av 3000 kr när de var nya. Jag kan inte svara för exakt hur en bruttolöne-finansiering påverkar de faktiska kostnaderna, men om man vill ha en lite roligare cykel kommer det kosta en liten slant till. En White för 3000 kr fungerar säkert ypperligt för att förflytta sig på, men så värst glad kommer man knappast bli av att cykla på den.

Till TS: Hybrid är ett skällsord i min värld. I ena änden av skalan finns racer- och gravelcykel, vidare förbi någon form av standardcykel som är enkel och funktionell, därefter MTB. Jag hade själv valt en cykel någonstans omkring gravel-träsket, med skärmar, navdynamo osv. Men vill man ha rakt styre är det klart roligare med en mtb än en hybrid. Speciellt en hybrid med dämpad framgaffel - där man verkligen får det sämsta av två världar. Det enda som är bra med en sådan cykel är att de finns i de flesta sportaffärer och att man passar in i folkmassan eftersom det är sådana cyklar som just sportaffärerna prackar på folk.

Värt att tänka på är att en mtb blir lite långsammare än en bockstyrecykel på öppna släta vägar pga att man har ett ganska mycket större luftmotstånd på en sådan. Gentemot en hybrid lär det enda som begränsar farten vara om man har riktigt dåliga däck. Snabba mtb-däck rullar förvånansvärt bra på asfalt, samtidigt som de klarar enklare stig utan bekymmer. En hybrid med hårda punkasäkrade däck rullar förmodligen ganska dåligt..

Problemet med en dedikerad mtb är dock att det inte är så lätt att montera skärmar. Regn ovanifrån är ganska okej, framförallt när man bara ska 3,5 km innan man är framme. Vattensprut i ansiktet och konstans nedspolade fötter från framdäcket är desto värre och något jag själv hade haft svårt att acceptera.

Några specifika modellrekommendationer har jag inte dessvärre, men lycka till i jakten och hoppas någon annan kan komma med konkreta tips!

Jag förstår okey

Ja har tittat lite på Gravel cyklar men bockstyre tilltalar mig inte alls, finns det ingen typ Gravel cykel hybrid då med rakt styre?

Rent spontant har jag tittat på dessa två modeller men dom har ju stel ram då så att säga.

Danne8734

Medlem
Köpråd
Inte sitter man och skrattar på en 3000kr cykel
Men att betala 12000 för ingenting gör iaf inte mig gladare.
Cykeln ska väl tillbaka efter 3 år alternativt får man köpa ut den.
Dyrt och dåligt om du frågar mig.
För låt säga 15000 för du en Specialized hybrid som du dessutom äger och kan glädjas av betydligt längre än 3 år....

Givetvis är planen att köpa cykeln efter 3 år för en skitsumma :)

En cykel som kostar 15 000 kontant idag sparar jag några 1000 på om jag köper den som förmåns cykel och sedan köper ut den efter 3 år

Fredrik Å

Aktiv medlem
Köpråd
De saker jag skulle prioritera utan inbördes ordning är:
1.Kolfibergaffel.Det dämpar bort de värsta vibrationerna.
2.Enkel eller max dubbelklinga fram.
3.Hydrauliska skivbromsar.
4.Möjlighet till pakethållare
5.Stänkskärmar.
6.Så låg vikt som möjligt
7.Känt fabrikat för att kunnna få tag i eventuella modellspecifika reservdelar även efter att garanti gått ut.

Danne8734

Medlem
Köpråd
De saker jag skulle prioritera utan inbördes ordning är:
1.Kolfibergaffel.Det dämpar bort de värsta vibrationerna.
2.Enkel eller max dubbelklinga fram.
5.Stänkskärmar.
7.Känt fabrikat för att kunnna få tag i eventuella modellspecifika reservdelar även efter att garanti gått ut.

Jag förstår inte mycket av det där tyvärr,

Om du orkar får du jätte gärna titta på cykelkraft och biketown och ge förslag på vilken cykel du hade köpt i det pris intervallet 10-12000 kronor 😬

Berätta gärna varför också så lär jag mig samtidigt!

Fredrik Å

Aktiv medlem
Köpråd
Jag vill inte rekommendera någon speciell modell men kan förtydliga det jag skrev .
Hoppas mina förtydliganden hjälper dig på traven 😊
1.Kolfibergaffel.Det dämpar bort de värsta vibrationerna från framdäcket och håller nere vikten.
2.Enkel eller max dubbelklinga fram
Att ha 27 växlar istället för 18 ger inget då växlarna överlappar varandra .
Det ger bara trassel och underhåll med "för många" växlar
Precis som det låter så fungerar dessa bromsar som på valfri bil, är självjusterande och effektiva.
Det finns även något som heter mekanisk skivbroms.
De mekaniska är wirestyrda,har sämre effektivitet och är inte självjusterande.
Tror inte det behöver någon förklaring
5.Stänkskärmar.
Samma här behövs nog ingen förklaring
Låg vikt gör att det går lättare helt enkelt
Kända märken är tex Nishiki,Specialized,Canyon,Scott mfl.

Danne8734

Medlem
Köpråd
Jag vill inte rekommendera någon speciell modell men kan förtydliga det jag skrev .
Hoppas mina förtydliganden hjälper dig på traven 😊
1.Kolfibergaffel.Det dämpar bort de värsta vibrationerna från framdäcket och håller nere vikten.
2.Enkel eller max dubbelklinga fram
Att ha 27 växlar istället för 18 ger inget då växlarna överlappar varandra .
Det ger bara trassel och underhåll med "för många" växlar
Precis som det låter så fungerar dessa bromsar som på valfri bil, är självjusterande och effektiva.
Det finns även något som heter mekanisk skivbroms.
De mekaniska är wirestyrda,har sämre effektivitet och är inte självjusterande.
Tror inte det behöver någon förklaring
5.Stänkskärmar.
Samma här behövs nog ingen förklaring
Låg vikt gör att det går lättare helt enkelt
Kända märken är tex Nishiki,Specialized,Canyon,Scott mfl.

Okey tack så mycket 😊

Kolfiberram låter dyrt så det går nog dessvärre bort direkt!

Men i övrigt ska jag tänka på dom punkterna du radat upp, tack!

n3wton

Aktiv medlem
Köpråd
Aha finns det såna cyklar alltså!

Brukar det stå tydligt om gaffeln är i kolfiber?
Blir det inte väldigt stötigt utan dämpning i gaffeln när det är lite ojämnt underlag?

Ska ta en titt!
Du bör inte köpa någon cykel i den tänkta prisnivån som har dämpad framgaffel. Det kommer vara tungt och skräpigt och inte bidra med något annat än en sak du måste serva regelbundet.

Det Fredrik Å syftar på är att aluminium är ett ganska dåligt material till cykelramar eller -delar där följsamhet eftersträvas. Det är styvt och stötigt, generellt. Har man då en mjukare och mer följsam kolfibergaffel blir cykeln lite snällare mot händer osv. Man kan också välja en cykel i stål som generellt, men inte nödvändigtvis, är mer komfortabel än en alu-dito.

Sen ska sägas att det görs kanonfona cyklar i aluminium och rena skräpcyklarna i stål och kolfiber också, såklart. Materialet är inte en garant för att man får det man eftersträvar. Det enda man kan vara ganska säker på är att en budget-hybrid i aluminium är stötig.😛

Danne8734

Medlem
Köpråd
Du bör inte köpa någon cykel i den tänkta prisnivån som har dämpad framgaffel. Det kommer vara tungt och skräpigt och inte bidra med något annat än en sak du måste serva regelbundet.

Det Fredrik Å syftar på är att aluminium är ett ganska dåligt material till cykelramar eller -delar där följsamhet eftersträvas. Det är styvt och stötigt, generellt. Har man då en mjukare och mer följsam kolfibergaffel blir cykeln lite snällare mot händer osv. Man kan också välja en cykel i stål som generellt, men inte nödvändigtvis, är mer komfortabel än en alu-dito.

Sen ska sägas att det görs kanonfona cyklar i aluminium och rena skräpcyklarna i stål och kolfiber också, såklart. Materialet är inte en garant för att man får det man eftersträvar. Det enda man kan vara ganska säker på är att en budget-hybrid i aluminium är stötig.😛

Okey tack så mycket

Jag tittar på lite olika cyklar i 10-12000 kronors klassen med alla har aluminum ram och gaffel

Kan inte hitta en enda model hos cykelkraft eller bike town som har kolfibergaffel 🤔

Danne8734

Medlem
Köpråd
Frågar du mig har ingen av dom något vidare sortiment.
Ett exempel från en konkurrent .

Denna hittar jag som går att välja på men det står inget om någon kolfiber gaffel där 🤔

Jag blir inte klok på detta

GoranS

Aktiv medlem
Köpråd
Mellanalternativet känns spontant inte som en cykel för stig utan ngt för asfalts- eller (skaplig) grusväg. Sen finns det ju stigar och stigar.

easec

Ny medlem
Köpråd
Är nöjd med Nishiki Pro SLD, så nöjd att jag har cyklat 760 mil sedan maj i förra året!
20220518_191942[6765].jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Köpråd
Köper du cykel med utanpåliggande växlar måste du förstå att de kräver en del omvårdnad för att fungera bra och länge.
Sedan beror valet av åtminstone de två Nishiki-modeller mest på hur terrängen du kör är beskaffat. Om det är stökigt välj den dyrare med 1x12 annars hade jag lätt vald den billigare med 2x11 vilket ger tätare växelintervaller. Åtminstone i sydvästra Skåne där jag bor funkar egentligen min gruscykel lika bra i skogen som min MTB. Dock inte på bana.
Tiagra har jag haft på en gruscykel och den fungerar förträffligt. På min MTB sitter det 1x11 (11-46) och där störs jag av de stora gapen i växelintervallerna.

Danne8734

Medlem
Köpråd
Köper du cykel med utanpåliggande växlar måste du förstå att de kräver en del omvårdnad för att fungera bra och länge.
Sedan beror valet av åtminstone de två Nishiki-modeller mest på hur terrängen du kör är beskaffat. Om det är stökigt välj den dyrare med 1x12 annars hade jag lätt vald den billigare med 2x11 vilket ger tätare växelintervaller. Åtminstone i sydvästra Skåne där jag bor funkar egentligen min gruscykel lika bra i skogen som min MTB. Dock inte på bana.
Tiagra har jag haft på en gruscykel och den fungerar förträffligt. På min MTB sitter det 1x11 (11-46) och där störs jag av de stora gapen i växelintervallerna.

Servicen ingår i lease avtalet i 3 år utan kostnad, efter det får jag såklart serva den själv :)

Danne8734

Medlem
Köpråd
Mellanalternativet känns spontant inte som en cykel för stig utan ngt för asfalts- eller (skaplig) grusväg. Sen finns det ju stigar och stigar.

Jag ser så otroligt liten skillnad mellan cyklarna förutom att de då har stel gaffel så ingen av dom är väll för stigar?

Den ena har 12 växlar och den andra 20 annars så ser dom ju lika ut eller?

vad missar jag?

GoranS

Aktiv medlem
Köpråd
Jag ser så otroligt liten skillnad mellan cyklarna förutom att de då har stel gaffel så ingen av dom är väll för stigar?

vad missar jag?
Däcksdimension. Har inte kollat vad det är för fälgar på de olika alternativen, men Pro SLD har i alla fall såsom den säljs betydligt smalare däck än de övriga. Om du har bredare däck kan du typiskt sänka däckstrycket utan ökad risk för genomslagspunktering, d.v.s. det blir komfortablare. Bredare och grövre däck (med lägre däckstryck) är också bra om du åker på stig och fästet inte är perfekt som på asfalt.

Brasklapp: Det kanske går att ha lika breda däck utan problem på Pro SLD-cykeln. I så fall faller ovanstående.

ooms

Aktiv medlem
Köpråd

vad missar jag?
Det går utmärkt att cykla stigar med stel gaffel. Tror du har hakat upp dig för mycket på dämpgaffel, finns mycket annat som ger komfort, ex.vis bredare däck (vilket verkar vara vad som skiljer den mittre fr de andra, dvs den har smala däck), rammaterial, sadelstolpe, etc.

rois

Aktiv medlem
Köpråd
Servicen ingår i lease avtalet i 3 år utan kostnad, efter det får jag såklart serva den själv :)
Såg på deras hemsida. Jag tror du får kolla med dem vad "3 års service, värde 1400" innebär. Det kan vara arbetskostnaden. Slitdelar till 12 delade system kan vara ganska dyra, enbart en kassett kan kosta mer än 1400.
Du får räkna på vad kostnaden blir totalt. Om du skippar butiken som du tittar i (och även förmånscykel), så får du ju mycket större urval. Sen tycker jag det verkar lite bakvänt att börja cykla för att man får ett erbjudande om förmånscykel. Som en del skrivit, det mesta fungera de sträckor du vill cykla, så köp en cykel och börja cykla. Sen kommer du nog på vad du vill ha.

Danne8734

Medlem
Köpråd
Såg på deras hemsida. Jag tror du får kolla med dem vad "3 års service, värde 1400" innebär. Det kan vara arbetskostnaden. Slitdelar till 12 delade system kan vara ganska dyra, enbart en kassett kan kosta mer än 1400.
Du får räkna på vad kostnaden blir totalt. Om du skippar butiken som du tittar i (och även förmånscykel), så får du ju mycket större urval. Sen tycker jag det verkar lite bakvänt att börja cykla för att man får ett erbjudande om förmånscykel. Som en del skrivit, det mesta fungera de sträckor du vill cykla, så köp en cykel och börja cykla. Sen kommer du nog på vad du vill ha.

Jag har funderat i många år att skaffa en cykel har inte bara kommit till skott. Sen har även min Sambo tjatat på mig att jag måste köpa mig en cykel så vi inte alltid behöver ta bilen.

När denna möjlighet dök upp såg jag det som ett ypperligt tillfälle att faktiskt ta tag i det.

Köpråd

Danne8734

Medlem
Köpråd
Det är förvånansvärt många här som avråder från förmånscykel via bruttolöne avdrag

Jag förstår att man kan hitta bra och till och med finare cyklar på wiggler osv men jag är inte intresserad av att lägga ut 12 000 i ett svep nu

Då känns en månadskostnad om 150 kr i månaden i 3 år för att sedan köpa ut cykeln för ca 2000 kr till en total kostnad om 7500 betydligt mer lockande

Trotts att jag under den här tiden får marginellt mindre av lönen avsatt i min pension.

Precis som att alla (väldigt många) hushåll tog en förmånsdator på 90 talet när Sverige skulle datoriseras tycker jag det är ett klockrent erbjudande nu med en cykel.

Jag slipper alla kortkörningar med min diesel bil till jobbet iaf 5 månader om året och sparar slitage och bränsle på den också plus att jag får lite extra motion utöver mitt gymmande :)

Topp