Köpt fel cykel (eller går det att göra något?)

johan82

Ny medlem
Efter ett uppehåll på 10-11 år köpte jag mig återigen en MTB, en Scott Spark 950 av 2020 års modell. Efter att ha kört nu i ca 6 veckor ångrar jag att det inte blev en Genius istället eftersom jag upptäckt att stökig stig och utförsbackar är roligare. Inte så att jag på något sätt är för bra för Sparken men tror att Genius passar bättre över tid.
Så till frågan. Finns det något att göra åt Sparken för att få den mer lik Genius (ändra gaffelvinkel, kortare stam, bredare styre, etc) eller är det egentligen bara att sälja, svära över förlusten och köpa en ny? Alternativt gilla läget och köra på Sparken som den är?

Jay Jay

Aktiv medlem
Jag skulle säga bit ihop eller sälj. Att bygga om blir väl lika dyrt som förlusten i att sälja och köpa nytt fast med sämre resultat.
För övrigt är Spark ganska kapabel. Inte optimal i Bike park men det går i a f. Har själv en 940 fr -18 som jag kört flera dagar i park... dock skulle en Genius varit bättre där. I huvudsak cyklar jag dock i för Stockholmstrakten typisk blandskog och då är Spark bättre lämpad.

yonsson

Aktiv medlem
Den lär ju inte bli lättare att sälja efter sommaren så sälj nu i så fall. Svårt att göra en kort Mtb längre, lättare att göra tvärt om.

molleben

Aktiv medlem
Testa en bytesannons här på Happy. Det kan finnas dom som insett att de skulle ha köpt en Spark för att dom bara kör XC. Spark är väl en perfekt cykel till långloppen typ cykelvasan (just i år kanske efterfrågan är lite sämre dock pga Covid)

bokaj

Aktiv medlem
Det som mest talar emot att försöka få den mer lik en Genius är att 950 har en framgaffel med 32 mm innerben, den är bra men inte lika stabil som en 34-36 mm så även om du skaffar kortare styrstam osv så kommer gaffeln vara största hindret, och det är knappast värt att byta den. Men om du ändå behåller cykeln så gör kralligare däck väldigt stor skillnad. Byta styre+styrstam är inte heller fel men tänk på att cykeln blir kortare med kortare stam och riserstyre. Ändra gaffelvinkel kan man enkelt göra med offset bushings till en mindre peng också.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, måste vara många som köper feta cyklar som egentligen behöver en spark. Testa byttes

Berk

Aktiv medlem
Om cykeln är tillräckligt lång (lång reach jämfört med din överkroppslängd), skulle man kunna göra saker: kortare stam eller längre, tuffare gaffel som gör mycket. En gaffel med mer slag gör cykel mer kapabel och gaffelvinkeln flackare, men ger mindre reach. En Fox 32 är inte så styv, så också det blir bättre med en uppgradering. Tror att en bättre gaffel skulle förbättra cykeln för dig, men frågan är om det räcker.
En bredare styre är alltid värd att prova och kostar inte mycket.

krillan

Medlem
Jag har en Specialized Epic som jag provade göra mer freeride av. Testade ett par styrstammar o riserstyre. Monterade dropperpost o fetare däck. Blev perfekt för stigcykling. Kostnad ca: 4000.- (2000.- för droppern.)

yonsson

Aktiv medlem
Sparken är ju varken jättekort eller jättebrant fram. Du kan ju testa sätta på en billig 140mm gaffel.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag röstar för att sälja och köpa något mer prisvärt från något direct to consumer märke. Många som precis ska börja cykla verkar fastna för just Scott. Tror att den kan vara relativt lättsåld.

johan82

Ny medlem
Byte kan ju vara något att överväga, hade inte en tanke på det! Tack för tips.
Någon som vågar sig på att gissa ett andrahandsvärde, sex, kanske sju, veckor gammal. Ner 10%? Ännu ej kraschad ska tilläggas :)

kais01

Aktiv medlem
många vägar till rom, men en väg jag valde med min 10 kg fs xc av annat märke var att köpa extra hjulpar för stökigare cykling. det tillsammans med kort styrstam och andra mindre förändringar gör skillnad. så har man originalhjulen kvar för raceday, eller kanske för en uppsättning dubbdäck för vintern.

vill du ha högre framända och slackare gaffelvinkel kan du köpa en plus 10 eller 20 mm mellanlägg och de facto göra gaffeln längre. vissa gafflar går att förlänga internt.

på det här sättet kan du med en cykel täcka ett större användningsområde. och det är lättare att på ett hyggligt sätt endura till en fs xc än tvärtom.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer