Köpt nytt vevlager med en ring fyrkantsaxeln på drivsidan

Stefan RTJ

Ny medlem
Jag har köpt och nu bytt vevlager på min cykel.

Jag prickade rätt på BSA 68mm och 127.5mm i mått men den har en metall ring på drivsidan, vilket inte finns på det vevlager som var på cykeln.

Jag trodde den var till för att visa vilken sida som är drivsidan. Nu när jag satt på den så gör ringen att jag visst kan fästa pedalarmen någorlunda så det sitter fast, men jag kan inte pressa fast den som det går med den andra pedalarmen på andra sidan vevlagret. Dessutom så måste jag nu också ställa om växlarna så att kedjan inte går i den metallbiten som flyttar på kedjan vid växling.

Länk till det vevlagret med ringen

Så jag har några frågor om detta:
- Har jag köpt fel vevlager?
- Vad används ringen till?
- Ska/kan jag ta bort ringen och få en normal funktion?
- Är detta normalt och jag bör bara ställa om växlarna/den metal som flyttar kedjan vid växling?

Pfaff

Aktiv medlem
Har du lusläst den montageinstruktion som brukar medfölja alla Shimanodelar?
Se ut som en distans, om den ska användas eller ej torde framgå av ovan.

Stefan RTJ

Ny medlem
Har du lusläst den montageinstruktion som brukar medfölja alla Shimanodelar?
Se ut som en distans, om den ska användas eller ej torde framgå av ovan.
Jag har inte sett det nämnas något. Instruktionen som medföljer säger migingenting, visar inte ens en bild på vevlagret. Länkar den nedan:
"User's manual"

Hittade följande också men den säger ingenting om vad jag är ute efter.
https://si.shimano.com/en/ev/BB-UN300-4708

Jag undrar ju dock om det ens är något som går att ta bort, satt hårt fast.
Eller om den används på "nyare" (än mitt gamla) vevlager för att drivsidan alltid ska stanna på samma avstånd och inte bestämmas av hur hårt man vrider åt.

LWB

Aktiv medlem
Tjuvläser och hoppas lära mig något på kuppen. Jag satte ett bb-un300 på frugans skjuts, med en likadan ring på axeln, och där gick veven fri med marginal. Jag kan kolla hur mycket senare under kvällen.

(Gammal Exage LX 300-vev.)

Stefan RTJ

Ny medlem
Om du kikar HÄR så finns det två Dealer's Manual, de brukar säga lite mer om installation.
Jag har kollat i denna innan men gjorde det igen efter ditt inlägg. Jag ser inte en bild eller någon omnämning av den ringen på fyrkantsaxeln någonstans i dokumentet.

Jag har också vridit/skruvat åt vevlagret så dett sitter så långt in det går. Monteringen är fixad, jag behöver nu förstå dels vad ringen är till för, om jag ska försöka slå av den eller om det jag ska göra är att ställa om/korrigera kedje växel grejen.

aben

Aktiv medlem
Jag har inte sett en sådan ring förr men som jag förstår så kallar Shimano den för "chain line stabilizer" och det borde rimligen funka så att man spänner veven mot ringen.

Coffe

Aktiv medlem
Ringen är en distans bara. Om veven inte sitter som den ska så skadar du fästet. Ta bort ringen helt enkelt.

Stefan RTJ

Ny medlem
Tjuvläser och hoppas lära mig något på kuppen. Jag satte ett bb-un300 på frugans skjuts, med en likadan ring på axeln, och där gick veven fri med marginal. Jag kan kolla hur mycket senare under kvällen.

(Gammal Exage LX 300-vev.)
Min vev går också fri. Dock så när jag testade att dra av pedalarmen så lossnade den så lätt att jag vete fasiken om detta är rätt och då känner jag att jag behöver veta vad ringen är till för eller om den ens har något där att göra. Sedan så tar min kedja nu i den metalbit som skiftar kedjan vid växling, dvs ytterligare symptom på att pedalarmen (med drevet på) inte sitter på lika långt in eller lika påpressat som innan.

Kunde du pressa på pedalarmen på axeln en bit innan den tog i ringen eller hade du som jag bara en liten bit och sen stoppade ringen?
Min pedalarm sitter "fast" utan att viggla något, men när jag använde pedalarms-avtagningsverktyget så lossnade den med att jag bara skruvade med verktyget med handen.

HejaSverige!

Aktiv medlem
"Better chainline stability with chain line stabilizer"

Jag antar att ringen är till för att klingan och vevarmen ska bli helt rak när man drar fast, bygger ju på att veven passar exakt och går på helt innan ringen hindrar? men jag vet inte alls eg🥴

Pfaff

Aktiv medlem
Lite svårt att gissa sig till vilket vevparti du monterar på vevaxeln. De kan ju behöva olika avstånd mot ram/lager.
Om kedjelinjen är rak med distans lär det ju vara rätt, om inte ta bort distansen. Hamnar vevpartiet längre ut får du förstås justera framväxeln men man kan ju misstänka att det har varit rätt från början och då behövs kanske inte distansen?
Men gissningar gör dig nog inte lycklig så lite mer upplysningar kan nog hjälpa….

Coffe

Aktiv medlem
Min vev går också fri. Dock så när jag testade att dra av pedalarmen så lossnade den så lätt att jag vete fasiken om detta är rätt och då känner jag att jag behöver veta vad ringen är till för eller om den ens har något där att göra. Sedan så tar min kedja nu i den metalbit som skiftar kedjan vid växling, dvs ytterligare symptom på att pedalarmen (med drevet på) inte sitter på lika långt in eller lika påpressat som innan.

Kunde du pressa på pedalarmen på axeln en bit innan den tog i ringen eller hade du som jag bara en liten bit och sen stoppade ringen?
Min pedalarm sitter "fast" utan att viggla något, men när jag använde pedalarms-avtagningsverktyget så lossnade den med att jag bara skruvade med verktyget med handen.
Vevarmen sitter inte rätt, ta bort ringen. Axeln är avsmalnande för att kila fast veven. Sitter inte vevarmen som den ska så förstör du monterings hålet på vevarmen och då behöver du nya vevarmar. Framväxeln får du justera.

Stefan RTJ

Ny medlem
Vevarmen sitter inte rätt, ta bort ringen. Axeln är avsmalnande för att kila fast veven. Sitter inte vevarmen som den ska så förstör du monterings hålet på vevarmen och då behöver du nya vevarmar. Framväxeln får du justera.
I morse så gjorde jag som du föreslog, och tog bort ringen.
Det blev mycket bättre att pressa på pedal armen och den kom nog in 1.5-2mm mer än när ringen satt där.

Stefan RTJ

Ny medlem
Själva problemet är nu nog löst då jag med obekvämt mycket och hårda slag med en träklubba på vevlagret med ringen lagd mot en metallplatta lyckades få bort ringen.

Jag gissar på vad jag vart med om och vad ni skrivit att mitt vevparti inte är nytt nog/kompatibelt med en sådan "chain line stabilizer", då det behövde komma in längre på vevaxeln för att sitta fast.

Tack för hjälpen alla!

Stefan RTJ

Ny medlem
Förresten hade jag på något sätt kunnat läsa ut eller jämföra specifikationerna på drevparti och vevlager, för att undvika detta och hittat ett annat "rätt" vevlager?

Köp & Sälj

Topp